Till salu!
_01 Sommarbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2001
    #1

    Till salu!

    Jag blir snart galen på Oliver han har ett humör som är värre än värst och blir Arg för ingenting.
    Slåss, räcker ut tungan, sager att man är dum ( har tom sagt att han ska döda oss), kastar saker (tex kottar på Mulle barnen för att ngt inte blev som han tänkt, elelr leksker, elelr pinnar eller vad som), skriker, springer iväg etc etc etc

    Detta upptr
    der när ngt blir \"fel\" enl Oliver oavsett vart han är.
    Oftast är han egentligen ledsen , jätteledsen, men kan nte hantera de känslorna å slåss/säger saker man blir ledsen av..
    Men hur i hela friden ska vi få honom att lugna ner sig? Jag blir snart helt knäckt av att få höra: \"Ja allt har varit bra ...MEN...\" både från kompisars mammor, fröknarna på förskolan, Mulle fröken etc etc....
    Det är itne så att vi inte pratar med honom, vi spenderar mågna långa stunder med bra samtal kring det här men ändå håller det inte. I sådana lägen handlar han helt impulsmässigt känns det som. Han har iofs börjat försöka ehärska sig, det ser man på honom men jag undrar bara HUR & vad vi ska göra.

    Jag undrar bara vad vi gjort för fel med honom. Hur vi ska hjälpa honom å hur man ska få honom att förstå att han kommer att bli ensam om han itne skärper sig. Det som också ligger honom i fatet är han s längd, hans tänkande o reflekterande och hans språk. Å då menar jag inte att han talar exeptionellt tydligt med rullande R o säger alla ord rätt utan mer det sätt han använder språket, tanke förmågan och fantasin till att kommunicera med omvärlden. Där ligger han långt fram i utv. (tycker hon som mamma tänker ngn nu men även BVC och personalen på förskolan säger detsamma) . Att han dessutom är lång så att många tror aatt han ska börja förskoleklass till hösten är inte heller direkt ngn fördel för honom. Grannpojken som är en månad äldre men bara drygt 1m lång kommer undan med väldigt mycket i \"folks\" ögon för han är ju så liten.

    Sen är det ju så att de allra flesta t´stunderna funkar det hur bra som hellst, han är go, snäll , omtänksam, påhittig, snacksalig, upptäcks sugen, etc etc etc.... Han är också rädd i ny a situationer, maskerader, lucia o sommar fest med uppvisning skrämmer honom vansinnigt. Han fasar redan nu för sommarfesten på torsdag.
    Men det här som intefunkar överskuggar dessvärre många relationer till kompisar o deras föräldrar.

    Å tillråga på allt så är jag förskollärare o SKA kunna sånt här. *suck*
  2. 1
    Till salu! Jag blir snart galen på Oliver han har ett humör som är värre än värst och blir Arg för ingenting.
    Slåss, räcker ut tungan, sager att man är dum ( har tom sagt att han ska döda oss), kastar saker (tex kottar på Mulle barnen för att ngt inte blev som han tänkt, elelr leksker, elelr pinnar eller vad som), skriker, springer iväg etc etc etc

    Detta upptr
    der när ngt blir \"fel\" enl Oliver oavsett vart han är.
    Oftast är han egentligen ledsen , jätteledsen, men kan nte hantera de känslorna å slåss/säger saker man blir ledsen av..
    Men hur i hela friden ska vi få honom att lugna ner sig? Jag blir snart helt knäckt av att få höra: \"Ja allt har varit bra ...MEN...\" både från kompisars mammor, fröknarna på förskolan, Mulle fröken etc etc....
    Det är itne så att vi inte pratar med honom, vi spenderar mågna långa stunder med bra samtal kring det här men ändå håller det inte. I sådana lägen handlar han helt impulsmässigt känns det som. Han har iofs börjat försöka ehärska sig, det ser man på honom men jag undrar bara HUR & vad vi ska göra.

    Jag undrar bara vad vi gjort för fel med honom. Hur vi ska hjälpa honom å hur man ska få honom att förstå att han kommer att bli ensam om han itne skärper sig. Det som också ligger honom i fatet är han s längd, hans tänkande o reflekterande och hans språk. Å då menar jag inte att han talar exeptionellt tydligt med rullande R o säger alla ord rätt utan mer det sätt han använder språket, tanke förmågan och fantasin till att kommunicera med omvärlden. Där ligger han långt fram i utv. (tycker hon som mamma tänker ngn nu men även BVC och personalen på förskolan säger detsamma) . Att han dessutom är lång så att många tror aatt han ska börja förskoleklass till hösten är inte heller direkt ngn fördel för honom. Grannpojken som är en månad äldre men bara drygt 1m lång kommer undan med väldigt mycket i \"folks\" ögon för han är ju så liten.

    Sen är det ju så att de allra flesta t´stunderna funkar det hur bra som hellst, han är go, snäll , omtänksam, påhittig, snacksalig, upptäcks sugen, etc etc etc.... Han är också rädd i ny a situationer, maskerader, lucia o sommar fest med uppvisning skrämmer honom vansinnigt. Han fasar redan nu för sommarfesten på torsdag.
    Men det här som intefunkar överskuggar dessvärre många relationer till kompisar o deras föräldrar.

    Å tillråga på allt så är jag förskollärare o SKA kunna sånt här. *suck*
  3. Medlem sedan
    Apr 2001
    #2

    Nä, trist...

    Är det inte så att alla barn får sådana perioder då de bara testar hur långt de kan gå liksom? Ronja är inne i värsta perioden nu med...skriker, blir jättearg om hon inte får som hon vill och säger dumma saker (=att hon skall döda oss har även dykt upp här). Jag försöker att inte ta det personligt och hålla mig lugn och framförallt INTE ge mig om jag vet att jag har rätt (=oftast är det fråga om nåt jag vet att jag gör för hennes skull, men som hon har svårt att förstå)...som idag när hon stack iväg till andra gården med sin kompis utan att fråga...det var 3:dje gången hon gjorde det och jag har genast tagit hem henne, avbrutit det roliga hon gjort och förklarat att det är hennes eget fel att jag måste göra så tills hon lär sig att säga till mig först.
    Hon blev vansinnig...rev mig och skrek och allt möjligt. Jag tog hem henne och sade att hon får vara inne nu tills hon \"visar\" att hon kan vara stor nog att vara ute och säga till mig innan hon går nånstans.

    Efter en stund tog jag upp henne på sitt rum för att lugna ner sig och efter c.a. 10-15 min. hade hon slutat stampa och \"låta arg\" så jag gick upp och pratade med henne och hon sade förlåt.
    Jag kommer fortsätta göra såhär om hon inte lär sig (det är såpass viktigt tycker jag). Nån gång blir hon väl trött på att behöva avbryta det roliga hon håller på med tänker jag?!?!
    Jag har liksom märkt att det enda som hjälper är konsekvenser i de lägen då hon gör fel eller beter sig dåligt.
    Du är ingen dålig förälder för att du har ett barn som trotsar!!
    Försök att se varför du reagerar som du gör i de jobbiga situationerna, så kommer du förmodligen snart att se att du reagerar för att du helt enkelt vill hans bästa och för att du vill att han skall vara en människa som folk tycker om och vill vara med, både nu och när han blir vuxen!
    *kram* på dig och känn dig stolt över att du är en bra mamma!
  4. 2
    Nä, trist... Är det inte så att alla barn får sådana perioder då de bara testar hur långt de kan gå liksom? Ronja är inne i värsta perioden nu med...skriker, blir jättearg om hon inte får som hon vill och säger dumma saker (=att hon skall döda oss har även dykt upp här). Jag försöker att inte ta det personligt och hålla mig lugn och framförallt INTE ge mig om jag vet att jag har rätt (=oftast är det fråga om nåt jag vet att jag gör för hennes skull, men som hon har svårt att förstå)...som idag när hon stack iväg till andra gården med sin kompis utan att fråga...det var 3:dje gången hon gjorde det och jag har genast tagit hem henne, avbrutit det roliga hon gjort och förklarat att det är hennes eget fel att jag måste göra så tills hon lär sig att säga till mig först.
    Hon blev vansinnig...rev mig och skrek och allt möjligt. Jag tog hem henne och sade att hon får vara inne nu tills hon \"visar\" att hon kan vara stor nog att vara ute och säga till mig innan hon går nånstans.

    Efter en stund tog jag upp henne på sitt rum för att lugna ner sig och efter c.a. 10-15 min. hade hon slutat stampa och \"låta arg\" så jag gick upp och pratade med henne och hon sade förlåt.
    Jag kommer fortsätta göra såhär om hon inte lär sig (det är såpass viktigt tycker jag). Nån gång blir hon väl trött på att behöva avbryta det roliga hon håller på med tänker jag?!?!
    Jag har liksom märkt att det enda som hjälper är konsekvenser i de lägen då hon gör fel eller beter sig dåligt.
    Du är ingen dålig förälder för att du har ett barn som trotsar!!
    Försök att se varför du reagerar som du gör i de jobbiga situationerna, så kommer du förmodligen snart att se att du reagerar för att du helt enkelt vill hans bästa och för att du vill att han skall vara en människa som folk tycker om och vill vara med, både nu och när han blir vuxen!
    *kram* på dig och känn dig stolt över att du är en bra mamma!
  5. Medlem sedan
    Nov 2000
    #3

    Oj, vad det känns igen!

    Skaffa boken \"Raising your spirited child\", säger jag bara!
    http://www.amazon.com/gp/product/0060923288/103-2312987-3194203?v=glance&n=283155
    http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0060923288&m scssid=97H6V3SCHNQB8GLXAHLE2P8 WPFM742TB&checked=1

    Det finns en textbook och en workbook, med en massa handfasta tips kring hur man hjälper sånna här intensiva barn att slippa rulla igång och knep till att få dem att tagga ner, beroende på vad de är känsliga för.
    Har tyvärr inte hunnit helt igenom dem än, trots att jag köpte dem för ett år sedan snart, men det är mycket att smälta, och många att jämföra med när man läser, både familjemedlemmar och elever - ja, du vet. Men de är kanonbra!!!
    Framför allt så får man en helt annan ork och förståelse när man är inne i dem.

    Kramar och ork!

    Ann med gosatosan...
  6. 3
    Oj, vad det känns igen! Skaffa boken \"Raising your spirited child\", säger jag bara!
    http://www.amazon.com/gp/product/0060923288/103-2312987-3194203?v=glance&n=283155
    http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0060923288&m scssid=97H6V3SCHNQB8GLXAHLE2P8 WPFM742TB&checked=1

    Det finns en textbook och en workbook, med en massa handfasta tips kring hur man hjälper sånna här intensiva barn att slippa rulla igång och knep till att få dem att tagga ner, beroende på vad de är känsliga för.
    Har tyvärr inte hunnit helt igenom dem än, trots att jag köpte dem för ett år sedan snart, men det är mycket att smälta, och många att jämföra med när man läser, både familjemedlemmar och elever - ja, du vet. Men de är kanonbra!!!
    Framför allt så får man en helt annan ork och förståelse när man är inne i dem.

    Kramar och ork!

    Ann med gosatosan...
  7. Medlem sedan
    Oct 2000
    #4

    ni är inte ensamma!

    Theo är en i fullkomligt hopplös fas, han skriker och kastar saker omkring sig när något går honom emot.
    Riktigt jobbigt är det att se och det jobbigaste av allt är att han vägrar låta sig lugnas ner.
    Härom kvällen satt han i 1½ timme under köksbordet hos mormor och morfar eftersom han sa sig missat fotbollen...
    Han hade hört kamraterna på dagis säga att ikväll kl ½7 var det träning, bara det att de pojkarna är ett år äldre och Theos träning skulle vara dagen efter.
    Men han var hysteriskt arg/ledsen och ville inte lyssna på några förklaringar och mormor hade till slut få dra ut honom därifrån med våld och klä av och tvätta honom inför läggdags :(

    Det var bara en av alla episoder men jag ville bara att du ska veta att ni inte är ensamma, ni har inte gjort något fel!
    Hoppas denna fas snart går över både för Theo och Oliver

    *kram*
  8. 4
    ni är inte ensamma! Theo är en i fullkomligt hopplös fas, han skriker och kastar saker omkring sig när något går honom emot.
    Riktigt jobbigt är det att se och det jobbigaste av allt är att han vägrar låta sig lugnas ner.
    Härom kvällen satt han i 1½ timme under köksbordet hos mormor och morfar eftersom han sa sig missat fotbollen...
    Han hade hört kamraterna på dagis säga att ikväll kl ½7 var det träning, bara det att de pojkarna är ett år äldre och Theos träning skulle vara dagen efter.
    Men han var hysteriskt arg/ledsen och ville inte lyssna på några förklaringar och mormor hade till slut få dra ut honom därifrån med våld och klä av och tvätta honom inför läggdags :(

    Det var bara en av alla episoder men jag ville bara att du ska veta att ni inte är ensamma, ni har inte gjort något fel!
    Hoppas denna fas snart går över både för Theo och Oliver

    *kram*
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5

    Åh, vad jobbigt ni

    har det! Inte ska du känna så att bara för att man är förskollärare så ska man kunna allt. Du är MAMMA till honom, inte pedagog.
    Tror du inte att allt detta även kan vara en reaktion på att DU mår/har mått dåligt? Även om du försöker att inte visa det så märker barn sånt! Om du kanske inte har orkat lika mycket som tidigare så är det klart att han måste testa var gränserna går nu.
    Jag skulle ta ett samtal med förskolan och berätta om allt och hur ni upplever det, och kanske be dem ta in en specialpedagog som kan ge ett utlåtande eller ge personalen och dig lite verktyg och en handlingsplan att jobba med.
    kram på er!
  10. 5
    Åh, vad jobbigt ni har det! Inte ska du känna så att bara för att man är förskollärare så ska man kunna allt. Du är MAMMA till honom, inte pedagog.
    Tror du inte att allt detta även kan vara en reaktion på att DU mår/har mått dåligt? Även om du försöker att inte visa det så märker barn sånt! Om du kanske inte har orkat lika mycket som tidigare så är det klart att han måste testa var gränserna går nu.
    Jag skulle ta ett samtal med förskolan och berätta om allt och hur ni upplever det, och kanske be dem ta in en specialpedagog som kan ge ett utlåtande eller ge personalen och dig lite verktyg och en handlingsplan att jobba med.
    kram på er!
  11. Medlem sedan
    Jan 2001
    #6

    tack

    jo jag skulle tro at det delvis kan vara en reaktion men det är ändå inget nytt beteende. Sedan går fdet lite upp o ner också.
    När det gäller Olviers sätt konra hur jag år så har jag frågat personalen om de märkt ngt speciellt hos Oliver. Men det har de inte säger de.

    Tack för ditt svar o du vi kommer inte i morgon... glömde ringa dig :-O Vi ska hem till de kompisarna jag pratade om.

    Kram. Hälsa födelsedagsbarnet!

    Vi vill fortfarande ses ngnannan dag!!!
  12. 6
    tack jo jag skulle tro at det delvis kan vara en reaktion men det är ändå inget nytt beteende. Sedan går fdet lite upp o ner också.
    När det gäller Olviers sätt konra hur jag år så har jag frågat personalen om de märkt ngt speciellt hos Oliver. Men det har de inte säger de.

    Tack för ditt svar o du vi kommer inte i morgon... glömde ringa dig :-O Vi ska hem till de kompisarna jag pratade om.

    Kram. Hälsa födelsedagsbarnet!

    Vi vill fortfarande ses ngnannan dag!!!
  13. Lena m Wilma
    #7

    Om jag kunde ge dig ett svar

    Skulle jag ge dig ett,men jag kan förstå dig. Att du är förskollärare och ska kunna sånt här!! linda du får inte tänka på sånt. min bror och tjej har en kille som är 3½år som kan reta gallfeber på dem. Han är ibland uppkäftig mot personalen barn mot dem. Men de har börjat med att han får sitta på stolen tex 2min. Jag sa till Cissi gör han det,och han gör det. Prova att han får sitta på en stol en stund. Hur är han mot dina föräldrar har de sett hans beteende oxå. Ja du Linda hoppas att det löser sig och det kommer ändra sig jag lovar..
    Igår hade jag oxå kunnat sälja eller snarare skänka Wilma tillnågon,men det är en annan historia.
    Stor Kram från lena
  14. 7
    Om jag kunde ge dig ett svar Skulle jag ge dig ett,men jag kan förstå dig. Att du är förskollärare och ska kunna sånt här!! linda du får inte tänka på sånt. min bror och tjej har en kille som är 3½år som kan reta gallfeber på dem. Han är ibland uppkäftig mot personalen barn mot dem. Men de har börjat med att han får sitta på stolen tex 2min. Jag sa till Cissi gör han det,och han gör det. Prova att han får sitta på en stol en stund. Hur är han mot dina föräldrar har de sett hans beteende oxå. Ja du Linda hoppas att det löser sig och det kommer ändra sig jag lovar..
    Igår hade jag oxå kunnat sälja eller snarare skänka Wilma tillnågon,men det är en annan historia.
    Stor Kram från lena

Liknande trådar

  1. Till salu!!!
    By SessanP in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 20:52
  2. Till salu
    By J-Ox in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-09-10, 12:30
  3. hus till salu *OT*
    By Myzan o Co in forum Föräldraskap
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-06, 09:04
  4. hus till salu *OT*
    By Myzan o Co in forum Hitta nya vänner
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-05, 23:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar