På väg utomlands!?
Utlandsföräldrar
  1. Johanna
    #1

    På väg utomlands!?

    Hej allihopa!
    Min man har fått ett erbjudande om en anställning på Malta. Jag har tusen frågor, tänkte börja med några stycken till er som kanske har stått i samma situation. Vi skulle vara borta ca 2 år och våra barn är idag 1½ och 3½ år gamla.

    - Hur gjorde ni med huset/lägenheten?
    - Var hittar man information om svenska/engelsktalande förskolor på Malta
    - Flyttade ni hela familjen samtidigt eller åkte den ena föräldern först?
    - Är det rimligt att tro att jag skulle kunna hitta ett jobb jag också eller ska jag ställa in mig på att bli hemmafru?
    - Hur bygger man upp ett nätverk i ett främmande land?
    - Hur lång tid tar det för barnen att komma in i de nya rutinerna, lära sig språket osv osv?

    Ja det var lite kort om vad jag funderar på just nu. Tusen tack alla som vill svara!
  2. 1
    På väg utomlands!? Hej allihopa!
    Min man har fått ett erbjudande om en anställning på Malta. Jag har tusen frågor, tänkte börja med några stycken till er som kanske har stått i samma situation. Vi skulle vara borta ca 2 år och våra barn är idag 1½ och 3½ år gamla.

    - Hur gjorde ni med huset/lägenheten?
    - Var hittar man information om svenska/engelsktalande förskolor på Malta
    - Flyttade ni hela familjen samtidigt eller åkte den ena föräldern först?
    - Är det rimligt att tro att jag skulle kunna hitta ett jobb jag också eller ska jag ställa in mig på att bli hemmafru?
    - Hur bygger man upp ett nätverk i ett främmande land?
    - Hur lång tid tar det för barnen att komma in i de nya rutinerna, lära sig språket osv osv?

    Ja det var lite kort om vad jag funderar på just nu. Tusen tack alla som vill svara!
  3. Medlem sedan
    Apr 2004
    #2

    Hej Johanna

    och välkommen hit! Forumet brukar ligga lite i träda pâ helgerna sâ stâll gärna om din frâga pâ mândag. Det kan skrivas runt tre sidor per dag här sâ du fâr hâlla koll pâ trâden.
    Mig veterligen sâ har vi ingen här inne som bor eller har bott pâ Malta. Mitt râd till dig innan ni flyttar är iaf att läsa in pâ Maltas kultur, historia och administration sâ att ni inte stâr där helt handfallna dagen D.
    - Hur gjorde ni med huset/lägenheten?
    * Jag har inte haft det problemet eftersom jag flyttade till Frankrike för gott men jag vet att andra har hyrt ut sitt boende. Det bästa är att hyra ut till företag som är nogranna med betalningen.

    - Var hittar man information om svenska/engelsktalande förskolor på Malta.
    Jag har hittat en länk men jag vet inte om den är matnyttig. Personligen sâ skulle jag sâtta barnen i en vanlig förskola. Svenskan kommer de inte att tappa eftersom du och din man pratar svenska. Dâ kommer barnen automatiskt lära sig en ny kultur och ett nytt sprâk vilket jag hoppas är en del av syftet med utlandsflytten.
    *http://www.escapeartist.com/malta/malta1.htm

    - Flyttade ni hela familjen samtidigt eller åkte den ena föräldern först?
    * Vissa vet jag har âkt i förväg för att lättare kunna fixa boende innan resten av familjen kommer.

    - Är det rimligt att tro att jag skulle kunna hitta ett jobb jag också eller ska jag ställa in mig på att bli hemmafru?
    * Det beror väl lite pâ vad du har för yrke nu och hur pass bra du pratar engelska och hur barnomsorgen fungerar. Kalkyrera först pâ din mans lön.

    - Hur bygger man upp ett nätverk i ett främmande land?
    * Det bästa är väl att hitta ett jobb eller ngn föreningsaktivitet eller helt enkelt vâga ta kontakt med folk.

    - Hur lång tid tar det för barnen att komma in i de nya rutinerna, lära sig språket osv osv?
    * Barn är otroligt anpassningsbara. Jag skulle tro att det är först dom som kommer finna sig till rätta.

    Ha en trevlig söndag och kom snart tillbaka.
  4. 2
    Hej Johanna och välkommen hit! Forumet brukar ligga lite i träda pâ helgerna sâ stâll gärna om din frâga pâ mândag. Det kan skrivas runt tre sidor per dag här sâ du fâr hâlla koll pâ trâden.
    Mig veterligen sâ har vi ingen här inne som bor eller har bott pâ Malta. Mitt râd till dig innan ni flyttar är iaf att läsa in pâ Maltas kultur, historia och administration sâ att ni inte stâr där helt handfallna dagen D.
    - Hur gjorde ni med huset/lägenheten?
    * Jag har inte haft det problemet eftersom jag flyttade till Frankrike för gott men jag vet att andra har hyrt ut sitt boende. Det bästa är att hyra ut till företag som är nogranna med betalningen.

    - Var hittar man information om svenska/engelsktalande förskolor på Malta.
    Jag har hittat en länk men jag vet inte om den är matnyttig. Personligen sâ skulle jag sâtta barnen i en vanlig förskola. Svenskan kommer de inte att tappa eftersom du och din man pratar svenska. Dâ kommer barnen automatiskt lära sig en ny kultur och ett nytt sprâk vilket jag hoppas är en del av syftet med utlandsflytten.
    *http://www.escapeartist.com/malta/malta1.htm

    - Flyttade ni hela familjen samtidigt eller åkte den ena föräldern först?
    * Vissa vet jag har âkt i förväg för att lättare kunna fixa boende innan resten av familjen kommer.

    - Är det rimligt att tro att jag skulle kunna hitta ett jobb jag också eller ska jag ställa in mig på att bli hemmafru?
    * Det beror väl lite pâ vad du har för yrke nu och hur pass bra du pratar engelska och hur barnomsorgen fungerar. Kalkyrera först pâ din mans lön.

    - Hur bygger man upp ett nätverk i ett främmande land?
    * Det bästa är väl att hitta ett jobb eller ngn föreningsaktivitet eller helt enkelt vâga ta kontakt med folk.

    - Hur lång tid tar det för barnen att komma in i de nya rutinerna, lära sig språket osv osv?
    * Barn är otroligt anpassningsbara. Jag skulle tro att det är först dom som kommer finna sig till rätta.

    Ha en trevlig söndag och kom snart tillbaka.
  5. Medlem sedan
    Dec 1999
    #3

    Ingen

    maltabo här, som sagt, men flera har varit inne de senaste ca 2 månaderna och ställt liknande frågor.
    Såg att en av dem, Malo, har landat i Australien nu i veckan, så vissa frågor kanske hon kan svara på.
    Lycka till!
  6. 3
    Ingen maltabo här, som sagt, men flera har varit inne de senaste ca 2 månaderna och ställt liknande frågor.
    Såg att en av dem, Malo, har landat i Australien nu i veckan, så vissa frågor kanske hon kan svara på.
    Lycka till!
  7. evaOregon
    #4

    Svarar på en av frågorna...

    Förskolor där man pratar engelska lär inte vara svårt att hitta på Malta eftersom engelska är det officiella språket där. Svenska förskolor tror jag knappast finns där, men jag kan ha fel. Om språker \"Det officiella språket på Malta är sedan kolonialtiden engelska, men det språk som gemene man talar och i någon mån skriver – maltesiskan – är egentligen en arabisk dialekt, släkt snarast med den arabiska som talas i Marocko och Algeriet – och i Libyen.\"

    Min systerson var på Malta häromåret på språkresa för att lära sig engelska.

    Resten kan jag tyvärr inte svara på eftersom jag bott i USA i 11 år och mina barn är födda här. Vi hade bara hyreslägenhet då vi flyttade ifrån Sverige (min amerikanske man bodde där i 4 år).

    Lycka till!


  8. 4
    Svarar på en av frågorna... Förskolor där man pratar engelska lär inte vara svårt att hitta på Malta eftersom engelska är det officiella språket där. Svenska förskolor tror jag knappast finns där, men jag kan ha fel. Om språker \"Det officiella språket på Malta är sedan kolonialtiden engelska, men det språk som gemene man talar och i någon mån skriver – maltesiskan – är egentligen en arabisk dialekt, släkt snarast med den arabiska som talas i Marocko och Algeriet – och i Libyen.\"

    Min systerson var på Malta häromåret på språkresa för att lära sig engelska.

    Resten kan jag tyvärr inte svara på eftersom jag bott i USA i 11 år och mina barn är födda här. Vi hade bara hyreslägenhet då vi flyttade ifrån Sverige (min amerikanske man bodde där i 4 år).

    Lycka till!


  9. evaOregon
    #5

    Massor av info...

    bl a om förskolor

    http://www.employmentservice.gov.uk/JCP/Customers/Workingortrainingineurope/Dev_009853.xml.html

  10. 5
    Massor av info... bl a om förskolor

    http://www.employmentservice.gov.uk/JCP/Customers/Workingortrainingineurope/Dev_009853.xml.html

  11. Medlem sedan
    Jul 2018
    #6
    Du har nog löst allt vid detta laget men jag hittade iallafall min lägenhet via boendemalta.se
  12. 6
    Du har nog löst allt vid detta laget men jag hittade iallafall min lägenhet via boendemalta.se

Liknande trådar

  1. Utomlands
    By anonymt namn in forum Bebissnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-11-13, 12:41
  2. Ni som bor utomlands
    By mamma24h in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-19, 20:37
  3. Bo utomlands för ett tag?
    By Piilla in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-08, 11:45
  4. Utomlands
    By camaz in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 06:11
  5. Åka utomlands
    By Helmus in forum _0607 Julibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-29, 00:14
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar