IKEA-kök
Hem & fritid
  1. Jenny

IKEA-kök

Vi har bestämt oss för att riva ut vår inredning och köpa ett ikea-kök. Men nu har jag lite frågor.

Ni som gjort allt själva, är det svårt?
    Om man vill lägga in nytt golv, kan man göra det efteråt?
    En ny fläkt ovanför spis, är det lätt att sätta upp själv?
  2. 1
    IKEA-kök Vi har bestämt oss för att riva ut vår inredning och köpa ett ikea-kök. Men nu har jag lite frågor.

Ni som gjort allt själva, är det svårt?
    Om man vill lägga in nytt golv, kan man göra det efteråt?
    En ny fläkt ovanför spis, är det lätt att sätta upp själv?
  3. Medlem sedan
    Mar 2002

Vi slet

ut hela köket och byggde upp allt från grunden. Vi la golv först eftersom jag vill ha golv under bänkskåpen. Det var inte svårt att bygga ihop ett Ikeakök och montera in det.
    Men svårheten ligger väl i om ni ska flytta om platsen för spis och vatten/avlopp. Vi har allt på samma ställe som tidigare, ville inte börja anlita folk för att dra om rör och el.
    Ang fläkten, vi fick göra om trumman för den satt inte där den skulle. Med lite pyssel så ordnade det sig. Vad ska ni ha för fläkt?
  4. 2
    Vi slet ut hela köket och byggde upp allt från grunden. Vi la golv först eftersom jag vill ha golv under bänkskåpen. Det var inte svårt att bygga ihop ett Ikeakök och montera in det.
    Men svårheten ligger väl i om ni ska flytta om platsen för spis och vatten/avlopp. Vi har allt på samma ställe som tidigare, ville inte börja anlita folk för att dra om rör och el.
    Ang fläkten, vi fick göra om trumman för den satt inte där den skulle. Med lite pyssel så ordnade det sig. Vad ska ni ha för fläkt?
  5. Jenny

Vi skall inte flytta spis/avlopp

utan bara byta ut hela skåpsinredningen.

Så då lägger vi nog golv före, så som ni gjorde, det är bra att ha under som du skriver.

Jag vill ha fläktkåpa i rostfritt. :)

Vi skall nog klara det. :)

En fråga till: fick ni hjälp på ikea, eller beställde ni allt utan rådgivning? Hur är det med måtten, något tips?
  6. 3
    Vi skall inte flytta spis/avlopp utan bara byta ut hela skåpsinredningen.

Så då lägger vi nog golv före, så som ni gjorde, det är bra att ha under som du skriver.

Jag vill ha fläktkåpa i rostfritt. :)

Vi skall nog klara det. :)

En fråga till: fick ni hjälp på ikea, eller beställde ni allt utan rådgivning? Hur är det med måtten, något tips?
  7. Plingis

Bäst lägga golvet först!

Vi har satt in 2 st IKEA kök. Först i en lägenhet och sen i vårt hus. I lägenheten satt vi först in köket och la sen golvet efteråt. Det blev OK, men var ganska knepigt att få det bra runt socklar osv. Nu i huset la vi golvet först och det blev så mycket smidigare och snyggare.
  8. 4
    Bäst lägga golvet först! Vi har satt in 2 st IKEA kök. Först i en lägenhet och sen i vårt hus. I lägenheten satt vi först in köket och la sen golvet efteråt. Det blev OK, men var ganska knepigt att få det bra runt socklar osv. Nu i huset la vi golvet först och det blev så mycket smidigare och snyggare.
  9. Jenny

Tack!

Ja, vi gör nog också så. :)

Tycker du att det var svårt att sätta upp skåp och övrigt?
  10. 5
    Tack! Ja, vi gör nog också så. :)

Tycker du att det var svårt att sätta upp skåp och övrigt?
  11. Plingis

Var lite slarvig....

i mitt förra inlägg. Vi hade nämligen hantverkare som satte upp skåp och bänkskivor. Golv, väggar och kakel fixade vi däremot själva med hjälp av pappa:-)
  12. 6
    Var lite slarvig.... i mitt förra inlägg. Vi hade nämligen hantverkare som satte upp skåp och bänkskivor. Golv, väggar och kakel fixade vi däremot själva med hjälp av pappa:-)
  13. Jenny

Ah!

Vi står i valet och kvalet:
    göra själv och spara de pengarna eller
    låta hantverkare göra det och slippa pysslet.

Kakel behöver vi inte sätta upp själva. Det är fint det vi har nu. :)
  14. 7
    Ah! Vi står i valet och kvalet:
    göra själv och spara de pengarna eller
    låta hantverkare göra det och slippa pysslet.

Kakel behöver vi inte sätta upp själva. Det är fint det vi har nu. :)
  15. Medlem sedan
    Mar 2002

Jag ritade

vårt kök med Ikeas kitchen planner. Var till Ikea och pratade med en köksplanerare vid ett tillfälle för att bolla idéer men tyvärr råkade vi ut för en amatör som skulle gjort köket helt omöjligt, tur att vi visste bättre:)
    Vi har också en fläktkåpa i rostfritt, det var inga problem.
    Mitt hetaste tips är att mäta upp allt i köket och lägga in det i Ikeas köksprogram (kitchen planer) och sedan börja planera i lugn och ro.
    Lycka till!
  16. 8
    Jag ritade vårt kök med Ikeas kitchen planner. Var till Ikea och pratade med en köksplanerare vid ett tillfälle för att bolla idéer men tyvärr råkade vi ut för en amatör som skulle gjort köket helt omöjligt, tur att vi visste bättre:)
    Vi har också en fläktkåpa i rostfritt, det var inga problem.
    Mitt hetaste tips är att mäta upp allt i köket och lägga in det i Ikeas köksprogram (kitchen planer) och sedan börja planera i lugn och ro.
    Lycka till!
  17. Jenny

Tackar!

Jag har det på cd, så nu skall vi sätta igång. Tack för tips och råd! :)
  18. 9
    Tackar! Jag har det på cd, så nu skall vi sätta igång. Tack för tips och råd! :)
  19. Medlem sedan
    Jun 1999

Problemet är vid diskmaskinen

Ikea-kök brukar ju ha ben och ställer man dit köket först och lägger ett flytande golv sedan så hur löser man då diskmaskinsunderlägget?

Och man kan inte ställa ett kök på ett flytande golv, så lite moment 22 blir det.

Har funderat om man kan lägga golvspån med plastmatta, uppvikt i bakkant, och sedan ha det flytande golvet direkt i anslutning av spånskivan/plastmattan.

Själv väljer jag trägolv, plank, som skruvas fast i undergolvet. Då kan jag ställa mitt kök direkt på.

Fast å andra sidan; vill man satsa på dyrt golv under köksstommar som aldrig syns? Kostar ju x kr/m2.
  20. 10
    Problemet är vid diskmaskinen Ikea-kök brukar ju ha ben och ställer man dit köket först och lägger ett flytande golv sedan så hur löser man då diskmaskinsunderlägget?

Och man kan inte ställa ett kök på ett flytande golv, så lite moment 22 blir det.

Har funderat om man kan lägga golvspån med plastmatta, uppvikt i bakkant, och sedan ha det flytande golvet direkt i anslutning av spånskivan/plastmattan.

Själv väljer jag trägolv, plank, som skruvas fast i undergolvet. Då kan jag ställa mitt kök direkt på.

Fast å andra sidan; vill man satsa på dyrt golv under köksstommar som aldrig syns? Kostar ju x kr/m2.
  21. Minna

vi fick golvet först.

Vi har ett linoleumgolv som ligger på hela bredden i vårt nya Ikeakök. Vi monterade alla stommar själva och spacklade och målade men lät en snickare montera stommarna. Han var skicklig på just detaljerna och slutfinichen är jättesnygg. det blir ju alltid skarvbitar överallt som ska passas in och våra väggar och tak är inte raka så det var ett pillgöra. Vi gör monterar luckor och skåpinredning och beslag nu när allt är på plats. Kakling fick vi gjort också. Vi har flyttat gasspis och vatten och installerat diskmaskin. Totalt har det gått på 51000 kr i hantverkarkostnader (gas, el, vatten, golvläggare och snickeri). Fast pris. för oss är det värt varenda krona.

22. 11
    vi fick golvet först. Vi har ett linoleumgolv som ligger på hela bredden i vårt nya Ikeakök. Vi monterade alla stommar själva och spacklade och målade men lät en snickare montera stommarna. Han var skicklig på just detaljerna och slutfinichen är jättesnygg. det blir ju alltid skarvbitar överallt som ska passas in och våra väggar och tak är inte raka så det var ett pillgöra. Vi gör monterar luckor och skåpinredning och beslag nu när allt är på plats. Kakling fick vi gjort också. Vi har flyttat gasspis och vatten och installerat diskmaskin. Totalt har det gått på 51000 kr i hantverkarkostnader (gas, el, vatten, golvläggare och snickeri). Fast pris. för oss är det värt varenda krona.

23. Medlem sedan
    Apr 2003

Jag gjorde

om hela mitt kök med hjälp av i första hand min mamma. Monterade alla köksskåp själv och båda mina föräldrar ryckte in när överskåpen skulle upp på väggen. Det var lite svårt eftersom mitt hus är _väldigt_ snett, men det blev bra till slut.

Angående golvet. Jag har golvspånskivor och linoleumrutor från Forbo ovan på det. Eftersom dom är dyra så valde jag att lägga dem fram till fötterna på skåpsstommarna. När sen sockeln kommer på så ser man inte att det inte finns golv under skåpen ändå. Jag la däremot hela vägen under spis, diskmaskin och kylskåp. Då är det enkelt att lägga ett underlägg under diskmaskinen.

Jag hade ingen fläkt alls innan jag renoverade köket. Eftersom allt skulle nyinstalleras så anlitade jag en som satte upp fläkten. Det var inte enkelt för honom heller, så jag är glad att jag inte gav mig på det själv.
  24. 12
    Jag gjorde om hela mitt kök med hjälp av i första hand min mamma. Monterade alla köksskåp själv och båda mina föräldrar ryckte in när överskåpen skulle upp på väggen. Det var lite svårt eftersom mitt hus är _väldigt_ snett, men det blev bra till slut.

Angående golvet. Jag har golvspånskivor och linoleumrutor från Forbo ovan på det. Eftersom dom är dyra så valde jag att lägga dem fram till fötterna på skåpsstommarna. När sen sockeln kommer på så ser man inte att det inte finns golv under skåpen ändå. Jag la däremot hela vägen under spis, diskmaskin och kylskåp. Då är det enkelt att lägga ett underlägg under diskmaskinen.

Jag hade ingen fläkt alls innan jag renoverade köket. Eftersom allt skulle nyinstalleras så anlitade jag en som satte upp fläkten. Det var inte enkelt för honom heller, så jag är glad att jag inte gav mig på det själv.
  25. Anonym
    Spännande med nytt kök! Det finns snickare från polen som både monterar och renoverar kök.
  26. 13
    Spännande med nytt kök! Det finns snickare från polen som både monterar och renoverar kök.

Liknande trådar

1. IKEA
    By -svea- in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-10-06, 10:19
  2. Ikea eller inte ikea
    By HiB. in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-12-04, 11:20
  3. Barnstol- IKEA. IKEA hade för ngt
    By Guinan in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-18, 10:25
  4. IKEA! TAck IKEA...
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-09-10, 08:22
  5. Heja IKEA! *lskar IKEA, ni är
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-24, 20:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar