Barnkalas, bjuda eller inte
Småbarn
  1. Linda
    #1

    Barnkalas, bjuda eller inte

    bjuda de som barnet inte blivit bjuden på själv till kalas?
    Hur brukar ni göra, min dotter vill gärna bjuda barn på sitt dagis men hon har inte blivit bjuden på deras kalas. Jag vet inte hur jag ska göra, ska jag förklara för dottern som det är, varför hon inte bör bjuda de. Eller är det fel?

    Råd och tips någon.
  2. 1
    Barnkalas, bjuda eller inte bjuda de som barnet inte blivit bjuden på själv till kalas?
    Hur brukar ni göra, min dotter vill gärna bjuda barn på sitt dagis men hon har inte blivit bjuden på deras kalas. Jag vet inte hur jag ska göra, ska jag förklara för dottern som det är, varför hon inte bör bjuda de. Eller är det fel?

    Råd och tips någon.
  3. Medlem sedan
    Feb 1999
    #2

    jag förstår inte

    Skulle man inte kunna bjuda dem som man inte varit bjude till själv? Varför inte?
    Kalas är så olika, någon bjuder bara ett par riktigt nära vänner, några bjuder jättemånga.
    Om ni bjuder dem hon inte varit bjuden till, så blir hon kanske bjuden till dem nästa år!
    Jag tycker hon ska få bjuda dem hon vill, om du inte har något annat skäl till att vilja begänsa inbjudningarna.
  4. 2
    jag förstår inte Skulle man inte kunna bjuda dem som man inte varit bjude till själv? Varför inte?
    Kalas är så olika, någon bjuder bara ett par riktigt nära vänner, några bjuder jättemånga.
    Om ni bjuder dem hon inte varit bjuden till, så blir hon kanske bjuden till dem nästa år!
    Jag tycker hon ska få bjuda dem hon vill, om du inte har något annat skäl till att vilja begänsa inbjudningarna.
  5. Medlem sedan
    Dec 2001
    #3

    Bjuda såklart!

    Annars blir det ju till slut väldigt begränsat med kalasen. Om det inte är så att hon blivit konsekvent besviken på något/några barn som uteslutit henne från kalasen. Då skulle man ju kanske tveka. Men vill hon själv bjuda så bjud dem.
    Glöm bara för den sakens skull inte bort de som hon själv blivit bjuden till även om hon själv vill bjuda de andra.

    Jag har lärt mig att det inte är så farligt att bjuda \"för många\" till kalas- det brukar ändå bli några som inte kommer.
  6. 3
    Bjuda såklart! Annars blir det ju till slut väldigt begränsat med kalasen. Om det inte är så att hon blivit konsekvent besviken på något/några barn som uteslutit henne från kalasen. Då skulle man ju kanske tveka. Men vill hon själv bjuda så bjud dem.
    Glöm bara för den sakens skull inte bort de som hon själv blivit bjuden till även om hon själv vill bjuda de andra.

    Jag har lärt mig att det inte är så farligt att bjuda \"för många\" till kalas- det brukar ändå bli några som inte kommer.
  7. E
    #4

    ta med de barn som

    din dotter vill antingen hon varit på deras kalas eller ej.
    Det är inte alla föräldrar som ens ordnar barnkalas barnet kanske fyller mitt i sommaren (som 2 av mina barn gör) och barnkalas mitt i semestertider är lite knas. det skulle ju innebära att mina barn i princip aldrig skulle bli bjudna om man gör så.
    Bjud de barn din dotter har något gemensamt med det finns inga regler som säger att man måste bjuda x antal gånger för att få gå på ett kalas osv.

    så förklara hur det är genom att säga man bjuder de man vill ska komma.
    för ljuger du och säger du får endast bjuda de du gått till själv skulle ju första kalaset aldrig bli av för om man aldrig gått på kalas får man inte gå och får man inte gå på kalas får man inget ha.... hur löser man den ekvationen?
  8. 4
    ta med de barn som din dotter vill antingen hon varit på deras kalas eller ej.
    Det är inte alla föräldrar som ens ordnar barnkalas barnet kanske fyller mitt i sommaren (som 2 av mina barn gör) och barnkalas mitt i semestertider är lite knas. det skulle ju innebära att mina barn i princip aldrig skulle bli bjudna om man gör så.
    Bjud de barn din dotter har något gemensamt med det finns inga regler som säger att man måste bjuda x antal gånger för att få gå på ett kalas osv.

    så förklara hur det är genom att säga man bjuder de man vill ska komma.
    för ljuger du och säger du får endast bjuda de du gått till själv skulle ju första kalaset aldrig bli av för om man aldrig gått på kalas får man inte gå och får man inte gå på kalas får man inget ha.... hur löser man den ekvationen?
  9. Lena
    #5

    Varför bör hon inte göra det?

    Jag är inte med hur du tänker. Varför skulle din dotter inte bjuda de barn hon vill? Jag kan inte följa din tanketråd någonstans. Menar du på allvar att hon bara får bjuda barn hon själv varit på kalas till? Hur ska man någonsin få nya vänner då..? Lite moment 22 liksom.
  10. 5
    Varför bör hon inte göra det? Jag är inte med hur du tänker. Varför skulle din dotter inte bjuda de barn hon vill? Jag kan inte följa din tanketråd någonstans. Menar du på allvar att hon bara får bjuda barn hon själv varit på kalas till? Hur ska man någonsin få nya vänner då..? Lite moment 22 liksom.
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6

    vi har alltid gjort

    så att den äldre sonen (nu 9 år) har fått välja vilka han vill bjuda oavsett om han varit på deras kalas eller inte. Det är ju ändå han som fyller och måste få avgöra vilka han vill ska komma. Det enda som vi styrt är när han velat bjuda bara 1 tjej, då har vi pushat att bjuda 1 tjej till för att hon inte ska behöva känna sig ensam...
  12. 6
    vi har alltid gjort så att den äldre sonen (nu 9 år) har fått välja vilka han vill bjuda oavsett om han varit på deras kalas eller inte. Det är ju ändå han som fyller och måste få avgöra vilka han vill ska komma. Det enda som vi styrt är när han velat bjuda bara 1 tjej, då har vi pushat att bjuda 1 tjej till för att hon inte ska behöva känna sig ensam...
  13. Linda
    #7

    Det jag var ute med i inlägget

    var synpunkter på hur andra föräldrar gör. Det är självklart att hon får bjuda de barn som hon inte varit på kalas hos, jag liksom bara funderade på hur andra föräldrar gör i en sån situation.
    Inlägget kanske var fel formulerat och det ber jag om ursäkt för isåfall.
    Som sagt var hon får bjuda vilka barn hon vill, jag var ute efter synpunkter helt enkel. Jag är ledsen om jag felformulerade mig.
  14. 7
    Det jag var ute med i inlägget var synpunkter på hur andra föräldrar gör. Det är självklart att hon får bjuda de barn som hon inte varit på kalas hos, jag liksom bara funderade på hur andra föräldrar gör i en sån situation.
    Inlägget kanske var fel formulerat och det ber jag om ursäkt för isåfall.
    Som sagt var hon får bjuda vilka barn hon vill, jag var ute efter synpunkter helt enkel. Jag är ledsen om jag felformulerade mig.
  15. Linda
    #8

    Tack för din synpunkt! imt

    dfg
  16. 8
    Tack för din synpunkt! imt dfg
  17. Linda
    #9

    Det är just det att hon undrar

    varför hon inte blivit bjuden till de som hon vill bjuda, och hur förklarar jag det på ett bra sätt?
  18. 9
    Det är just det att hon undrar varför hon inte blivit bjuden till de som hon vill bjuda, och hur förklarar jag det på ett bra sätt?
  19. Helen
    #10

    En tjej ensam?

    vaddå, är inte födelsedagsbarnet med på festen? Då kan hon väl inte känna sig ensam?

    För du kan väl inte mena att en tjej skulle känna sig ensam om resten av barnen var killar? Kom igen! Barn är barn och bryr sig inte om kön, om inte vi vuxna gör dem uppmärksamma på det förstås. Vi behöver visa dem att alla är lika värda och att man kan leka med både pojakr och flickor, om vi inte ska uppfostra ännu en ojämlik generation:(
  20. 10
    En tjej ensam? vaddå, är inte födelsedagsbarnet med på festen? Då kan hon väl inte känna sig ensam?

    För du kan väl inte mena att en tjej skulle känna sig ensam om resten av barnen var killar? Kom igen! Barn är barn och bryr sig inte om kön, om inte vi vuxna gör dem uppmärksamma på det förstås. Vi behöver visa dem att alla är lika värda och att man kan leka med både pojakr och flickor, om vi inte ska uppfostra ännu en ojämlik generation:(
  21. Medlem sedan
    Jun 2003
    #11

    Det

    kan ju vara så att de bara hade ett litet kalas, eller så var de inte så bra kompisar när den killen/tjejen hade fest utan har kommit varandra närmare på senare tid?
  22. 11
    Det kan ju vara så att de bara hade ett litet kalas, eller så var de inte så bra kompisar när den killen/tjejen hade fest utan har kommit varandra närmare på senare tid?
  23. Lena
    #12

    Instämmer!!! (imt)

  24. 12
    Instämmer!!! (imt)
  25. Carola
    #13

    Visst kan det vara som du skriver..

    men jag kommer tydligt ihåg ett kalas jag var bjuden på då jag var 5 år. Det var hos en kille jag brukade leka med i dagis. På kalaset var det några killar + jag. Killarna lekte med en bilbana hela kalaset och jag ville helst gå hem. Jag satt hos hans mamma i köket nästan hela festen!
    Visst leker pojkar och flickor tillsammans och det är nyttigt att ha kompisar av båda könen. På min sons 5-års kalas var det tre killar och en tjej. Det funkade fint, men ändå förstår jag Ulrikas resonemang och skulle nog också puchat för en till tjej ifall gästerna varit flera än de var.
  26. 13
    Visst kan det vara som du skriver.. men jag kommer tydligt ihåg ett kalas jag var bjuden på då jag var 5 år. Det var hos en kille jag brukade leka med i dagis. På kalaset var det några killar + jag. Killarna lekte med en bilbana hela kalaset och jag ville helst gå hem. Jag satt hos hans mamma i köket nästan hela festen!
    Visst leker pojkar och flickor tillsammans och det är nyttigt att ha kompisar av båda könen. På min sons 5-års kalas var det tre killar och en tjej. Det funkade fint, men ändå förstår jag Ulrikas resonemang och skulle nog också puchat för en till tjej ifall gästerna varit flera än de var.
  27. Maa
    #14

    Jag är fof arg på mina föräldrar,

    som lät mig bjuda alla tjejer i klassen och en kille, på mitt sjuårskalas. Det var hemskt pinsamt i efterhand, när jag förstod på de andra barnens kommentarer att jag hade gjort något \"man inte gör\".
    Så jag hade talat om för mitt barn att det här kommer nog att ses så och så av de andra barnen, men att om h*n ändå ville göra det så är det okej.
  28. 14
    Jag är fof arg på mina föräldrar, som lät mig bjuda alla tjejer i klassen och en kille, på mitt sjuårskalas. Det var hemskt pinsamt i efterhand, när jag förstod på de andra barnens kommentarer att jag hade gjort något \"man inte gör\".
    Så jag hade talat om för mitt barn att det här kommer nog att ses så och så av de andra barnen, men att om h*n ändå ville göra det så är det okej.
  29. Linda
    #15

    Nej så är det inte,

    de är jättebra kompisar på dagis.
  30. 15
    Nej så är det inte, de är jättebra kompisar på dagis.

Liknande trådar

  1. Bjuda på barnkalas?
    By Misell in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-07-25, 08:11
  2. Barnkalas eller inte...
    By Grekyogin in forum Ordet är fritt
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2008-04-05, 09:47
  3. Vem bjuda på barnkalas?
    By Zilba in forum _05 Vårbarn
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-02-24, 23:03
  4. Inte bjuda alla? (barnkalas)
    By Sanna B in forum Hem & fritid
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 22:27
  5. Bjuda eller inte bjuda
    By uttern in forum Ordet är fritt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-02-11, 19:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar