Dyspraxi?
Språk- och talstörningar
  1. Viramamman
    #1

    Dyspraxi?

    Hej!

    Har skrivit här tidigare, och läser mycket i detta forum. Jag har ju (som bekant?) en dotter på snart 3 år som inte pratar ännu. Har sett i flera inlägg att ni nämner dyspraxi. Vad är det? Hur tar det sig uttryck på era barn? Eftersom sjukvården är som den är i denna kommun får man väl kanske \"ställa diagnos\" själv! :D
  2. 1
    Dyspraxi? Hej!

    Har skrivit här tidigare, och läser mycket i detta forum. Jag har ju (som bekant?) en dotter på snart 3 år som inte pratar ännu. Har sett i flera inlägg att ni nämner dyspraxi. Vad är det? Hur tar det sig uttryck på era barn? Eftersom sjukvården är som den är i denna kommun får man väl kanske \"ställa diagnos\" själv! :D
  3. Ingela
    #2

    För mina barn...

    ... gäller det verbal dyspraxi. Finns en beskrivning jag tycker är bra i Nyhetsbrev om språkstörning från Ågrenska:

    ”Verbal dyspraxi innebär svårigheter när det gäller den motoriska programmeringen av talrörelser. Barnet har förhållandevis god språkförståelse och är ofta medveten om sina svårigheter, men oförmögen att korrigera dem. De har oftast stora svårigheter att att växla mellan olika artikulationsställen.
    -Ett barn har själv beskrivit detta som att ”min mun vill inte samarbeta med hjärnan”. Trots att de verkligen anstränger sig så blir talet inte som de vill...”

    Fast ett av barnen har även grav språkstörning utöver sin dyspraxi, alltså han har större problem med spåket än uttalsmässigt.
  4. 2
    För mina barn... ... gäller det verbal dyspraxi. Finns en beskrivning jag tycker är bra i Nyhetsbrev om språkstörning från Ågrenska:

    ”Verbal dyspraxi innebär svårigheter när det gäller den motoriska programmeringen av talrörelser. Barnet har förhållandevis god språkförståelse och är ofta medveten om sina svårigheter, men oförmögen att korrigera dem. De har oftast stora svårigheter att att växla mellan olika artikulationsställen.
    -Ett barn har själv beskrivit detta som att ”min mun vill inte samarbeta med hjärnan”. Trots att de verkligen anstränger sig så blir talet inte som de vill...”

    Fast ett av barnen har även grav språkstörning utöver sin dyspraxi, alltså han har större problem med spåket än uttalsmässigt.
  5. Medlem sedan
    Jun 2005
    #3

    Tack

    Det var så svårt att hitta någon information om det på Internet. Jag misstänker att min dotter kan ha något liknande. Hon blir 3 år nu i juli och använder inte alls många ord, och de ord som hon använder är så gott som obegripliga för alla utom mig. De gånger jag förstår henne så får jag titta på hela biten; sammanhanget, kroppsspråket och i sista hand talet. Alla hennes ord låter snudd på lika och hon säger inga som helst väs-ljud. Dessutom dreglar hon fortfarande mycket. Vi har fått en tid till habiliteringen den 1 augusti, få se vad de föreslår.
  6. 3
    Tack Det var så svårt att hitta någon information om det på Internet. Jag misstänker att min dotter kan ha något liknande. Hon blir 3 år nu i juli och använder inte alls många ord, och de ord som hon använder är så gott som obegripliga för alla utom mig. De gånger jag förstår henne så får jag titta på hela biten; sammanhanget, kroppsspråket och i sista hand talet. Alla hennes ord låter snudd på lika och hon säger inga som helst väs-ljud. Dessutom dreglar hon fortfarande mycket. Vi har fått en tid till habiliteringen den 1 augusti, få se vad de föreslår.
  7. malla
    #4

    \"Min mun gör

    inte som min hjärna vill\" sa min dotter när hon var sju år. Undrar om det är hennes ord som vandrat via vår barnneurolog?? Min dotter har verbal dyspraxi men även andra svårigheter. Min andra dotter som hade stora problem med ljudartikulationen som mindre har inga andra svårigheter och inga problem att hänga med i skolan. Vi bruka säga att hennes svårigheter var mer kosmetíska.
  8. 4
    \"Min mun gör inte som min hjärna vill\" sa min dotter när hon var sju år. Undrar om det är hennes ord som vandrat via vår barnneurolog?? Min dotter har verbal dyspraxi men även andra svårigheter. Min andra dotter som hade stora problem med ljudartikulationen som mindre har inga andra svårigheter och inga problem att hänga med i skolan. Vi bruka säga att hennes svårigheter var mer kosmetíska.
  9. Ingela
    #5

    Vad bra...

    .. att ni fått tid på habiliteringen.

    Nej det har inte varit så lätt att hitta ngt om dyspraxi. Jag läser en del på Specialpedagogiska institutet, jag kan ge dig en länk dit men den blir bruten så klistra in hela i webläsaren:
    http://www.sit.se/net/Specialpedagogik/Metodmaterial/Tal+och+spr%e5k/Om+spr%e5kst%f6rning

    Lycka till!
  10. 5
    Vad bra... .. att ni fått tid på habiliteringen.

    Nej det har inte varit så lätt att hitta ngt om dyspraxi. Jag läser en del på Specialpedagogiska institutet, jag kan ge dig en länk dit men den blir bruten så klistra in hela i webläsaren:
    http://www.sit.se/net/Specialpedagogik/Metodmaterial/Tal+och+spr%e5k/Om+spr%e5kst%f6rning

    Lycka till!

Liknande trådar

  1. Dyspraxi
    By Anonym idag in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-12-06, 07:59
  2. verbal dyspraxi
    By victoria in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 18:21
  3. Dyspraxi? Hjälp!
    By viramamman in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 11:56
  4. Dyspraxi!!
    By jossan30 in forum Dyslexi & dyskalkyli
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 08:16
  5. Dyspraxi!!
    By jossan30 in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-25, 23:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar