Prat
_0401 Januaribarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2003
    #1

    Prat

    Hur är det med talet hos era januaribarn? Pratar de hela meningar nu? Säger de några \"roliga\" ord?

    Albin pratar väldigt mycket och nu börjar det bli riktiga ord som vi kan förstå. Han pratar absolut inte rent men han gör sig förstådd både hemma och på dagis. Han kan sätta ihop 4-6 ord till meningar. Några roliga ord kommer här:
    *Tattanin = pistmaskin
    *Cheschup = ketchup
    *Beppe = napp
    *Bäbisch = bebis
    *Samsung = dammsugare
    *Nänning = välling
    *Nongnor = mormor
    *Poffa = morfar
    *Pjäss = slalompjäxor
  2. 1
    Prat Hur är det med talet hos era januaribarn? Pratar de hela meningar nu? Säger de några \"roliga\" ord?

    Albin pratar väldigt mycket och nu börjar det bli riktiga ord som vi kan förstå. Han pratar absolut inte rent men han gör sig förstådd både hemma och på dagis. Han kan sätta ihop 4-6 ord till meningar. Några roliga ord kommer här:
    *Tattanin = pistmaskin
    *Cheschup = ketchup
    *Beppe = napp
    *Bäbisch = bebis
    *Samsung = dammsugare
    *Nänning = välling
    *Nongnor = mormor
    *Poffa = morfar
    *Pjäss = slalompjäxor
  3. Medlem sedan
    Jan 2002
    #2

    Lukas

    pratar i stort sett helt rent.
    Några få ord blir fel, t ex kabetti(spaghetti) mycke(Micke, min bror) och Flichia(Felicia, katten).
    Annars är det som sagt i stort sett helt rent.
    Lukas är även inne i kan själv-åldern så det skriiiker om det *gaah*
  4. 2
    Lukas pratar i stort sett helt rent.
    Några få ord blir fel, t ex kabetti(spaghetti) mycke(Micke, min bror) och Flichia(Felicia, katten).
    Annars är det som sagt i stort sett helt rent.
    Lukas är även inne i kan själv-åldern så det skriiiker om det *gaah*
  5. Medlem sedan
    Feb 2000
    #3

    öronproppar tack ;)

    här tjatas det från tidiga morgon till läggdags. Snacka om att man får huvudvärk.

    Kan berätta en kul diskussion.
    En mås skrek och vråla lite längre bort:
    Tindra: Han skjike, han vill ha mat. Ja sa jag, han kan nog hämta det själv, han tar nog en krabba och äter upp den. Tindra: jaaa, han ätej upp kjabban. Jaaag ska hämta mat. Ska du hämta maten, sa jag..
    Tindra: näääää, jag kan inte slyga upp i luften...

    Sååå mysigt för man kan för en dialog, och det kommer mycke roligt nu kan jag säga, men som sagt, ett par öronproppar skulle sitta fint emellanåt... ;)

  6. 3
    öronproppar tack ;) här tjatas det från tidiga morgon till läggdags. Snacka om att man får huvudvärk.

    Kan berätta en kul diskussion.
    En mås skrek och vråla lite längre bort:
    Tindra: Han skjike, han vill ha mat. Ja sa jag, han kan nog hämta det själv, han tar nog en krabba och äter upp den. Tindra: jaaa, han ätej upp kjabban. Jaaag ska hämta mat. Ska du hämta maten, sa jag..
    Tindra: näääää, jag kan inte slyga upp i luften...

    Sååå mysigt för man kan för en dialog, och det kommer mycke roligt nu kan jag säga, men som sagt, ett par öronproppar skulle sitta fint emellanåt... ;)

  7. Medlem sedan
    Sep 2004
    #4

    Snacksalig

    Felix snackar hela dagarna, långa resonemang, dialoger och relativt rent. Han kan inte sagt h eller x, vilket exempelvis innebär \"Ja eter Felis\". Favoritfigurer just nu är \"Pippi Lånsrump, ilsson och stora gubben\" (tja, hästen är ju inte så liten, så...)

    För en dryg månad sedan blev vi passerade av ett par kvinnor som var ute och gick stavgång. Felix kommenterade direkt, men de hörde inte så han...
    \"Hallå! Ja ropar på er!\"
    \"Ni MÅSTE köpa skidor!\"
    Tyvärr hörde de inte det heller, men jag höll på att fnissa på mig.

  8. 4
    Snacksalig Felix snackar hela dagarna, långa resonemang, dialoger och relativt rent. Han kan inte sagt h eller x, vilket exempelvis innebär \"Ja eter Felis\". Favoritfigurer just nu är \"Pippi Lånsrump, ilsson och stora gubben\" (tja, hästen är ju inte så liten, så...)

    För en dryg månad sedan blev vi passerade av ett par kvinnor som var ute och gick stavgång. Felix kommenterade direkt, men de hörde inte så han...
    \"Hallå! Ja ropar på er!\"
    \"Ni MÅSTE köpa skidor!\"
    Tyvärr hörde de inte det heller, men jag höll på att fnissa på mig.

  9. Medlem sedan
    Jun 2003
    #5

    Måste svara på detta =)

    Moa och jag var ute och gick igår och jag förklarade för henne att fåglarna sjunger. Sedan kom vi förbi en hund som skällde så sa hon \"mamma, vovven sjunger\"
    Det lät såååå mysigt =)

    Moa pratar i stort sätt alldeles fritt och rent. Hon är himla duktig och gör sig alltid förstådd. förstår jag inte så visar hon och berättar det igen väldigt tålmodigt.
  10. 5
    Måste svara på detta =) Moa och jag var ute och gick igår och jag förklarade för henne att fåglarna sjunger. Sedan kom vi förbi en hund som skällde så sa hon \"mamma, vovven sjunger\"
    Det lät såååå mysigt =)

    Moa pratar i stort sätt alldeles fritt och rent. Hon är himla duktig och gör sig alltid förstådd. förstår jag inte så visar hon och berättar det igen väldigt tålmodigt.
  11. Medlem sedan
    Apr 2003
    #6

    Kan själv

    Albin kan också själv, han kan allt själv vilket han väldigt ofta basunerar ut. Man får se det positivt, Albin har lärt sig att klä av och på sig själv nu. Det tar lite tid men han fixar till och med knappen i byxorna själv nu :)
  12. 6
    Kan själv Albin kan också själv, han kan allt själv vilket han väldigt ofta basunerar ut. Man får se det positivt, Albin har lärt sig att klä av och på sig själv nu. Det tar lite tid men han fixar till och med knappen i byxorna själv nu :)
  13. Medlem sedan
    Apr 2003
    #7

    *haha*

    Åh, vilken godbit hon är din Tindra. Det är ju klart att man inte kan flyga upp i luften med måsmaten =)

  14. 7
    *haha* Åh, vilken godbit hon är din Tindra. Det är ju klart att man inte kan flyga upp i luften med måsmaten =)

  15. Medlem sedan
    Apr 2003
    #8

    Ungefär samma sak

    utspelade sig på en skogspromenad i helgen. Vi mötte en tant som gick med stavar och Albin tågade rakt fram till henne och pekade på fötterna och sa: \"måste ha skidor\" och såg strängt på tanten *haha*

    Det är ju klart att hästen heter stora gubben för han är ju inte liten. Vilken smarting!
  16. 8
    Ungefär samma sak utspelade sig på en skogspromenad i helgen. Vi mötte en tant som gick med stavar och Albin tågade rakt fram till henne och pekade på fötterna och sa: \"måste ha skidor\" och såg strängt på tanten *haha*

    Det är ju klart att hästen heter stora gubben för han är ju inte liten. Vilken smarting!
  17. Medlem sedan
    Apr 2003
    #9

    Hihi

    Vovven sjunger, vad sött!

  18. 9
    Hihi Vovven sjunger, vad sött!

  19. Medlem sedan
    Feb 2002
    #10

    Tycker att Måns är..

    väldigt duktig och tidig, men så jämför jag med hans bror som var sen istället.
    Måns kan nog härma den flesta ord som man säger till honom, även om han inte talar helt rent än.

    Sen använder han ju inte alla orden i sitt tal ännu, men disskuterar med sina fyra-femordsmeningar. Frågor ställer han fortfarande mest som bara ett eller två ord med stigande melodi.

    På senaste tiden har Måns börjat använda \"jaha\", \"nehe\" och \"joho\" väldigt frekvent vilket låter så lustigt! Får han svar på en fråga så svarar han oftast med ett jaha. =)

  20. 10
    Tycker att Måns är.. väldigt duktig och tidig, men så jämför jag med hans bror som var sen istället.
    Måns kan nog härma den flesta ord som man säger till honom, även om han inte talar helt rent än.

    Sen använder han ju inte alla orden i sitt tal ännu, men disskuterar med sina fyra-femordsmeningar. Frågor ställer han fortfarande mest som bara ett eller två ord med stigande melodi.

    På senaste tiden har Måns börjat använda \"jaha\", \"nehe\" och \"joho\" väldigt frekvent vilket låter så lustigt! Får han svar på en fråga så svarar han oftast med ett jaha. =)

  21. Medlem sedan
    May 2005
    #11

    Nybliven babbelapa här!

    några nya ord och uttryck:

    gäänpoka = grävskopa
    mussepigga = nyckelpiga (blandar ihop med Musse Pigg... )
    uffa bubull = blåsa såpbubblor
    ippa = vispa
    kia ygg = klia ryggen

    Sen säger hon ofta utfyllnadsgrejersom \"konsti va?\", \"kansche\", \"va\" och kan skilja på \"en till\", \"en annan\", \"i stället\", \"samma\".

    Det är kul när hon sitter och kollar sig omkring oh känner igen något. Vi åker buss över Västerbron så gott som dagligen och då utbrister denna miniperson nöjt: \"Titta mamma, Stadshuse!\" (tanterna svimmar ju). Om bussen kränger lite skriker hon \"köja DÅLIT!\"

    Många sammansatta ord kommer nu, som kattmat, blåbär, vägbygge (?!), skruvmejsel.

    Och just det! Hon vet att Maja bor i Uppsaja! Det du Sussi! :-)
  22. 11
    Nybliven babbelapa här! några nya ord och uttryck:

    gäänpoka = grävskopa
    mussepigga = nyckelpiga (blandar ihop med Musse Pigg... )
    uffa bubull = blåsa såpbubblor
    ippa = vispa
    kia ygg = klia ryggen

    Sen säger hon ofta utfyllnadsgrejersom \"konsti va?\", \"kansche\", \"va\" och kan skilja på \"en till\", \"en annan\", \"i stället\", \"samma\".

    Det är kul när hon sitter och kollar sig omkring oh känner igen något. Vi åker buss över Västerbron så gott som dagligen och då utbrister denna miniperson nöjt: \"Titta mamma, Stadshuse!\" (tanterna svimmar ju). Om bussen kränger lite skriker hon \"köja DÅLIT!\"

    Många sammansatta ord kommer nu, som kattmat, blåbär, vägbygge (?!), skruvmejsel.

    Och just det! Hon vet att Maja bor i Uppsaja! Det du Sussi! :-)
  23. Medlem sedan
    May 2003
    #12

    måste svara på det här =]

    Casper pratar väldigt bra nu faktiskt. Han säger morfar, mormor, gammelmormor.. o allt sånt.
    Han säger att han är törstig hungrig o... berättar om han vill sova för att han är trött.


    Men roligast är om han ropar på mig eller sambon.. han ropar först mamma eller pappa... svarar vi inte så övergår det i namn.. LOLLO eller JOCKE... svarar vi inte direkt då så övergår det i FARSAN eller MORSAN... o vad han har fått detta ifrån vet väl bara morfar.. som lär honom en massa hyss!!! =] Men det är charmigt.

    Ibland ropar han på mig, o jag svarar..men när jag svarar så säger han \"pratar dig\" ... alltså: jag pratar med dig... det låter så gulligt.

    Det är härligt tid nu när de kan prata så bra faktiskt.
  24. 12
    måste svara på det här =] Casper pratar väldigt bra nu faktiskt. Han säger morfar, mormor, gammelmormor.. o allt sånt.
    Han säger att han är törstig hungrig o... berättar om han vill sova för att han är trött.


    Men roligast är om han ropar på mig eller sambon.. han ropar först mamma eller pappa... svarar vi inte så övergår det i namn.. LOLLO eller JOCKE... svarar vi inte direkt då så övergår det i FARSAN eller MORSAN... o vad han har fått detta ifrån vet väl bara morfar.. som lär honom en massa hyss!!! =] Men det är charmigt.

    Ibland ropar han på mig, o jag svarar..men när jag svarar så säger han \"pratar dig\" ... alltså: jag pratar med dig... det låter så gulligt.

    Det är härligt tid nu när de kan prata så bra faktiskt.
  25. Medlem sedan
    Jan 2002
    #13

    ja det

    leder ju till någonting gott :)
  26. 13
    ja det leder ju till någonting gott :)
  27. Medlem sedan
    Jan 2003
    #14

    Kul!!

    Och Maja säger alltid \"åka Tockhom till Heidi\" varje gång vi ser tåget! :O) Kan det bero på att de längtar efter varandra och vill ses, kanske?!?

    *kram*
  28. 14
    Kul!! Och Maja säger alltid \"åka Tockhom till Heidi\" varje gång vi ser tåget! :O) Kan det bero på att de längtar efter varandra och vill ses, kanske?!?

    *kram*
  29. Medlem sedan
    Jan 2003
    #15

    En riktig babbelmoster...

    har vi i det här huset. Men Maja har alltid pratat mycket, började tidigt med meningar. Nu gör hon sig helt förstådd, skiljer på stor/liten, under/över, kall/varm osv.

    Alla våra barn, utom en (!), har alltid pratat mycket och tidigt. Vet inte vem de brås på... ;O)
  30. 15
    En riktig babbelmoster... har vi i det här huset. Men Maja har alltid pratat mycket, började tidigt med meningar. Nu gör hon sig helt förstådd, skiljer på stor/liten, under/över, kall/varm osv.

    Alla våra barn, utom en (!), har alltid pratat mycket och tidigt. Vet inte vem de brås på... ;O)
  31. Medlem sedan
    Dec 2003
    #16

    hehe...*imt*

    _
  32. 16
    hehe...*imt* _
  33. Medlem sedan
    Dec 2003
    #17

    Näe, egentligen inte.

    Victoria pratar mycket, är i princip aldrig tyst men det är väldigt få ord som är rena. TYcker att talet blivit ännu grötigare senaste veckorna faktiskt.

    Jag får en känsla av att hon är ganska lat och inte tycker att det är så viktigt att säga rätt utan nöjer sig med att alla förstår. Hon säger t.ex. \"tatt\" om både katt och tack. Detta trots att hon kan säga ex kaka. Hon använder också väldigt mycket låtsasord och ljud istället för riktiga ord. \"Loll\" är ex fel håll, \"ljalja\" är dammsugare och \"haaahaaa\" är vatten. Du vet, när man druckit en stor klunk så säger man \"haaaaa\" efteråt, så hon är ju inte direkt ologisk.

    Men eftersom hon är knappbarn så är det lite speciellt och de barnen är ofta sena med talet för att de har dålig munmotorik.

    Men nog kläcker hon ur sig lustigheter. Remarkabelt klart och tydligt kom det \"Aj som fan\" i förra veckan då hon slog sin tå och \"shissh å bajsch\" är hopplöst roligt.
  34. 17
    Näe, egentligen inte. Victoria pratar mycket, är i princip aldrig tyst men det är väldigt få ord som är rena. TYcker att talet blivit ännu grötigare senaste veckorna faktiskt.

    Jag får en känsla av att hon är ganska lat och inte tycker att det är så viktigt att säga rätt utan nöjer sig med att alla förstår. Hon säger t.ex. \"tatt\" om både katt och tack. Detta trots att hon kan säga ex kaka. Hon använder också väldigt mycket låtsasord och ljud istället för riktiga ord. \"Loll\" är ex fel håll, \"ljalja\" är dammsugare och \"haaahaaa\" är vatten. Du vet, när man druckit en stor klunk så säger man \"haaaaa\" efteråt, så hon är ju inte direkt ologisk.

    Men eftersom hon är knappbarn så är det lite speciellt och de barnen är ofta sena med talet för att de har dålig munmotorik.

    Men nog kläcker hon ur sig lustigheter. Remarkabelt klart och tydligt kom det \"Aj som fan\" i förra veckan då hon slog sin tå och \"shissh å bajsch\" är hopplöst roligt.
  35. Medlem sedan
    Feb 2000
    #18

    *fniss*

    kom att tänka på en sak när du skrev haaahaaa till vatten.
    Tindra säger aaaa-aaaa när hon vill borsta tänderna (vill hon för övrigt 20-30 ggr/dag) det kommer sig av att vi säger gapa, aaaaaa när man ska borsta *s*
    Sen att hon klockrent säger \"jag vill borsta tänderna\" det är ju en annan femma.

    Svordomarna är rätt så sällsynta nu, men förra sommarn, blott 1,5 år gammal, så kom det jääällar lite då o nu, när hon slog sig, även hevvette kunde man få höra ibland.. hmmm. Som tur är har det lugnat sig ;)
  36. 18
    *fniss* kom att tänka på en sak när du skrev haaahaaa till vatten.
    Tindra säger aaaa-aaaa när hon vill borsta tänderna (vill hon för övrigt 20-30 ggr/dag) det kommer sig av att vi säger gapa, aaaaaa när man ska borsta *s*
    Sen att hon klockrent säger \"jag vill borsta tänderna\" det är ju en annan femma.

    Svordomarna är rätt så sällsynta nu, men förra sommarn, blott 1,5 år gammal, så kom det jääällar lite då o nu, när hon slog sig, även hevvette kunde man få höra ibland.. hmmm. Som tur är har det lugnat sig ;)
  37. Fia med E+L och Lillbuff
    #19

    Babblar gör hon

    även om jag inte förstår hälften. Eftersom Linnéa är hörselskadad så är hon lite senare än vanligt men visst märks det att det händer mkt även med hennes tal. Det är nya ord varje vecka och Vadå är en favorit. Dessutom har hon, vid sidan av sin hörselnedsättning, utvecklat selektiv hörsel så hörseltesterna som hittills vaarit mer än spekulativa kommer nu mest bli rena chansningarna;-) Ja, ja så länge hon hör när vi viskar en viss mataratikel som serveras på lördagar och resulterar i att hon helt överlycklig skriker \"Dodis!\" så vet vi att hon hör rätt bra iaf;-)
  38. 19
    Babblar gör hon även om jag inte förstår hälften. Eftersom Linnéa är hörselskadad så är hon lite senare än vanligt men visst märks det att det händer mkt även med hennes tal. Det är nya ord varje vecka och Vadå är en favorit. Dessutom har hon, vid sidan av sin hörselnedsättning, utvecklat selektiv hörsel så hörseltesterna som hittills vaarit mer än spekulativa kommer nu mest bli rena chansningarna;-) Ja, ja så länge hon hör när vi viskar en viss mataratikel som serveras på lördagar och resulterar i att hon helt överlycklig skriker \"Dodis!\" så vet vi att hon hör rätt bra iaf;-)
  39. Gabrielle
    #20

    AVUNDSJUK,..

    jag blir så avuuuundsjuk. Vill borsta tänderna??? Det är en oändlig strid på kniven hemma hos oss. Victoria kräks om man insisterar och inte ens milt tvång funkar. Jag har verkligen testat allt och det är väl bara att vänta på att hon en dag ska upptäcka att det är skönt att vara riktigt ren i munnen.

    Skönt att höra att det finns fler barn i denna ålder som kan svära. Jag är nämligen rätt duktig på det själv och anstränger mig å det yttersta för att låta bli. Med varierad framgång.

    Kram!!
  40. 20
    AVUNDSJUK,.. jag blir så avuuuundsjuk. Vill borsta tänderna??? Det är en oändlig strid på kniven hemma hos oss. Victoria kräks om man insisterar och inte ens milt tvång funkar. Jag har verkligen testat allt och det är väl bara att vänta på att hon en dag ska upptäcka att det är skönt att vara riktigt ren i munnen.

    Skönt att höra att det finns fler barn i denna ålder som kan svära. Jag är nämligen rätt duktig på det själv och anstränger mig å det yttersta för att låta bli. Med varierad framgång.

    Kram!!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Prat å prat å prat...
    By Lillblomma in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 20:30
  2. Prat?
    By ::Kiddan:: in forum _0712 Decemberbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-10-28, 17:05
  3. Tid för prat?
    By ruffa in forum Småbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 13:03
  4. Prat!
    By Lova med tre in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 12:54
  5. prat om ...
    By Petra in forum Bebissnack
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2006-05-14, 19:08
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar