Helt förtvivlad...
Tonåringar
  1. Ledsen mamma
    #1

    Helt förtvivlad...

    Min son fyller 13 till sommaren och har varit lugn och skötsam tills för ett halvår sen ungefär. Pang sa det, så var han inne i puberteten med allt vad det innebär.
    Han ljuger, har ett himla humör mellan varven(men det hör väl iofs till i den åldern), hjälper knappt till hemma och man får tjata om ALLT.
    Idag ringde en kille från kiosken i byn och sa att sonen och en kille till tagit varsitt choklad. Jag trodde inte det var sant. Så mycket som vi pratat och pratat med vår son om allt mellan himmel och jord...respekt för andra, ärlighet, lojalitet mm mm.
    Jag fick prata med sonen och han var i upplösningstillstånd, grät hysteriskt, var helt förtvivlad och sa att han ångrade sig nåt fruktansvärt.
    Jag kände hur jag trillade ner i ett hål. Ringde gråtande till mitt ex och berättade. Han körde direkt efter skolan och hämtade honom. Därefter kom de hem till mig och pratade. Då visade det sig att de snattat flera gånger innan (typ tuggummi och kola) i affären i byn. Mitt ex och jag bara tappade hakan. Jag känner själv att jag inte haft kollen riktigt här ett tag på vilka han leker med (nya kompisar i o m sammanslagning med olika klasser osv)och när jag fick veta det idag förstod jag mer. OK, jag skyller inte på nån annan, han får stå sitt kast, men det beror ju VÄLDIGT mycket på vem man umgås med och det här med grupptrycket. Han hade ju sett innan att en kille (som han börjat umgås mer med nu) snattade och den killen hade sagt till min son att han var feg om han inte gjorde det också.. Då ställde jag frågan om han inte visste att det var fel. Han svarade då att självklart visste han, men vågade inte säga nej och sen när det funkade så fortsatte det.
    Nu vet jag varken ut eller in, men min exman ska åka med sonen till affären imorgon och så får sonen själv berätta vadhan gjort för chefen, samt betala för det han tagit. Sen ska vi ringa runt till de andra kompisarnas föräldrar och berätta. Fotbollslägret nästa vecka som vi betalt dyra pengar för är i riskzonen kan jag lugnt meddela....
    Hur hade ni andra gjort? Nån som har varit med om liknande?
  2. 1
    Helt förtvivlad... Min son fyller 13 till sommaren och har varit lugn och skötsam tills för ett halvår sen ungefär. Pang sa det, så var han inne i puberteten med allt vad det innebär.
    Han ljuger, har ett himla humör mellan varven(men det hör väl iofs till i den åldern), hjälper knappt till hemma och man får tjata om ALLT.
    Idag ringde en kille från kiosken i byn och sa att sonen och en kille till tagit varsitt choklad. Jag trodde inte det var sant. Så mycket som vi pratat och pratat med vår son om allt mellan himmel och jord...respekt för andra, ärlighet, lojalitet mm mm.
    Jag fick prata med sonen och han var i upplösningstillstånd, grät hysteriskt, var helt förtvivlad och sa att han ångrade sig nåt fruktansvärt.
    Jag kände hur jag trillade ner i ett hål. Ringde gråtande till mitt ex och berättade. Han körde direkt efter skolan och hämtade honom. Därefter kom de hem till mig och pratade. Då visade det sig att de snattat flera gånger innan (typ tuggummi och kola) i affären i byn. Mitt ex och jag bara tappade hakan. Jag känner själv att jag inte haft kollen riktigt här ett tag på vilka han leker med (nya kompisar i o m sammanslagning med olika klasser osv)och när jag fick veta det idag förstod jag mer. OK, jag skyller inte på nån annan, han får stå sitt kast, men det beror ju VÄLDIGT mycket på vem man umgås med och det här med grupptrycket. Han hade ju sett innan att en kille (som han börjat umgås mer med nu) snattade och den killen hade sagt till min son att han var feg om han inte gjorde det också.. Då ställde jag frågan om han inte visste att det var fel. Han svarade då att självklart visste han, men vågade inte säga nej och sen när det funkade så fortsatte det.
    Nu vet jag varken ut eller in, men min exman ska åka med sonen till affären imorgon och så får sonen själv berätta vadhan gjort för chefen, samt betala för det han tagit. Sen ska vi ringa runt till de andra kompisarnas föräldrar och berätta. Fotbollslägret nästa vecka som vi betalt dyra pengar för är i riskzonen kan jag lugnt meddela....
    Hur hade ni andra gjort? Nån som har varit med om liknande?
  3. Åsa
    #2

    Ni gör såå rätt!

    Ni är helt rätt ute! Starka reaktioner vid första (för er kända) felsteget och stort engagemang istället för enbart avståndstagande och bestraffningar! Ni kliver in i pojkens värld och frågar er vad ni själva gjort för fel, delar alltså ansvaret med honom och ser det här som ert gemensamma problem. Ni har alla chanser i världen att komma ur det här. Vad som blir väldigt olyckligt är när föräldrar inte inser allvaret när ett barn börjar snatta eller om reaktionen blir \"bortstötning\" istället för \"infångning\" - pojken ska ju snarast tillbaka till familjens sammanhållning, inte nu stötas ännu längre därifrån. Varmaste lycka till!
  4. 2
    Ni gör såå rätt! Ni är helt rätt ute! Starka reaktioner vid första (för er kända) felsteget och stort engagemang istället för enbart avståndstagande och bestraffningar! Ni kliver in i pojkens värld och frågar er vad ni själva gjort för fel, delar alltså ansvaret med honom och ser det här som ert gemensamma problem. Ni har alla chanser i världen att komma ur det här. Vad som blir väldigt olyckligt är när föräldrar inte inser allvaret när ett barn börjar snatta eller om reaktionen blir \"bortstötning\" istället för \"infångning\" - pojken ska ju snarast tillbaka till familjens sammanhållning, inte nu stötas ännu längre därifrån. Varmaste lycka till!
  5. Mia
    #3

    Min brorson

    Samma grej, fast lite värre - affären ringde polisen. Vilket var bra, eftersom grabbarna då i _ännu_ högre grad insåg att de faktiskt begått brott.
    De konsekvenser som blev i brorsonens fall var: direkt hem från skolan, inga kompisar på en månad, indragen fickpeng. Han fick däremot utöva sin idrott som vanligt, men det var direkt till och från träningen, och inga andra fritidsaktiviteter. Tror att de satt en månad på den biten.
    Jag tycker att ni gör rätt, men inte att han ska missa fotbollslägret. Det är inte konstruktivt att ta bort det positiva, liksom. Däremot skulle jag inte tveka att göra som brorsan, dvs begränsa umgänget med kompisar under en period, och se till att grabben betalar _minst_ det han stulit - om han varit över femton hade han ju fått böter, kanske de skulle räknas in?
    Hoppas att det löser sej - och jag ska citera polisen som pratade med brorsonen: \"Det här är fel, men det är inget som gör dej till kriminell. Välj att inte göra det igen!\"
  6. 3
    Min brorson Samma grej, fast lite värre - affären ringde polisen. Vilket var bra, eftersom grabbarna då i _ännu_ högre grad insåg att de faktiskt begått brott.
    De konsekvenser som blev i brorsonens fall var: direkt hem från skolan, inga kompisar på en månad, indragen fickpeng. Han fick däremot utöva sin idrott som vanligt, men det var direkt till och från träningen, och inga andra fritidsaktiviteter. Tror att de satt en månad på den biten.
    Jag tycker att ni gör rätt, men inte att han ska missa fotbollslägret. Det är inte konstruktivt att ta bort det positiva, liksom. Däremot skulle jag inte tveka att göra som brorsan, dvs begränsa umgänget med kompisar under en period, och se till att grabben betalar _minst_ det han stulit - om han varit över femton hade han ju fått böter, kanske de skulle räknas in?
    Hoppas att det löser sej - och jag ska citera polisen som pratade med brorsonen: \"Det här är fel, men det är inget som gör dej till kriminell. Välj att inte göra det igen!\"
  7. Ledsen mamma
    #4

    Tack!

    Tusen tack för förståelse! Jag och mitt ex är skötsamma med bra jobb osv och har bra kontakt sinsemellan. vi trodde verkligen inte att VÅR son skulle kunna göra nåt sånt här, men det är tydligt att det är ett sätt för barn i den åldern att testa gränser och då är det viktigt att markera DIREKT. Pratade med både sonen och exmannen idag (han är hos honom ihelgen) och jag frågade hur han (sonen) mådde. han sa att han mådde jättedåligt och han verkligen önskade det ogjort. Pappan bekräftade det och sa att han är dämpad och ångerfull. Då är det bara att hoppas att han tar åt sig, plus att som nedanstående Mia säger, att han ska få \"straff\" i form av kompisförbud ett tag, indragen veckopeng. Lägret beslutade vi dock att han ska få åka på, där ska även pappan med så det känns skönt att han har kollen.
    Kram!
  8. 4
    Tack! Tusen tack för förståelse! Jag och mitt ex är skötsamma med bra jobb osv och har bra kontakt sinsemellan. vi trodde verkligen inte att VÅR son skulle kunna göra nåt sånt här, men det är tydligt att det är ett sätt för barn i den åldern att testa gränser och då är det viktigt att markera DIREKT. Pratade med både sonen och exmannen idag (han är hos honom ihelgen) och jag frågade hur han (sonen) mådde. han sa att han mådde jättedåligt och han verkligen önskade det ogjort. Pappan bekräftade det och sa att han är dämpad och ångerfull. Då är det bara att hoppas att han tar åt sig, plus att som nedanstående Mia säger, att han ska få \"straff\" i form av kompisförbud ett tag, indragen veckopeng. Lägret beslutade vi dock att han ska få åka på, där ska även pappan med så det känns skönt att han har kollen.
    Kram!
  9. Ledsen mamma
    #5

    Jo...

    det är så sant.
    Tydligen polisanmäler inte den kiosken det i första läget utan ringer hem till föräldrarna. Han som ringde (en yngre kille)tyckte det var skämmigt och var rädd för att jag skulle bli arg.. Han sa att många föräldrar blir det (!!!!). Nä, sa jag, du ska ha STORT tack för att jag fick veta det! Då var han lättad.
    Vi har belutat idag att lägret får han åka på men det kommer att bli annan \"bestraffning\", som du säger, indragen veckopeng, kompisförbud bl a. Och sen gäller det ju att prata och se honom och ta honom till sig...Svår balansgång det där, men det ska nog gå.
    Tack!
  10. 5
    Jo... det är så sant.
    Tydligen polisanmäler inte den kiosken det i första läget utan ringer hem till föräldrarna. Han som ringde (en yngre kille)tyckte det var skämmigt och var rädd för att jag skulle bli arg.. Han sa att många föräldrar blir det (!!!!). Nä, sa jag, du ska ha STORT tack för att jag fick veta det! Då var han lättad.
    Vi har belutat idag att lägret får han åka på men det kommer att bli annan \"bestraffning\", som du säger, indragen veckopeng, kompisförbud bl a. Och sen gäller det ju att prata och se honom och ta honom till sig...Svår balansgång det där, men det ska nog gå.
    Tack!
  11. Åsa
    #6

    Vad gäller bestraffning

    så är det nog viktigt att tänka till...konsekvensen av det han gjort har han ju redan fått känna på, det viktigaste nämligen er reaktion och bestörtning och hur dåligt han själv mår och skäms. Sen ska väl målsättningen vara att snabbt ha in honom på banan igen så att säga! Dvs RÄTT bana - så det där lägret med pappa blir ju jättebra att han får åka på tycker jag! Indragen veckopeng kan ju i värsta fall leda till ökat behov att stjäla...jag vet inte jag...men han borde få klara sig utan sin \"kumpan\" ett tag kanske? Det låter som allt kommer ordna sig bra i alla fall! Lycka till!
  12. 6
    Vad gäller bestraffning så är det nog viktigt att tänka till...konsekvensen av det han gjort har han ju redan fått känna på, det viktigaste nämligen er reaktion och bestörtning och hur dåligt han själv mår och skäms. Sen ska väl målsättningen vara att snabbt ha in honom på banan igen så att säga! Dvs RÄTT bana - så det där lägret med pappa blir ju jättebra att han får åka på tycker jag! Indragen veckopeng kan ju i värsta fall leda till ökat behov att stjäla...jag vet inte jag...men han borde få klara sig utan sin \"kumpan\" ett tag kanske? Det låter som allt kommer ordna sig bra i alla fall! Lycka till!
  13. inteidag
    #7

    Rätt så när som på lägret

    straffet ska ju helst vara relaterat till brottet.

    Och det blev det när ni agerade som ni gjorde. Blanda bara inte in lägret som är en helt annan sak och som dessutom (om jag fattade rätt) får bort honom från den olämpliga kompisen
  14. 7
    Rätt så när som på lägret straffet ska ju helst vara relaterat till brottet.

    Och det blev det när ni agerade som ni gjorde. Blanda bara inte in lägret som är en helt annan sak och som dessutom (om jag fattade rätt) får bort honom från den olämpliga kompisen
  15. oo
    #8

    har läst

    era inlägg och jag tycker att ni gör helt rätt. Glöm nu bara inte att engagera din son. Ge honom ett självförtoende som gör att hjan kan stå emot nästa gång!
  16. 8
    har läst era inlägg och jag tycker att ni gör helt rätt. Glöm nu bara inte att engagera din son. Ge honom ett självförtoende som gör att hjan kan stå emot nästa gång!

Liknande trådar

  1. Helt förtvivlad!
    By anonymt namn in forum Resesnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-01, 11:18
  2. HELT FÖRTVIVLAD
    By Så trött.... in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-02, 20:54
  3. Ludvig är helt förtvivlad...
    By Mia med Ludvig in forum _0112 Decemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-28, 22:28
  4. Min söte N är helt förtvivlad för att
    By LaMa in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-11, 03:26
  5. Är helt förtvivlad....LÅNGT!!
    By cilie in forum Svårt att bli gravid
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-11-09, 09:43
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar