kasta boll mot vägg
Föräldraskap
  1. mamma till 4 kottar
    #1

    kasta boll mot vägg

    När jag var liten hade vi ett helt program man följde när man kastade en tennisboll mot väggen på olika sätt. Kommer någon ihåg? Känner någon till en länk?
  2. 1
    kasta boll mot vägg När jag var liten hade vi ett helt program man följde när man kastade en tennisboll mot väggen på olika sätt. Kommer någon ihåg? Känner någon till en länk?
  3. Anonym
    #2

    Jag vet kanske

    Jag försökte hitta det förra året och här är vad jag fick ihop då. Fyll gärna på eller rätta, om någon minns mera!

    10 kast mot vägg, fånga bollen direkt
    9 kast mot vägg, klappa händerna tre gånger, fånga (?)
    8 kast mot vägg, en studs mot marken, fånga bollen
    7 studs i marken, mot vägg, fånga
    6 studs mot marken (som en basketboll)
    5 kast mot vägg, fånga med en hand ??
    4 ??
    3 Kast mot vägg men kast under benet
    2 Kast mot vägg, klapp framför, klapp bakom, klapp framför och sedan fånga bollen
    1 kast mot vägg, snurra ett varv och fånga bollen (för de yngsta får bollen studsa i marken en gång innan den ska fångas)
  4. 2
    Jag vet kanske Jag försökte hitta det förra året och här är vad jag fick ihop då. Fyll gärna på eller rätta, om någon minns mera!

    10 kast mot vägg, fånga bollen direkt
    9 kast mot vägg, klappa händerna tre gånger, fånga (?)
    8 kast mot vägg, en studs mot marken, fånga bollen
    7 studs i marken, mot vägg, fånga
    6 studs mot marken (som en basketboll)
    5 kast mot vägg, fånga med en hand ??
    4 ??
    3 Kast mot vägg men kast under benet
    2 Kast mot vägg, klapp framför, klapp bakom, klapp framför och sedan fånga bollen
    1 kast mot vägg, snurra ett varv och fånga bollen (för de yngsta får bollen studsa i marken en gång innan den ska fångas)
  5. Almis
    #3

    Kasta kråka

    kallade vi det... jag fyller i lite...

    10 kast mot vägg, fånga bollen direkt
    9 kast mot vägg, klappa händerna tre gånger, fånga (?)
    8 kast mot vägg, en studs mot marken, fånga bollen
    7 studs i marken, mot vägg, fånga
    6 studs mot marken (som en basketboll)
    5 kast mot vägg, fånga med höger hand
    4 kast mot vägg, fånga med vänster hand
    3 Kast mot vägg men kast under benet
    2 Kast mot vägg, klapp framför, klapp bakom, klapp framför och sedan fånga bollen
    1 kast mot vägg, snurra ett varv och fånga bollen (för de yngsta får bollen studsa i marken en gång innan den ska fångas

    Om man missade fick man ställa sig mot väggen och när det bara var en kvar så fick man kasta ut sig genom att studsa bollen på väggen ovanför huvudet om personen som var kvar ute inte kunde fånga bollen så fick man gå ut och vara med igen...
  6. 3
    Kasta kråka kallade vi det... jag fyller i lite...

    10 kast mot vägg, fånga bollen direkt
    9 kast mot vägg, klappa händerna tre gånger, fånga (?)
    8 kast mot vägg, en studs mot marken, fånga bollen
    7 studs i marken, mot vägg, fånga
    6 studs mot marken (som en basketboll)
    5 kast mot vägg, fånga med höger hand
    4 kast mot vägg, fånga med vänster hand
    3 Kast mot vägg men kast under benet
    2 Kast mot vägg, klapp framför, klapp bakom, klapp framför och sedan fånga bollen
    1 kast mot vägg, snurra ett varv och fånga bollen (för de yngsta får bollen studsa i marken en gång innan den ska fångas

    Om man missade fick man ställa sig mot väggen och när det bara var en kvar så fick man kasta ut sig genom att studsa bollen på väggen ovanför huvudet om personen som var kvar ute inte kunde fånga bollen så fick man gå ut och vara med igen...
  7. Anonym
    #4

    Jippi, äntligen

    Jag hade mina luckor, äntligen är hela tian full. Stort tack!!!
  8. 4
    Jippi, äntligen Jag hade mina luckor, äntligen är hela tian full. Stort tack!!!
  9. Jessika
    #5

    Gör man en och en?

    Alltså står man på en rad och den första kastar 10-an och sen kastar den andra i kön 10-an? Om man åker ut, ska man då stå mot väggen, så att säga \"i vägen\" för de andra under tiden de fortsätter kasta? Förklara för mig hur detta funkar, skulle vara kul att lära barnen!
  10. 5
    Gör man en och en? Alltså står man på en rad och den första kastar 10-an och sen kastar den andra i kön 10-an? Om man åker ut, ska man då stå mot väggen, så att säga \"i vägen\" för de andra under tiden de fortsätter kasta? Förklara för mig hur detta funkar, skulle vara kul att lära barnen!
  11. Almis
    #6

    Ja, precis.

    Man står på ett led (kö) och den första kastar 10:an, om den personen inte klarar den får den gå o ställa sig mot väggen (under där man kastar eller bredvid, beroende på barnens ålder o så...) sen kastar person nr 2 osv. Klarar man sitt kast ställer man sig sist i kön o så rullar det på tills det bara är en person kvar ute... Då kastar personen som är ute bollen till person nr 1 i raden vid väggen och den personen studsar bollen mot väggen över huvudet och utepersonen ska fånga den, gör den det får väggpersonen stå kvar, annars får den komma ut och göra en ny kö osv... tills hela väggledet gjort. Då börjar man om....

    Lite snurrig förklaring, men hoppas du förstod...
  12. 6
    Ja, precis. Man står på ett led (kö) och den första kastar 10:an, om den personen inte klarar den får den gå o ställa sig mot väggen (under där man kastar eller bredvid, beroende på barnens ålder o så...) sen kastar person nr 2 osv. Klarar man sitt kast ställer man sig sist i kön o så rullar det på tills det bara är en person kvar ute... Då kastar personen som är ute bollen till person nr 1 i raden vid väggen och den personen studsar bollen mot väggen över huvudet och utepersonen ska fånga den, gör den det får väggpersonen stå kvar, annars får den komma ut och göra en ny kö osv... tills hela väggledet gjort. Då börjar man om....

    Lite snurrig förklaring, men hoppas du förstod...
  13. Jessika
    #7

    Tack för förklaringen! *imt*

  14. 7
    Tack för förklaringen! *imt*

Liknande trådar

  1. Kasta snöboll. hur ser ni på att kasta
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-14, 11:06
  2. Han sa boll!
    By Alli-Mac in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-12-12, 18:57
  3. Boll och lek
    By rubinen in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 17:44
  4. Nu har jag min boll!
    By Moonbeam in forum Vikt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 13:17
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar