Konfirmation - hur gjorde ni?
Tonåringar
  1. Medlem sedan
    May 2004
    #1

    Konfirmation - hur gjorde ni?

    Ni som redan haft konfirmation. hur gjorde ni med presentfrågan? Jag tycker det är lite knepigt eftersom jag tycker det är fel att dyra presenterar ska vara lockbete för att konfirmera sig. Nu ville vår 14-åring \"självmant\" konfirmera sig så det problemet finns egentligen inte här. Tycker ändå att det är knepigt att komma på någon lämplig minnesgåva. Hur gjorde ni?

    Undrar också hur ni valde att göra efter själva konfirmationen i kyrkan. Här ser det ut att bli far- och morföräldrar och några av de närmaste släktingarna. Fixar man buffé eller ska det vara \"kyrkkaffe\"...?
  2. 1
    Konfirmation - hur gjorde ni? Ni som redan haft konfirmation. hur gjorde ni med presentfrågan? Jag tycker det är lite knepigt eftersom jag tycker det är fel att dyra presenterar ska vara lockbete för att konfirmera sig. Nu ville vår 14-åring \"självmant\" konfirmera sig så det problemet finns egentligen inte här. Tycker ändå att det är knepigt att komma på någon lämplig minnesgåva. Hur gjorde ni?

    Undrar också hur ni valde att göra efter själva konfirmationen i kyrkan. Här ser det ut att bli far- och morföräldrar och några av de närmaste släktingarna. Fixar man buffé eller ska det vara \"kyrkkaffe\"...?
  3. m00n
    #2

    Vi gjorde så här

    Äldsta sonen konfirmerades för 2 år sedan, och jag köpte ett fint silver halsband a la tjockare länk. Svårt att beskriva, men det är tufft och fint. Ville i ställa upp på presenter som moppehjälm eller liknande, utan ville att det skulle vara mer beständigt.
    Efter kyrkan hade vi vanligt fika bara, med kakor, bullar och tårta.
    Iår blir det konfirmation för nästa son, och det blir liknande. Alternativt blir det smörgåstårta denna gång, för att jag tycker det är roligare att ögra än att baka kakor...
  4. 2
    Vi gjorde så här Äldsta sonen konfirmerades för 2 år sedan, och jag köpte ett fint silver halsband a la tjockare länk. Svårt att beskriva, men det är tufft och fint. Ville i ställa upp på presenter som moppehjälm eller liknande, utan ville att det skulle vara mer beständigt.
    Efter kyrkan hade vi vanligt fika bara, med kakor, bullar och tårta.
    Iår blir det konfirmation för nästa son, och det blir liknande. Alternativt blir det smörgåstårta denna gång, för att jag tycker det är roligare att ögra än att baka kakor...
  5. Mamma P
    #3

    Och så här gjorde vi

    Vi hade mottagning hemma i trädgården på söndagen. Hade gjort en pastasallad med kyckling och tårta.
    Grabbarna konfirmerades inte så vi har bara haft en konfirmation för dottern. Av oss fick hon en guldring, av farmor och farfar fick hon farmors konfirmationsring, av mormor och morfar ett guldarmband. Dvs ungefär samma saker som jag fick när jag konfirmerades. Av brorsorna fick hon också något, men jag minns faktiskt inte vad..
  6. 3
    Och så här gjorde vi Vi hade mottagning hemma i trädgården på söndagen. Hade gjort en pastasallad med kyckling och tårta.
    Grabbarna konfirmerades inte så vi har bara haft en konfirmation för dottern. Av oss fick hon en guldring, av farmor och farfar fick hon farmors konfirmationsring, av mormor och morfar ett guldarmband. Dvs ungefär samma saker som jag fick när jag konfirmerades. Av brorsorna fick hon också något, men jag minns faktiskt inte vad..
  7. Medlem sedan
    Oct 1998
    #4

    vi fixar ett bankomatkort :-)

