sjukpension och mammaledig?
  1. ett barn till?
    #1

    sjukpension och mammaledig?

    hur funkar det om jag skulle få barn och har sjukpension? kan jag ta fl 25% (om jag orkar) och ha pension resten? tar fk för givet sen då att jag kan jobba dom 25%? nån som har eller har haft sjukpension/ersättning och fått barn?
  2. 1
    sjukpension och mammaledig? hur funkar det om jag skulle få barn och har sjukpension? kan jag ta fl 25% (om jag orkar) och ha pension resten? tar fk för givet sen då att jag kan jobba dom 25%? nån som har eller har haft sjukpension/ersättning och fått barn?
  3. 0
    #2

    Njae

    Om du är beviljad sjukersättning på 100% så kan du inte själv välja att ta ut FP på en viss procent. Antingen får barnets pappa vara hemma med FP eller så, i vissa fall och med vissa diagnoser, kan du vara hemma med barnet åtminstone det första året trots din sjukersättning. Det finns de som tar ut FP 180:- per dag och har kvar sin sjukersättning (alltså får man ut sin vanliga sjukersättning plus FP på grundnivån), men då gäller det diagnoser och fall där Försäkringskassan anser att den försäkrade kan klara av att ta hand om sitt barn men ändå inte återfått sin arbetsförmåga. Ring FK och fråga!
  4. 2
    Njae Om du är beviljad sjukersättning på 100% så kan du inte själv välja att ta ut FP på en viss procent. Antingen får barnets pappa vara hemma med FP eller så, i vissa fall och med vissa diagnoser, kan du vara hemma med barnet åtminstone det första året trots din sjukersättning. Det finns de som tar ut FP 180:- per dag och har kvar sin sjukersättning (alltså får man ut sin vanliga sjukersättning plus FP på grundnivån), men då gäller det diagnoser och fall där Försäkringskassan anser att den försäkrade kan klara av att ta hand om sitt barn men ändå inte återfått sin arbetsförmåga. Ring FK och fråga!
  5. ett barn till?
    #3

    ok

    tack för lite info iaf
  6. 3
    ok tack för lite info iaf

Liknande trådar

  1. Vårdbidrag + sjukpension, är det ok?
    By Veliga mamman in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-07, 07:07
  2. Funderar på sjukpension
    By peter56 in forum Ryggmärgsbråck
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-05-26, 09:23
  3. sjukpension...
    By incan in forum Funktionshinder - vuxna
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-07, 19:23
  4. Sjukpension 3år till
    By UlLi in forum Funktionshinder - vuxna
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-29, 15:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar