Mästare på manipulation-hjälp
Känsliga snack
  1. ensam
    #1

    Mästare på manipulation-hjälp

    Hej,
    Jag undrar om någon känner igen sig i att vara den enda i hela världen som benämner alkoholistens sjukdom som alkoholism (än så länge). Finns det fler här som är närstående till missbrukare med medelklassbakgrund och arbetssituation som möjliggör mycket drickande? Ett missbruk som förringats och sopats under mattan av familjen och alla vännerna, ingen vill säga det \"fula\" ordet. Många undviker missbrukaren, och umgänget har krympt, men ingen gör något för att stoppa det. Saken skämtas om i familjen, och det talas om dessa generationer av \"stordrickare\" som ändå var karlakarlar som skapade egna förmögenheter osv osv. Den baksida som jag levt med är en misär. Allt går dessutom utför, och inga förmögenheter skapas. Istället verkar missbrukaren alltmer märkt, fysiskt och psykiskt.

    Tyvärr så blir det nu tyst och kallt runt mig när jag slutat tiga om saken. Missbrukaren själv är mästare på manipulation och kan vrida verkligheten så att svart blir vitt och vitt blir svart. Familjen ställer sig negativt till att jag säger det jag faktiskt ser. Jag uppfattar det som om jag stigit över gränsen för hur pinsam man får vara.

    Jag har läst Lena Holfves bok \"Botten upp\", och väldigt mycket är mitt i prick.

    Finns det någon som har erfarenheter av att \"spräcka fasaden\" utan stöd av familjen?
  2. 1
    Mästare på manipulation-hjälp Hej,
    Jag undrar om någon känner igen sig i att vara den enda i hela världen som benämner alkoholistens sjukdom som alkoholism (än så länge). Finns det fler här som är närstående till missbrukare med medelklassbakgrund och arbetssituation som möjliggör mycket drickande? Ett missbruk som förringats och sopats under mattan av familjen och alla vännerna, ingen vill säga det \"fula\" ordet. Många undviker missbrukaren, och umgänget har krympt, men ingen gör något för att stoppa det. Saken skämtas om i familjen, och det talas om dessa generationer av \"stordrickare\" som ändå var karlakarlar som skapade egna förmögenheter osv osv. Den baksida som jag levt med är en misär. Allt går dessutom utför, och inga förmögenheter skapas. Istället verkar missbrukaren alltmer märkt, fysiskt och psykiskt.

    Tyvärr så blir det nu tyst och kallt runt mig när jag slutat tiga om saken. Missbrukaren själv är mästare på manipulation och kan vrida verkligheten så att svart blir vitt och vitt blir svart. Familjen ställer sig negativt till att jag säger det jag faktiskt ser. Jag uppfattar det som om jag stigit över gränsen för hur pinsam man får vara.

    Jag har läst Lena Holfves bok \"Botten upp\", och väldigt mycket är mitt i prick.

    Finns det någon som har erfarenheter av att \"spräcka fasaden\" utan stöd av familjen?
  3. medsyster
    #2

    Du är stark!

    Jag är inte i samma sits som du, men liknande.

    Det kommer att visa sig i längden att sanningen segrar. Förhoppningsvis kommer de flesta (och alkoholisten själv) att uppskatta att du började tala om detta tabu-ämne.

    Stå på dig! Kram!
  4. 2
    Du är stark! Jag är inte i samma sits som du, men liknande.

    Det kommer att visa sig i längden att sanningen segrar. Förhoppningsvis kommer de flesta (och alkoholisten själv) att uppskatta att du började tala om detta tabu-ämne.

    Stå på dig! Kram!
  5. ensam
    #3

    Tack

    för att du svarade! Några rader från någon som förstår vad det handlar om betyder så mycket.
  6. 3
    Tack för att du svarade! Några rader från någon som förstår vad det handlar om betyder så mycket.
  7. anonym
    #4

    många med dig!

    vi är så många som sitter i samma båt!! oavsett samhällsklass, själv är jag uppväxt med en pappa som har varit periodare under hela min uppväxt,det slutade nästan med att han dog förra våren, han hade ramlat och legat medvetslös i 3dgr innan vi hittade honom,nu har han varit nykter i snart ett år! men hans kropp är sliten,idag är han mkt gammal men inte fyllda 70.dock har han lyckats bli miljonär, men dom pengarna är han för krasslig för att få glädje av. Min mamma och jag har inte direkt talat om för omvärlden att han är alkolist,hon har förnekat och hoppats i45 år,vet inte hur många gånger hon sagt att den här gången blev han nog rädd, nuvar det nog den sista gången. vid storhelger och släktträffar har det skålats friskt och precis som du antydervillka karlakarlar dom var! själv skulle jag aldrig dricka mer en ett glas vin,dels för den rädsla att det dåliga blodet är ärftligt och dels för att jag aldrig skulle utsätta mina egna barn för den förödmjukese det är när ens förälder gör bort sig. och jo bekantskapskretsen är i det närmaste obefintlig.Förlåt det här blev nog lite virrigt, har aldrig skrivit om det här innan.
  8. 4
    många med dig! vi är så många som sitter i samma båt!! oavsett samhällsklass, själv är jag uppväxt med en pappa som har varit periodare under hela min uppväxt,det slutade nästan med att han dog förra våren, han hade ramlat och legat medvetslös i 3dgr innan vi hittade honom,nu har han varit nykter i snart ett år! men hans kropp är sliten,idag är han mkt gammal men inte fyllda 70.dock har han lyckats bli miljonär, men dom pengarna är han för krasslig för att få glädje av. Min mamma och jag har inte direkt talat om för omvärlden att han är alkolist,hon har förnekat och hoppats i45 år,vet inte hur många gånger hon sagt att den här gången blev han nog rädd, nuvar det nog den sista gången. vid storhelger och släktträffar har det skålats friskt och precis som du antydervillka karlakarlar dom var! själv skulle jag aldrig dricka mer en ett glas vin,dels för den rädsla att det dåliga blodet är ärftligt och dels för att jag aldrig skulle utsätta mina egna barn för den förödmjukese det är när ens förälder gör bort sig. och jo bekantskapskretsen är i det närmaste obefintlig.Förlåt det här blev nog lite virrigt, har aldrig skrivit om det här innan.
  9. ensam
    #5

    Det är för sorgligt

    att höra att det finns andra som tiger i ett helt liv... Till vilken nytta och för vem? Det kan jag inte låta bli att undra. Är den värsta fasan att nån på golfklubben ska veta att man har en alkoholist i familjen??? Är det inte värre att de skadar sig själva och kanske dör av det? Ja, detta är ju frågor jag går och ställer mig hela tiden...

    Samtidigt är jag innerligt tacksam att få livstecken från andra som lever med sånt här. Tack för dina rader.
  10. 5
    Det är för sorgligt att höra att det finns andra som tiger i ett helt liv... Till vilken nytta och för vem? Det kan jag inte låta bli att undra. Är den värsta fasan att nån på golfklubben ska veta att man har en alkoholist i familjen??? Är det inte värre att de skadar sig själva och kanske dör av det? Ja, detta är ju frågor jag går och ställer mig hela tiden...

    Samtidigt är jag innerligt tacksam att få livstecken från andra som lever med sånt här. Tack för dina rader.
  11. anonym igen
    #6

    många med .....

    Nej det är nog kanske ingen nytta med att tiga, men vet du vad det värsta var? jo det var att hantera ilskan! att bli så äcklad av sin egen far att man hoppas att han dör. det var så otroligt jobbigt, att se honom där som en simpel A-lagare!sen att strida med sjukvården det är ett kapitel i sig. Det finns egentligen ingen alkolistvård i sverige idag,vi blev erbjudna ett boende, där man tar in hemlösa,stadsmissionen, för alkolister som har ett hus, betalat sina räkningar i tid, skött sitt arbete ett helt liv är inte detta ett allternativ.
  12. 6
    många med ..... Nej det är nog kanske ingen nytta med att tiga, men vet du vad det värsta var? jo det var att hantera ilskan! att bli så äcklad av sin egen far att man hoppas att han dör. det var så otroligt jobbigt, att se honom där som en simpel A-lagare!sen att strida med sjukvården det är ett kapitel i sig. Det finns egentligen ingen alkolistvård i sverige idag,vi blev erbjudna ett boende, där man tar in hemlösa,stadsmissionen, för alkolister som har ett hus, betalat sina räkningar i tid, skött sitt arbete ett helt liv är inte detta ett allternativ.

Liknande trådar

  1. Alltså jag och WF, jag är ingen mästare
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-02-26, 13:10
  2. Boxats m svensk mästare
    By Carro m 4 in forum Träning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-11, 15:11
  3. Mästare i Mästarnas Mästare
    By Christopher in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-07-05, 08:24
  4. Jag är familjens okrönta mästare..
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-18, 08:22
  5. Kan en person som är en mästare...
    By SAGA! in forum Ordet är fritt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2010-01-26, 22:05
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar