Dyspraxi!!
Språk- och talstörningar
  1. Medlem sedan
    Mar 2006
    #1

    Dyspraxi!!

    Hej på er!!Johanna heter jag,är bosatt I rosvik(en by utanför Piteå) med sambo och 3 barn + 1 till på väg :)
    Har precis fått diagnosen dyspraxi på min äldsta pojke som är 8 år.
    Han har gått hos logoped sen han var 3 år.Har haft ett jätteotydligt tal,han har dålig grov och finmotorik.Har varit jättekänslig för lukter(bättre nu) tycker om att vara mycket för sig själv mm mm Vet inte så mycket om det här eftersom vi har fått väldigt dålig info.Det var hans logoped som gav diagnosen.Hans lillebror som är född med vänstersidig LKG har oxå en \"släng\" av det här men bara oral dyspraxi..Han har även stora problem pga sin gomspalt.Men han har jättebra finmotorik och grov,och varit väldigt \"tidig\" i att gå,klättra,cykla mm mm medans storebror verkligen har kämpat med dessa saker.
    Hur hjälper jag honom på bästa sätt??
    Vill gärna prata med andra föräldrar som har erfarenhet av detta.Hittar även ingen bra info på internet!
    Tacksam för svar..står helt rådvill!!
    Kram
  2. 1
    Dyspraxi!! Hej på er!!Johanna heter jag,är bosatt I rosvik(en by utanför Piteå) med sambo och 3 barn + 1 till på väg :)
    Har precis fått diagnosen dyspraxi på min äldsta pojke som är 8 år.
    Han har gått hos logoped sen han var 3 år.Har haft ett jätteotydligt tal,han har dålig grov och finmotorik.Har varit jättekänslig för lukter(bättre nu) tycker om att vara mycket för sig själv mm mm Vet inte så mycket om det här eftersom vi har fått väldigt dålig info.Det var hans logoped som gav diagnosen.Hans lillebror som är född med vänstersidig LKG har oxå en \"släng\" av det här men bara oral dyspraxi..Han har även stora problem pga sin gomspalt.Men han har jättebra finmotorik och grov,och varit väldigt \"tidig\" i att gå,klättra,cykla mm mm medans storebror verkligen har kämpat med dessa saker.
    Hur hjälper jag honom på bästa sätt??
    Vill gärna prata med andra föräldrar som har erfarenhet av detta.Hittar även ingen bra info på internet!
    Tacksam för svar..står helt rådvill!!
    Kram
  3. Medlem sedan
    Mar 2006
    #2

    hej

    min dotter 7 år har också dyspraxi.
    jag tror att det är oral d. hon har.
    vi ska även få träffa en spec. och kolla ev. \"gomspalt\" fast längre in i munnen.
    dessutom bor vi bara några mil från er i öjebyn.
    hur gammal är lillebror?
    och vad är LKG?
    vi kanske syns.
  4. 2
    hej min dotter 7 år har också dyspraxi.
    jag tror att det är oral d. hon har.
    vi ska även få träffa en spec. och kolla ev. \"gomspalt\" fast längre in i munnen.
    dessutom bor vi bara några mil från er i öjebyn.
    hur gammal är lillebror?
    och vad är LKG?
    vi kanske syns.
  5. Medlem sedan
    Mar 2006
    #3

    lkg

    är förkortning på läpp käk gomspalt!!!
    Okej ni bor i Öjebyn?!där är jag uppvuxen :)
  6. 3
    lkg är förkortning på läpp käk gomspalt!!!
    Okej ni bor i Öjebyn?!där är jag uppvuxen :)
  7. Medlem sedan
    Mar 2006
    #4

    bokstäver

    det är inte lätt att förstå alla bokstavskombinationer då det gäller barn mfl. men nu har jag lärt mig en ny.
    dina pojkar. brukar dom bli deppade för att dom inte pratar som andra?
    min l blir jätteledsen ibland och tycker att det bara är hon i hela världen som låter som hon. svårt att förklara och få henne att inse att hon har ett lätt talproblem i jämförelse med andra. men för henne är det fruktansvärt jobbigt ibland.
  8. 4
    bokstäver det är inte lätt att förstå alla bokstavskombinationer då det gäller barn mfl. men nu har jag lärt mig en ny.
    dina pojkar. brukar dom bli deppade för att dom inte pratar som andra?
    min l blir jätteledsen ibland och tycker att det bara är hon i hela världen som låter som hon. svårt att förklara och få henne att inse att hon har ett lätt talproblem i jämförelse med andra. men för henne är det fruktansvärt jobbigt ibland.

Liknande trådar

  1. Dyspraxi
    By Anonym idag in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-12-06, 07:59
  2. verbal dyspraxi
    By victoria in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 18:21
  3. Dyspraxi? Hjälp!
    By viramamman in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 11:56
  4. Dyspraxi!!
    By jossan30 in forum Dyslexi & dyskalkyli
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 08:16
  5. Dyspraxi?
    By Viramamman in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-01, 21:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar