Slutligt el. preliminärt uppskov?
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Malin
    #1

    Slutligt el. preliminärt uppskov?

    Sålde nov-05 och köpte nytt samt flyttade in dec-05. (Vinst på ca 500.000)Ska jag söka prel. el. slutligt uppskov?? Har tänkt att nu i sommar bygga till ett garage t.ex. Såg att på K2 (punkt B2)så kan man ta med detta och det vill man väl?
    Vid telefon med skatteverket så har jag fått båda beskeden...
    Undrar också om det är nåt negativt med att begära preliminärt, avgift eller så?

    /lite förvirrad
  2. 1
    Slutligt el. preliminärt uppskov? Sålde nov-05 och köpte nytt samt flyttade in dec-05. (Vinst på ca 500.000)Ska jag söka prel. el. slutligt uppskov?? Har tänkt att nu i sommar bygga till ett garage t.ex. Såg att på K2 (punkt B2)så kan man ta med detta och det vill man väl?
    Vid telefon med skatteverket så har jag fått båda beskeden...
    Undrar också om det är nåt negativt med att begära preliminärt, avgift eller så?

    /lite förvirrad
  3. Inte bara mamma...
    #2

    Om du begär preliminärt uppskov

    och sedan inte har lagt ner tillräckligt mycket pengar i det nya boendet, så att du inte kan få slutligt uppskov med hela beloppet, får du betala ett tillägg på 10 % på mellanskillnaden. Exempel: preliminärt uppskov är 500.000 kr och slutligt uppskov kan bara medges med 300.000 kr: Tillägget blir 10 % av 200.000 kr som läggs ovanpå vinsten. Du får betala skatt på 220.000 kr. Titta på fältet E på blankett K2.
  4. 2
    Om du begär preliminärt uppskov och sedan inte har lagt ner tillräckligt mycket pengar i det nya boendet, så att du inte kan få slutligt uppskov med hela beloppet, får du betala ett tillägg på 10 % på mellanskillnaden. Exempel: preliminärt uppskov är 500.000 kr och slutligt uppskov kan bara medges med 300.000 kr: Tillägget blir 10 % av 200.000 kr som läggs ovanpå vinsten. Du får betala skatt på 220.000 kr. Titta på fältet E på blankett K2.

Liknande trådar

  1. 11e Juni som preliminärt sistadatum
    By ~Ida~ in forum _1007 Julibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-15, 13:20
  2. Slutligt uppskov
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-30, 11:30
  3. frivillig återföring av slutligt uppskov
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-21, 20:32
  4. Preliminärt skattebesked?
    By FruFet in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-08, 09:58
  5. Preliminärt fvp OK!!!!!
    By Snäckmamman in forum _0706 Junibarn
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2007-01-19, 11:23
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar