Här är några frågor om vad ni tycker om tavlor:
Hur högt ska de hängas?
Måste alla hänga i samma höjd?
Hur många tavlor på varje vägg innan det blir plottrigt?
Är det viktigt med samma färger som i resten av rummet?
Bästa sättet som inverkar minst på väggen (finns det?)
Har ni kvar tavlorna på samma sätt när ni möblerar om?
1
Hur hänger man tavlor? Här är några frågor om vad ni tycker om tavlor:
Hur högt ska de hängas?
Tavlor ska hängas i ögonhöjd.
Alltså, ta ställning till om man i första hand kommer att sitta eller stå när man ser tavlan. Typ hänger den i en hall eller framför en fåtölj.
Absolut inte uppe i taket! De flesta hänger alldeles för högt.
Hur många på samma vägg är en smaksak, men försök att hålla en linje, överkant eller underkant kan va en bra riktlinje.
Absolut möblera om tavlor om du möblerar om övrigt i rummet.
Upphängningsanordning är avhängigt av väggen och tavlans vikt.
Lycka till!
2
Tja... Tavlor ska hängas i ögonhöjd.
Alltså, ta ställning till om man i första hand kommer att sitta eller stå när man ser tavlan. Typ hänger den i en hall eller framför en fåtölj.
Absolut inte uppe i taket! De flesta hänger alldeles för högt.
Hur många på samma vägg är en smaksak, men försök att hålla en linje, överkant eller underkant kan va en bra riktlinje.
Absolut möblera om tavlor om du möblerar om övrigt i rummet.
Upphängningsanordning är avhängigt av väggen och tavlans vikt.
Lycka till!
Hur högt ska de hängas?
~ Det beror på, men ungefär i ögonhöjd.
~ Nej, om de är olika stora behöver de inte vara precis i höjd.
~ Det beror ju på hur stor väggen är och lite andra faktorer. Om man har små tavlor i samma stil i enhetliga ramar kan man ha många tex.
~ Nej, inte för mig.
~ Betongkrok ger litet märke.
~ Det kan krävas att man hänger om dem.
Och så vill jag tillägga att jag är allergisk mot att ha en liten plutt-tavla på en stor vägg, det ser helt fel ut.
3
Tavelåsikter Hur högt ska de hängas?
~ Det beror på, men ungefär i ögonhöjd.
~ Nej, om de är olika stora behöver de inte vara precis i höjd.
~ Det beror ju på hur stor väggen är och lite andra faktorer. Om man har små tavlor i samma stil i enhetliga ramar kan man ha många tex.
~ Nej, inte för mig.
~ Betongkrok ger litet märke.
~ Det kan krävas att man hänger om dem.
Och så vill jag tillägga att jag är allergisk mot att ha en liten plutt-tavla på en stor vägg, det ser helt fel ut.
tror jag säger att de ska hängas på en höjd som motsvarar 5/8 av väggens höjd. 1/3 av tavlan ska hänga ovanför den linjen, om du fattar vad jag menar. Vi har gjort så flera gånger och det har blivit bra för oss.
5
Gyllene regeln tror jag säger att de ska hängas på en höjd som motsvarar 5/8 av väggens höjd. 1/3 av tavlan ska hänga ovanför den linjen, om du fattar vad jag menar. Vi har gjort så flera gånger och det har blivit bra för oss.
Hur högt ska de hängas?
* De är ju främst till för dem som bor i huset, så höjden måste ju passa er (är ni korta eller långa?)
* Absolut inte, detta tycker jag ger intryck av institution typ tandläkarväntrum ;o)
* Beror helt på rummets storlek och tavlornas storlek. En stooor tavla kan gott få dominera en vägg ensam, tycker jag.
* Nej.
* Nej, vi flyttar omkring dem när vi möblerar om.
6
Jag tycker till Hur högt ska de hängas?
* De är ju främst till för dem som bor i huset, så höjden måste ju passa er (är ni korta eller långa?)
* Absolut inte, detta tycker jag ger intryck av institution typ tandläkarväntrum ;o)
* Beror helt på rummets storlek och tavlornas storlek. En stooor tavla kan gott få dominera en vägg ensam, tycker jag.
* Nej.
* Nej, vi flyttar omkring dem när vi möblerar om.
Alla målningar på samma höjd är klassiska, men om kompositionen är dynamisk kan du leka med nivåer. Det viktigaste är att inte överbelasta: en eller två stora eller tre eller fyra mindre per vägg, särskilt i ett litet rum. Färgerna behöver inte nödvändigtvis matcha inredningen, men framhäv dem åtminstone - det fungerar bra.
7
Alla målningar på samma höjd är klassiska, men om kompositionen är dynamisk kan du leka med nivåer. Det viktigaste är att inte överbelasta: en eller två stora eller tre eller fyra mindre per vägg, särskilt i ett litet rum. Färgerna behöver inte nödvändigtvis matcha inredningen, men framhäv dem åtminstone - det fungerar bra.
Det blir mycket originellt att placera kopior av målningar av en berömd konstnär på https://www.konstbilder.se/konsttryc...kandinsky.html . Där kan du hämta med leverans direkt till ditt hem. De erbjuder olika storlekar och designalternativ från enkla affischer till målningar i ramar. Dessutom ger webbplatsen detaljerade beskrivningar av varje verk och råd om hur man bäst passar in det i utrymmet.
8
Det blir mycket originellt att placera kopior av målningar av en berömd konstnär på https://www.konstbilder.se/konsttryc...kandinsky.html . Där kan du hämta med leverans direkt till ditt hem. De erbjuder olika storlekar och designalternativ från enkla affischer till målningar i ramar. Dessutom ger webbplatsen detaljerade beskrivningar av varje verk och råd om hur man bäst passar in det i utrymmet.
Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.
Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.