Hur kan AW säga att ADHD finns inte
Bokstavsbarn
  1. Upprörd mamma
    #1

    Hur kan AW säga att ADHD finns inte

    Jag har inte själv ett barn med \"bokstavdiagnos\" men det har min bästa väninna sedan barndomen. Hon har läst på Anna Wahlgrens hemsida att AW tror inte på att ADHD finns. Hon blev väldigt upprörd och jag har också läst vad AW skriver och är lika arg jag. Hur kan den människan påstå något sånt, hon har ju ingen medicinsk eller psykologisk utbildning alls och ändå säger hon tvärsäkert att ADHD finns inte? Har ni läst detta:

    http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=6086

    http://www.annawahlgren.com/kronikor/sep_2004_ADHD.htm

    Min väninna har tagit mycket illa vid sig av det som AW skriver. Vad tycker ni andra föräldrar som har barn med ADHD, kan man göra något?
  2. 1
    Hur kan AW säga att ADHD finns inte Jag har inte själv ett barn med \"bokstavdiagnos\" men det har min bästa väninna sedan barndomen. Hon har läst på Anna Wahlgrens hemsida att AW tror inte på att ADHD finns. Hon blev väldigt upprörd och jag har också läst vad AW skriver och är lika arg jag. Hur kan den människan påstå något sånt, hon har ju ingen medicinsk eller psykologisk utbildning alls och ändå säger hon tvärsäkert att ADHD finns inte? Har ni läst detta:

    http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=6086

    http://www.annawahlgren.com/kronikor/sep_2004_ADHD.htm

    Min väninna har tagit mycket illa vid sig av det som AW skriver. Vad tycker ni andra föräldrar som har barn med ADHD, kan man göra något?
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Tyvärr förekommer sådant

    Det är människor som inte vet något och inte har någon erfarenhet som kan uttala sig på det viset. AW kan ha hur mycket erfarenhet av vanliga barn som helst, men den är fullkomligt värdelös när det gäller att bemöta ett barn med en bokstavsdiagnos - det visades med all (icke) önskvärd tydlighet när min kille gick på dagis t.ex.

    Talet om amfetamin etc påminner om diverse konspirationteorier där man staplar påståenden och halvsanningar på varandra tills det låter övertygande. I de fall man använder amfetaminbaserade preparat för att hjälpa barn med koncentrationssvårigheter handlar det om doser som ligger på en tusendel av vad som är en missbruksdos. Vad händer om man tusenfaldigar en normal paracetamoldos till sitt barn? Jo, just det: Levern totalpajar och man har dödat sitt barn. Hindrar detta AW från att ge sina barn paracetamol? Givetvis inte.

    Vad man kan göra är väl möjligen att försöka förstå att dessa människor helt enkelt inte vet något och inte har någon erfarenhet. Jag vet att det är svårt och att det är en ren kränkning att behöva läsa liknande, men ändå: \"Fader förlåt dem, ty de veta icke vad de göra\"
  4. 2
    Tyvärr förekommer sådant Det är människor som inte vet något och inte har någon erfarenhet som kan uttala sig på det viset. AW kan ha hur mycket erfarenhet av vanliga barn som helst, men den är fullkomligt värdelös när det gäller att bemöta ett barn med en bokstavsdiagnos - det visades med all (icke) önskvärd tydlighet när min kille gick på dagis t.ex.

    Talet om amfetamin etc påminner om diverse konspirationteorier där man staplar påståenden och halvsanningar på varandra tills det låter övertygande. I de fall man använder amfetaminbaserade preparat för att hjälpa barn med koncentrationssvårigheter handlar det om doser som ligger på en tusendel av vad som är en missbruksdos. Vad händer om man tusenfaldigar en normal paracetamoldos till sitt barn? Jo, just det: Levern totalpajar och man har dödat sitt barn. Hindrar detta AW från att ge sina barn paracetamol? Givetvis inte.

    Vad man kan göra är väl möjligen att försöka förstå att dessa människor helt enkelt inte vet något och inte har någon erfarenhet. Jag vet att det är svårt och att det är en ren kränkning att behöva läsa liknande, men ändå: \"Fader förlåt dem, ty de veta icke vad de göra\"
  5. Medlem sedan
    Oct 2000
    #3

    Vi kan ....

    ju erbjuda henne att ta hand om våra ungar och \"bota\" dem med sockerfri kost!! :o)

    Skämt åsido, det handlar om okunskap och inget vi gör eller säger hjälper. Många av oss orkar inte lägga vår energi på andra människors åsikter, vi har fullt upp med att hjälpa våra barn.

    Anette R
  6. 3
    Vi kan .... ju erbjuda henne att ta hand om våra ungar och \"bota\" dem med sockerfri kost!! :o)

    Skämt åsido, det handlar om okunskap och inget vi gör eller säger hjälper. Många av oss orkar inte lägga vår energi på andra människors åsikter, vi har fullt upp med att hjälpa våra barn.

    Anette R
  7. Upprörd mamma
    #4

    Ja men det är ju hemskt

    att AW har så stort inflytande hon är ju med i tv och radio och hennes bok Barnaboken läses av många. Det jag tycker är skrämmande är att en person som är totalt okunnig i detta ämne ändå går ut och uttalar sig offentligt om något som hon inte vet något om.
  8. 4
    Ja men det är ju hemskt att AW har så stort inflytande hon är ju med i tv och radio och hennes bok Barnaboken läses av många. Det jag tycker är skrämmande är att en person som är totalt okunnig i detta ämne ändå går ut och uttalar sig offentligt om något som hon inte vet något om.
  9. Upprörd mamma
    #5

    Jo det förstår jag

    att många inte har någon energi kvar till sådan olunskap men jag tycker ändå det är skrämmande med denna AW som utger sig för att vara expert på barn och ofta är med i radio och tv och skriver böcker om barn som läses av många. Förstår hon inte att hon sårar många med sina okunniga uttalanden?
  10. 5
    Jo det förstår jag att många inte har någon energi kvar till sådan olunskap men jag tycker ändå det är skrämmande med denna AW som utger sig för att vara expert på barn och ofta är med i radio och tv och skriver böcker om barn som läses av många. Förstår hon inte att hon sårar många med sina okunniga uttalanden?
  11. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #6

    Det tror jag inte

    Jag tror verkligen inte att AW vill vara elak. Jag tror inte att hon inser hur kränkande hennes uttalanden är. Men vi som kämpar för att få ordning på våra barns liv har helt enkelt inte ork över för att gå ut offentligt och bemöta fördomarna även om vi finge mediautrymmet.
  12. 6
    Det tror jag inte Jag tror verkligen inte att AW vill vara elak. Jag tror inte att hon inser hur kränkande hennes uttalanden är. Men vi som kämpar för att få ordning på våra barns liv har helt enkelt inte ork över för att gå ut offentligt och bemöta fördomarna även om vi finge mediautrymmet.
  13. Myzanmyzan
    #7

    Vet inte om man skratta eller gråta

    om hennes ovetenskap om ADHD.

    Konstigt om det skulle vara sockret i maten,tänk jag har en son med ADHD och en med ADD.Hur skulle AW kunna förklara det?Och dom andra 3 barnen jag har som inte har en diagnos,va säger man om dom då??
    Äsch bara att nochalera hennes påstående...Fast blir ju irriterad av att hon lägger sig i något hon har noll koll på.

    Vi som lever med dessa barn vet ju själva vad det beror på.

  14. 7
    Vet inte om man skratta eller gråta om hennes ovetenskap om ADHD.

    Konstigt om det skulle vara sockret i maten,tänk jag har en son med ADHD och en med ADD.Hur skulle AW kunna förklara det?Och dom andra 3 barnen jag har som inte har en diagnos,va säger man om dom då??
    Äsch bara att nochalera hennes påstående...Fast blir ju irriterad av att hon lägger sig i något hon har noll koll på.

    Vi som lever med dessa barn vet ju själva vad det beror på.

  15. Medlem sedan
    Oct 2000
    #8

    Om AW....

    Vad jag vet så är det ju många som läser hennes böcker och många har säkert blivit hjälpta av hennes råd...men inte alla. Hon är egnetligen bara expert på sina egna barn.....Hon har ingen aning om hur andras funkar. Det som funkade för henne funkar inte för alla. Ta 5 min-metoden t ex. Vissa funkar den kanonbra för, andra inte och alla klarar inte av att tillämpa den....
    Jag anser att alla föräldrar gör sitt bästa och får bara barnen mycket kärlek,trygghet och uppskattning så spelar det ingen roll vilken metod man utövar. Man ska komma ihåg att AW råd och tips är bara en liten del i alla råd som finns om barn. Det finns en uppsjö av böcker och olika författare ....

    Själv har jag inte läst hennes bok mer än andras synpunkter och kikat igenom den en snabbis....Vi som har barn med svårigheter får ofta ta till andra metoder.

    Anette R
  16. 8
    Om AW.... Vad jag vet så är det ju många som läser hennes böcker och många har säkert blivit hjälpta av hennes råd...men inte alla. Hon är egnetligen bara expert på sina egna barn.....Hon har ingen aning om hur andras funkar. Det som funkade för henne funkar inte för alla. Ta 5 min-metoden t ex. Vissa funkar den kanonbra för, andra inte och alla klarar inte av att tillämpa den....
    Jag anser att alla föräldrar gör sitt bästa och får bara barnen mycket kärlek,trygghet och uppskattning så spelar det ingen roll vilken metod man utövar. Man ska komma ihåg att AW råd och tips är bara en liten del i alla råd som finns om barn. Det finns en uppsjö av böcker och olika författare ....

    Själv har jag inte läst hennes bok mer än andras synpunkter och kikat igenom den en snabbis....Vi som har barn med svårigheter får ofta ta till andra metoder.

    Anette R
  17. Medlem sedan
    Aug 1999
    #9

    haha

    vad ska man säga..jooo låna våra barn,,men givetvist utan medicinen.så får hon se om dom är så gulliga utan.som alla andra \"normala\" är,,haha,,ja ställer gärna upp oh lånar ut mina...kramiz
  18. 9
    haha vad ska man säga..jooo låna våra barn,,men givetvist utan medicinen.så får hon se om dom är så gulliga utan.som alla andra \"normala\" är,,haha,,ja ställer gärna upp oh lånar ut mina...kramiz
  19. Lejonmamma
    #10

    Jag skulle inte vilja

    låna ut mitt barn till såna människor. Mitt barn skulle fara illa av det.
  20. 10
    Jag skulle inte vilja låna ut mitt barn till såna människor. Mitt barn skulle fara illa av det.
  21. Medlem sedan
    Jan 2003
    #11

    jag gillar dina konkreta exempel

    Paracetamol i för hög dos... leverkatastrof. Mitt i prick, du satte ord på mina tankar. Tack!!
  22. 11
    jag gillar dina konkreta exempel Paracetamol i för hög dos... leverkatastrof. Mitt i prick, du satte ord på mina tankar. Tack!!
  23. Anonym
    #12

    Jag kan inte se att snackinfot...

    ...och de regler som står där har ändrats ännu. Eller gäller de olika för olika människor?
  24. 12
    Jag kan inte se att snackinfot... ...och de regler som står där har ändrats ännu. Eller gäller de olika för olika människor?
  25. Medlem sedan
    Dec 2001
    #13

    Funderade på...

    samma sak och förstår din reaktion. Problemet som många upplever när du skriver är väl átt det leder till diskussioner där man aldrig tycks nå fram till dig. Inte dina åsikter utan ditt sätt att föra fram dem. Det är nog därför det är så svårt att definiera problemet och utifrån detta formulera snackinfot.
  26. 13
    Funderade på... samma sak och förstår din reaktion. Problemet som många upplever när du skriver är väl átt det leder till diskussioner där man aldrig tycks nå fram till dig. Inte dina åsikter utan ditt sätt att föra fram dem. Det är nog därför det är så svårt att definiera problemet och utifrån detta formulera snackinfot.
  27. Ulle+3
    #14

    Ja fy...

    och tyvärr lånar man ju ut dem dagligen till \"såna människor\"- eftersom väldigt många fortfarande har detta typ av synsätt och de orsakar en hel del skada. Jag skulle tom vilja påstå att barnen skulla vara mycket mindre handikappade om de slapp möta dessa personer i form av lärare, grannar mfl.
    Urkas!
  28. 14
    Ja fy... och tyvärr lånar man ju ut dem dagligen till \"såna människor\"- eftersom väldigt många fortfarande har detta typ av synsätt och de orsakar en hel del skada. Jag skulle tom vilja påstå att barnen skulla vara mycket mindre handikappade om de slapp möta dessa personer i form av lärare, grannar mfl.
    Urkas!
  29. marib
    #15

    Utdrag ur snackreglerna

    *likväl som respektera att det finns olika uppfattningar. Ifrågasätt inte diagnoser eller ickediagnoser och försök inte att övertyga andra om att det du tycker och har erfarenhet av är det rätta. Är du mer inne på att diskutera ämnet, välj snackgruppen Diskutera diagnoser (under rubriken Hälsa).*

    Förstår din upprördhet men ber dig respektera snackreglerna
  30. 15
    Utdrag ur snackreglerna *likväl som respektera att det finns olika uppfattningar. Ifrågasätt inte diagnoser eller ickediagnoser och försök inte att övertyga andra om att det du tycker och har erfarenhet av är det rätta. Är du mer inne på att diskutera ämnet, välj snackgruppen Diskutera diagnoser (under rubriken Hälsa).*

    Förstår din upprördhet men ber dig respektera snackreglerna
  31. Medlem sedan
    Dec 2005
    #16

    jag

    tappade respekten för henne för länge sedan. Hon uppträdde full i ett debattprogram och sedan för inte så länge sedan när hon (på nytt) påstod att dagis är farligt för barn.
  32. 16
    jag tappade respekten för henne för länge sedan. Hon uppträdde full i ett debattprogram och sedan för inte så länge sedan när hon (på nytt) påstod att dagis är farligt för barn.
  33. Wondergirl
    #17

    Ursäkta en novis...

    ..som inte skriver här så ofta. Men _vad_ får man skriva? Jag ser inget kränkande i inlägget ovan. Var skriver man om man känner sig kränkt å sitt barns vägnar? När någon säger att barnet inte har de problemen barnen har eller att det beror på föräldrarna. Om mitt barn har en lärare som hoppar på mig som mamma och säger att de inte ser nåt problem på dagis, utan om barnet är jobbigt så beror det på hemmiljön. Även om läkare, psykologer och specialpedagoger intygar att barnet har denna bokstavsproblematik. Om jag känner mig kränkt som förälder, kan jag inte vända mig hit då?
    Vart vänder man sig?

    Upprörd mamma kände sig kränkt eftersom man negligerar ett allvarligt funktionshinder, orsak skit samma!

    Jag uppfattar inte att hon försöker övertyga om att adhd beror på hjärnskada eller nåt biologiskt, bara om att hon känner sig kränkt över att man helt förkastar ett funktionshinder som kan vara väldigt stort för ett barn.

    Så jag skulle gärna vilja veta vad man får skriva här.
    Andra får skriva bra mycket mer kränkande saker, än hon just gjorde.

    Så vad får man skriva? Är det här ett stödsnack eller diskussionssnack eller informationssnack?
    Vad vågar man skriva?
  34. 17
    Ursäkta en novis... ..som inte skriver här så ofta. Men _vad_ får man skriva? Jag ser inget kränkande i inlägget ovan. Var skriver man om man känner sig kränkt å sitt barns vägnar? När någon säger att barnet inte har de problemen barnen har eller att det beror på föräldrarna. Om mitt barn har en lärare som hoppar på mig som mamma och säger att de inte ser nåt problem på dagis, utan om barnet är jobbigt så beror det på hemmiljön. Även om läkare, psykologer och specialpedagoger intygar att barnet har denna bokstavsproblematik. Om jag känner mig kränkt som förälder, kan jag inte vända mig hit då?
    Vart vänder man sig?

    Upprörd mamma kände sig kränkt eftersom man negligerar ett allvarligt funktionshinder, orsak skit samma!

    Jag uppfattar inte att hon försöker övertyga om att adhd beror på hjärnskada eller nåt biologiskt, bara om att hon känner sig kränkt över att man helt förkastar ett funktionshinder som kan vara väldigt stort för ett barn.

    Så jag skulle gärna vilja veta vad man får skriva här.
    Andra får skriva bra mycket mer kränkande saker, än hon just gjorde.

    Så vad får man skriva? Är det här ett stödsnack eller diskussionssnack eller informationssnack?
    Vad vågar man skriva?
  35. Alex
    #18

    mycket bra skrivet..

    Jag håller med dig till punkt och prickar.....
    Förresten när skulle du till HAB för utlåtandet?
    Kram ALEX (du vet vem jag är..*s*)
  36. 18
    mycket bra skrivet.. Jag håller med dig till punkt och prickar.....
    Förresten när skulle du till HAB för utlåtandet?
    Kram ALEX (du vet vem jag är..*s*)
  37. Hoppjerkans mamma
    #19

    Min gamla husgud

    AW är min gamla husgud. När Hoppjerkan var bebis sökte jag förtvivlat efter något som kunde hjälpa mig att hantera honom. Jag började undra redan när han var så liten om det var MBD han hade (termerna ADHD och DAMP kände jag inte till då.) Hos AWs Barnabok hittade jag många råd som jag faktiskt kunnat använda även om jag inte följt hennes modeller slaviskt utan har anpassat dem till vår familj.

    Jag tror nog att AW har en stor erfarenhet av barn och hur man lever med barn i vardagen, men det gör henne förstås inte till något orakel när det gäller barn med funktionshinder och ev. orskaer därtill. Det vore kanske klädsamt av AW att inte uttala sig så himla tvärsäkert, men hon är ju debattör och då för man fram sina åsikter - underbyggda eller inte.

    När det gäller socker så, nja i alla fall har jag märkt att blodsockernivåerna har stor inverkan på mitt yngsta barn (jag själv med för den delen ;-). Därmed inte sagt att en sockerfri kost kan ersätta effekten av medicin.
  38. 19
    Min gamla husgud AW är min gamla husgud. När Hoppjerkan var bebis sökte jag förtvivlat efter något som kunde hjälpa mig att hantera honom. Jag började undra redan när han var så liten om det var MBD han hade (termerna ADHD och DAMP kände jag inte till då.) Hos AWs Barnabok hittade jag många råd som jag faktiskt kunnat använda även om jag inte följt hennes modeller slaviskt utan har anpassat dem till vår familj.

    Jag tror nog att AW har en stor erfarenhet av barn och hur man lever med barn i vardagen, men det gör henne förstås inte till något orakel när det gäller barn med funktionshinder och ev. orskaer därtill. Det vore kanske klädsamt av AW att inte uttala sig så himla tvärsäkert, men hon är ju debattör och då för man fram sina åsikter - underbyggda eller inte.

    När det gäller socker så, nja i alla fall har jag märkt att blodsockernivåerna har stor inverkan på mitt yngsta barn (jag själv med för den delen ;-). Därmed inte sagt att en sockerfri kost kan ersätta effekten av medicin.
  39. marib
    #20

    Ja du...

    därom tvista de visa (redax) och jag hoppas innerligt de kommer med klara regler snart.
    Men än så länge så ifrågasätter trådstartaren AW´s rätt till _sina_ åsikter.
    Jag Skickar frågan vidare till redax .
  40. 20
    Ja du... därom tvista de visa (redax) och jag hoppas innerligt de kommer med klara regler snart.
    Men än så länge så ifrågasätter trådstartaren AW´s rätt till _sina_ åsikter.
    Jag Skickar frågan vidare till redax .
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Vad ska lärarna säga/inte säga ?
    By HiB. in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-11, 09:55
  2. Vuxen ADHD finns det?
    By ellinork in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-28, 21:13
  3. Ville bara säga att jag finns
    By Amanda83 in forum _0806 Junibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-16, 16:50
  4. Finns det inget bra å säga om
    By Sara in forum Bilsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-18, 22:20
  5. Finns det nån behandling för adhd?
    By wondergirl in forum Bokstavsbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-06-01, 19:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar