Har någon erfarenhet av att anlita Polska (eller annat land)snickare/hantverkare? Eller någon ni känner? Jag fattar det som att det är en svensk firma/byggherre som köper in dessa.
Så här annonserar de i vår dagstidning:
SERIÖSA POLSKA SNICKARE
Kunniga hantverkare som utför alla slags arbeten inom snickerier, murning, takomläggning, byte av fasad, kakel/klinkers, målning, tapetsering. Goda ref. F-skatt. Bra pris.
Vågar man?
HÄr är rent döfött att få tag i snickare. Vi ska bygga ut vårt hus ca 25 kvm golvyta på 1 plan.
1
Polska snickare???? Har någon erfarenhet av att anlita Polska (eller annat land)snickare/hantverkare? Eller någon ni känner? Jag fattar det som att det är en svensk firma/byggherre som köper in dessa.
Så här annonserar de i vår dagstidning:
SERIÖSA POLSKA SNICKARE
Kunniga hantverkare som utför alla slags arbeten inom snickerier, murning, takomläggning, byte av fasad, kakel/klinkers, målning, tapetsering. Goda ref. F-skatt. Bra pris.
Vågar man?
HÄr är rent döfött att få tag i snickare. Vi ska bygga ut vårt hus ca 25 kvm golvyta på 1 plan.
är att min mamma har använt sig av polacker när hon bytte tak på sitt hus, hon var supernöjd. Min pappa använde polacker när han gjorde om sitt badrum, de gjorde ett toppenjobb. De jobbade som galningar, hade knappt rast osv. Han åkte hem på diverse konstiga tider för att \"kolla\" dem och de gjorde som sagt ett superjobb. Han fick tag på dem via vänner och just de här två är tydligen väldigt eftertraktade och överrösta med jobb.
2
det jag vet är att min mamma har använt sig av polacker när hon bytte tak på sitt hus, hon var supernöjd. Min pappa använde polacker när han gjorde om sitt badrum, de gjorde ett toppenjobb. De jobbade som galningar, hade knappt rast osv. Han åkte hem på diverse konstiga tider för att \"kolla\" dem och de gjorde som sagt ett superjobb. Han fick tag på dem via vänner och just de här två är tydligen väldigt eftertraktade och överrösta med jobb.
...så är de flesta jätteduktiga! Men sen kan man ju ta sig en funderare på om man gillar att det kommer hit människor som får en tredjedel av vad svenska snickare får i lön. Det har väl också förekommit att den här typen av hantverkare får leva under rent usla förhållanden när de är här och jobbar.
3
Vad jag hört.. ...så är de flesta jätteduktiga! Men sen kan man ju ta sig en funderare på om man gillar att det kommer hit människor som får en tredjedel av vad svenska snickare får i lön. Det har väl också förekommit att den här typen av hantverkare får leva under rent usla förhållanden när de är här och jobbar.
anlitade polacker, men det var på den tiden det inte var lagligt. Vi såg dem arbeta och resultatet. Tio timmar om dagen, sex dagar i veckan och bara korta raster för matintag. Annars var det högsta växeln hela tiden. Resultatet gick inte att klaga på.
Idag är det som att anlita vilket \"riktigt\" företag som helst, eftersom de har F-skattsedel (åtminstone har de en inregistrerad firma i sitt eget land). Så det känns inte lika illa att anlita dem idag, då de är försäkrade.
4
Våra förra grannar anlitade polacker, men det var på den tiden det inte var lagligt. Vi såg dem arbeta och resultatet. Tio timmar om dagen, sex dagar i veckan och bara korta raster för matintag. Annars var det högsta växeln hela tiden. Resultatet gick inte att klaga på.
Idag är det som att anlita vilket \"riktigt\" företag som helst, eftersom de har F-skattsedel (åtminstone har de en inregistrerad firma i sitt eget land). Så det känns inte lika illa att anlita dem idag, då de är försäkrade.
Det är upp till dig själv att avgöra hur du vill göra. Det är fullt lagligt! (skillnad mot att anlita svartjobbare). Däremot kanske man ska ta sig en funderare på vad det gör för de svenska snickarnas löner. Vad jobbar du själv med? Skulle du tycka att det var OK om det kom arbetskraft från ett annat land och gjorde ditt jobb för en tredjedel av din lön? Jag säger inte att något är rätt eller fel, det är ett ställningstagande man själv måste göra.
6
Visst Det är upp till dig själv att avgöra hur du vill göra. Det är fullt lagligt! (skillnad mot att anlita svartjobbare). Däremot kanske man ska ta sig en funderare på vad det gör för de svenska snickarnas löner. Vad jobbar du själv med? Skulle du tycka att det var OK om det kom arbetskraft från ett annat land och gjorde ditt jobb för en tredjedel av din lön? Jag säger inte att något är rätt eller fel, det är ett ställningstagande man själv måste göra.
...är det stört omöjligt att få tag i en snickare/byggfirma ! Alla firmor är helt fulltecknade!
Ringer man och frågar om de kunde göra ett jobb till hösten, svarar de: \"Du menar väl inte hösten detta året\"
Så jag hade mycket väl kunnat anlita Polska byggare! Har själv släkt i Polen, och de kommer gärna hit och jobbar privat, då. (de tjänar 3dubbelt här mot därnere!)
Hade svenska byggare haft svårt att få jobb, hade det väl varit en helt annan sak! Sak samma med alla som kom och röjde skog när Gudrun farit fram, hur många av dem kom från Sverige?
7
Där jag själv bor.... ...är det stört omöjligt att få tag i en snickare/byggfirma ! Alla firmor är helt fulltecknade!
Ringer man och frågar om de kunde göra ett jobb till hösten, svarar de: \"Du menar väl inte hösten detta året\"
Så jag hade mycket väl kunnat anlita Polska byggare! Har själv släkt i Polen, och de kommer gärna hit och jobbar privat, då. (de tjänar 3dubbelt här mot därnere!)
Hade svenska byggare haft svårt att få jobb, hade det väl varit en helt annan sak! Sak samma med alla som kom och röjde skog när Gudrun farit fram, hur många av dem kom från Sverige?
Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.
Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.