Vilka länder FÅR vi adoptera ifrån?
Adoption
  1. Monja
    #1

    Vilka länder FÅR vi adoptera ifrån?


    Jag är 29 år, men sambo 34. Vi är ogifta, men ska med anledning av allvarliga adoptions-funderingar gifta oss i sommar. Har varit sambos i 10 år. (Superdumt att inte ha gift oss förr, men vi har ju varit lyckliga som sambos under tiden vi försökt få egna barn)

    Blir helt snurrig av alla adoptions-sidor jag har besökt och får inget riktigt grepp om huruvida vi får adoptera överhuvudtaget.

    Korea tex - där har vi åldern inne, men man ska ha varit gift i TRE år.
    Kina har jättelång kö, och där måste man vara minst trettio år.
    Indien vill jag minnas hade krav vi inte uppfyllde.
    Etiopien skulle man ha varit gift länge... osv

    Någon som råkar veta åtminstone ett land vi är kvalificerade för?

    Måste man ha fyllt trettio år om det är kravet INNAN man sätter i gång med adoptionskarusellen?
  2. 1
    Vilka länder FÅR vi adoptera ifrån?
    Jag är 29 år, men sambo 34. Vi är ogifta, men ska med anledning av allvarliga adoptions-funderingar gifta oss i sommar. Har varit sambos i 10 år. (Superdumt att inte ha gift oss förr, men vi har ju varit lyckliga som sambos under tiden vi försökt få egna barn)

    Blir helt snurrig av alla adoptions-sidor jag har besökt och får inget riktigt grepp om huruvida vi får adoptera överhuvudtaget.

    Korea tex - där har vi åldern inne, men man ska ha varit gift i TRE år.
    Kina har jättelång kö, och där måste man vara minst trettio år.
    Indien vill jag minnas hade krav vi inte uppfyllde.
    Etiopien skulle man ha varit gift länge... osv

    Någon som råkar veta åtminstone ett land vi är kvalificerade för?

    Måste man ha fyllt trettio år om det är kravet INNAN man sätter i gång med adoptionskarusellen?
  3. plotta
    #2

    kan inte svara på allt

    men ni kan ju sätta igång med hemutredning och kursen innan för det tar ju ett bra tag innan det är klart. När ni väl ska skicka era papper till Kina(om ni väljer det)har du säkert gott och väl hunnit bli trettio;-)

    Vet inte riktigt men för länderna i sydamerika brukar det vara bra om man är rätt ung som ni ju är.

    Du kan alltid ringa adoptionsorganisationerna och fråga om det du vill veta.

  4. 2
    kan inte svara på allt men ni kan ju sätta igång med hemutredning och kursen innan för det tar ju ett bra tag innan det är klart. När ni väl ska skicka era papper till Kina(om ni väljer det)har du säkert gott och väl hunnit bli trettio;-)

    Vet inte riktigt men för länderna i sydamerika brukar det vara bra om man är rätt ung som ni ju är.

    Du kan alltid ringa adoptionsorganisationerna och fråga om det du vill veta.

  5. Helena m Y
    #3

    Faktiskt de flesta länderna

    Korea är ganska ensamma om att ha krav på äktenskapslängd (till en del länder får man räkna in samboskap och resten har inga åsikter om det - dit hör t ex Etiopien) och Kina är ganska ensamma om att ha en minimiålder. Jag kan bara rekomendera dig att grotta runt på de olika adoptionssidorna och resa jorden runt några varv :)
  6. 3
    Faktiskt de flesta länderna Korea är ganska ensamma om att ha krav på äktenskapslängd (till en del länder får man räkna in samboskap och resten har inga åsikter om det - dit hör t ex Etiopien) och Kina är ganska ensamma om att ha en minimiålder. Jag kan bara rekomendera dig att grotta runt på de olika adoptionssidorna och resa jorden runt några varv :)
  7. Monja
    #4

    Tack för svar!


    Allt är så förvirrat - så mycket information att ta in så här på en gång :)
    Får fortsätta att \"resa runt\"!!

  8. 4
    Tack för svar!
    Allt är så förvirrat - så mycket information att ta in så här på en gång :)
    Får fortsätta att \"resa runt\"!!

  9. Medlem sedan
    Nov 2005
    #5

    Etiopien lär funka

    Övriga länder \"kan\" jag inte så bra :)

    Dock är det kö nu till Etiopien, så har ni inte gjort det kan ni ta och betala in sökandeavgift hos den/de organisationer som är intressanta! Ring och prata med de olika organisationerna och hör vad de har att säga då får ni den mest aktuella och korrekta informationen!
  10. 5
    Etiopien lär funka Övriga länder \"kan\" jag inte så bra :)

    Dock är det kö nu till Etiopien, så har ni inte gjort det kan ni ta och betala in sökandeavgift hos den/de organisationer som är intressanta! Ring och prata med de olika organisationerna och hör vad de har att säga då får ni den mest aktuella och korrekta informationen!
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6

    Vietnam funkar...

    ...men det är superlång kö hos organisationerna innan ni får sätta ihop en ansökan (ca 2 år).
    Bli medlemmar i en, gärna fler organisationer, gift er, gör hemutredning inom kort och kontakta den organisation ni känner mest för och låt dem vara med i diskutionerna angående medgivandeålder samt ev landval ni har.

    Lycka till!
  12. 6
    Vietnam funkar... ...men det är superlång kö hos organisationerna innan ni får sätta ihop en ansökan (ca 2 år).
    Bli medlemmar i en, gärna fler organisationer, gift er, gör hemutredning inom kort och kontakta den organisation ni känner mest för och låt dem vara med i diskutionerna angående medgivandeålder samt ev landval ni har.

    Lycka till!

Liknande trådar

  1. I vilka länder
    By Tjatmoster in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 10:01
  2. Vilka länder
    By Terese A in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-08, 11:25
  3. Vilka länder är först ut...
    By Tanja in forum Sport
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-05, 10:03
  4. Vilka länder är en ö?
    By Anja_V in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-03, 18:04
  5. Vilka länder har du varit i?
    By ---Cami--- in forum _0409 Septemberbarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-01-24, 10:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar