Sluta med blöja på natten, när?
Föräldraskap
  1. Ollemor
    #1

    Sluta med blöja på natten, när?

    Min snart fyraåriga pojke kissar i sin blöja varje natt. När ska den av och vi får joxa med plastlakan, tycker ni?
  2. 1
    Sluta med blöja på natten, när? Min snart fyraåriga pojke kissar i sin blöja varje natt. När ska den av och vi får joxa med plastlakan, tycker ni?
  3. Medlem sedan
    Dec 2000
    #2

    Upp till er

    Många barn är inte mogna att vara utan blöja på natten förrän blöjan varit torr några morgnar i rad. Men en del barn blir torra när man väl tar bort blöjan, p.g.a. obehaget att vakna i blöt säng.

    När barnen blir mogna beror bl.a. på ärftliga faktorer. Vet du och pappan när ni och era syskon blev natt-torra som barn? Om ni eller något av era syskon var sena kan er son också bli sen. Ni kan ju också fundera på hur mycket tvätt och jobb ni tycker är okej, för vissa föräldrar spelar det ingen roll, för andra känns det jättekämpigt. Jag tror att det är bra att tala om för barnet att ni vill prova utan blöja, men att han får ha den igen om det inte fungerar, så att han inte blir jättebesviken om det blir så.

    På två av våra barn tog vi bort blöjan först vid 6 års ålder, men det blev ändå blött varje natt fram till 13 års ålder. Det tredje barnets nattblöja var torr varje morgon redan när han var 2½. Vi tog då bort den och la frottéplast under lakanet. Första halvåret skedde någon olycka i månaden, sedan glesade det ut.
  4. 2
    Upp till er Många barn är inte mogna att vara utan blöja på natten förrän blöjan varit torr några morgnar i rad. Men en del barn blir torra när man väl tar bort blöjan, p.g.a. obehaget att vakna i blöt säng.

    När barnen blir mogna beror bl.a. på ärftliga faktorer. Vet du och pappan när ni och era syskon blev natt-torra som barn? Om ni eller något av era syskon var sena kan er son också bli sen. Ni kan ju också fundera på hur mycket tvätt och jobb ni tycker är okej, för vissa föräldrar spelar det ingen roll, för andra känns det jättekämpigt. Jag tror att det är bra att tala om för barnet att ni vill prova utan blöja, men att han får ha den igen om det inte fungerar, så att han inte blir jättebesviken om det blir så.

    På två av våra barn tog vi bort blöjan först vid 6 års ålder, men det blev ändå blött varje natt fram till 13 års ålder. Det tredje barnets nattblöja var torr varje morgon redan när han var 2½. Vi tog då bort den och la frottéplast under lakanet. Första halvåret skedde någon olycka i månaden, sedan glesade det ut.
  5. P
    #3

    vår treåring slutade nyss

    Varje morgon var blöjan full med kiss, en dag åkte jag på Ikea och köpte skydd till sängen och sa till sonen att nu ska du sluta med blöja. Första natten väckte jag honnom vid 23 tiden och han fick kissa. Morgonen kom och sängen var torr. Han har nu varit utan blöja ca 2 veckor och en natt var det kiss i sängen. Vi väcker honnom inte nu utan han får kissa när han går och lägger sej men han verkar klara det. Värt att prova några nätter och se om det fungerar.
  6. 3
    vår treåring slutade nyss Varje morgon var blöjan full med kiss, en dag åkte jag på Ikea och köpte skydd till sängen och sa till sonen att nu ska du sluta med blöja. Första natten väckte jag honnom vid 23 tiden och han fick kissa. Morgonen kom och sängen var torr. Han har nu varit utan blöja ca 2 veckor och en natt var det kiss i sängen. Vi väcker honnom inte nu utan han får kissa när han går och lägger sej men han verkar klara det. Värt att prova några nätter och se om det fungerar.
  7. Ollemor
    #4

    verkar kunna ta tid

    Jag kissade i sängen till 6-8 års ålder, så det verkar som om vi får skaffa tålamod. Jag undrar mest om man ska ta obehaget med kisslakan varje natt eller om man kan ta det lungt och använda blöja ett par år till. Som vanligt verkar det inte finnas klara besked - man får bestämma själv!
  8. 4
    verkar kunna ta tid Jag kissade i sängen till 6-8 års ålder, så det verkar som om vi får skaffa tålamod. Jag undrar mest om man ska ta obehaget med kisslakan varje natt eller om man kan ta det lungt och använda blöja ett par år till. Som vanligt verkar det inte finnas klara besked - man får bestämma själv!

Liknande trådar

  1. Sluta med blöja på natten?
    By annicaswe in forum _05 Höstbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-09-10, 16:43
  2. Sluta med blöja på natten?
    By Svammelmamma in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-05-11, 21:49
  3. Sluta med blöja på natten?
    By patka in forum Föräldraskap
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-26, 20:38
  4. När sluta med blöja på natten?
    By Suuz in forum Föräldraskap
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-05-19, 16:31
  5. När sluta med blöja på natten?
    By Therese & 3 små barn in forum _02/03 Vinterbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-20, 12:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar