Florsocker i välingen...
_05 Höstbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2001
    #1

    Florsocker i välingen...

    Har jag hört att man kan testa om inte vällingen är nån höjdare. Nån som provat det? Är det ok att äta florsocker då?
  2. 1
    Florsocker i välingen... Har jag hört att man kan testa om inte vällingen är nån höjdare. Nån som provat det? Är det ok att äta florsocker då?
  3. Medlem sedan
    Nov 2003
    #2

    socker

    Jag skulle nog säga att det inte är ok men å andra sidan är jag en liten sockerfascist och håller stenhårt på att inget socker före 1 års ålder och sedan mycket sparsamt även efter det. Tillsatt socker är ju något som är totalt onödigt för vår kropp och därför dumt att vänja våra små vid.
    Om inte vällingen godkänns så skulle jag acceptera det och ge gröt eller något att annat istället. Men så är jag ju inte heller någon vällingfantast ;-)
  4. 2
    socker Jag skulle nog säga att det inte är ok men å andra sidan är jag en liten sockerfascist och håller stenhårt på att inget socker före 1 års ålder och sedan mycket sparsamt även efter det. Tillsatt socker är ju något som är totalt onödigt för vår kropp och därför dumt att vänja våra små vid.
    Om inte vällingen godkänns så skulle jag acceptera det och ge gröt eller något att annat istället. Men så är jag ju inte heller någon vällingfantast ;-)
  5. Medlem sedan
    Jan 2001
    #3

    Men hon...

    äter ju varken gröt eller välling. Gillar inte nåt av det. har provat massa olika. Det är därför jag skulle kunna tänka mig att prova med nåt i, för att då kanske det går bra och sen tar hon det utan.
  6. 3
    Men hon... äter ju varken gröt eller välling. Gillar inte nåt av det. har provat massa olika. Det är därför jag skulle kunna tänka mig att prova med nåt i, för att då kanske det går bra och sen tar hon det utan.
  7. Medlem sedan
    Oct 2004
    #4

    vansinne

    varför tillföra så små barn socker. Det är väl onödigt....
  8. 4
    vansinne varför tillföra så små barn socker. Det är väl onödigt....
  9. Medlem sedan
    Jan 2001
    #5

    Ja, det är det...

    Har heller inte sagt att jag ska prova det. Jag frågade om nån hade provat det.
    Själv så ska jag prova med frukt el annat i först o främst. Sen får jag se vad jag väljer att göra.
  10. 5
    Ja, det är det... Har heller inte sagt att jag ska prova det. Jag frågade om nån hade provat det.
    Själv så ska jag prova med frukt el annat i först o främst. Sen får jag se vad jag väljer att göra.
  11. ambra
    #6

    Nej det är inte okej

    att tillföra socker i vällingen. Får hon socker tillfört i vällingen vill hon garanterat inte ha välling utan socker heller.
    Hur länge har du testat att ge välling?
    Du kan väl testa hälften ersättning och hälften välling...hon kanske tar det?
    Hoppas det ordnar sig för er :)
  12. 6
    Nej det är inte okej att tillföra socker i vällingen. Får hon socker tillfört i vällingen vill hon garanterat inte ha välling utan socker heller.
    Hur länge har du testat att ge välling?
    Du kan väl testa hälften ersättning och hälften välling...hon kanske tar det?
    Hoppas det ordnar sig för er :)
  13. Medlem sedan
    May 2005
    #7

    välling

    brukar vara mer populärt med lite fett eller olja i...det tycker Nora om i alla fall
  14. 7
    välling brukar vara mer populärt med lite fett eller olja i...det tycker Nora om i alla fall
  15. Medlem sedan
    Jan 2001
    #8

    hon tar inte...

    ersättning heller. inte ers, gröt o välling.
  16. 8
    hon tar inte... ersättning heller. inte ers, gröt o välling.
  17. Medlem sedan
    Mar 2006
    #9

    Testa

    Har du provat päronpuré i gröten? Min flicka började gilla gröt först när hon fick ganska mycket päronpuré i...eller annan fruktpuré kanske?
  18. 9
    Testa Har du provat päronpuré i gröten? Min flicka började gilla gröt först när hon fick ganska mycket päronpuré i...eller annan fruktpuré kanske?
  19. Medlem sedan
    Jan 2005
    #10

    Förstår att du blir frustrerad av

    att hon inte vill äta nått, men jag tror inte att det är en bra lösning att ge henne socker i vällingen. Tror att det blir väldigt svårt att få henne att sluta äta välling med socker i. För det är ju synd att vänja henne vid det så att tänderna tar stryk tidigt och onödiga socker toppar blir det ju också.

    Jag tror på att öva och öva och öva. Både med gröt och välling. Men jag förstår att det är tungt. Tar hon flaska alls? Annars kanske pipmugg kan vara ett alternativ att testa.
  20. 10
    Förstår att du blir frustrerad av att hon inte vill äta nått, men jag tror inte att det är en bra lösning att ge henne socker i vällingen. Tror att det blir väldigt svårt att få henne att sluta äta välling med socker i. För det är ju synd att vänja henne vid det så att tänderna tar stryk tidigt och onödiga socker toppar blir det ju också.

    Jag tror på att öva och öva och öva. Både med gröt och välling. Men jag förstår att det är tungt. Tar hon flaska alls? Annars kanske pipmugg kan vara ett alternativ att testa.
  21. maria_th
    #11

    Så farligt är det nog inte...

    ...eftersom den metoden t ex rekomenderas av Nutramigens tillverkare när man skall försöka vänja barnen vid den speciella smaken.

    Då är rekomendationen att man testar med 1-2 tsk i flaskan som man sedan gradvis fasar ut.

    För välling tror jag inte att det gör någon nytta eftersom den är ganska söt osötad. Tror dock inte att det är farligt om du vill prova.
  22. 11
    Så farligt är det nog inte... ...eftersom den metoden t ex rekomenderas av Nutramigens tillverkare när man skall försöka vänja barnen vid den speciella smaken.

    Då är rekomendationen att man testar med 1-2 tsk i flaskan som man sedan gradvis fasar ut.

    För välling tror jag inte att det gör någon nytta eftersom den är ganska söt osötad. Tror dock inte att det är farligt om du vill prova.
  23. ambra
    #12

    Du..

    ...ammar alltså?
    Hon kanske inte är redo för ersättning, gröt och välling?
    Du kanske ska rådgöra med BVC?
  24. 12
    Du.. ...ammar alltså?
    Hon kanske inte är redo för ersättning, gröt och välling?
    Du kanske ska rådgöra med BVC?
  25. Medlem sedan
    Mar 2002
    #13

    Det gav vi Arvid...

    ...när vi ville lära honom att äta välling. Jag läste om det tipset i min ankomstgrupp från den tiden eller vårbarn -03 (minns inte vilket).

    Arvid var väldigt skeptisk till ALLT man kan äta utom bröstmjölk. När han började bli uppåt 9 månader och knappt ville smaka något, plus dessutom ammade en gång varje timme på nätterna, började jag känna mig lätt desperat. Då testade vi socker-i-vällingen-tricket.

    -Dag ett tog vi några matskedar strösocker i vällingen. Arvid fick för sig att smaka och tyckte förstås att det var sött och gott.
    -Dag två minskade vi sockermängden till hälften. Arvid var inte längre skeptisk mot välling utan åt fast den inte alls var lika söt som dagen innan.
    -Dag tre halverade vi sockermängden igen, och Arvid åt utan problem.
    -Dag fyra halverade vi ytterligare en gång. Arvid åt glatt sin välling!
    -Dag fem hade vi inte i något socker alls i vällingen, och Arvid åt ändå. Sen den dagen har han aldrig fått socker i vällingen, och han har fortsatt att älska välling trots det.

    Jag kan hålla med de andra som svarat på inlägget om att det låter helt vansinnigt att ge en liten bebis en massa socker i vällingen. Men eftersom jag av egen erfarenhet vet att det fungerar (Arvid är fortfarande skeptisk till all ny mat. Han var det som bebis och har fortsatt), och eftersom det inte är något man ger under en längre tid så säger jag.... Prova! Det är helt klart värt ett försök!

    Bröstmjölk är ju mycket sötare än vanlig välling, så sockret hjälper våra små att tycka att vällingen är lika god som det mamma erbjuder.





  26. 13
    Det gav vi Arvid... ...när vi ville lära honom att äta välling. Jag läste om det tipset i min ankomstgrupp från den tiden eller vårbarn -03 (minns inte vilket).

    Arvid var väldigt skeptisk till ALLT man kan äta utom bröstmjölk. När han började bli uppåt 9 månader och knappt ville smaka något, plus dessutom ammade en gång varje timme på nätterna, började jag känna mig lätt desperat. Då testade vi socker-i-vällingen-tricket.

    -Dag ett tog vi några matskedar strösocker i vällingen. Arvid fick för sig att smaka och tyckte förstås att det var sött och gott.
    -Dag två minskade vi sockermängden till hälften. Arvid var inte längre skeptisk mot välling utan åt fast den inte alls var lika söt som dagen innan.
    -Dag tre halverade vi sockermängden igen, och Arvid åt utan problem.
    -Dag fyra halverade vi ytterligare en gång. Arvid åt glatt sin välling!
    -Dag fem hade vi inte i något socker alls i vällingen, och Arvid åt ändå. Sen den dagen har han aldrig fått socker i vällingen, och han har fortsatt att älska välling trots det.

    Jag kan hålla med de andra som svarat på inlägget om att det låter helt vansinnigt att ge en liten bebis en massa socker i vällingen. Men eftersom jag av egen erfarenhet vet att det fungerar (Arvid är fortfarande skeptisk till all ny mat. Han var det som bebis och har fortsatt), och eftersom det inte är något man ger under en längre tid så säger jag.... Prova! Det är helt klart värt ett försök!

    Bröstmjölk är ju mycket sötare än vanlig välling, så sockret hjälper våra små att tycka att vällingen är lika god som det mamma erbjuder.





  27. Medlem sedan
    Nov 1999
    #14

    nääe

    välling är ju inget som ett barn MÅSTE ha.. å inte skall ni söta den med socker? florsocker e ju precis lika dumt som vanligt socker.. jag drack inte välling när jag var liten jag åt mat ammades och åt gröt.. men hur som helst vore jag du skulle jag hellre skrapa i banan i gröt eller någon annan god frukt och köra med det men söta med enbart vanligt socker.. näää mixa vällingen med banan? :)
  28. 14
    nääe välling är ju inget som ett barn MÅSTE ha.. å inte skall ni söta den med socker? florsocker e ju precis lika dumt som vanligt socker.. jag drack inte välling när jag var liten jag åt mat ammades och åt gröt.. men hur som helst vore jag du skulle jag hellre skrapa i banan i gröt eller någon annan god frukt och köra med det men söta med enbart vanligt socker.. näää mixa vällingen med banan? :)
  29. Medlem sedan
    Mar 2003
    #15

    Fruktsocker?

    Jag undrar om du inte hört fel? När man gör t ex fruktpure av nåt som blir _för_ surt, kan man använda fruktsocker/fruktos har jag hört. Jag köpte nog ett paket när treåringen var liten, men jag har inte kollat om det står kvar i skåpet. Använde inte mkt, vad jag minns...

    Florsocker är väl exakt samma som vanligt socker fast malet för att finförfela sig i fina bakverk. Eftersom båda är vattenlösliga så blir det ingen skillnad i vällingen *s*, bara sött.
  30. 15
    Fruktsocker? Jag undrar om du inte hört fel? När man gör t ex fruktpure av nåt som blir _för_ surt, kan man använda fruktsocker/fruktos har jag hört. Jag köpte nog ett paket när treåringen var liten, men jag har inte kollat om det står kvar i skåpet. Använde inte mkt, vad jag minns...

    Florsocker är väl exakt samma som vanligt socker fast malet för att finförfela sig i fina bakverk. Eftersom båda är vattenlösliga så blir det ingen skillnad i vällingen *s*, bara sött.
  31. Medlem sedan
    May 2004
    #16

    Från BVC

    brukar man just få det rådet att söta den lite i början. Det handlar ju inte om att alltid ha socker i vällingen utan om att göra övergången mellan söt bröstmjölk och välling lite mindre markant.
  32. 16
    Från BVC brukar man just få det rådet att söta den lite i början. Det handlar ju inte om att alltid ha socker i vällingen utan om att göra övergången mellan söt bröstmjölk och välling lite mindre markant.
  33. Medlem sedan
    May 2004
    #17

    Kan fungera

    Alltså att äta en massa socker under en längre tid är givetvis inte bra varken för en liten bebis eller en vuxen. Men det är ingen fara att använda det några dagar i vällingen för att överbrygga smakskillnaden mellan bröstmjölken som är söt och god och vällingen som i alla fall enligt mig smakar ganska tråkigt.

    Självklart är det inte nödvändigt att äta välling men jag kommer i alla fall göra allt för att Hjalmar ska börja så småningom. Det är oerhört mycket smidigare än gröt och det är praktiskt att kunna ta med på utflykter och liknande. Mina andra tre har älskat att starta dagen med att äta en flaska i sängen och ligga och dra sig en stund sedan mätta och belåtna.

    Alfons tog välling direkt, Ville ammade varannan timme dygnet runt till han var 11 månader och sedan böev det socker i vällingen till han började gilla den. Alva åt i början en blandning av välling och vaniljyoghurt - förfärlig smak tyckte vi andra men hon gillade det och sedan var det bara att fasa ut yoghurten
  34. 17
    Kan fungera Alltså att äta en massa socker under en längre tid är givetvis inte bra varken för en liten bebis eller en vuxen. Men det är ingen fara att använda det några dagar i vällingen för att överbrygga smakskillnaden mellan bröstmjölken som är söt och god och vällingen som i alla fall enligt mig smakar ganska tråkigt.

    Självklart är det inte nödvändigt att äta välling men jag kommer i alla fall göra allt för att Hjalmar ska börja så småningom. Det är oerhört mycket smidigare än gröt och det är praktiskt att kunna ta med på utflykter och liknande. Mina andra tre har älskat att starta dagen med att äta en flaska i sängen och ligga och dra sig en stund sedan mätta och belåtna.

    Alfons tog välling direkt, Ville ammade varannan timme dygnet runt till han var 11 månader och sedan böev det socker i vällingen till han började gilla den. Alva åt i början en blandning av välling och vaniljyoghurt - förfärlig smak tyckte vi andra men hon gillade det och sedan var det bara att fasa ut yoghurten

Liknande trådar

  1. Strösocker vs florsocker? Bråttom!
    By Kalla in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-27, 14:06
  2. Florsocker på franska
    By UlLi in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 18:40
  3. smaksatt florsocker?
    By LottaJ in forum Mat & dryck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-09, 17:28
  4. Han åt välingen!
    By fyrabarnsmor in forum _0710 Oktoberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-12, 17:16
  5. Florsocker pâ
    By j-fr in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-12-19, 13:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar