Kontinentalsäng
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Jun 2001
    #1

    Kontinentalsäng

    dvs. säng i tre delar med resårbotten, resårmadrass och bäddmadrass.
    Någon som vet vad fördelarna är med en sådan säng?



  2. 1
    Kontinentalsäng dvs. säng i tre delar med resårbotten, resårmadrass och bäddmadrass.
    Någon som vet vad fördelarna är med en sådan säng?



  3. Adelia
    #2

    Nää..

    ..jag har också funderat på vad det är som kan vara bra med en sådan? Får det inte att gå ihop, för den undre delen kan väl ändå inte vara till någon större nytta? Hoppas du får bra svar;-)
  4. 2
    Nää.. ..jag har också funderat på vad det är som kan vara bra med en sådan? Får det inte att gå ihop, för den undre delen kan väl ändå inte vara till någon större nytta? Hoppas du får bra svar;-)
  5. Azza
    #3

    Skillnaden är..

    ...att varje del har en omgång fjädrar. I en vanlig resårmadrass är det dubbla lager fjädrar, den är alltså continental fast ihopbyggt. Min man tror att det är enklare att bygga stora/breda sängar av continentalmodell. Det finns ju inte så breda resårsängar, då hänvisas man till två madrasser på bredden istället. Men vi tror inte det är nån fördel med dem, bara en kulturell skillnad mellan olika länder. I usa är det mycket continentalsängar, helt enkelt....
    Bäddmadrassen är väl lika i båda fallen?
  6. 3
    Skillnaden är.. ...att varje del har en omgång fjädrar. I en vanlig resårmadrass är det dubbla lager fjädrar, den är alltså continental fast ihopbyggt. Min man tror att det är enklare att bygga stora/breda sängar av continentalmodell. Det finns ju inte så breda resårsängar, då hänvisas man till två madrasser på bredden istället. Men vi tror inte det är nån fördel med dem, bara en kulturell skillnad mellan olika länder. I usa är det mycket continentalsängar, helt enkelt....
    Bäddmadrassen är väl lika i båda fallen?
  7. Medlem sedan
    Jun 2001
    #4

    Okej

    Tack för svaret! Jag funderar på att köpa en resårmadrass och lägga uppe på våra två befintliga resårbottnar istället för att köpa nya såna. Vad tror du om det? eller är det bättre att köpa nytt helt och hållet?
  8. 4
    Okej Tack för svaret! Jag funderar på att köpa en resårmadrass och lägga uppe på våra två befintliga resårbottnar istället för att köpa nya såna. Vad tror du om det? eller är det bättre att köpa nytt helt och hållet?
  9. Karin med J & J & J
    #5

    Dubbelsäng

    Fördelen är att du får en riktig dubbelsäng utan skarven, men den går ändå att få upp på övervåningen eftersom mellandelen och förstås även bäddmadrassen går att böja. Vi har säng från Svaneholm/Lectus och den är superskön.
  10. 5
    Dubbelsäng Fördelen är att du får en riktig dubbelsäng utan skarven, men den går ändå att få upp på övervåningen eftersom mellandelen och förstås även bäddmadrassen går att böja. Vi har säng från Svaneholm/Lectus och den är superskön.
  11. Medlem sedan
    Jan 2002
    #6

    Det funkar!

    Visst kan du köpa resår madrass(den vändbara mellandelen) och lägga på dina gamla ram resårer. Njemas problemas. Bäddmadrassen brukar däremor kosta lite, om du ska ha en med latex stoppning. Så kollar du på någon kampanj vara så brukar hela paketet vara till bättre pris än att köpa lösa delar.
    Lycka till med sängletadet! Och provligg provligg provligg!!
  12. 6
    Det funkar! Visst kan du köpa resår madrass(den vändbara mellandelen) och lägga på dina gamla ram resårer. Njemas problemas. Bäddmadrassen brukar däremor kosta lite, om du ska ha en med latex stoppning. Så kollar du på någon kampanj vara så brukar hela paketet vara till bättre pris än att köpa lösa delar.
    Lycka till med sängletadet! Och provligg provligg provligg!!
  13. Medlem sedan
    Jun 2001
    #7

    Jag har redan

    en bäddmadrass (IKEAS tjockaste). Vet du om det funkar med kontinentalsäng om man endast har en sänggavel?
    Jag vill helst inte ha sängram runt, men delarna kanske inte ligger på plats utan...
    Hur väljer man resårmadrass, är tjockast alltid bäst?
  14. 7
    Jag har redan en bäddmadrass (IKEAS tjockaste). Vet du om det funkar med kontinentalsäng om man endast har en sänggavel?
    Jag vill helst inte ha sängram runt, men delarna kanske inte ligger på plats utan...
    Hur väljer man resårmadrass, är tjockast alltid bäst?
  15. Medlem sedan
    Jun 2001
    #8

    Jag har redan

    en bäddmadrass (IKEAS tjockaste). Vet du om det funkar med kontinentalsäng om man endast har en sänggavel?
    Jag vill helst inte ha sängram runt, men delarna kanske inte ligger på plats utan...
    Hur väljer man resårmadrass, är tjockast alltid bäst?
  16. 8
    Jag har redan en bäddmadrass (IKEAS tjockaste). Vet du om det funkar med kontinentalsäng om man endast har en sänggavel?
    Jag vill helst inte ha sängram runt, men delarna kanske inte ligger på plats utan...
    Hur väljer man resårmadrass, är tjockast alltid bäst?
  17. Medlem sedan
    Jun 2001
    #9

    Oups! det blev dubbelt. Sorry! IMT

    k
  18. 9
    Oups! det blev dubbelt. Sorry! IMT k
  19. Medlem sedan
    Jun 2001
    #10

    Har ni

    Svaneholms resårbottnar från IKEA och resårmadrass från Lectus?
  20. 10
    Har ni Svaneholms resårbottnar från IKEA och resårmadrass från Lectus?
  21. Medlem sedan
    Nov 2001
    #11

    Också Lectus kontinental

    har vi här och det var efter *mycket* provliggande som den blev bäst i test (i min smak). Skönare än Hästens o billigare. Har nu haft den i snart sju år och njuter varje natt- alla som sovit i den säger samma sak. Men efter tiden med två små barn kommer jag att byta ut bäddmadrassen snart... den är förresten Hästens tagel för det tyckte jag var skönare än latex o annat, det andas bättre mot huden. Jag har förresten tillverkat en egen stoppad gavel till sängen, och sparade några tusen där - det var dessutom löjligt enkelt och går lätt att klä om till det tyg man vill ha för ögonblicket.
  22. 11
    Också Lectus kontinental har vi här och det var efter *mycket* provliggande som den blev bäst i test (i min smak). Skönare än Hästens o billigare. Har nu haft den i snart sju år och njuter varje natt- alla som sovit i den säger samma sak. Men efter tiden med två små barn kommer jag att byta ut bäddmadrassen snart... den är förresten Hästens tagel för det tyckte jag var skönare än latex o annat, det andas bättre mot huden. Jag har förresten tillverkat en egen stoppad gavel till sängen, och sparade några tusen där - det var dessutom löjligt enkelt och går lätt att klä om till det tyg man vill ha för ögonblicket.
  23. Medlem sedan
    Jan 2002
    #12

    Hej igen!!

    När man köper kontinentalsäng så är just huvudgavel det som passar bäst. Det finns ett fåtal sängramar till kontinentalsäng, så gavel är lättare att hitta samt billigare.
    Nej, tjockas är inte alltid bäst.Liggkomfort är så individuellt, men tjockare är oftast dyrare. Fundera ut vilken budget du har på säng. Börja på internet och kolla priser osv. Ring och fråga butikerna om mellandelar. De kan ge dig info om resår typer och priser på de olika resårtyperna.
    (skiner det igenom att jag säljer säng*s*)



  24. 12
    Hej igen!! När man köper kontinentalsäng så är just huvudgavel det som passar bäst. Det finns ett fåtal sängramar till kontinentalsäng, så gavel är lättare att hitta samt billigare.
    Nej, tjockas är inte alltid bäst.Liggkomfort är så individuellt, men tjockare är oftast dyrare. Fundera ut vilken budget du har på säng. Börja på internet och kolla priser osv. Ring och fråga butikerna om mellandelar. De kan ge dig info om resår typer och priser på de olika resårtyperna.
    (skiner det igenom att jag säljer säng*s*)



  25. Medlem sedan
    Jan 2002
    #13

    Kul att höra

    att du sover gott. Visst är det skönt att börja gäspa om kvällen och veta att man har en himla go säng som väntar!
    Och du verkar ha valt med omsorg! Det uppmuntrar jag också mina kunder till. Att åka runt och provligga så mycket man orkar/vill/kan. Man ska ju spendera rätt så mycket tid i sängen.
  26. 13
    Kul att höra att du sover gott. Visst är det skönt att börja gäspa om kvällen och veta att man har en himla go säng som väntar!
    Och du verkar ha valt med omsorg! Det uppmuntrar jag också mina kunder till. Att åka runt och provligga så mycket man orkar/vill/kan. Man ska ju spendera rätt så mycket tid i sängen.
  27. Medlem sedan
    Jun 2001
    #14

    Okej.

    Frågorna fortsätter liksom att poppa upp, undrar om det beror på att du är proffs på sängar... *s*.

    Vi har i nuläget två resårbottnar av märket \"Lagan\".
    De är snart 10 år gamla och jag börjar känna av en begynnande grop i min säng, samma gäller för maken.
    Kan också ha att göra med att jag blivit lite tyngre med åren och att sängen är för mjuk för min nuvarande vikt. Vad tror du?

    Har jag fattat rätt att du tycker att det är okej att endast komplettera med en ny resårmadrass och göra sängen till en kontintalsäng istället för att köpa helt nytt?
    Jag funderar på att börja med att köpa ny resårmadrass och se om det räcker och om det inte är tillräckligt köpa till nya resårbottnar och ny bäddmadrass då i såna fall. Vad tror du om det?
  28. 14
    Okej. Frågorna fortsätter liksom att poppa upp, undrar om det beror på att du är proffs på sängar... *s*.

    Vi har i nuläget två resårbottnar av märket \"Lagan\".
    De är snart 10 år gamla och jag börjar känna av en begynnande grop i min säng, samma gäller för maken.
    Kan också ha att göra med att jag blivit lite tyngre med åren och att sängen är för mjuk för min nuvarande vikt. Vad tror du?

    Har jag fattat rätt att du tycker att det är okej att endast komplettera med en ny resårmadrass och göra sängen till en kontintalsäng istället för att köpa helt nytt?
    Jag funderar på att börja med att köpa ny resårmadrass och se om det räcker och om det inte är tillräckligt köpa till nya resårbottnar och ny bäddmadrass då i såna fall. Vad tror du om det?
  29. Medlem sedan
    Jan 2002
    #15

    Har klippt och klistrar......

    Vi har i nuläget två resårbottnar av märket \"Lagan\".
    De är snart 10 år gamla och jag börjar känna av en begynnande grop i min säng, samma gäller för maken.
    Kan också ha att göra med att jag blivit lite tyngre med åren och att sängen är för mjuk för min nuvarande vikt. Vad tror du?
    SVAR: En säng håller komfortmässigt i ca 8-15 år beroende på vad det är för stoppningsmaterial samt tjockleken på själva fjädern. En pocket fjäder brukar hålla komforten lite längre eftersom den fjädrar individuellt. Bonellen och lfk fjädrarna sitter ihop med varandra så när man väl börjar ligga ner sängen hänger de andra fjädrarna med.

    Har jag fattat rätt att du tycker att det är okej att endast komplettera med en ny resårmadrass och göra sängen till en kontintalsäng istället för att köpa helt nytt?
    SVAR. Ja, jag tycker att du kan köpa bara själva mellandelen. Då kan du lägga ner lite xtra pengar på själva resåren, och det är just den som är den viktiga delen i sängen. Det är ju själva fjäderpaketet som gör grovjobbet och bär upp kroppen.MEN, om resårsängen har \"satt sig\", gropats mycket så följer ju själva resårmadrassen med ner i ev gropar.

    Jag funderar på att börja med att köpa ny resårmadrass och se om det räcker och om det inte är tillräckligt köpa till nya resårbottnar och ny bäddmadrass då i såna fall. Vad tror du om det?
    SVAR: nejmas probelams, så länge du inte har stora gropar i den gamla sängen.

  30. 15
    Har klippt och klistrar...... Vi har i nuläget två resårbottnar av märket \"Lagan\".
    De är snart 10 år gamla och jag börjar känna av en begynnande grop i min säng, samma gäller för maken.
    Kan också ha att göra med att jag blivit lite tyngre med åren och att sängen är för mjuk för min nuvarande vikt. Vad tror du?
    SVAR: En säng håller komfortmässigt i ca 8-15 år beroende på vad det är för stoppningsmaterial samt tjockleken på själva fjädern. En pocket fjäder brukar hålla komforten lite längre eftersom den fjädrar individuellt. Bonellen och lfk fjädrarna sitter ihop med varandra så när man väl börjar ligga ner sängen hänger de andra fjädrarna med.

    Har jag fattat rätt att du tycker att det är okej att endast komplettera med en ny resårmadrass och göra sängen till en kontintalsäng istället för att köpa helt nytt?
    SVAR. Ja, jag tycker att du kan köpa bara själva mellandelen. Då kan du lägga ner lite xtra pengar på själva resåren, och det är just den som är den viktiga delen i sängen. Det är ju själva fjäderpaketet som gör grovjobbet och bär upp kroppen.MEN, om resårsängen har \"satt sig\", gropats mycket så följer ju själva resårmadrassen med ner i ev gropar.

    Jag funderar på att börja med att köpa ny resårmadrass och se om det räcker och om det inte är tillräckligt köpa till nya resårbottnar och ny bäddmadrass då i såna fall. Vad tror du om det?
    SVAR: nejmas probelams, så länge du inte har stora gropar i den gamla sängen.

  31. Medlem sedan
    Jun 2001
    #16

    Tack !

    så jättemycket för att du tog dig tid att svara!
    Jag kör på mellandelen till att börja med. Det blir nog något från IKEA. Jag ska dit och kika imorgon!
  32. 16
    Tack ! så jättemycket för att du tog dig tid att svara!
    Jag kör på mellandelen till att börja med. Det blir nog något från IKEA. Jag ska dit och kika imorgon!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar