Kreditkort
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Anonym

Kreditkort

har nu ansökt om ett kreditkort.. jättedumt, jag vet, men vi har lite tejt om pengar denna månad och jag behöver verkligen en ny vårjacka.
    Så till frågan. Har tänkt att skicka efter en jacka från en sportbutik mot PF. När jag då hämtar jackan i min ICA butik, kan man bara som vanligt dr kortet och sedan säga till eller trycka för kredit?

Någon som vet?
    Sedan undrar jag, när man väl får fakturan, kan man på något sått dela upp betalningen på 2 månader? Jag har letat efter den infromationen på min banksida, men det står inget om det..
  2. 1
    Kreditkort har nu ansökt om ett kreditkort.. jättedumt, jag vet, men vi har lite tejt om pengar denna månad och jag behöver verkligen en ny vårjacka.
    Så till frågan. Har tänkt att skicka efter en jacka från en sportbutik mot PF. När jag då hämtar jackan i min ICA butik, kan man bara som vanligt dr kortet och sedan säga till eller trycka för kredit?

Någon som vet?
    Sedan undrar jag, när man väl får fakturan, kan man på något sått dela upp betalningen på 2 månader? Jag har letat efter den infromationen på min banksida, men det står inget om det..
  3. Medlem sedan
    aug 2000

De vet i butiken...

...men du, seriöst, att ta lån för att köpa en vårjacka när man kan få tag i riktigt hyfsade sådana för en 250-300 kr på Kappahl, H&M eller Lindex (med rabattkupong som dräller in med jämna mellanrum om man blivit medlem) - är det riktigt förståndigt?
    Jag fixade en snygg jacka (får komplimanger för den) för ca 250:- på KappAhl mha en kupong på 30% rabatt. Så små summor behöver man ju knappast vare sig skaffa extra kreditkort för, eller dela upp betalningen...
    En flådigare/dyrare jacka kan man ju köpa senare när man har bättre med pengar.
  4. 2
    De vet i butiken... ...men du, seriöst, att ta lån för att köpa en vårjacka när man kan få tag i riktigt hyfsade sådana för en 250-300 kr på Kappahl, H&M eller Lindex (med rabattkupong som dräller in med jämna mellanrum om man blivit medlem) - är det riktigt förståndigt?
    Jag fixade en snygg jacka (får komplimanger för den) för ca 250:- på KappAhl mha en kupong på 30% rabatt. Så små summor behöver man ju knappast vare sig skaffa extra kreditkort för, eller dela upp betalningen...
    En flådigare/dyrare jacka kan man ju köpa senare när man har bättre med pengar.
  5. Anonym

Jo till viss

del kan jag väl iofs dela dina argument, men å andra sidan bor jag i en mindre stad där inte Kappahl, Hm finns.. Jackan jag tänkt att köpa är inte så fasligt dyr, 1200kr, men det är inga pengar jag har råd med denna månad och jag är i akut behov av en vårjacka.
    Har kikat på Lindex, som vi har, men där fanns inga sportigare jackor..
  6. 3
    Jo till viss del kan jag väl iofs dela dina argument, men å andra sidan bor jag i en mindre stad där inte Kappahl, Hm finns.. Jackan jag tänkt att köpa är inte så fasligt dyr, 1200kr, men det är inga pengar jag har råd med denna månad och jag är i akut behov av en vårjacka.
    Har kikat på Lindex, som vi har, men där fanns inga sportigare jackor..
  7. Medlem sedan
    apr 2006

Har du

kollat jackor på Tradera? Man kan få en för ingenting i princip, även märkesjackor!
  8. 4
    Har du kollat jackor på Tradera? Man kan få en för ingenting i princip, även märkesjackor!
  9. m.a

Behöver verkligen?????

Tajt om pengar och du måste köpa en ny vårjacka???? Och i sportbutik dessutom???
    En varm tröja att dra över huvudet mot kylan har du säkert. Det var bland det värsta jag hört. Jag hoppas verkligen ditt inlägg var ett skämt!
  10. 5
    Behöver verkligen????? Tajt om pengar och du måste köpa en ny vårjacka???? Och i sportbutik dessutom???
    En varm tröja att dra över huvudet mot kylan har du säkert. Det var bland det värsta jag hört. Jag hoppas verkligen ditt inlägg var ett skämt!
  11. Medlem sedan
    aug 2000

*fniss*

Du får ursäkta, jag menar inte att racka ner på dig, men \"inte så fasligt dyr\" med en jacka på 1200 visar nog på att vi lever i lite olika värdar. :) De dyraste plagg jag köpt har legat på ungefär 1200-1500 kr, och det var i mina \"rika\" dagar. Tror faktiskt att just det dyraste plagget var nedsatt med åtminstone 1000 kronor också (det var en vinterkappa som jag hade i en 6 säsonger eller nåt i den stilen).
    En vårjacka är dyr för mig om den kostar mer än 600. :)
  12. 6
    *fniss* Du får ursäkta, jag menar inte att racka ner på dig, men \"inte så fasligt dyr\" med en jacka på 1200 visar nog på att vi lever i lite olika värdar. :) De dyraste plagg jag köpt har legat på ungefär 1200-1500 kr, och det var i mina \"rika\" dagar. Tror faktiskt att just det dyraste plagget var nedsatt med åtminstone 1000 kronor också (det var en vinterkappa som jag hade i en 6 säsonger eller nåt i den stilen).
    En vårjacka är dyr för mig om den kostar mer än 600. :)
  13. Anonym

Nej..

det var inget skämt. Jag har en tjejkompis, som har vikariat men tjänar inte så bra, hon har tagit banklån för att kunna köpa dyra kläder, så jag är nog långtifrån ensammen om att ta på kredit.

Nu skulle jag inte ens våga ta kredit på mer än 1500kr, men visst kan jag tycka att det är dumt att göra det.
    Jag har efter att ha fått barn för ett år sedan inte gått ner så mycket i vikt så att jag kommer i mina gamla ytterkläder, så visst till viss del får jag väl skylla mig själv, men å andra sidan är det ju upp till var och en om man ska köpa på kredit eller ej.
  14. 7
    Nej.. det var inget skämt. Jag har en tjejkompis, som har vikariat men tjänar inte så bra, hon har tagit banklån för att kunna köpa dyra kläder, så jag är nog långtifrån ensammen om att ta på kredit.

Nu skulle jag inte ens våga ta kredit på mer än 1500kr, men visst kan jag tycka att det är dumt att göra det.
    Jag har efter att ha fått barn för ett år sedan inte gått ner så mycket i vikt så att jag kommer i mina gamla ytterkläder, så visst till viss del får jag väl skylla mig själv, men å andra sidan är det ju upp till var och en om man ska köpa på kredit eller ej.
  15. Anonym

Ja..

När jag hade lite mer pengar än jag har idag, köpte jag funktionsjackor för 4000kr. Det är inget jag gör nu, inte förrän jag pluggat klart.
    Det är kanske dumt att köpa en jacka för 1200kr, men å andra sidan bor jag ju i en liten stad som inte har mycket till utbud.
    Dessutom är denna stad väldigt speciell, för nästan alla bär Tierra, Peak, Haglöfsjackor för 4000 och mer. Så det verkar som att dem flesta butikerna satsar på lite dyrare märken här.. synd men sant.
  16. 8
    Ja.. När jag hade lite mer pengar än jag har idag, köpte jag funktionsjackor för 4000kr. Det är inget jag gör nu, inte förrän jag pluggat klart.
    Det är kanske dumt att köpa en jacka för 1200kr, men å andra sidan bor jag ju i en liten stad som inte har mycket till utbud.
    Dessutom är denna stad väldigt speciell, för nästan alla bär Tierra, Peak, Haglöfsjackor för 4000 och mer. Så det verkar som att dem flesta butikerna satsar på lite dyrare märken här.. synd men sant.
  17. Medlem sedan
    apr 2006

Fast

idag behöver man ju inte handla i det lokala utbudet. Det finns ju Internet med Tradera, Blocket mm.

Sedan finns det ju ofta second hand och bra sådana på \"rika\" orter som din. Min gubbe fyndade en fin Hugo Boss-tröja på en sådan ort för bara 25 kr! Sånt kan man gotta sig åt länge :)
  18. 9
    Fast idag behöver man ju inte handla i det lokala utbudet. Det finns ju Internet med Tradera, Blocket mm.

Sedan finns det ju ofta second hand och bra sådana på \"rika\" orter som din. Min gubbe fyndade en fin Hugo Boss-tröja på en sådan ort för bara 25 kr! Sånt kan man gotta sig åt länge :)
  19. Cattie

När du får räkningen

brukar det stå \"lägsta belopp att betala\". Det är det minsta du får betala just den månaden. Och du - sluta ursäkta ditt beslut om att handla kläder på kredit. Det är ju ändå DITT beslut och det var ju inte det din fråga handlade om. Hoppas det ordnar sig!
  20. 10
    När du får räkningen brukar det stå \"lägsta belopp att betala\". Det är det minsta du får betala just den månaden. Och du - sluta ursäkta ditt beslut om att handla kläder på kredit. Det är ju ändå DITT beslut och det var ju inte det din fråga handlade om. Hoppas det ordnar sig!
  21. m.a

visst

men en vårjacka är inget man absolut behöver. Någon tröja kommer du väl i och gör du inte det så kan du hitta en jacka för femtio spänn på brödet och fiskarna. Har man inte pengar så har man inte och då kan man inte handla, så enkelt är det. Att du inte gått ner i vikt är inget du ska anklaga dig själv för, det rår man inte alltid över själv.
  22. 11
    visst men en vårjacka är inget man absolut behöver. Någon tröja kommer du väl i och gör du inte det så kan du hitta en jacka för femtio spänn på brödet och fiskarna. Har man inte pengar så har man inte och då kan man inte handla, så enkelt är det. Att du inte gått ner i vikt är inget du ska anklaga dig själv för, det rår man inte alltid över själv.
  23. Hmm

Jag tror inte riktigt du är sann!

Hoppas ditt inlägg är troll. Menar du på allvar att du ska ta kredit för ett lyxinköp som en vårjacka? En vårjacka använder man inte många veckor och finns inga argument som skulle rättfärdiga att handla en sån för 1200 om man inte har de pengarna över . Även om man bor på liten ort så finns det antagligen större städer nära dig och som andra sagt så finns nätet.
  24. 12
    Jag tror inte riktigt du är sann! Hoppas ditt inlägg är troll. Menar du på allvar att du ska ta kredit för ett lyxinköp som en vårjacka? En vårjacka använder man inte många veckor och finns inga argument som skulle rättfärdiga att handla en sån för 1200 om man inte har de pengarna över . Även om man bor på liten ort så finns det antagligen större städer nära dig och som andra sagt så finns nätet.
  25. ..

Nej

Mitt inlägg är inget skämt!
    Jag undrar mest hur det fungerar med kreditköp, för det är ju ändå mitt beslut om att köpa en jacka på avbetalning. Inte sant? Dessutom är det ju ingen annan än jag som blir lidandes med skulder.
  26. 13
    Nej Mitt inlägg är inget skämt!
    Jag undrar mest hur det fungerar med kreditköp, för det är ju ändå mitt beslut om att köpa en jacka på avbetalning. Inte sant? Dessutom är det ju ingen annan än jag som blir lidandes med skulder.
  27. Camelia

Har du kollat second hand?

Jag har nu rotat fram en tjusig kappa i blå ull som jag köpt second hand för en hundring för några år sedan - får alltid komplimanger för den.
  28. 14
    Har du kollat second hand? Jag har nu rotat fram en tjusig kappa i blå ull som jag köpt second hand för en hundring för några år sedan - får alltid komplimanger för den.
  29. gerda

svar på frågan, inga jack-åsikter

Har du kopplat en kredit till ditt vanliga bankkort så får man som du säger antingen säga till i kassan eller välja själv i kortterminalen. (eller flytta pengarna till bankkontot via telefon/internetbank t ex)
    Denna typ av kredit aviseras med 5% av skulden, minst 100:-, i amortering + ränta. Du kan betala in mer när du vill.
    Ett betalkort där köpen kommer mot faktura kan du iofs dela upp betalningen på , men många sådana funkar så att det är ränte- och avgiftsfritt om hela fakturan betalas, men delar man upp den utgår ränta från köpdagen och ibland t o m en uppläggningskostand för upprättande av avbetalningsplan. Så i så fall är det ju bättre att betala hela fakturan när den kommer och sedan använda kortet en gång till nästa månad för en mindre summa som du kan betala månaden efter. Kolla vilkoren för ditt kort!
  30. 15
    svar på frågan, inga jack-åsikter Har du kopplat en kredit till ditt vanliga bankkort så får man som du säger antingen säga till i kassan eller välja själv i kortterminalen. (eller flytta pengarna till bankkontot via telefon/internetbank t ex)
    Denna typ av kredit aviseras med 5% av skulden, minst 100:-, i amortering + ränta. Du kan betala in mer när du vill.
    Ett betalkort där köpen kommer mot faktura kan du iofs dela upp betalningen på , men många sådana funkar så att det är ränte- och avgiftsfritt om hela fakturan betalas, men delar man upp den utgår ränta från köpdagen och ibland t o m en uppläggningskostand för upprättande av avbetalningsplan. Så i så fall är det ju bättre att betala hela fakturan när den kommer och sedan använda kortet en gång till nästa månad för en mindre summa som du kan betala månaden efter. Kolla vilkoren för ditt kort!
  31. Medlem sedan
    maj 2018
    Citat Ursprungligen postat av Anonym Visa inlägg
    har nu ansökt om ett kreditkort.. jättedumt, jag vet, men vi har lite tejt om pengar denna månad och jag behöver verkligen en ny vårjacka.

Någon som vet?
    Jag tror inte det, jag har åtminstone inte fått någon ny händelse än på minuc efter att jag blev godkänd, men helt säker är man väl imorgon.

De på klarna berättade nu att de inte har någon kreditgräns för deras kort utan att de gör en bedömning för varje köp, precis som med delbetalning via deras check-out tjänster online eller http://www.huiput.fi/pikavippi/.
    Påpekade att det känns inte särskilt tryggt att på ett fysiskt ställe stå och genomföra en affär utan att veta om det går eller inte. De har ju redan välutvecklade tjänster online så kortet bör väl ses som ett fysiskt tillbehör.
  32. 16
    Citat Ursprungligen postat av Anonym Visa inlägg

Någon som vet?
    Jag tror inte det, jag har åtminstone inte fått någon ny händelse än på minuc efter att jag blev godkänd, men helt säker är man väl imorgon.

De på klarna berättade nu att de inte har någon kreditgräns för deras kort utan att de gör en bedömning för varje köp, precis som med delbetalning via deras check-out tjänster online eller http://www.huiput.fi/pikavippi/.
    Påpekade att det känns inte särskilt tryggt att på ett fysiskt ställe stå och genomföra en affär utan att veta om det går eller inte. De har ju redan välutvecklade tjänster online så kortet bör väl ses som ett fysiskt tillbehör.
  33. Medlem sedan
    dec 2020
    Hej alla. Jag tror att det enklaste sättet att hitta billiga lån där det finns en låg ränta på tjänsten https://foxycredit.com/se/ . Det finns en enkel applikationsprocess. Du kan få ett lån för dina behov antingen på ansökningsdagen eller på nästa arbetsdag
  34. 17
    Hej alla. Jag tror att det enklaste sättet att hitta billiga lån där det finns en låg ränta på tjänsten https://foxycredit.com/se/ . Det finns en enkel applikationsprocess. Du kan få ett lån för dina behov antingen på ansökningsdagen eller på nästa arbetsdag
  35. Medlem sedan
    mar 2021
    tack så mycket för rekommendationerna, det är till stor hjälp för mig!
  36. 18
    tack så mycket för rekommendationerna, det är till stor hjälp för mig!
  37. Medlem sedan
    mar 2021
    För att vara ärlig förstår jag dig perfekt och ibland utvecklas livsförhållandena på ett sådant sätt att du måste ta ett lån för att köpa en sådan sak som en jacka. Om du är intresserad av en låneproblem kan jag råda dig att besöka den här webbplatsen https://paydaysverige.com/ och läsa recensioner från kreditföretag samt information om de villkor de erbjuder. Detta hjälper dig att välja det bästa alternativet för dig.
  38. 19
    För att vara ärlig förstår jag dig perfekt och ibland utvecklas livsförhållandena på ett sådant sätt att du måste ta ett lån för att köpa en sådan sak som en jacka. Om du är intresserad av en låneproblem kan jag råda dig att besöka den här webbplatsen https://paydaysverige.com/ och läsa recensioner från kreditföretag samt information om de villkor de erbjuder. Detta hjälper dig att välja det bästa alternativet för dig.

Liknande trådar

1. Kreditkort
    By Anonym in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2009-11-16, 14:47
  2. kreditkort?
    By Bubbelgum in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-03, 15:15
  3. Kreditkort
    By eastcoastmom in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-25, 19:22
  4. kreditkort?
    By fattiglappen in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-08-01, 09:37
  5. visa kreditkort
    By Malin in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-17, 21:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar

Faktabank

Artiklar och nyttig information