    När min första son konfirmerade sig hade han behov av ett bankomatkort och då fick han det som konfirmationspresent med lite pengar instoppat på kontot. Efteråt tyckte jag att det faktiskt på sätt och vis var en passande konfirmationspresent, en slags symbol för att bli vuxen.
    I vår konfirmeras min andra pojke och jag gör nog likadant med honom. I den här åldern har dom också behov av ett konto, och dom har inte haft något tidigare, så det blir ett bra tillfälle att få in deras sparade pengar på banken. Och så lite \"tufft\" och vuxet att ha ett eget bankomatkort, tycker dom alltså :-)
  8. 4
    vi fixar ett bankomatkort :-) När min första son konfirmerade sig hade han behov av ett bankomatkort och då fick han det som konfirmationspresent med lite pengar instoppat på kontot. Efteråt tyckte jag att det faktiskt på sätt och vis var en passande konfirmationspresent, en slags symbol för att bli vuxen.
    I vår konfirmeras min andra pojke och jag gör nog likadant med honom. I den här åldern har dom också behov av ett konto, och dom har inte haft något tidigare, så det blir ett bra tillfälle att få in deras sparade pengar på banken. Och så lite \"tufft\" och vuxet att ha ett eget bankomatkort, tycker dom alltså :-)
  9. Medlem sedan
    Jul 1999
    #5

    Svar från oss!

    Samma här, vår dotter har redan varit med i Kyrkans unga och ville själv konfirmeras, plus att \"alla andra\" skulle göra det ;o)

    Vi ville inte ge någon \"förbrukningspryl\" som mobil, MP3 etc utan både vi föräldrar och släkten gav en hel del guld. (Av oss fick hon ett tjockt guldkors med kedja).
    Även för killar finns ju snygga smycken i dag.

    Efter själva konfirmationen i kyrkan, så åkte vi hem och hade buffémat och fika hemma.

  10. 5
    Svar från oss! Samma här, vår dotter har redan varit med i Kyrkans unga och ville själv konfirmeras, plus att \"alla andra\" skulle göra det ;o)

    Vi ville inte ge någon \"förbrukningspryl\" som mobil, MP3 etc utan både vi föräldrar och släkten gav en hel del guld. (Av oss fick hon ett tjockt guldkors med kedja).
    Även för killar finns ju snygga smycken i dag.

    Efter själva konfirmationen i kyrkan, så åkte vi hem och hade buffémat och fika hemma.

  11. Medlem sedan
    Jul 2001
    #6

    Ska ha konfirmation i sommar


    så jag går i samma funderingar ;-)

    Vår tjej fyller 15 några veckor efter konfirmationen så hon kommer att få en moppe i kombinerad födelsedags-/konfapresent. Sen kommer hon såklart också att få något mer \"beständigt\". Farmor vill ge henne en psalmbok, en sån där liten fin gammaldags bok, kanske med en dedikering (heter det så? \"Till Elin på konfirmationsdagen....\")

    Jag tänker nog att vi ska bjuda på något \"buffé-aktigt\" och sen tårta och kaffe. MEN - hur gör man med inbjudningar? Ringer man runt till släkt och vänner och talar om att det är konfa den-och-den dagen och att de är välkomna om de vill eller skickar man ut skriftliga inbjudningar med O.S.A., eller hur gör man??
    Ska hon bjuda in sina kompisar? Hur stor del av släkten ska man bjuda??

    Nu vet jag inte om du har en kille eller en tjej, men det finns ju fina halsband även till killar och man kan också köpa en klocka med gravering på baksidan av boetten. Eller kanske kan man köpa ett \"start-set\" på IKEA med tallrikar och bestick och sådär, som h*n kan spara till den dagen det blir dags att flytta hemifrån, kanske tillsammans med någon lite finare glas-skål eller annat \"finare\"?
  12. 6
    Ska ha konfirmation i sommar
    så jag går i samma funderingar ;-)

    Vår tjej fyller 15 några veckor efter konfirmationen så hon kommer att få en moppe i kombinerad födelsedags-/konfapresent. Sen kommer hon såklart också att få något mer \"beständigt\". Farmor vill ge henne en psalmbok, en sån där liten fin gammaldags bok, kanske med en dedikering (heter det så? \"Till Elin på konfirmationsdagen....\")

    Jag tänker nog att vi ska bjuda på något \"buffé-aktigt\" och sen tårta och kaffe. MEN - hur gör man med inbjudningar? Ringer man runt till släkt och vänner och talar om att det är konfa den-och-den dagen och att de är välkomna om de vill eller skickar man ut skriftliga inbjudningar med O.S.A., eller hur gör man??
    Ska hon bjuda in sina kompisar? Hur stor del av släkten ska man bjuda??

    Nu vet jag inte om du har en kille eller en tjej, men det finns ju fina halsband även till killar och man kan också köpa en klocka med gravering på baksidan av boetten. Eller kanske kan man köpa ett \"start-set\" på IKEA med tallrikar och bestick och sådär, som h*n kan spara till den dagen det blir dags att flytta hemifrån, kanske tillsammans med någon lite finare glas-skål eller annat \"finare\"?
  13. Medlem sedan
    Sep 2000
    #7

    utökar frågan

    mina två pojkar ville inte konfirmera sig men dottern vill göra det (nästa år). Ingen av mina barn är döpta, vilket innebär att hon måste döpa sig först. Ska man ge en doppresent vid dopet först och en present vid konfirmationen sen?
  14. 7
    utökar frågan mina två pojkar ville inte konfirmera sig men dottern vill göra det (nästa år). Ingen av mina barn är döpta, vilket innebär att hon måste döpa sig först. Ska man ge en doppresent vid dopet först och en present vid konfirmationen sen?
  15. Medlem sedan
    Nov 1999
    #8

    psalmbok får de vid konfirmationen.

    ..
  16. 8
    psalmbok får de vid konfirmationen. ..
  17. Medlem sedan
    Mar 2002
    #9

    Åh, vad bra....

    jag funderade precis på om jag skulle göra så till vår son. Bra, symboliskt men ändå något som de kan bli glada för.
  18. 9
    Åh, vad bra.... jag funderade precis på om jag skulle göra så till vår son. Bra, symboliskt men ändå något som de kan bli glada för.
  19. Medlem sedan
    Mar 2002
    #10

    Hänger på....

    och läser med intresse era svar. Vår kille konfirmeras om knappt två veckor. Vi bjuder nog på någon buffé (kall mat) och tårta. Till present tänkte jag ett tag på en mobil. Förstår att många tycker det är olämpligt, men jag tycker att han gjort en bedrift (har det rätt tufft annars också) och han har inte haft någon egen mobil innan så det är ett stort steg. Ett annat förslag jag tänkt på sista dagarna är det som Ulmerkott skriver om, nämligen ett eget bankkonto med bankkort. Då får han lite slantar på det istället. Köper helt och hållet hennes resonemang.
  20. 10
    Hänger på.... och läser med intresse era svar. Vår kille konfirmeras om knappt två veckor. Vi bjuder nog på någon buffé (kall mat) och tårta. Till present tänkte jag ett tag på en mobil. Förstår att många tycker det är olämpligt, men jag tycker att han gjort en bedrift (har det rätt tufft annars också) och han har inte haft någon egen mobil innan så det är ett stort steg. Ett annat förslag jag tänkt på sista dagarna är det som Ulmerkott skriver om, nämligen ett eget bankkonto med bankkort. Då får han lite slantar på det istället. Köper helt och hållet hennes resonemang.
  21. lena_f
    #11

    En liten

    doppresent skulle jag ge. Något symboliskt, smycke kanske. Nåt som jag vet passar, som dom önskar sig.Om ekonomin inte tillåter, en blomma av något slag. Det fick kusinerna när dom döptes innan konfirmationen.
  22. 11
    En liten doppresent skulle jag ge. Något symboliskt, smycke kanske. Nåt som jag vet passar, som dom önskar sig.Om ekonomin inte tillåter, en blomma av något slag. Det fick kusinerna när dom döptes innan konfirmationen.
  23. \"mamma\"
    #12

    Jo

    jag funderar på nåt smycke, hon har en byrålåda full med smycken men inget riktigt liksom.
  24. 12
    Jo jag funderar på nåt smycke, hon har en byrålåda full med smycken men inget riktigt liksom.
  25. Medlem sedan
    Oct 1998
    #13

    kul :-)

    men varför skulle en mobil vara så olämpligt att ge? Om han ändå behöver en mobil så kunde väl konfirmationen vara ett bra tillfälle att ge honom en.
    Vi ska äta middag hemma efter konfirmationen för min grabb vill helst inte åka bort. Förutom familjen blir det bara mormor.
  26. 13
    kul :-) men varför skulle en mobil vara så olämpligt att ge? Om han ändå behöver en mobil så kunde väl konfirmationen vara ett bra tillfälle att ge honom en.
    Vi ska äta middag hemma efter konfirmationen för min grabb vill helst inte åka bort. Förutom familjen blir det bara mormor.

Liknande trådar

  1. Konfirmation
    By KarolinaA in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-04-01, 20:57
  2. Konfirmation.
    By ar72 in forum Autismspektrum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-13, 12:58
  3. Konfirmation
    By Gullan m 3 ungar in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-24, 20:06
  4. Konfirmation...
    By Anna in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-07, 09:10
  5. Konfirmation ?
    By Mamma 3 in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-18, 18:16
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar