ersättning eller välling?
_0601 Januaribarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2002
    #1

    ersättning eller välling?

    är frågan. Stella är fyra månader o vi har gett ersättning ca en gång per dygn sedan hon var en månad. En kompis var med sin en månad äldre son hos barnläkare för diarré och han sa att det var bättre med majsvälling för honom än ersättning, för det är mildare för magen. Så nu funderar jag på att buta ut ersättningsmålet mot majsvälling. Men vad tror ni??? Måste man introducera det steg för steg i såna fall eller hur gör man??? Någon som vet?
  2. 1
    ersättning eller välling? är frågan. Stella är fyra månader o vi har gett ersättning ca en gång per dygn sedan hon var en månad. En kompis var med sin en månad äldre son hos barnläkare för diarré och han sa att det var bättre med majsvälling för honom än ersättning, för det är mildare för magen. Så nu funderar jag på att buta ut ersättningsmålet mot majsvälling. Men vad tror ni??? Måste man introducera det steg för steg i såna fall eller hur gör man??? Någon som vet?
  3. Medlem sedan
    May 2001
    #2

    Jag gav bara

    direkt en flaska nu med baby plus (den från 4 mån).
    Det gick bra ingen magknip eller så fick han. Men på paketet så står det att man ska blanda om det är förstå gången. Ammar du bara tex så ska du spä ut med bröstmjölk. Eller blanda olika ersättningar om du tidigare gett en ersättning.
    Men som sagt jag gjorde inte så och det gick bra ändå.
  4. 2
    Jag gav bara direkt en flaska nu med baby plus (den från 4 mån).
    Det gick bra ingen magknip eller så fick han. Men på paketet så står det att man ska blanda om det är förstå gången. Ammar du bara tex så ska du spä ut med bröstmjölk. Eller blanda olika ersättningar om du tidigare gett en ersättning.
    Men som sagt jag gjorde inte så och det gick bra ändå.
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3

    Generellt

    Inga vällingar rekommenderas generellt före 6 mån. De innehåller nämligen gluten som inte ska ges förrän då.
  6. 3
    Generellt Inga vällingar rekommenderas generellt före 6 mån. De innehåller nämligen gluten som inte ska ges förrän då.
  7. Medlem sedan
    Apr 2005
    #4

    Fast gluten kan man ge..

    ..kanske inte välling, men gröt med lite tillsatt gluten är ingen fara (kanske t.om bra) eftersom att det är bäst att börja med det under amning så barnet har så stort skydd som möjligt.
  8. 4
    Fast gluten kan man ge.. ..kanske inte välling, men gröt med lite tillsatt gluten är ingen fara (kanske t.om bra) eftersom att det är bäst att börja med det under amning så barnet har så stort skydd som möjligt.
  9. Medlem sedan
    Jan 2003
    #5

    Fast...

    ...man ammar ju även efter sex månader och ingen välling får rekomenderas före halvåret. Att de tillsatt lite gluten i ngn av barngrötarna är alldeles nytt. Men välling innehåller en hel del gluten. Det är ju mjölk och mjöl!
  10. 5
    Fast... ...man ammar ju även efter sex månader och ingen välling får rekomenderas före halvåret. Att de tillsatt lite gluten i ngn av barngrötarna är alldeles nytt. Men välling innehåller en hel del gluten. Det är ju mjölk och mjöl!
  11. Medlem sedan
    Apr 2005
    #6

    Ja..

    ..välling ska inte ges.
    Men du skrev att gluten inte skall ges förrän 6 månader så jag tror du missförstår mig.
    Gluten kan ges, men inte i välling, där står det ju t.om från 6 månader på paketen :)
  12. 6
    Ja.. ..välling ska inte ges.
    Men du skrev att gluten inte skall ges förrän 6 månader så jag tror du missförstår mig.
    Gluten kan ges, men inte i välling, där står det ju t.om från 6 månader på paketen :)
  13. Medlem sedan
    Jan 2003
    #7

    Jo...

    ...tydligen kan man ge gluten i ytterst små mängder nu till barn under sex månader. Vet dock inte varifrån de rådan kommer. Det är inget jag hört eller läst om. Var hittar man detta? *nyfiken som alltid* Fast jag tycker ändå det är extremt tvetydigt när livsmedelsverkets allmänna rekommendation är helamning i sex månader.

    Usch... det svåraste med att va förälder är baske mej att veta vad man ska tro på. Att BVC och livsmedelsverket och gamla mormor och forskare och Anna Wahlgren och WHO och och och alla verkar säga helt olika saker gör ju att man blir knäpp i hela huvudet till slut!
  14. 7
    Jo... ...tydligen kan man ge gluten i ytterst små mängder nu till barn under sex månader. Vet dock inte varifrån de rådan kommer. Det är inget jag hört eller läst om. Var hittar man detta? *nyfiken som alltid* Fast jag tycker ändå det är extremt tvetydigt när livsmedelsverkets allmänna rekommendation är helamning i sex månader.

    Usch... det svåraste med att va förälder är baske mej att veta vad man ska tro på. Att BVC och livsmedelsverket och gamla mormor och forskare och Anna Wahlgren och WHO och och och alla verkar säga helt olika saker gör ju att man blir knäpp i hela huvudet till slut!

Liknande trådar

  1. Välling eller ersättning
    By nillan71 in forum _1005 Majbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-09-25, 22:36
  2. Ersättning eller välling?
    By myskoxen in forum _1004 Aprilbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-08, 18:30
  3. Välling eller ersättning
    By maylin in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-05, 10:17
  4. Ersättning eller välling???
    By Mamma till 4 pojkar! in forum _0801 Januaribarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-19, 10:22
  5. Välling eller ersättning?
    By johi in forum _0507 Julibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-24, 10:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar