Nu blir jag tokig snart!
Föräldraskap
  1. Medlem sedan
    Feb 2000
    #1

    Nu blir jag tokig snart!

    HUR får man en 3½-åring att röja upp i sitt rum?!

    Igår kom vi hem och hon vände upp och ner på sitt rum på 5 minuter. Alla kläder på golvet, madrass och sängklöder likaså. Alla ponnyhästar, tidningar och andra leksaker överallt!
    Rummet är så litet att det inte går att gå in och än mindre att leka där!

    Problemet är att hon VÄGRAR att städa! Hon tycker att jag kan göra det, att det är tråkigt, att hon är en prinsessa, och prinsessor behöver inte städa osv. HUR får jag henne att i alla fall hjälpa till?
    Har försökt locka med att vi ska göra roliga saker efteråt. Sagt att hon inte får titta på film förrän det är gjort osv, men inget biter. Hon säger bara att hon tycker det är tråkigt och inte vill!
    Man KAN ju inte tvinga henne rent fysiskt!? Hur göra?

    Det är samma sak om man ber hene hjälpa till att duka eller liknande. Det är tråkigt och mamma kan göra det...
    Jag vill ju liksom att vi ska hjälpas åt med saker här hemma, allihopa, och hon KAN duka eller plocka ur diskmaskinen eller vad det nu handlar om! Jag tycker inte jag ska behöva sllå knut på mig för att tävla och leka fram det hela tiden (även om det inte funkar jämt det heller...) HUr gör ni?
  2. 1
    Nu blir jag tokig snart! HUR får man en 3½-åring att röja upp i sitt rum?!

    Igår kom vi hem och hon vände upp och ner på sitt rum på 5 minuter. Alla kläder på golvet, madrass och sängklöder likaså. Alla ponnyhästar, tidningar och andra leksaker överallt!
    Rummet är så litet att det inte går att gå in och än mindre att leka där!

    Problemet är att hon VÄGRAR att städa! Hon tycker att jag kan göra det, att det är tråkigt, att hon är en prinsessa, och prinsessor behöver inte städa osv. HUR får jag henne att i alla fall hjälpa till?
    Har försökt locka med att vi ska göra roliga saker efteråt. Sagt att hon inte får titta på film förrän det är gjort osv, men inget biter. Hon säger bara att hon tycker det är tråkigt och inte vill!
    Man KAN ju inte tvinga henne rent fysiskt!? Hur göra?

    Det är samma sak om man ber hene hjälpa till att duka eller liknande. Det är tråkigt och mamma kan göra det...
    Jag vill ju liksom att vi ska hjälpas åt med saker här hemma, allihopa, och hon KAN duka eller plocka ur diskmaskinen eller vad det nu handlar om! Jag tycker inte jag ska behöva sllå knut på mig för att tävla och leka fram det hela tiden (även om det inte funkar jämt det heller...) HUr gör ni?
  3. space
    #2

    Vad säger hon

    om ni tar en diskussion med henne rent allmänt om att alla måste hjälpas åt när det inte är aktuellt sas? Det kan ju bli väldigt låst när det är något som måste göras nu och då kan det vara bra att ta ett snack över en fika om du förstår vad jag menar?

    Annars tänker jag på \"jag kan\"-metoden som är utformad av Ben Furman (finlandssvensk faktiskt) Han har skrivit en bok som heter Barn är smarta som handlar om konfliktlösning. Jag hörde en intervju med honom på radio och han verkar mycket vettig.
  4. 2
    Vad säger hon om ni tar en diskussion med henne rent allmänt om att alla måste hjälpas åt när det inte är aktuellt sas? Det kan ju bli väldigt låst när det är något som måste göras nu och då kan det vara bra att ta ett snack över en fika om du förstår vad jag menar?

    Annars tänker jag på \"jag kan\"-metoden som är utformad av Ben Furman (finlandssvensk faktiskt) Han har skrivit en bok som heter Barn är smarta som handlar om konfliktlösning. Jag hörde en intervju med honom på radio och han verkar mycket vettig.
  5. Betula
    #3

    Man gör det tillsammans...

    ... kanske leker lite under tiden. Jag tycker också att det är aptrist att städa och skulle nog inte göra det på kommando. För mig som har äldre barn och ett annat perspektiv är treåringar helt klart för små att se orsakssamband och ta konsekvenser på ett så handfast sätt och det är som sagt var inte alldeles enkelt att städa. Därmed inte sagt att man slipper för att man är en prinsessa (!). Jag är helt med på att man gör sin del *efter förmåga* - men det var just det. Hur stor är förmågan och hur lockar man fram den?
  6. 3
    Man gör det tillsammans... ... kanske leker lite under tiden. Jag tycker också att det är aptrist att städa och skulle nog inte göra det på kommando. För mig som har äldre barn och ett annat perspektiv är treåringar helt klart för små att se orsakssamband och ta konsekvenser på ett så handfast sätt och det är som sagt var inte alldeles enkelt att städa. Därmed inte sagt att man slipper för att man är en prinsessa (!). Jag är helt med på att man gör sin del *efter förmåga* - men det var just det. Hur stor är förmågan och hur lockar man fram den?
  7. Medlem sedan
    Feb 2000
    #4

    Jadu...

    hon fattar ju vad man pratar om och hon \"looovar\" att städa, \"på måndag\", eller \"om 10 minuter\", eller \"sen\"... (hennes ord!) Men det händer aldrig nåt! :)

    Okay... kanske ska se om jag kan få tag på den boken då...
  8. 4
    Jadu... hon fattar ju vad man pratar om och hon \"looovar\" att städa, \"på måndag\", eller \"om 10 minuter\", eller \"sen\"... (hennes ord!) Men det händer aldrig nåt! :)

    Okay... kanske ska se om jag kan få tag på den boken då...
  9. Medlem sedan
    Feb 2000
    #5

    Ja,

    det är klart att jag inte stänger dörren och \"beordrar\" henne att städa, men hennes definiton på att städa \"tillsammans\" är att jag städar och hon leker, och jag VÄGRAR! :)

    Jo, hon är en prinsessa, och alla vet ju att prinsessor har pigor! Alltså behöver hon inte städa, hjälpa till att duka eller plocka undan efter sig enligt henen själv! *grrr*

    Men HUR får man henne att hjälpa till då?! Förmågan är STOR, och hon kan mycket om hon vill själv, men inget som är tråkigt, för det kan mamma göra!
    Jag känner att jag har slut på idéer och är långt ifrån pedagogisk alla gånger! Men jag är så TRÖTT på att behöva tjata och bråka om allt!
    Dessutom bryr hon isg inte det minsta i när man säger till henne, tar mina saker och fröstör dem osv...
  10. 5
    Ja, det är klart att jag inte stänger dörren och \"beordrar\" henne att städa, men hennes definiton på att städa \"tillsammans\" är att jag städar och hon leker, och jag VÄGRAR! :)

    Jo, hon är en prinsessa, och alla vet ju att prinsessor har pigor! Alltså behöver hon inte städa, hjälpa till att duka eller plocka undan efter sig enligt henen själv! *grrr*

    Men HUR får man henne att hjälpa till då?! Förmågan är STOR, och hon kan mycket om hon vill själv, men inget som är tråkigt, för det kan mamma göra!
    Jag känner att jag har slut på idéer och är långt ifrån pedagogisk alla gånger! Men jag är så TRÖTT på att behöva tjata och bråka om allt!
    Dessutom bryr hon isg inte det minsta i när man säger till henne, tar mina saker och fröstör dem osv...
  11. space
    #6

    Kolla den här länken

    http://www.kidsskills.org/svenska/index.html

    Här står lite kort om metoden (kolla bildspelet för inspiration). På sajten verkar de fokuserade på barn med beteendestörningar men när jag hörde Ben Furman på radio verkade han använda den med helt vanliga barn. Det handlar om att förvandla det tråkiga till något positivt som man kan lära sig.
  12. 6
    Kolla den här länken http://www.kidsskills.org/svenska/index.html

    Här står lite kort om metoden (kolla bildspelet för inspiration). På sajten verkar de fokuserade på barn med beteendestörningar men när jag hörde Ben Furman på radio verkade han använda den med helt vanliga barn. Det handlar om att förvandla det tråkiga till något positivt som man kan lära sig.
  13. Maa
    #7

    Det han inte städar bort

    lägger jag i stor låda o ställer undan.
    Och sen får han ta fram en av de leksakerna vid nästkommande tillfälle när han lyckats med att städa. (eftersom att misslyckas med att städa betyder att vi har för mycket grejer i hans rum, så känns detta logiskt)
    Sen när han ska städa, så sitter jag nånstans och delar ut uppdrag att utföra (till min egen superhjälte), och då kan första vara att samla alla utklädningskläder o lägga i sin påse, andra att samla alla tågbanedelar o lägga i sin låda.
    Då ställer jag in superhjältens syn så att den bara ser utklädningskläder första gången, osv.
    Men! Detta funkade inte förrän nu när han är fem år, så jag vet inte om det skulle funka på ett såpass mycket yngre barn...
  14. 7
    Det han inte städar bort lägger jag i stor låda o ställer undan.
    Och sen får han ta fram en av de leksakerna vid nästkommande tillfälle när han lyckats med att städa. (eftersom att misslyckas med att städa betyder att vi har för mycket grejer i hans rum, så känns detta logiskt)
    Sen när han ska städa, så sitter jag nånstans och delar ut uppdrag att utföra (till min egen superhjälte), och då kan första vara att samla alla utklädningskläder o lägga i sin påse, andra att samla alla tågbanedelar o lägga i sin låda.
    Då ställer jag in superhjältens syn så att den bara ser utklädningskläder första gången, osv.
    Men! Detta funkade inte förrän nu när han är fem år, så jag vet inte om det skulle funka på ett såpass mycket yngre barn...
  15. Medlem sedan
    Feb 2000
    #8

    Det skulle nog...

    funka, OM hon ville! Problemet är ju att hon inte vill och har bstämt sig för att allt som har med städnign att göra är tråkigt! *suck*
  16. 8
    Det skulle nog... funka, OM hon ville! Problemet är ju att hon inte vill och har bstämt sig för att allt som har med städnign att göra är tråkigt! *suck*
  17. Medlem sedan
    Jan 2000
    #9

    men om du tar bort allt som hon

    river ner o lämnar på golvet?
    jag känner lite att det är en signal från barnet att det inte orkar ha så mycket grejer omkring sig.
    sen kan du ju ta fram åtm en del rätt snart igen?
  18. 9
    men om du tar bort allt som hon river ner o lämnar på golvet?
    jag känner lite att det är en signal från barnet att det inte orkar ha så mycket grejer omkring sig.
    sen kan du ju ta fram åtm en del rätt snart igen?
  19. Medlem sedan
    Jan 2000
    #10

    alltså inte som ett straff,

    utan du presenterar det bara som ett sätt att kunna leka bättre i hennes rum.
    så slipper du irritera dig på röran sen.
  20. 10
    alltså inte som ett straff, utan du presenterar det bara som ett sätt att kunna leka bättre i hennes rum.
    så slipper du irritera dig på röran sen.
  21. Medlem sedan
    Feb 2000
    #11

    Madrassen...

    och sängkläderna med? :) ALLT hamnar på golvet! Det är inte så mycket saker där inne, men det finns nästan ingen golvyta alls, tyvärr...
  22. 11
    Madrassen... och sängkläderna med? :) ALLT hamnar på golvet! Det är inte så mycket saker där inne, men det finns nästan ingen golvyta alls, tyvärr...
  23. Mustardseed
    #12

    Då får hon väl sova

    på golvet tills hon tröttnar? Fast det kanske bara är kul...?

    Jag tror stenhårt på att plocka undan leksaker om de inte klarar av att städa undan, men jag är inte säker på att jag skulle kört så hårt med det redan vid 3.5-årsåldern, tycker ändå att hon är ganska liten fortfarande? Men det är så olika också hur \"avancerade\" de är i den åldern.
  24. 12
    Då får hon väl sova på golvet tills hon tröttnar? Fast det kanske bara är kul...?

    Jag tror stenhårt på att plocka undan leksaker om de inte klarar av att städa undan, men jag är inte säker på att jag skulle kört så hårt med det redan vid 3.5-årsåldern, tycker ändå att hon är ganska liten fortfarande? Men det är så olika också hur \"avancerade\" de är i den åldern.
  25. Medlem sedan
    Feb 2000
    #13

    Det...

    är nog bara kul ja...

    Hon är så pass avancerad att hon vet att prinsennor inte behöver städa i alla fall! *suck*
  26. 13
    Det... är nog bara kul ja...

    Hon är så pass avancerad att hon vet att prinsennor inte behöver städa i alla fall! *suck*
  27. Medlem sedan
    Jan 2001
    #14

    Jag har tvingat fysiskt ibland

    men sonen är bara tre än så länge. Jag har några gånger tagit hans hand och \"plockat upp\" saker med den. Jag vet inte om det är bra, jag har gjort det för att markera att jag verkligen menar det jag säger, att den som kastat en smörgås på golvet själv ska ta upp den. Det som hänt har varit att sonen blivit ledsen (fast vi var rätt upprörda redan innan), och sagt att han ville visst göra det själv, lagt tillbaka smörgåsen och tagit upp den själv (vi gör ofta om hos oss om det blir fel).

    Några andra idéer: Jag betonar ofta att vi kan göra det tillsammans, vi hjälps åt. Kan ni turas om att vara prinsessor och tala om vad den andra ska plocka upp? Sätta äggklockan och se hur mycket ni kan ta undan på fem minuter? Börja med alla blåa saker, och låtsas att du inte hittar alla, så hon får visa dig? Utgå från att du får hjälpa till, jag tror 3,5 är rätt litet för att städa själv. Det kan vara väldigt svårt att se var man ska börja om hela rummet är fullt med saker.

    När sonen inte vill borsta tänderna brukar jag säga \"OK, vi behöver inte göra det precis just nu, men snart, säg till när du vill göra det.\" Ibland tjatar jag om jag tycker det tar lång tid, men förvånansvärt ofta säger han till rätt snart själv.

    Ta det för givet att hon ska hjälpa till att duka, sätt tallrikar i händerna på henne och säg \"du kan ta de här så tar jag glasen\". Eller fråga \"vill du ta tallrikarna eller glasen\" (Detta funkar sådär med min son, beror helt på om han är på humör.)
  28. 14
    Jag har tvingat fysiskt ibland men sonen är bara tre än så länge. Jag har några gånger tagit hans hand och \"plockat upp\" saker med den. Jag vet inte om det är bra, jag har gjort det för att markera att jag verkligen menar det jag säger, att den som kastat en smörgås på golvet själv ska ta upp den. Det som hänt har varit att sonen blivit ledsen (fast vi var rätt upprörda redan innan), och sagt att han ville visst göra det själv, lagt tillbaka smörgåsen och tagit upp den själv (vi gör ofta om hos oss om det blir fel).

    Några andra idéer: Jag betonar ofta att vi kan göra det tillsammans, vi hjälps åt. Kan ni turas om att vara prinsessor och tala om vad den andra ska plocka upp? Sätta äggklockan och se hur mycket ni kan ta undan på fem minuter? Börja med alla blåa saker, och låtsas att du inte hittar alla, så hon får visa dig? Utgå från att du får hjälpa till, jag tror 3,5 är rätt litet för att städa själv. Det kan vara väldigt svårt att se var man ska börja om hela rummet är fullt med saker.

    När sonen inte vill borsta tänderna brukar jag säga \"OK, vi behöver inte göra det precis just nu, men snart, säg till när du vill göra det.\" Ibland tjatar jag om jag tycker det tar lång tid, men förvånansvärt ofta säger han till rätt snart själv.

    Ta det för givet att hon ska hjälpa till att duka, sätt tallrikar i händerna på henne och säg \"du kan ta de här så tar jag glasen\". Eller fråga \"vill du ta tallrikarna eller glasen\" (Detta funkar sådär med min son, beror helt på om han är på humör.)
  29. Medlem sedan
    Nov 1999
    #15

    Så...

    ...tidigt har inte mina barn börjat hjälpa till att städa. Ett helt stökigt rum känns jobbigt för mig som vuxen och det gör det ännu mer för mina barn. De kan ju inte, som Betula skrev ovan, se konsekvenserna av det de gör. Precis nyligen har min 5-åring börjat hjälpa till med städningen av sitt rum men vi hjälps åt.

    Det kanske handlar om vilka krav man har också. Hos oss behöver det inte vara välstädat jämt. Nu håller vi på att införa familjestädning på fredagar. Alla (utom bebben då förstås) städar de båda barnens rum tillsammans.

    Min erfarenhet är också att hur stökigt det blir handlar om hur man har det hela organiserat.
  30. 15
    Så... ...tidigt har inte mina barn börjat hjälpa till att städa. Ett helt stökigt rum känns jobbigt för mig som vuxen och det gör det ännu mer för mina barn. De kan ju inte, som Betula skrev ovan, se konsekvenserna av det de gör. Precis nyligen har min 5-åring börjat hjälpa till med städningen av sitt rum men vi hjälps åt.

    Det kanske handlar om vilka krav man har också. Hos oss behöver det inte vara välstädat jämt. Nu håller vi på att införa familjestädning på fredagar. Alla (utom bebben då förstås) städar de båda barnens rum tillsammans.

    Min erfarenhet är också att hur stökigt det blir handlar om hur man har det hela organiserat.
  31. Mustardseed
    #16

    Men jag undrar om hon

    verkligen skulle framhärda om du tog bort leksakerna om hon inte städade? Hur kul är det för henne i längden? Hjälp henne lägga tillbaka madrassen men ta bort leksakerna om hon inte hjälper till att städa. Tycker absolut det är värt att testa.
  32. 16
    Men jag undrar om hon verkligen skulle framhärda om du tog bort leksakerna om hon inte städade? Hur kul är det för henne i längden? Hjälp henne lägga tillbaka madrassen men ta bort leksakerna om hon inte hjälper till att städa. Tycker absolut det är värt att testa.
  33. Medlem sedan
    Feb 2000
    #17

    Jag tror...

    att det som gör att det stör mig så mycket är liksom oviljan att hjälpa till med allt här hemma! Hon tycker det är tråkigt och då är det nån annans jobb! Att hon själv säger att det är tråkigt och att mamma kan göra det är otroligt provocerande!

    Självklart får hon hjälp att städa, men hennes syn på dte är att jag städar och hon leker och det går jag INTE med på! Jag är ingen piga här hemma, utan ALLA ska hjälpas åt efter förmåga!

    Men problemet kvarstår... hon gör bara det hon vill! *suck*
  34. 17
    Jag tror... att det som gör att det stör mig så mycket är liksom oviljan att hjälpa till med allt här hemma! Hon tycker det är tråkigt och då är det nån annans jobb! Att hon själv säger att det är tråkigt och att mamma kan göra det är otroligt provocerande!

    Självklart får hon hjälp att städa, men hennes syn på dte är att jag städar och hon leker och det går jag INTE med på! Jag är ingen piga här hemma, utan ALLA ska hjälpas åt efter förmåga!

    Men problemet kvarstår... hon gör bara det hon vill! *suck*
  35. Medlem sedan
    Nov 1999
    #18

    Varför inte...

    ... skriva ett brv till en riktig prinsessa och fråga?
    Antingen på låtsas eller på riktigt. Prinsessan Madelene kanske skulle svara.
    Jag tror också att svaret blir att riktiga prinsessor faktiskt städar och det borde ta skruv.*s*

    Fast jag tror också att det är viktigt att få med att alla hjälps åt i familjen, men var och en efter förmåga. Att man delar även det som är tråkigt.

    Men om inte annat kan du säga att om hon är prinsessa så är faktiskt du drottning, och drottningar ska definitivt inte behöva städa efter prinsessor. *s*
  36. 18
    Varför inte... ... skriva ett brv till en riktig prinsessa och fråga?
    Antingen på låtsas eller på riktigt. Prinsessan Madelene kanske skulle svara.
    Jag tror också att svaret blir att riktiga prinsessor faktiskt städar och det borde ta skruv.*s*

    Fast jag tror också att det är viktigt att få med att alla hjälps åt i familjen, men var och en efter förmåga. Att man delar även det som är tråkigt.

    Men om inte annat kan du säga att om hon är prinsessa så är faktiskt du drottning, och drottningar ska definitivt inte behöva städa efter prinsessor. *s*
  37. Medlem sedan
    Jan 2003
    #19

    Jag har

    skaffat lite rolig förvaring och då i nyhetens behag så plockas det undan och blir snabbt en rutin (men så har jag ju en rutinbunden son också).
  38. 19
    Jag har skaffat lite rolig förvaring och då i nyhetens behag så plockas det undan och blir snabbt en rutin (men så har jag ju en rutinbunden son också).
  39. Medlem sedan
    Jan 2003
    #20

    Vi gör

    det tillsammans, eftersom jag inte tycker att en 4-åring ska behöva städa själv.
  40. 20
    Vi gör det tillsammans, eftersom jag inte tycker att en 4-åring ska behöva städa själv.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Blir tokig snart!
    By fru ragge in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-11-13, 14:42
  2. Blir snart tokig
    By Gabricia in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-14, 09:14
  3. Blir snart tokig.
    By Catrine m.I+C+T in forum Missfall
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-06, 08:59
  4. Jag blir snart tokig
    By sterna in forum Många barn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-19, 12:16
  5. Nu blir jag snart tokig!!
    By Jenny in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-14, 15:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar