Hur lång är/ska livmodertappen vara
Förlossning
  1. Anna
    #1

    Hur lång är/ska livmodertappen vara

    Hejsan!
    igår åbäkade jag mig och lyckade faktiskt göra en liten \"undersökning\" - jag lovar att jag inte \"klåfingrade\" bara kände lite nätt...

    Och livmodertappen var garanterat MJUK och lite framåt (råkade nästan sticka ett finger rakt ini först för det var jag inte beredd på, men det lät jag alltså BLI)
    Kanske en 2-3cm lång...

    Jag är omföderska (ett barn på snart 3år) och i vecka 38+0 idag... Hur lång ska/bör livmoderhalsen vara? Har flera ggr under senaste veckan haft MYCKET gegg i trosorna, särskilt efter toabesök kommer det ju en \"klump\"....
    Vad tror ni?
    Kan det vara på G snart???
  2. 1
    Hur lång är/ska livmodertappen vara Hejsan!
    igår åbäkade jag mig och lyckade faktiskt göra en liten \"undersökning\" - jag lovar att jag inte \"klåfingrade\" bara kände lite nätt...

    Och livmodertappen var garanterat MJUK och lite framåt (råkade nästan sticka ett finger rakt ini först för det var jag inte beredd på, men det lät jag alltså BLI)
    Kanske en 2-3cm lång...

    Jag är omföderska (ett barn på snart 3år) och i vecka 38+0 idag... Hur lång ska/bör livmoderhalsen vara? Har flera ggr under senaste veckan haft MYCKET gegg i trosorna, särskilt efter toabesök kommer det ju en \"klump\"....
    Vad tror ni?
    Kan det vara på G snart???
  3. Anonym
    #2

    precis som jag

    fast jag är bara i v36...väntar min tredje barn om 30 dagar:)min livmodertapp är jättemjuk/sladdrig och öppen
  4. 2
    precis som jag fast jag är bara i v36...väntar min tredje barn om 30 dagar:)min livmodertapp är jättemjuk/sladdrig och öppen
  5. Medlem sedan
    Feb 2000
    #3

    Som omföderska...

    kan man till och med vara lite öppen utan att det är på G.
    Jag var öppen 3 cm i flera veckor innan det satte igång!

    En \"normal\" tapp är ca 4 cm och känns som din nästipp. En mogen är kortare och känns mer som din läpp...
  6. 3
    Som omföderska... kan man till och med vara lite öppen utan att det är på G.
    Jag var öppen 3 cm i flera veckor innan det satte igång!

    En \"normal\" tapp är ca 4 cm och känns som din nästipp. En mogen är kortare och känns mer som din läpp...
  7. Medlem sedan
    May 2003
    #4

    säger som Venus

    inte behöver det vara på g inte. inte det svar du vill ha säkert...
    Jag hade en nästan helt utplånad tapp och var öppen3cm före v40(bm kollade) slemmisen gick i v 38, måste ha återbildats och sonen är född v 42+1...
  8. 4
    säger som Venus inte behöver det vara på g inte. inte det svar du vill ha säkert...
    Jag hade en nästan helt utplånad tapp och var öppen3cm före v40(bm kollade) slemmisen gick i v 38, måste ha återbildats och sonen är född v 42+1...
  9. Yaya
    #5

    Varför???

    Varför kan ni inte sluta pilla er i vagina och låta det hela ha sin naturliga gång? Eller är ni såna kontrollfreaks att ni måste ha pejl på livmodertappen? OK du är i vecka 38, om 2 veckor kanske du åker in på förlossningen, varför kan du inte bara vänta och se?
    Gegg i trosorna som du uttrycker kan vara heölt vanliga flytningar ELLER tecken på att förlossningen närmar sig.
  10. 5
    Varför??? Varför kan ni inte sluta pilla er i vagina och låta det hela ha sin naturliga gång? Eller är ni såna kontrollfreaks att ni måste ha pejl på livmodertappen? OK du är i vecka 38, om 2 veckor kanske du åker in på förlossningen, varför kan du inte bara vänta och se?
    Gegg i trosorna som du uttrycker kan vara heölt vanliga flytningar ELLER tecken på att förlossningen närmar sig.
  11. MsK
    #6

    Men du

    vad har du att vara så sur för och hur har du problem med att kvinnor vill ha koll?
    Nedan skev du \"Ni är så bortskämda\", vad syftar du på då?
  12. 6
    Men du vad har du att vara så sur för och hur har du problem med att kvinnor vill ha koll?
    Nedan skev du \"Ni är så bortskämda\", vad syftar du på då?
  13. Anna
    #7

    Så trevlig du var då?

    Om man måste vara otrevlig så kan man ju låta bli att skriva alls. Det var en enkel fråga.
  14. 7
    Så trevlig du var då? Om man måste vara otrevlig så kan man ju låta bli att skriva alls. Det var en enkel fråga.
  15. Anna
    #8

    Tack för svar

    Då vet jag att det är HELT normalt att vara \"lite öppen\" t.o.m. flera veckor innan det är dags...
    *tyvärr*
    Men nu vet jag ju!
    :)
  16. 8
    Tack för svar Då vet jag att det är HELT normalt att vara \"lite öppen\" t.o.m. flera veckor innan det är dags...
    *tyvärr*
    Men nu vet jag ju!
    :)
  17. Jessica
    #9

    Håller med Yaya!

    Jag håller faktiskt med Yaya. Tycker att det är överdrivet och har gått alldeles för långt om man själv måste ha koll på något som händer inuti kroppen och som förr eller senare kommer att hända, när bebisen är redo för att födas.

    Jag förstår ärligt talat inte heller det här pillandet som vissa håller på med. Jag förstår mycket väl att man kanske är otålig mot slutet och vill att det ska hända något men låt kroppen visa andra signaler när det är dags och sluta pilla.
  18. 9
    Håller med Yaya! Jag håller faktiskt med Yaya. Tycker att det är överdrivet och har gått alldeles för långt om man själv måste ha koll på något som händer inuti kroppen och som förr eller senare kommer att hända, när bebisen är redo för att födas.

    Jag förstår ärligt talat inte heller det här pillandet som vissa håller på med. Jag förstår mycket väl att man kanske är otålig mot slutet och vill att det ska hända något men låt kroppen visa andra signaler när det är dags och sluta pilla.
  19. Medlem sedan
    Jun 2003
    #10

    förstår inte..

    resonemanget du för, Jessica.
    \"överdrivet och har gått alldeles för långt om man själv måste ha koll på något som händer inuti kroppen och som förr eller senare kommer att hända, när bebisen är redo för att födas.\"
    Så då tycker du mvc, fosterdiagnostik, ul och allt annat också är fel då eller? _Det_ om något är väl att ha koll på vad som händer i kroppen?
    Eller menar du att bara läkarkåren har ensamrätt på våra kroppar? Är det fel att känna barnets läge inför förlossningen, eller hur tänker du?

    Jag har levt under hotet att mina barn ska födas för tidigt. För mig är det självklart att jag har koll på mitt öppningsskede själv både innan och under födelsen. För mig, är det att gå för långt och bli överdriven när någon annan ska upp och pilla. Det måste väl få vara allas individuella val utifrån deras behov? Du behöver säkerligen saker du med eller hur?
  20. 10
    förstår inte.. resonemanget du för, Jessica.
    \"överdrivet och har gått alldeles för långt om man själv måste ha koll på något som händer inuti kroppen och som förr eller senare kommer att hända, när bebisen är redo för att födas.\"
    Så då tycker du mvc, fosterdiagnostik, ul och allt annat också är fel då eller? _Det_ om något är väl att ha koll på vad som händer i kroppen?
    Eller menar du att bara läkarkåren har ensamrätt på våra kroppar? Är det fel att känna barnets läge inför förlossningen, eller hur tänker du?

    Jag har levt under hotet att mina barn ska födas för tidigt. För mig är det självklart att jag har koll på mitt öppningsskede själv både innan och under födelsen. För mig, är det att gå för långt och bli överdriven när någon annan ska upp och pilla. Det måste väl få vara allas individuella val utifrån deras behov? Du behöver säkerligen saker du med eller hur?
  21. Medlem sedan
    Dec 2001
    #11

    Håller med Emmie!

    Förstår inte alls det konstiga i att vilja ha koll på sin egen kropp! Det måste ju vara det mest naturliga som finns, eller?!

    Fast iochförsig; vad kan man vänta sig när de flesta inte ens vet hur deras underliv ser ut. Har ingen särskild i åtanke, men en del frågor från kvinnor/tjejer här och på andra forum tyder på en stor okunskap om sin egen kropp och det skrämmer mig litegrann.
  22. 11
    Håller med Emmie! Förstår inte alls det konstiga i att vilja ha koll på sin egen kropp! Det måste ju vara det mest naturliga som finns, eller?!

    Fast iochförsig; vad kan man vänta sig när de flesta inte ens vet hur deras underliv ser ut. Har ingen särskild i åtanke, men en del frågor från kvinnor/tjejer här och på andra forum tyder på en stor okunskap om sin egen kropp och det skrämmer mig litegrann.
  23. Anna
    #12

    Nu var det Yayas TON jag reagerade

    mot...

    hon har såklart rätt att tycka att vi ska skita i hur/om/varför/om det bör/är det farligt/ att vara öppen litegrann i felra veckor innan förlossningen drar igång - men man behöver inte uttrycka sig som om alla som undrar det är dumma i huvudet och allmänt bortskämda och korkade?

    Jag ställde en enkel fråga - om det är så att man inte har svar på den behöver mna ju inte försöka \"uppfostra\" männsikor för att man anser dem klåfingriga??
  24. 12
    Nu var det Yayas TON jag reagerade mot...

    hon har såklart rätt att tycka att vi ska skita i hur/om/varför/om det bör/är det farligt/ att vara öppen litegrann i felra veckor innan förlossningen drar igång - men man behöver inte uttrycka sig som om alla som undrar det är dumma i huvudet och allmänt bortskämda och korkade?

    Jag ställde en enkel fråga - om det är så att man inte har svar på den behöver mna ju inte försöka \"uppfostra\" männsikor för att man anser dem klåfingriga??

Liknande trådar

  1. Han ska vara lång och ha muskler.
    By *Koala* in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-08, 18:49
  2. hur lång ska en 7åring vara?
    By långbens mamma in forum Mammasnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-09-16, 11:33
  3. Gröna lund - hur lång bör man vara
    By aelm in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-18, 09:07
  4. Vara frå H&M lång leveranstid?
    By Mica in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-01, 11:39
  5. Hur lång ska en klänning vara?
    By johi in forum Småbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-29, 08:05
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar