ta bort tandsten själv?
En bra idé
  1. vera
    #1

    ta bort tandsten själv?

    är det nån som har ngt husmors knep?
  2. 1
    ta bort tandsten själv? är det nån som har ngt husmors knep?
  3. Medlem sedan
    Feb 1999
    #2

    aldrig hört talas om

    Du vet väl att det finns två sorters tandsten, den som leder till tandlossning ligger innanför tandköttskanten och är nog omöjlig att ens få syn på. Den rår nog bara tandläkaren/hygienisten på.
  4. 2
    aldrig hört talas om Du vet väl att det finns två sorters tandsten, den som leder till tandlossning ligger innanför tandköttskanten och är nog omöjlig att ens få syn på. Den rår nog bara tandläkaren/hygienisten på.
  5. M
    #3

    har du tandsten är det absolut dags att gå till en tandhygienist.
  6. 3
    nä har du tandsten är det absolut dags att gå till en tandhygienist.
  7. Lotta
    #4

    Man kan ju köpa

    sån där skrapa som tandläkaren har och skrapa på sej själv. Jag har gjort det på hunden! =)

    Fast jag tror på rådet ovan, gå till tandläkaren...

  8. 4
    Man kan ju köpa sån där skrapa som tandläkaren har och skrapa på sej själv. Jag har gjort det på hunden! =)

    Fast jag tror på rådet ovan, gå till tandläkaren...

  9. vera
    #5

    vart har du köpt den?

    har på baksidan av nedre tänderna som jag vill ha bort och har ej råd att gå nu till tandläkaren..
  10. 5
    vart har du köpt den? har på baksidan av nedre tänderna som jag vill ha bort och har ej råd att gå nu till tandläkaren..
  11. Lotta
    #6

    Ja vart var det...

    antingen på apoteket eller på djursjukhuset, minns faktiskt inte...

    Ja tandläkaren är ju inte gratis direkt... =(

    Hoppas det löser sej!
  12. 6
    Ja vart var det... antingen på apoteket eller på djursjukhuset, minns faktiskt inte...

    Ja tandläkaren är ju inte gratis direkt... =(

    Hoppas det löser sej!
  13. My
    #7

    Jag får ibland

    mellan framtänderna och tar bort med en sån där skrapa som tandläkarna har. Ibland tar jag en nål också. (Kanske inte är att rekommendera)
  14. 7
    Jag får ibland mellan framtänderna och tar bort med en sån där skrapa som tandläkarna har. Ibland tar jag en nål också. (Kanske inte är att rekommendera)
  15. O
    #8

    Ska finnas

    något som heter Plack off med någon sorts alg i.
    Tror det köps på hälsokosten
  16. 8
    Ska finnas något som heter Plack off med någon sorts alg i.
    Tror det köps på hälsokosten
  17. bakpotatis
    #9

    svinto

    skojar! :)
  18. 9
    svinto skojar! :)
  19. A
    #10

    TIPS!!

    Handla Sensodyne Gentle Witning. Vit tub med en bred silver linje högst upp.
    Denna fick jag tipsat av tandläkaren sist jag plockade bort tandsten. Brukar ha ny tandsten på två veckor men nu har jag klarat mig ett halvår utan att få någon!!! Tycker nog du ska få hjälp att plocka bort den du har nu. Sen kör du med denna tandkräm. Kanon!
  20. 10
    TIPS!! Handla Sensodyne Gentle Witning. Vit tub med en bred silver linje högst upp.
    Denna fick jag tipsat av tandläkaren sist jag plockade bort tandsten. Brukar ha ny tandsten på två veckor men nu har jag klarat mig ett halvår utan att få någon!!! Tycker nog du ska få hjälp att plocka bort den du har nu. Sen kör du med denna tandkräm. Kanon!
  21. jsbs
    #11

    Med PINCETT!

    Har provat med nål, det går men är rätt så jobbigt. Provade med pincett en gång, och det gick hur bra som helst!

    Håller liksom pincetten \"stängd\", och skrapar (med den vassa kanten)lite försiktigt där jag har tandsten, och det lossnar hur lätt som helst!

    Har bra tänder i övrigt, inga hål eller lagningar, men får snabbt tandssten i underkäken på framtändernas baksida. Och nu kör jag alltid med min pincett!
  22. 11
    Med PINCETT! Har provat med nål, det går men är rätt så jobbigt. Provade med pincett en gång, och det gick hur bra som helst!

    Håller liksom pincetten \"stängd\", och skrapar (med den vassa kanten)lite försiktigt där jag har tandsten, och det lossnar hur lätt som helst!

    Har bra tänder i övrigt, inga hål eller lagningar, men får snabbt tandssten i underkäken på framtändernas baksida. Och nu kör jag alltid med min pincett!
  23. Pennan
    #12

    Med stiftpenna

    japp, har upptäckt att detta verktyg är optimalt för detta. Alltså en penna för blyerststift på 0,5 mmm, fast utan stift och väl rengjord :)

    En tandläkare skulle nog slita sitt hår dock...
  24. 12
    Med stiftpenna japp, har upptäckt att detta verktyg är optimalt för detta. Alltså en penna för blyerststift på 0,5 mmm, fast utan stift och väl rengjord :)

    En tandläkare skulle nog slita sitt hår dock...
  25. Linda
    #13

    Hur ser tandsten ut...

    ... och kan man känna ifall man har det?
  26. 13
    Hur ser tandsten ut... ... och kan man känna ifall man har det?
  27. E
    #14

    man ser det

    tandsten är en ganska hård \"beläggning\" som brukar sätta sig mellan tänderna eller som en rand strax ovanför tandköttet oftast på baksidan av framtänderna i underkäken eller andra ställen som är lite trixiga att komma åt med tandborsten ordentligt. Skrapar man bort det så lossnar det i bitar eller smulas sönder. Ta en titt med en liten spegel i munnen på baksidan av tänderna så ser du tydligt om du har tandsten.
  28. 14
    man ser det tandsten är en ganska hård \"beläggning\" som brukar sätta sig mellan tänderna eller som en rand strax ovanför tandköttet oftast på baksidan av framtänderna i underkäken eller andra ställen som är lite trixiga att komma åt med tandborsten ordentligt. Skrapar man bort det så lossnar det i bitar eller smulas sönder. Ta en titt med en liten spegel i munnen på baksidan av tänderna så ser du tydligt om du har tandsten.

Liknande trådar

  1. Tandsten
    By blå fågeln in forum Hem & fritid
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2022-03-21, 12:07
  2. åka bort själv
    By Monica med 3 in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-02, 12:46
  3. Tandsten??
    By Carola m Frida. in forum _0502 Februaribarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-06, 19:15
  4. Att tappa bort sig själv!
    By maria_72 in forum _0606 Junibarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-11-13, 15:04
  5. Tandsten hos katt?
    By Susen in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-16, 08:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar