Kräkning
Bebissnack
  1. Supani
    #1

    Kräkning

    Min bebis är 1 månad och har de senaste dagarna börjat få upp en hel del av mjölken igen direkt efter amning. Vad kan man göra? Får hon i sig vad hon behöver? Någon som har erfarenhet av detta?
  2. 1
    Kräkning Min bebis är 1 månad och har de senaste dagarna börjat få upp en hel del av mjölken igen direkt efter amning. Vad kan man göra? Får hon i sig vad hon behöver? Någon som har erfarenhet av detta?
  3. Medlem sedan
    Sep 2005
    #2

    Min bebis

    riktigt kastade ur sig maten. Men han var nöjd ändå och växte. En sköterska på bvc sa att det tom är bättre om barn kräks mycket, då får de inte ont i magen. Oftaste var det på morgonen som han kräktes, när han var 2 månader så slutade han kräkas så kraftigt, nu kommer det bara upp lite ibland.
  4. 2
    Min bebis riktigt kastade ur sig maten. Men han var nöjd ändå och växte. En sköterska på bvc sa att det tom är bättre om barn kräks mycket, då får de inte ont i magen. Oftaste var det på morgonen som han kräktes, när han var 2 månader så slutade han kräkas så kraftigt, nu kommer det bara upp lite ibland.
  5. Medlem sedan
    Sep 2004
    #3

    Många bebisar kräks

    efter att de har ätit och det är inte så mycket som det ser ut att vara. Med största sannolikhet får din bebis i sig det hon behöver ändå. Men det blir lite kladd!
  6. 3
    Många bebisar kräks efter att de har ätit och det är inte så mycket som det ser ut att vara. Med största sannolikhet får din bebis i sig det hon behöver ändå. Men det blir lite kladd!
  7. Medlem sedan
    Jul 2002
    #4

    Jodå...

    Visst har jag erfarenhet av detta. Hade en riktig liten kräkbebis. Och när jag fick såna stöttande ord som Bubblans här uppe (inget ont om dig Bubblan) så tänkte jag att de inte visste vad de pratade om. För ur vår bebis kom det MÄNGDER. Fast det började iofs redan hennes tredje dag, och höll sen på så i tre, fyra månader. I hennes fall berodde det på lite problem med magmunnen, som växte bort innan hon blev fyra månader - och då upphörde kräkningarna. Tack och lov! För ojojoj vad hon fick amma för att kompensera. Hon tuttade ofta och mycket, och typ hälften av gångerna kom allt upp igen. Men, då hon ändå fick fortsätta att amma fritt så fanns det mjölktillgång som hon behövde. Så hon fortsatte att gå upp i vikt, om än lite långsamt.

    Så länge din tjej går upp som hon ska så behöver du inte oroa dig. Det du kan göra är att försöka se till att hon sväljer så lite luft som möjligt vid amning. Se till att hon har bra tag och att prova ev. olika amningsställningar. För oss funkade det bra att ligga och amma, eller att hon satt grensle över mitt ben och sen helt upprätt framför bröstet (jag höll henne mot mig och hade hennes huvud i mina händer liksom). Då svalde hon mindre luft och kräktes mindre. Dessutom hjälpte det om hon fick vara upprätt efter amning, i min famn buren rakt upp. I babybjörn (som vi använde då) sjönk hon ihop för mycket tyvärr. Kan tänka mig att det skulle funka bättre med en stadigt knuten bärsjal. Babysitter/babyskydd var rena katastrofen, då kräktes hon alltid. Ingen amning före bilfärd alltså, för vår del.

    Lycka till, hoppas det går över snart.
  8. 4
    Jodå... Visst har jag erfarenhet av detta. Hade en riktig liten kräkbebis. Och när jag fick såna stöttande ord som Bubblans här uppe (inget ont om dig Bubblan) så tänkte jag att de inte visste vad de pratade om. För ur vår bebis kom det MÄNGDER. Fast det började iofs redan hennes tredje dag, och höll sen på så i tre, fyra månader. I hennes fall berodde det på lite problem med magmunnen, som växte bort innan hon blev fyra månader - och då upphörde kräkningarna. Tack och lov! För ojojoj vad hon fick amma för att kompensera. Hon tuttade ofta och mycket, och typ hälften av gångerna kom allt upp igen. Men, då hon ändå fick fortsätta att amma fritt så fanns det mjölktillgång som hon behövde. Så hon fortsatte att gå upp i vikt, om än lite långsamt.

    Så länge din tjej går upp som hon ska så behöver du inte oroa dig. Det du kan göra är att försöka se till att hon sväljer så lite luft som möjligt vid amning. Se till att hon har bra tag och att prova ev. olika amningsställningar. För oss funkade det bra att ligga och amma, eller att hon satt grensle över mitt ben och sen helt upprätt framför bröstet (jag höll henne mot mig och hade hennes huvud i mina händer liksom). Då svalde hon mindre luft och kräktes mindre. Dessutom hjälpte det om hon fick vara upprätt efter amning, i min famn buren rakt upp. I babybjörn (som vi använde då) sjönk hon ihop för mycket tyvärr. Kan tänka mig att det skulle funka bättre med en stadigt knuten bärsjal. Babysitter/babyskydd var rena katastrofen, då kräktes hon alltid. Ingen amning före bilfärd alltså, för vår del.

    Lycka till, hoppas det går över snart.

Liknande trådar

  1. Kräkning och hjärtslag :-)
    By mammatillm in forum _1110 Oktoberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-03-10, 12:26
  2. Amning = kräkning
    By Ahlin78 in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-01, 07:51
  3. Amning = kräkning
    By Ahlin78 in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-30, 13:45
  4. Kräkning
    By Valerina in forum Vikt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-12-22, 22:24
  5. 2 x kräkning nu på
    By kattis,moa o gustav in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-01-05, 12:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar