Katter som inte fäller..
Hem & fritid
  1. Anna
    #1

    Katter som inte fäller..

    Finns det någon kattras som inte fäller (förutom nakenkatten.. ;) Jag har alltid velat ha en abessiner men jag vet inte hur de är.. och vad de kostar.. massor antar jag.. ;)
  2. 1
    Katter som inte fäller.. Finns det någon kattras som inte fäller (förutom nakenkatten.. ;) Jag har alltid velat ha en abessiner men jag vet inte hur de är.. och vad de kostar.. massor antar jag.. ;)
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2

    En abessinier..

    ..kostar mellan 4500-6000 kr ungefär. Mycket mysiga och sociala katter, som älskar sina människor! Men fäller, ja de gör de... På rasringens hemsida, www.abysomali.se kan du frossa i fina abbis-bilder!
  4. 2
    En abessinier.. ..kostar mellan 4500-6000 kr ungefär. Mycket mysiga och sociala katter, som älskar sina människor! Men fäller, ja de gör de... På rasringens hemsida, www.abysomali.se kan du frossa i fina abbis-bilder!
  5. Medlem sedan
    May 2004
    #3

    Abbessinier.

    .fäller rätt mycket!

    Min uppfödare som jag köpte min Devon Rex ifrån födde upp sådana innan och hon sa att dom hårade kopiöst mycket..

    Rex-katter hårar knappt något, jag märker inget av min kisse över huvud taget.

    Min katt kostade 5500 kr och det kostar nog de flesta raskatter på ett ung.
  6. 3
    Abbessinier. .fäller rätt mycket!

    Min uppfödare som jag köpte min Devon Rex ifrån födde upp sådana innan och hon sa att dom hårade kopiöst mycket..

    Rex-katter hårar knappt något, jag märker inget av min kisse över huvud taget.

    Min katt kostade 5500 kr och det kostar nog de flesta raskatter på ett ung.
  7. Annika M
    #4

    Min abessinier fäller en del...

    men inte kopiöst. Betydligt mindre än en vanlig huskatt i alla fall. Jag har en ryss också (Russian blue) och han fäller nästan ingenting. Jo, nu på våren är där lite gråa tussar här och där - men ingenting att klaga på. På http://hem.passagen.se/rusblue/ kan du läsa mer om Russian blue.

    Jag kan rekommendera både ryssar och abessinier som sällskapskatter. Man har aldrig tråkigt tillsammans med dem.
  8. 4
    Min abessinier fäller en del... men inte kopiöst. Betydligt mindre än en vanlig huskatt i alla fall. Jag har en ryss också (Russian blue) och han fäller nästan ingenting. Jo, nu på våren är där lite gråa tussar här och där - men ingenting att klaga på. På http://hem.passagen.se/rusblue/ kan du läsa mer om Russian blue.

    Jag kan rekommendera både ryssar och abessinier som sällskapskatter. Man har aldrig tråkigt tillsammans med dem.
  9. Anna
    #5

    Devon rex..

    vi har funderat lite på en sådan också.. hur funka de i barnfamiljer. Jag har fått för mig att de är ganska lika siameser i sättet?!..
  10. 5
    Devon rex.. vi har funderat lite på en sådan också.. hur funka de i barnfamiljer. Jag har fått för mig att de är ganska lika siameser i sättet?!..
  11. Fia m M&M
    #6

    Vi har också devon

    och har barn på 4 och 5,5 - det funkar utmärkt! Devon är en orädd och social ras som älskar att leka och busa. Däremot så fattar de inte att barn faktiskt kan snubbla över dem och/eller trampa på dem, så barnen bör ju vara hyfsat stora så de förstår att de måste ta det försiktigt. Men även jag har snubblat över och varit på väg att trampa på vår lilla tös, så det hjälper inte alltid trots att man vet det... *ler*

    Men en gång Devon - alltid devon tror jag. Det är en helt underbar ras som dessutom inte hårar särskilt mycket.
  12. 6
    Vi har också devon och har barn på 4 och 5,5 - det funkar utmärkt! Devon är en orädd och social ras som älskar att leka och busa. Däremot så fattar de inte att barn faktiskt kan snubbla över dem och/eller trampa på dem, så barnen bör ju vara hyfsat stora så de förstår att de måste ta det försiktigt. Men även jag har snubblat över och varit på väg att trampa på vår lilla tös, så det hjälper inte alltid trots att man vet det... *ler*

    Men en gång Devon - alltid devon tror jag. Det är en helt underbar ras som dessutom inte hårar särskilt mycket.
  13. Helena m Y
    #7

    Nämen vad säger du

    Hårade de KOPIÖST mycket till och med? *surar* Jag som går och spanar på abessinier som eventuell nästa-katt (om sisådär 10 år eller något:)) men absolut INTE, jag upprepar INTE, vill ha en katt som hårar kopiöst. Det har jag redan ett par som gör nu (nåja, just nu hårar till och med den tredje kopiöst men är det fällsäsong så är man ursäktad) och hur kul är det på en skala egentligen... Näe, nu var du inte roooolig... *darrar med läppen*
  14. 7
    Nämen vad säger du Hårade de KOPIÖST mycket till och med? *surar* Jag som går och spanar på abessinier som eventuell nästa-katt (om sisådär 10 år eller något:)) men absolut INTE, jag upprepar INTE, vill ha en katt som hårar kopiöst. Det har jag redan ett par som gör nu (nåja, just nu hårar till och med den tredje kopiöst men är det fällsäsong så är man ursäktad) och hur kul är det på en skala egentligen... Näe, nu var du inte roooolig... *darrar med läppen*
  15. Helena m Y
    #8

    Åhå!

    \"Betydligt mindre än en vanlig huskatt i alla fall.\" Det var en mening jag gillade! :)

    Intressant att läsa att russian blue nästan inte fäller någonting. Det är en ras som jag också gillat länge, för de verkar så väldigt personliga. Dessutom är de vackra! Den tråkiga med dem är väl i mina ögon färgen...

    Vad tycker du att det är för generella skillnader på abessinier och russian blue? Som du förstår så är jag inte så där _extremt_ insatt eftersom det som sagt inte är aktuellt med en till katt än på minst 10 år. Förhoppningsvis, i alla fall. Men det är alltid roligt att höra lite :)
  16. 8
    Åhå! \"Betydligt mindre än en vanlig huskatt i alla fall.\" Det var en mening jag gillade! :)

    Intressant att läsa att russian blue nästan inte fäller någonting. Det är en ras som jag också gillat länge, för de verkar så väldigt personliga. Dessutom är de vackra! Den tråkiga med dem är väl i mina ögon färgen...

    Vad tycker du att det är för generella skillnader på abessinier och russian blue? Som du förstår så är jag inte så där _extremt_ insatt eftersom det som sagt inte är aktuellt med en till katt än på minst 10 år. Förhoppningsvis, i alla fall. Men det är alltid roligt att höra lite :)
  17. Medlem sedan
    May 2004
    #9

    *s*

    Jag har ju inte haft någon själv, det var som sagt min katts uppfödare som födde upp abbessinier innan som sa det;)

    Själv vet jag ej, jag tycker att alla katter hårar mycket, förutom rexar och nakenkatter förstås:)
  18. 9
    *s* Jag har ju inte haft någon själv, det var som sagt min katts uppfödare som födde upp abbessinier innan som sa det;)

    Själv vet jag ej, jag tycker att alla katter hårar mycket, förutom rexar och nakenkatter förstås:)
  19. Medlem sedan
    May 2004
    #10

    Jag har 2..

    ..barn, ett & fem år gamla.

    Det funkar bra, Yoda är tyvärr inte så förtjust i min 5-åring...men ett-åringen är han enormt förälskad i, han låter henne göra vad som helst så man får se upp där så hon inte skadar kissen*s*

    De påminner nog om siameser, vet inte riktigt hur dom är men devons är sociala, nyfikna, klättriga, gosiga och aktiva:)
  20. 10
    Jag har 2.. ..barn, ett & fem år gamla.

    Det funkar bra, Yoda är tyvärr inte så förtjust i min 5-åring...men ett-åringen är han enormt förälskad i, han låter henne göra vad som helst så man får se upp där så hon inte skadar kissen*s*

    De påminner nog om siameser, vet inte riktigt hur dom är men devons är sociala, nyfikna, klättriga, gosiga och aktiva:)
  21. Annika M
    #11

    Ryssar och abessinier...

    Russian blue är kända för att vara lite blyga, och vår katt är en typisk familjekatt. Han gillar inte främlingar utan gömmer sig helst under soffan när det kommer någon han inte känner. Det är sällan nyfikenheten tar överhand - oftast kommer han inte fram förrän gästerna har gått. Men han har artfränder som är betydligt \"framfusigare\" än så.

    När det gäller ryssarnas färg håller jag inte riktigt med dig. Jag tycker att ryssens silverblå skimrande päls nästan är vackrare än abyns. För att inte tala om hans smaragdgröna ögon...

    Abessinier är mer rakt på sak än ryssar, tycker jag. Vår abyflicka kommer gärna fram och hälsar, är kelen - men ingen knäkatt. Det är ryssen däremot - i mitt knä, ingen annans. Man känner sig verkligen stolt när man blir utvald av en ryss. Abessinier är galna i mat, och i synnerhet den som människor äter. Ryssar är mer finsmakare.

    Båda katterna är väldigt lekfulla och är vackra långt upp i åren. Båda är intelligenta, men ryssen kan öppna dörrar - abessiniern krafsar bara på dem.

    Jag tycker ryssen är en lite \"känsligare\" katt och jag skulle nog inte rekommendera den till en stor barnfamilj. Abessiniern ser däremot till att bli att husets medelpunkt, det går liksom inte att undvika ;-)

    Lycka till med vilken katt du än väljer. Individen är trots allt viktigare än rasen.

  22. 11
    Ryssar och abessinier... Russian blue är kända för att vara lite blyga, och vår katt är en typisk familjekatt. Han gillar inte främlingar utan gömmer sig helst under soffan när det kommer någon han inte känner. Det är sällan nyfikenheten tar överhand - oftast kommer han inte fram förrän gästerna har gått. Men han har artfränder som är betydligt \"framfusigare\" än så.

    När det gäller ryssarnas färg håller jag inte riktigt med dig. Jag tycker att ryssens silverblå skimrande päls nästan är vackrare än abyns. För att inte tala om hans smaragdgröna ögon...

    Abessinier är mer rakt på sak än ryssar, tycker jag. Vår abyflicka kommer gärna fram och hälsar, är kelen - men ingen knäkatt. Det är ryssen däremot - i mitt knä, ingen annans. Man känner sig verkligen stolt när man blir utvald av en ryss. Abessinier är galna i mat, och i synnerhet den som människor äter. Ryssar är mer finsmakare.

    Båda katterna är väldigt lekfulla och är vackra långt upp i åren. Båda är intelligenta, men ryssen kan öppna dörrar - abessiniern krafsar bara på dem.

    Jag tycker ryssen är en lite \"känsligare\" katt och jag skulle nog inte rekommendera den till en stor barnfamilj. Abessiniern ser däremot till att bli att husets medelpunkt, det går liksom inte att undvika ;-)

    Lycka till med vilken katt du än väljer. Individen är trots allt viktigare än rasen.

  23. Helena m Y
    #12

    Tack!

    Tack för det utförliga svaret! Det låter helt klart som att jag är rätt ute med abessiner ändå :). Trots den där hårigheten... *fniss* Om det inte blir en oriental/siames i slutändan i alla fall, som jag suktat efter sedan jag var 10 år. Tur att jag har lååång tid på mig att bestämma mig :)
  24. 12
    Tack! Tack för det utförliga svaret! Det låter helt klart som att jag är rätt ute med abessiner ändå :). Trots den där hårigheten... *fniss* Om det inte blir en oriental/siames i slutändan i alla fall, som jag suktat efter sedan jag var 10 år. Tur att jag har lååång tid på mig att bestämma mig :)
  25. Helena m Y
    #13

    Och jag tycker

    att även rexar hårar mycket... I alla fall cornish rex, som är det enda jag har erfarenhet av (min mamma har en sådan). Det är den yrande ullen som stör mig. Den som klibbar fast på kläder, händer, tyg, ansiktet och kliar i näsan. Hårda täckhår som bara faller rakt ned gör mig ingenting! Då hårar de som hundarna bara. Därför tycker jag t ex inte att svägerskans orientaler hårar något, även om svägerskan själv tycker det.

    Nåja, den viktigaste egenskapen sitter förstås inte i hur mycket katten hårar utan i huvudet på den. Hur den är att leva med. Men hårigheten är en faktor som jag tidigare inte ens reflekterat över när jag valt (så mycket jag nu valt, de flesta har liksom ramlat över mig;)) katt, så den känns ändå viktig till nästa katt. Inte minst går tankarna ditåt så här på våren då vi praktiskt taget drunknar i katthår här hemma.
  26. 13
    Och jag tycker att även rexar hårar mycket... I alla fall cornish rex, som är det enda jag har erfarenhet av (min mamma har en sådan). Det är den yrande ullen som stör mig. Den som klibbar fast på kläder, händer, tyg, ansiktet och kliar i näsan. Hårda täckhår som bara faller rakt ned gör mig ingenting! Då hårar de som hundarna bara. Därför tycker jag t ex inte att svägerskans orientaler hårar något, även om svägerskan själv tycker det.

    Nåja, den viktigaste egenskapen sitter förstås inte i hur mycket katten hårar utan i huvudet på den. Hur den är att leva med. Men hårigheten är en faktor som jag tidigare inte ens reflekterat över när jag valt (så mycket jag nu valt, de flesta har liksom ramlat över mig;)) katt, så den känns ändå viktig till nästa katt. Inte minst går tankarna ditåt så här på våren då vi praktiskt taget drunknar i katthår här hemma.

Liknande trådar

  1. Inte katter, men rådjur..
    By alle in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-05-13, 20:35
  2. Britta Katt fäller och fäller och fäller
    By cilia m june & lisa in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-04-26, 21:23
  3. Vad gillar katter INTE?
    By La mama in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-24, 20:42
  4. Ni som inte gillar katter...
    By karo_ in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-27, 22:03
  5. Är det inte ungar är det katter
    By Nettikan in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-07-04, 20:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar