blöjor
_0605 Majbarn
  1. Susanne bf 2 juni
    #1

    blöjor

    Hej

    Här är en fråga till er med barn sen tidigare.
    Hur viktigt är det med en bra blöja till babyn i början?

    Jag menar, kan man använde en lite \"sämre sort\" typ från willy´s/Lidl när dom är så små och inte rör på sig så mycket?
    Tänker att det måste ju va viktigare med en bra blöja typ när dom börjar krypa?

    Eller är det viktigt med en \"super absorberande\" blöja redan från början?

  2. 1
    blöjor Hej

    Här är en fråga till er med barn sen tidigare.
    Hur viktigt är det med en bra blöja till babyn i början?

    Jag menar, kan man använde en lite \"sämre sort\" typ från willy´s/Lidl när dom är så små och inte rör på sig så mycket?
    Tänker att det måste ju va viktigare med en bra blöja typ när dom börjar krypa?

    Eller är det viktigt med en \"super absorberande\" blöja redan från början?

  3. Susanne bf 2 juni
    #2

    tillägg

    Jag glömde nämna att jag tänker va noga med att låta babyns lilla rumpa få lufta varje kväll på plastad frotté.
  4. 2
    tillägg Jag glömde nämna att jag tänker va noga med att låta babyns lilla rumpa få lufta varje kväll på plastad frotté.
  5. Medlem sedan
    Feb 2002
    #3

    Jag tänker att

    jag vill ha en bra blöja i början eftersom de är så ömtåliga i hyn och ofta lätt blir röda, vill alltså ha en blöja som absorberar bra. Dessutom är ju det första bajset kletigt och rinnigt och riskerar att rinna ut om inte blöjan sitter bra. Det är mina argument!
  6. 3
    Jag tänker att jag vill ha en bra blöja i början eftersom de är så ömtåliga i hyn och ofta lätt blir röda, vill alltså ha en blöja som absorberar bra. Dessutom är ju det första bajset kletigt och rinnigt och riskerar att rinna ut om inte blöjan sitter bra. Det är mina argument!
  7. Medlem sedan
    Jun 2002
    #4

    Jag tycker

    som Malin men vill samtidigt säga att Willys blöjor inte alls är dåliga! De är jättebra. Men vi upptäckte dem när Gustav var nästan 1 år så jag vet inte hur de är för en spädis med det där lösa bajset som tenderar att läcka igenom allt!
    I början får man oftast jättemycket provexemplar och rabattkuponger från Libero och Pampers så då har man råd att prova sig fram och jämföra.
  8. 4
    Jag tycker som Malin men vill samtidigt säga att Willys blöjor inte alls är dåliga! De är jättebra. Men vi upptäckte dem när Gustav var nästan 1 år så jag vet inte hur de är för en spädis med det där lösa bajset som tenderar att läcka igenom allt!
    I början får man oftast jättemycket provexemplar och rabattkuponger från Libero och Pampers så då har man råd att prova sig fram och jämföra.
  9. Medlem sedan
    Sep 2002
    #5

    Man byter ju så..

    ..ofta i början att det kankse funkar bra med en \"sämre\" och billigare blöjja.?? Men dom minsta från 2 kg vilket mina barn startat på har jag inte sett funnits annat än i libero eller pampers. Vi kommer nog köra libero. Det är ju dem som man får på BB (iallafall här) och det blir nog lätt att man kör vidare på dem.
  10. 5
    Man byter ju så.. ..ofta i början att det kankse funkar bra med en \"sämre\" och billigare blöjja.?? Men dom minsta från 2 kg vilket mina barn startat på har jag inte sett funnits annat än i libero eller pampers. Vi kommer nog köra libero. Det är ju dem som man får på BB (iallafall här) och det blir nog lätt att man kör vidare på dem.
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6

    Eftersom de ligger

    ner för det mesta är det viktigt med en blöja som håller tätt i ryggen annars har bebisen snart bajs upp till armhålorna..... De dyra är inte alltid bättre - det beror på just din bebis vilken blöja som passar henne/honom bäst! Vi använde ICAs blöjor till sonen! Klart bättre än t ex Pampers och betydligt billigare! Du får prova dej fram! Till vissa kan man ringa och be om blöjprover! Hör dej för!
  12. 6
    Eftersom de ligger ner för det mesta är det viktigt med en blöja som håller tätt i ryggen annars har bebisen snart bajs upp till armhålorna..... De dyra är inte alltid bättre - det beror på just din bebis vilken blöja som passar henne/honom bäst! Vi använde ICAs blöjor till sonen! Klart bättre än t ex Pampers och betydligt billigare! Du får prova dej fram! Till vissa kan man ringa och be om blöjprover! Hör dej för!
  13. Medlem sedan
    Oct 2002
    #7

    Willys

    blöjor, som vi köpte nångång då och då, är helt ok, helt likvärdiga tycker jag, med de stora märkena. Vilken jobbig mening jag fick till, men du fattar :-)
  14. 7
    Willys blöjor, som vi köpte nångång då och då, är helt ok, helt likvärdiga tycker jag, med de stora märkena. Vilken jobbig mening jag fick till, men du fattar :-)
  15. Medlem sedan
    Sep 2005
    #8

    För mig så är det viktigt att

    de passar barnet och att den inte framkallar någon form utav utslag. Den blöjan som passar ett tag kan sedan vara sämre sen.. Så detta varierar och man byter sig fram. Jag vet att som newborn har jag bara haft ett eller max två paket sen har det varit dax att byta då allt bara läcker.
    Så ett tips är att byta storlek fast att de ännu inte har kommit \"upp\" i rätt viktklass.
    Från mig som älskar att köpa blöjor!
  16. 8
    För mig så är det viktigt att de passar barnet och att den inte framkallar någon form utav utslag. Den blöjan som passar ett tag kan sedan vara sämre sen.. Så detta varierar och man byter sig fram. Jag vet att som newborn har jag bara haft ett eller max två paket sen har det varit dax att byta då allt bara läcker.
    Så ett tips är att byta storlek fast att de ännu inte har kommit \"upp\" i rätt viktklass.
    Från mig som älskar att köpa blöjor!
  17. Medlem sedan
    Jun 2001
    #9

    Passformen viktigast

    Uppsugningsförmågan har varit tillräklig bra i alla märken jag har provat. Det som skiljer mest är dock passformen och den är ju väldigt personlig. Första tiden för dottern så satt liberos bäst har jag för mig, när hon sedan gick över till de vanliga storlekarna och inte newborn var liberos värdelös på henne de läckte upptill och då kiss lite jobbigt att behöva byta kläder flera gånger om dagen. Vi var då väldigt förundrade över stället de läckte på men har fått förklaringen senare då hon kissat över alla pottor och toasitsar om hon sitter rakt upp hon måste sitta framåtlutad för att kisset ska hamna i toaletten.

    Så det bästa är att prova sig fram med jämna mellanrum och sen hittar man sina egna favoriter. De billiga märkerna behöver inte vara sämre för alla utan kan mycket väl tom vara bättre för vissa barn.
  18. 9
    Passformen viktigast Uppsugningsförmågan har varit tillräklig bra i alla märken jag har provat. Det som skiljer mest är dock passformen och den är ju väldigt personlig. Första tiden för dottern så satt liberos bäst har jag för mig, när hon sedan gick över till de vanliga storlekarna och inte newborn var liberos värdelös på henne de läckte upptill och då kiss lite jobbigt att behöva byta kläder flera gånger om dagen. Vi var då väldigt förundrade över stället de läckte på men har fått förklaringen senare då hon kissat över alla pottor och toasitsar om hon sitter rakt upp hon måste sitta framåtlutad för att kisset ska hamna i toaletten.

    Så det bästa är att prova sig fram med jämna mellanrum och sen hittar man sina egna favoriter. De billiga märkerna behöver inte vara sämre för alla utan kan mycket väl tom vara bättre för vissa barn.
  19. Medlem sedan
    Sep 2002
    #10

    Håller med! Newborn

    använde vi bara på BB för att sedan genast gå över till storleken större. Herman var 50 cm och vägde 3715 g och var med andra ord normalstor men vi tyckte ändå att newbornblöjorna var för små....
  20. 10
    Håller med! Newborn använde vi bara på BB för att sedan genast gå över till storleken större. Herman var 50 cm och vägde 3715 g och var med andra ord normalstor men vi tyckte ändå att newbornblöjorna var för små....
  21. Kristin -12 dagar
    #11

    Blöjtest i Vi föräldrar!

    Där fick Huggies blöjor betyg 4, Wukkts 3,8, ICA 3,6, Cien 3,4, Libero och Pampers 2,8 och Euro-shopper 2,5!!!
    Däremot var Pampers och Libero klart bäst på byxblöjor!
    Nu var det viktklasser över 7 kilo som provades, det kan ju skilja något. Willys fick ändå kommentaren att de suger upp dåligt, ICa att de läcker när barnet sitter, Cien att de suger upp dåligt, Huggies och Libero att de läcker när barnet sitter och Pampers att de läcker när barnet ligger.
    Men lite konstig är det ändå. Willys fick goda betyg när det gäller att hålla tätt när barnet ligger och vara torr mot huden, ändå så fick de dåligt betyg när det gäller uppsugning...???? Libero fick topp betyg för att hålla tätt när barnet ligger, men dårligt på att känns torr mot huden? och Pampers fick absolut sämsta betyg för att hålla tätt när barnet ligger, men ändå hyffsat för att kännas torr mot huden...
    Priset på Libero och Pampers hade de räknat som 119 för ett paket, det är ju även dyrare i vissa affärer. Dock var Huggies billigare och fick bästa betyg, jag skall nog prova dessa denna gång! Willys hade ett bra pris och rätt bra betyd, billigast var Euro-shopper, men de fick också sämst i test.

    Själv använde jag bara Libero till mina 3 första barn och var jättenöjd. Pampers tyckte jag hade konstig passform och luktade illa. Men så kom 4. barnet, en stor tung grabb, och då läckte han jämt igen om Libero, så jag bytte till Pampers och de hållt tätt för honom. SEdan har jag använd lite av båda, allt efter vilka kuponger jag har och vilka erbjudande som finns. Vår närmsta affär säljer dubbelpaket med Pampers för 118, medans Libero kostar 139, så då är jag inte villig at ge 20 kronor extra.
  22. 11
    Blöjtest i Vi föräldrar! Där fick Huggies blöjor betyg 4, Wukkts 3,8, ICA 3,6, Cien 3,4, Libero och Pampers 2,8 och Euro-shopper 2,5!!!
    Däremot var Pampers och Libero klart bäst på byxblöjor!
    Nu var det viktklasser över 7 kilo som provades, det kan ju skilja något. Willys fick ändå kommentaren att de suger upp dåligt, ICa att de läcker när barnet sitter, Cien att de suger upp dåligt, Huggies och Libero att de läcker när barnet sitter och Pampers att de läcker när barnet ligger.
    Men lite konstig är det ändå. Willys fick goda betyg när det gäller att hålla tätt när barnet ligger och vara torr mot huden, ändå så fick de dåligt betyg när det gäller uppsugning...???? Libero fick topp betyg för att hålla tätt när barnet ligger, men dårligt på att känns torr mot huden? och Pampers fick absolut sämsta betyg för att hålla tätt när barnet ligger, men ändå hyffsat för att kännas torr mot huden...
    Priset på Libero och Pampers hade de räknat som 119 för ett paket, det är ju även dyrare i vissa affärer. Dock var Huggies billigare och fick bästa betyg, jag skall nog prova dessa denna gång! Willys hade ett bra pris och rätt bra betyd, billigast var Euro-shopper, men de fick också sämst i test.

    Själv använde jag bara Libero till mina 3 första barn och var jättenöjd. Pampers tyckte jag hade konstig passform och luktade illa. Men så kom 4. barnet, en stor tung grabb, och då läckte han jämt igen om Libero, så jag bytte till Pampers och de hållt tätt för honom. SEdan har jag använd lite av båda, allt efter vilka kuponger jag har och vilka erbjudande som finns. Vår närmsta affär säljer dubbelpaket med Pampers för 118, medans Libero kostar 139, så då är jag inte villig at ge 20 kronor extra.
  23. Kristin -12 dagar
    #12

    Wukkts....??? :-)

    Vad hände? Det skulle vara Willys :)
  24. 12
    Wukkts....??? :-) Vad hände? Det skulle vara Willys :)
  25. Anonym
    #13

    min erfarenhet

    är att
    1) De små blöjorn är ganska billiga i förhållande till när de blir större... även om det går åt fler.
    2) Vissa bebisar har superkänslig hud vilket kan göra stor skillnad på blöjval.
    3) Det sägs att ICA o Coops blöjor är äldre modeller av Pampers o Libero, vilket i sin tur borde innebära att du lika gärna kan anv deras blöjor.
    4) Passformen är viktig men eftersom de inte rör sig så mkt i början så passar de flesta modeller väldigt bra. Det blir mer noggrannt sneare när de busar runt o vrider sig etc.

    Så mitt råd är; Anv gratisblöjorna o alla kuponger du får i början o testa dig fram.
    Min son fick utslag av Pampers men Libero funkade kanon. Men det kunde lika gärna ha varit tvärtom.
    Däremot så har Pampers ngn sorts lotion i sina som även kan göra att de luktar illa efter att de är kissade i, samt att lotionen kan orsaka eksem.

    Lycka till!!!
  26. 13
    min erfarenhet är att
    1) De små blöjorn är ganska billiga i förhållande till när de blir större... även om det går åt fler.
    2) Vissa bebisar har superkänslig hud vilket kan göra stor skillnad på blöjval.
    3) Det sägs att ICA o Coops blöjor är äldre modeller av Pampers o Libero, vilket i sin tur borde innebära att du lika gärna kan anv deras blöjor.
    4) Passformen är viktig men eftersom de inte rör sig så mkt i början så passar de flesta modeller väldigt bra. Det blir mer noggrannt sneare när de busar runt o vrider sig etc.

    Så mitt råd är; Anv gratisblöjorna o alla kuponger du får i början o testa dig fram.
    Min son fick utslag av Pampers men Libero funkade kanon. Men det kunde lika gärna ha varit tvärtom.
    Däremot så har Pampers ngn sorts lotion i sina som även kan göra att de luktar illa efter att de är kissade i, samt att lotionen kan orsaka eksem.

    Lycka till!!!
  27. Medlem sedan
    Nov 2018
    #14
    Jag skulle rekommendera att använda de blöjor som inte är dyrast men fortfarande tillräckligt bra.
    Libero comfort till exempel som är väldigt bra på att hålla blöjan torr. Vill ni spara pengar innan som nybliven förälder kan jag rekommendera, gratis babyboxar från olika leverantörer som Libero. Ni hittar mer info om det här och kan jämföra blöjor där: https://www.billigablöjor.se/
  28. 14
    Jag skulle rekommendera att använda de blöjor som inte är dyrast men fortfarande tillräckligt bra.
    Libero comfort till exempel som är väldigt bra på att hålla blöjan torr. Vill ni spara pengar innan som nybliven förälder kan jag rekommendera, gratis babyboxar från olika leverantörer som Libero. Ni hittar mer info om det här och kan jämföra blöjor där: https://www.billigablöjor.se/

Liknande trådar

  1. blöjor
    By Folkabo in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 11:05
  2. Blöjor och
    By Jojjo v 38 in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-29, 06:39
  3. blöjor??
    By Felix 24/4 in forum _0604 Aprilbarn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-07-15, 19:15
  4. blöjor på bb
    By allora in forum _0607 Julibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-12, 21:41
  5. Blöjor
    By ejjvi in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-05-08, 20:07
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar