SKITUNGE! MINA TAPETER!
_0211 Novemberbarn
  1. Helena S med Markus
    #1

    SKITUNGE! MINA TAPETER!

    Gaaaaaaaaaah, Markus är en ÄNGEL den största delen av tiden, men vad tror ni han gör ikväll? RIVER NER TAPETERNA PÅ SITT RUM! Som mamma och jag satte upp med mycket möda i somras!
    Jonas och jag stod som tvbå fån. Nu har vi i alla fall tagit ifrån honom bilarna, memoryt, och sagt att det inte blir några barnprogram eller lördagsgodis i två veckor!


    Gaaaah, vad ledsen jag blir!
    Är det någon annan som råkar ut för samma typ av bus???
  2. 1
    SKITUNGE! MINA TAPETER! Gaaaaaaaaaah, Markus är en ÄNGEL den största delen av tiden, men vad tror ni han gör ikväll? RIVER NER TAPETERNA PÅ SITT RUM! Som mamma och jag satte upp med mycket möda i somras!
    Jonas och jag stod som tvbå fån. Nu har vi i alla fall tagit ifrån honom bilarna, memoryt, och sagt att det inte blir några barnprogram eller lördagsgodis i två veckor!


    Gaaaah, vad ledsen jag blir!
    Är det någon annan som råkar ut för samma typ av bus???
  3. Medlem sedan
    Jun 2002
    #2

    Oj!

    Vilket straff! Det va hårt tycker jag. Eller visste han om det innan, att om han river ner tapeterna så blir det inget barnprogram och godis på två veckor?

    Mycket bus här, men inga tapeter än så länge. Men det hör till denna ålder.
  4. 2
    Oj! Vilket straff! Det va hårt tycker jag. Eller visste han om det innan, att om han river ner tapeterna så blir det inget barnprogram och godis på två veckor?

    Mycket bus här, men inga tapeter än så länge. Men det hör till denna ålder.
  5. Viktoria m F&E
    #3

    Se nedan

    ang bus-Emilia, som för övrigt har ritat på tapeter hon också - tack och lov med vattenlöslig penna.

    Jag skulle såklart bli helt vansinnig om hon hade rivit ner tapeterna!! Morr!! Men jag skulle inte ha bestraffat så, av följande skäl:
    1. Så små barn har ingen tidsuppfattning, så två veckor är en obegriplig tidsrymd. En evighet som inte går att greppa.
    2. Inget straff (det låter så hårt, hoppas ni vet hur jag menar) utan att först ha förvarnat om det så att barnet vet att ett visst handlande kan få en konsekvens.
    3. Om det inte går att förutse enligt punkt 2 så ska straffet´ändå ha samband med hysset. D v s att pennorna kanske tas bort ett tag om man har ritat på tapeten. Allt för att barnet ska koppla handling och konsekvens. Annars blir det som i reklamen - köp en tv och få en cykel!!??!! Hur hänger det ihop, liksom?

    Skulle vara intressant att höra andra (inklusive dina, Helena) åsikter om detta. Jag känner mig inte färdigtänkt, utan skrev mer på \"studs\". Men helt klart har flera av våra små änglar visat sig vara små busfrön emellanåt. Hoppas det går över... Hur ska ni göra med rummet förresten?
  6. 3
    Se nedan ang bus-Emilia, som för övrigt har ritat på tapeter hon också - tack och lov med vattenlöslig penna.

    Jag skulle såklart bli helt vansinnig om hon hade rivit ner tapeterna!! Morr!! Men jag skulle inte ha bestraffat så, av följande skäl:
    1. Så små barn har ingen tidsuppfattning, så två veckor är en obegriplig tidsrymd. En evighet som inte går att greppa.
    2. Inget straff (det låter så hårt, hoppas ni vet hur jag menar) utan att först ha förvarnat om det så att barnet vet att ett visst handlande kan få en konsekvens.
    3. Om det inte går att förutse enligt punkt 2 så ska straffet´ändå ha samband med hysset. D v s att pennorna kanske tas bort ett tag om man har ritat på tapeten. Allt för att barnet ska koppla handling och konsekvens. Annars blir det som i reklamen - köp en tv och få en cykel!!??!! Hur hänger det ihop, liksom?

    Skulle vara intressant att höra andra (inklusive dina, Helena) åsikter om detta. Jag känner mig inte färdigtänkt, utan skrev mer på \"studs\". Men helt klart har flera av våra små änglar visat sig vara små busfrön emellanåt. Hoppas det går över... Hur ska ni göra med rummet förresten?
  7. Sabina n barnen
    #4

    Hoppsan!

    Det lät ju inte så kul. Hade William gjort så så hade vi sagt till honom på skarpen, men samtidigt så hade vi inte gett något straff, jag är inte så säker på att dom är medvetna om att det dom gör är saker dom inte får göra, hoppas du fattar vad jag menar, är lite dålig på att formulera mig.
    En sak är om dom gör något som man sagt till innan att dom inte får, men om man aldrig sagt till hur skall dom då veta det? 3 1/2 år man är ganska liten då. Sen förstår jag ju att ni inte sagt till innan, för riva tapeter är ju inget man gör varje dag:)
    Förstår att det känns trist o behöva tapetsera pånytt. Det skulle nog gå och skriva en hel bok om alla bus våra barn gör...
  8. 4
    Hoppsan! Det lät ju inte så kul. Hade William gjort så så hade vi sagt till honom på skarpen, men samtidigt så hade vi inte gett något straff, jag är inte så säker på att dom är medvetna om att det dom gör är saker dom inte får göra, hoppas du fattar vad jag menar, är lite dålig på att formulera mig.
    En sak är om dom gör något som man sagt till innan att dom inte får, men om man aldrig sagt till hur skall dom då veta det? 3 1/2 år man är ganska liten då. Sen förstår jag ju att ni inte sagt till innan, för riva tapeter är ju inget man gör varje dag:)
    Förstår att det känns trist o behöva tapetsera pånytt. Det skulle nog gå och skriva en hel bok om alla bus våra barn gör...
  9. Stress Nita
    #5

    håller med

    jag tyckte oxå att straffet blev lite fel och allt för långt.

    Stressad som jag är så har jag inte mer tid att skriva. Men du är så klok och jag håller med på det du skriver visste inte hur jag skulle formulera mig på bästa sätt bara.
  10. 5
    håller med jag tyckte oxå att straffet blev lite fel och allt för långt.

    Stressad som jag är så har jag inte mer tid att skriva. Men du är så klok och jag håller med på det du skriver visste inte hur jag skulle formulera mig på bästa sätt bara.
  11. Åsa m A&E
    #6

    Hänt här med!

    Arvid rev ned tapet i sitt rum, inte hela men en bit.

    Vi blev så klart rejält arga, sa till ordentligt. Hade ett långt samtal omatt det är FEL! och sedan fick han hjälpa till att laga.

    Det har inte hänt igen och han är väldigt \"duktig\". I sådana här frågor så tänker jag som Viktoria skriver. \"Straff\" kommer bara efter förvarning och det skall vara greppbart, konsekvent och direkt.

    Som Supernanny säger. Ett orimligt straff ger gärna grotankar som om jag ändå ska straffas i oändlighet, kan jag lika gärna busa mera.

    Men därmed inte sagt att ni inte ska bli arga eller att det inte ska få någon konsekvens för honom. Förstår så väl hur ledsen och besviken du/ni är men tror att det är det ni ska visa honom.
  12. 6
    Hänt här med! Arvid rev ned tapet i sitt rum, inte hela men en bit.

    Vi blev så klart rejält arga, sa till ordentligt. Hade ett långt samtal omatt det är FEL! och sedan fick han hjälpa till att laga.

    Det har inte hänt igen och han är väldigt \"duktig\". I sådana här frågor så tänker jag som Viktoria skriver. \"Straff\" kommer bara efter förvarning och det skall vara greppbart, konsekvent och direkt.

    Som Supernanny säger. Ett orimligt straff ger gärna grotankar som om jag ändå ska straffas i oändlighet, kan jag lika gärna busa mera.

    Men därmed inte sagt att ni inte ska bli arga eller att det inte ska få någon konsekvens för honom. Förstår så väl hur ledsen och besviken du/ni är men tror att det är det ni ska visa honom.
  13. Medlem sedan
    Oct 2001
    #7

    Håller med dig precis

    i allt du skriver, Viktoria! :) Jolina har ritat på väggarna (målat, så det gick bort), med följd att vi tog bort pennorna så hon bara kan rita under uppsikt och på papper. Hon har sagt förlåt och ångrar sig och förstår (förhoppningsvis) att hon inte ska göra så igen ;)
  14. 7
    Håller med dig precis i allt du skriver, Viktoria! :) Jolina har ritat på väggarna (målat, så det gick bort), med följd att vi tog bort pennorna så hon bara kan rita under uppsikt och på papper. Hon har sagt förlåt och ångrar sig och förstår (förhoppningsvis) att hon inte ska göra så igen ;)
  15. anna m astrid&märtha 13/5
    #8

    ja, fast i vårt rum, jag tycker

    det är sånt som händer. micke var nog mest nöjd, så fick han tapetsera om. astrid tyckte själv att det var väldigt fint (vad fint det blev!) och var nöjd (ritade lite också). jag tyckte inte det var någon big deal, de är ju barn men visst är det trist. hon har ritat på vardagsrumstapeterna också (vita) så där måste vi också måla om. (vilket år som helst).

    jag är emot straff, jag tror barn förstår att de gjort fel i allafall, de brukar fatta när det är allvar, i allafall astrid.

    men visst förstår jag att du tycker det är tråkigt. har ni inte kvar något av rullarna? jag sparar alltid just i fall något sådant här skulle hända.
  16. 8
    ja, fast i vårt rum, jag tycker det är sånt som händer. micke var nog mest nöjd, så fick han tapetsera om. astrid tyckte själv att det var väldigt fint (vad fint det blev!) och var nöjd (ritade lite också). jag tyckte inte det var någon big deal, de är ju barn men visst är det trist. hon har ritat på vardagsrumstapeterna också (vita) så där måste vi också måla om. (vilket år som helst).

    jag är emot straff, jag tror barn förstår att de gjort fel i allafall, de brukar fatta när det är allvar, i allafall astrid.

    men visst förstår jag att du tycker det är tråkigt. har ni inte kvar något av rullarna? jag sparar alltid just i fall något sådant här skulle hända.
  17. Mamma till 2 - på besök
    #9

    Ang. straffdebatten här!

    Helena S, fattar precis hur du känner! HAde blivit stört vansinnig om det hänt hemma hos mig! Tycker helt klart att \"ungen\" ska ha sig ett straff antingen man kallar det straff eller helt enkelt \"en konsekvens av sitt handlande\"! Tycker det är helt rätt av er som föräldrar att markera, och att göra det på det sätt som NI finner mest lämpligt! Vissa saker kan man faktiskt veta när man är 3,5 att de är fel - att förstöra saker till exempel!
    Tycker att flera föräldrar skulle köra lite mera \"tough love\" och sluta mesa! Grattis till att du vågar vara vuxen!
  18. 9
    Ang. straffdebatten här! Helena S, fattar precis hur du känner! HAde blivit stört vansinnig om det hänt hemma hos mig! Tycker helt klart att \"ungen\" ska ha sig ett straff antingen man kallar det straff eller helt enkelt \"en konsekvens av sitt handlande\"! Tycker det är helt rätt av er som föräldrar att markera, och att göra det på det sätt som NI finner mest lämpligt! Vissa saker kan man faktiskt veta när man är 3,5 att de är fel - att förstöra saker till exempel!
    Tycker att flera föräldrar skulle köra lite mera \"tough love\" och sluta mesa! Grattis till att du vågar vara vuxen!
  19. Medlem sedan
    Mar 2002
    #10

    Sådana är dom...

    Har en som inte gör annat än hyss...

    Hade gärna haft en snickarbod, känner jag.

    Ha det!
  20. 10
    Sådana är dom... Har en som inte gör annat än hyss...

    Hade gärna haft en snickarbod, känner jag.

    Ha det!
  21. Medlem sedan
    Aug 2003
    #11

    Eh ooooo ja!!

    När vi skulle flytta från vår lägenhet för 3 år sen så hade Alexander både ritat och rivit sönder tapeterna. Vi fick betala renoveringen som var på väldigt näääära 10 000:-... De räknar ju bort en viss % för varje år och dessa tapeterna hade bara suttit uppe i ett par år + stor lägenhet.
  22. 11
    Eh ooooo ja!! När vi skulle flytta från vår lägenhet för 3 år sen så hade Alexander både ritat och rivit sönder tapeterna. Vi fick betala renoveringen som var på väldigt näääära 10 000:-... De räknar ju bort en viss % för varje år och dessa tapeterna hade bara suttit uppe i ett par år + stor lägenhet.
  23. Medlem sedan
    Aug 2003
    #12

    Håller också med

    bra formulerat. Alexander fick inget straff när han klottrat och rivit tapeter i en hel lägenhet (se mitt svar nedan). Men han förstod av mina förklaringar och handlingar ändå för han har aldrig gjort det igen!
  24. 12
    Håller också med bra formulerat. Alexander fick inget straff när han klottrat och rivit tapeter i en hel lägenhet (se mitt svar nedan). Men han förstod av mina förklaringar och handlingar ändå för han har aldrig gjort det igen!
  25. Åsa m A&E
    #13

    Helan och Mamma till 2 på besök

    Jag hoppas att speciellt du Helena förstår att det stora flertalet, iallafall jag, tycker att det skall självklart blir en konsekvens när man förstör för någon annan. Men att vi är flera som har en annan \"straffskala\". Det handlar definitivt inte om att det är fel att markera eller att den som gjort fel inte ska inse konsekvensen av sitt handlande. Att markera och tydliggöra konsekvensen är viktigt. Det som är viktigt och som jag känner är att man tänker väl igenom sitt \"straff\". Det tror jag att du och Jonas som föräldrar har gjort. Vi som utomstående kan ju inte se hur mycket grabben förstört och med vilken sinnesstämning. Tycker det är stor skillnad om barnet gjort det på pin-kiv (Arvid målade på sina möbler \"med flit\" en gång vilket vi tog alvarligare och konsekvensen vi \"anordnade \" då för honom större än i det fallet med tapeten.) eller i experimentlusta, utforskar anda. Så om det i ert fall är rätt eller fel straff är ert beslut. Men jag har ändå i mitt tidigare inlägg velat påpeka att jag ser \"straff\" begreppet på ett annat sätt och hur vi tänker. Tror det är en nyttig diskussion för oss alla.

    Mamma till 2, jag tar starkt avstånd från tough love och tycker inte det är i närheten att mesa att göra så. Vi är tydliga och markerar så fort barnen går över gränser. I det här fallet är det ju han själv han förstört för men Mamma och Pappa blir ledsna då det är deras arbetsinsats och deras pengar. Tror det allra, allra viktigaste är att visa att det är just det som har hänt. Hur ledsna och besvikna Mamma och Pappa känner sig. Inte att de kan bli hårda och stränga och utfärda straff.

  26. 13
    Helan och Mamma till 2 på besök Jag hoppas att speciellt du Helena förstår att det stora flertalet, iallafall jag, tycker att det skall självklart blir en konsekvens när man förstör för någon annan. Men att vi är flera som har en annan \"straffskala\". Det handlar definitivt inte om att det är fel att markera eller att den som gjort fel inte ska inse konsekvensen av sitt handlande. Att markera och tydliggöra konsekvensen är viktigt. Det som är viktigt och som jag känner är att man tänker väl igenom sitt \"straff\". Det tror jag att du och Jonas som föräldrar har gjort. Vi som utomstående kan ju inte se hur mycket grabben förstört och med vilken sinnesstämning. Tycker det är stor skillnad om barnet gjort det på pin-kiv (Arvid målade på sina möbler \"med flit\" en gång vilket vi tog alvarligare och konsekvensen vi \"anordnade \" då för honom större än i det fallet med tapeten.) eller i experimentlusta, utforskar anda. Så om det i ert fall är rätt eller fel straff är ert beslut. Men jag har ändå i mitt tidigare inlägg velat påpeka att jag ser \"straff\" begreppet på ett annat sätt och hur vi tänker. Tror det är en nyttig diskussion för oss alla.

    Mamma till 2, jag tar starkt avstånd från tough love och tycker inte det är i närheten att mesa att göra så. Vi är tydliga och markerar så fort barnen går över gränser. I det här fallet är det ju han själv han förstört för men Mamma och Pappa blir ledsna då det är deras arbetsinsats och deras pengar. Tror det allra, allra viktigaste är att visa att det är just det som har hänt. Hur ledsna och besvikna Mamma och Pappa känner sig. Inte att de kan bli hårda och stränga och utfärda straff.

  27. anna m astrid&märtha 13/5
    #14

    varför menar du attd et är mesigt

    att markera men inte straffa. vad lär sig barn av \"tough love\" och straff? ingenting i mina ögon. det man inte kan prata in i ett barn kan man heller inte slå in i dem sa min mormor. jag menar förstås inte att fysisk misshandel och \"straff\" som helena givit sin som kan jämföras, det är som åsa skriver, deras sak att bedöma vad som är lämpligt, kan jämställas men för mig markerar det hur otroligt mycket längre man kommer med prat än straff. straff skulle aldrig funka på vår unge, hon skulle bara trotsa mer, det vi eftersträvar att slippa.

    jag villha en nöjd o harmonisk unge (omöjlgit jämt förstås) och inte minst nöjda o harmoniska föräldrar. jag tror alla gör det de tror är bäst. för egen del tror jag inte på bestraffningar som barnet inte kan sätta i relation till det de gjort.
  28. 14
    varför menar du attd et är mesigt att markera men inte straffa. vad lär sig barn av \"tough love\" och straff? ingenting i mina ögon. det man inte kan prata in i ett barn kan man heller inte slå in i dem sa min mormor. jag menar förstås inte att fysisk misshandel och \"straff\" som helena givit sin som kan jämföras, det är som åsa skriver, deras sak att bedöma vad som är lämpligt, kan jämställas men för mig markerar det hur otroligt mycket längre man kommer med prat än straff. straff skulle aldrig funka på vår unge, hon skulle bara trotsa mer, det vi eftersträvar att slippa.

    jag villha en nöjd o harmonisk unge (omöjlgit jämt förstås) och inte minst nöjda o harmoniska föräldrar. jag tror alla gör det de tror är bäst. för egen del tror jag inte på bestraffningar som barnet inte kan sätta i relation till det de gjort.
  29. Medlem sedan
    Mar 2002
    #15

    Ja, då ger jag mej in i debatten då

    En konsekvens av sitt handlande skall dom ha tycker jag. Vi har pratat oss blå här hemma, så det blir mer än bara prat, beroende på vad han har gjort och som Åsa sa på vilket sätt.

    Det finns en viktig aspekt att tänka på, alla barn är olika. Det som fungerar bra på ett barn är bara att förkasta på ett annat. Ni som har barn som går att prata till förståelse är bara att gratulera. Tyvärr hör jag inte dit... Hade gärna gjort det då det sättet faller mej mycket mer naturligt.

    Som jag ser det så har Helena fram till nu haft en rätt så lätt resa. Vad det beror på kan man orda om i evighet. Men det kan ju också bidra till ett hårt straff. -Nej, det där har jag hört andra prata om, det vill INTE jag ha. (Jag hävdar inte att det är så Helen resonerar, jag bara spånar).
    Vi har ju en helt annan resa. Jag kan säga med sorgset sinne, att vi har nog prövat allt. Eftersom han började redan vid 10 månader att slå allt och alla så har vi haft några år på oss.
    Vart har det fört oss då..? Inte långt kan jag säga. Vi är väldigt konsekventa, berömmer mycket, pratar om varje situation som har inträffat. Vi kör också med time out, det är det enda som fungerar. Han åker ut i hallen i tre minuter. Då varvar han ner lite grann. Är det större hyss så åker han upp på sitt rum. Mest för att inte JAG skall göra något som jag senare får ångra. Med facit i hand så skulle jag oftast ha tagit till det lite tidigare än vad jag gör eftersom det lugnar ner honom på ett mycket bättre sätt.

    Så när ni ger er åsikt så ta med fler barn än era egna i erat tänk.

    Jag gillar inte när det kommer in andra bara på besök och kastar in åsikter. Det här är ett trevligt forum där folk respekterar varandra. Vill inte gärna ha in folk som kastar åsikter om sig utan att bry sig om vilka dom sårar.

    Kram!


  30. 15
    Ja, då ger jag mej in i debatten då En konsekvens av sitt handlande skall dom ha tycker jag. Vi har pratat oss blå här hemma, så det blir mer än bara prat, beroende på vad han har gjort och som Åsa sa på vilket sätt.

    Det finns en viktig aspekt att tänka på, alla barn är olika. Det som fungerar bra på ett barn är bara att förkasta på ett annat. Ni som har barn som går att prata till förståelse är bara att gratulera. Tyvärr hör jag inte dit... Hade gärna gjort det då det sättet faller mej mycket mer naturligt.

    Som jag ser det så har Helena fram till nu haft en rätt så lätt resa. Vad det beror på kan man orda om i evighet. Men det kan ju också bidra till ett hårt straff. -Nej, det där har jag hört andra prata om, det vill INTE jag ha. (Jag hävdar inte att det är så Helen resonerar, jag bara spånar).
    Vi har ju en helt annan resa. Jag kan säga med sorgset sinne, att vi har nog prövat allt. Eftersom han började redan vid 10 månader att slå allt och alla så har vi haft några år på oss.
    Vart har det fört oss då..? Inte långt kan jag säga. Vi är väldigt konsekventa, berömmer mycket, pratar om varje situation som har inträffat. Vi kör också med time out, det är det enda som fungerar. Han åker ut i hallen i tre minuter. Då varvar han ner lite grann. Är det större hyss så åker han upp på sitt rum. Mest för att inte JAG skall göra något som jag senare får ångra. Med facit i hand så skulle jag oftast ha tagit till det lite tidigare än vad jag gör eftersom det lugnar ner honom på ett mycket bättre sätt.

    Så när ni ger er åsikt så ta med fler barn än era egna i erat tänk.

    Jag gillar inte när det kommer in andra bara på besök och kastar in åsikter. Det här är ett trevligt forum där folk respekterar varandra. Vill inte gärna ha in folk som kastar åsikter om sig utan att bry sig om vilka dom sårar.

    Kram!


  31. StressNita
    #16

    jovisst

    Men ett 3,5 årigt barn fattar inte vad 2 veckor är.. Tex. helt ok att säga till sätta barnet i sin hörna så det får fundera på vad som hänt. Isituationen i händelsens ögonblick.
    Men att i 2veckor vara sraffadfattar ju inte barnet.
    Min barn har det tufft jag kallas hitler mamma av endel, men det gör inte att straffen ska vara så himla länge.

    Tur att vi alla är olika, hon frågade ju oxå vad vi tyckte och vi sa det..
  32. 16
    jovisst Men ett 3,5 årigt barn fattar inte vad 2 veckor är.. Tex. helt ok att säga till sätta barnet i sin hörna så det får fundera på vad som hänt. Isituationen i händelsens ögonblick.
    Men att i 2veckor vara sraffadfattar ju inte barnet.
    Min barn har det tufft jag kallas hitler mamma av endel, men det gör inte att straffen ska vara så himla länge.

    Tur att vi alla är olika, hon frågade ju oxå vad vi tyckte och vi sa det..
  33. Helena S med Markus
    #17

    inga rullar kvar

    eftersom det var de sista våderna som fanns kvar när vi köpte dem.

    Och i detta fall rev MArkus inte ner dem för at göra fint. Han var nog mest sur för att han inte fick sitta uppe och se på tv med mig fast klockan var mycket - därav beteende och straff.
  34. 17
    inga rullar kvar eftersom det var de sista våderna som fanns kvar när vi köpte dem.

    Och i detta fall rev MArkus inte ner dem för at göra fint. Han var nog mest sur för att han inte fick sitta uppe och se på tv med mig fast klockan var mycket - därav beteende och straff.
  35. Helena S med Markus
    #18

    Oj, vilka häftiga reaktioner!

    Men som jag skrev till Anna så var Markus snarare arg för att han inte fick sitta uppe och se på TV med mig och ville mer eller mindre jävlas.

    Han hade varit rätt aggressiv under dagen, slängt en låda i golvet, vält upp och ner på lådan med legoklossar och slängt en bil i parkettgolvet. Med andra ord hade jag redan poängterat att hans beteende inte var korrekt, genom att prata allvar med honom och ästta honom på soffan på hans rum (det \"vanliga\" straffet - han sitter och lkugnar ner sig, vi kommer in och pratar och förklarar vad som är fel, alla säger förlåt och kramas och han får komma ut igen).

    Vi har vid ett tidigare tillfälle sagt åt honom att låta tapeten vara ifred, när han legat och \"pillat\" på kanten, och förklarat att det INTE går att laga. Därför visste han att han inte fick pilla med den.

    Det roliga är att Jonas och jag, tidigare igår kväll, diskuterat att vi är för snälla mot honom...

    Men jaja, det är intressant att se hur ni reagerar. För mig är straff och belöning en naturlig del av uppfostran. Supernany är förvisso inte helt fel, men man får ha i åtanke att man bara ser en bråkdel av allt de säger och tänker. Som sanna pedagoger bör de anpassa sitt beteende till rådande omständigheter och familjernas situation och bakgrund. I många fall är läget katastroflat, och man måste handskas med barnen på ett speciellt sätt. Dessutom är barnuppfostran i England inte som i Sverige - därför bör man nog helelr inte överföra Supernanymodellen till de svenska familjeförhållandena rakt av - det finns många skillnader som inte är oväsentliga.
  36. 18
    Oj, vilka häftiga reaktioner! Men som jag skrev till Anna så var Markus snarare arg för att han inte fick sitta uppe och se på TV med mig och ville mer eller mindre jävlas.

    Han hade varit rätt aggressiv under dagen, slängt en låda i golvet, vält upp och ner på lådan med legoklossar och slängt en bil i parkettgolvet. Med andra ord hade jag redan poängterat att hans beteende inte var korrekt, genom att prata allvar med honom och ästta honom på soffan på hans rum (det \"vanliga\" straffet - han sitter och lkugnar ner sig, vi kommer in och pratar och förklarar vad som är fel, alla säger förlåt och kramas och han får komma ut igen).

    Vi har vid ett tidigare tillfälle sagt åt honom att låta tapeten vara ifred, när han legat och \"pillat\" på kanten, och förklarat att det INTE går att laga. Därför visste han att han inte fick pilla med den.

    Det roliga är att Jonas och jag, tidigare igår kväll, diskuterat att vi är för snälla mot honom...

    Men jaja, det är intressant att se hur ni reagerar. För mig är straff och belöning en naturlig del av uppfostran. Supernany är förvisso inte helt fel, men man får ha i åtanke att man bara ser en bråkdel av allt de säger och tänker. Som sanna pedagoger bör de anpassa sitt beteende till rådande omständigheter och familjernas situation och bakgrund. I många fall är läget katastroflat, och man måste handskas med barnen på ett speciellt sätt. Dessutom är barnuppfostran i England inte som i Sverige - därför bör man nog helelr inte överföra Supernanymodellen till de svenska familjeförhållandena rakt av - det finns många skillnader som inte är oväsentliga.
  37. Helena S med Markus
    #19

    Tack Sanna

    jodå, vi har haft en otroligt lätt \"resa\", som du säger. Alla våra bekanta råder oss att inte skaffa fler barn, \"för ni har aldrig haft några\".

    Vad det beror på kan man som sagt bara spåna om. Förmodligen är Markus extremt trygg, precis som far sin. Även vi har varit väldigt konsekventa rakt igenom, och tydligt markerat vad som är ett acceptabelt beteende och vad som inte är det. Han vet att han inte får förstöra, och barn fattar vad \"förstöra\" betyder. Jag hade tidigare samma dag uppmärksammat Markus på hans våldsamma beteende och \"straffat\" honom (in på rummet tills han var snäll).

    Sa,tidigt gillar jag när det kommer in folk i debatten, som du säger. Det är inte helle rkul att bara få mothugg i en så viktig sak som barnuppfostran. Dessutom anpassas den, precis som du säger efter rådande omständigheter.

    Jonas och jag tror på bestraffning (OBS! ALDRIG FYSISK, givetvis!!!!), tydliga gränser och konsekvens, och än så länge är Markus allt som oftast en underbar liten unge.

    Kram på dig och hoppas att Hjalmar blir mjukare med tiden
  38. 19
    Tack Sanna jodå, vi har haft en otroligt lätt \"resa\", som du säger. Alla våra bekanta råder oss att inte skaffa fler barn, \"för ni har aldrig haft några\".

    Vad det beror på kan man som sagt bara spåna om. Förmodligen är Markus extremt trygg, precis som far sin. Även vi har varit väldigt konsekventa rakt igenom, och tydligt markerat vad som är ett acceptabelt beteende och vad som inte är det. Han vet att han inte får förstöra, och barn fattar vad \"förstöra\" betyder. Jag hade tidigare samma dag uppmärksammat Markus på hans våldsamma beteende och \"straffat\" honom (in på rummet tills han var snäll).

    Sa,tidigt gillar jag när det kommer in folk i debatten, som du säger. Det är inte helle rkul att bara få mothugg i en så viktig sak som barnuppfostran. Dessutom anpassas den, precis som du säger efter rådande omständigheter.

    Jonas och jag tror på bestraffning (OBS! ALDRIG FYSISK, givetvis!!!!), tydliga gränser och konsekvens, och än så länge är Markus allt som oftast en underbar liten unge.

    Kram på dig och hoppas att Hjalmar blir mjukare med tiden
  39. Helena S med Markus
    #20

    Barn har ett visst tidsbegrepp

    I varje fall har Markus det, som i ett halvår brukar räkna ner dagar och veckor tills tex morfar/mormor ska komma, tills vi ska åka till farfar/farmor i Göteborg m.m.

    Fram till 6-årsåldern har de egentligen svårt att förstå att dte finns en välrd utanför, men övergången sker successivt och inte över natten. Det kan hända att Markus är \"tidig\" på just det planet, men han har i varje fall en viss uppfattning om vad två veckor innebär.
  40. 20
    Barn har ett visst tidsbegrepp I varje fall har Markus det, som i ett halvår brukar räkna ner dagar och veckor tills tex morfar/mormor ska komma, tills vi ska åka till farfar/farmor i Göteborg m.m.

    Fram till 6-årsåldern har de egentligen svårt att förstå att dte finns en välrd utanför, men övergången sker successivt och inte över natten. Det kan hända att Markus är \"tidig\" på just det planet, men han har i varje fall en viss uppfattning om vad två veckor innebär.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Skitunge.
    By 71:an Nika in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 20:31
  2. Skitunge!!!
    By fru ragge in forum _0908 Augustibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-16, 20:03
  3. Skitunge ;)
    By Kat&barnen in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-06, 21:48
  4. min skitunge
    By Isabella o Alva in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 07:25
  5. Vad har hänt med mina tapeter???
    By MammaMima in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-05, 18:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar