Angående present till 10 åringen
Pappasnack
  1. Mamman1
    #1

    Angående present till 10 åringen

    Sonen fyllde 10 år i söndags. Han hade kalas och han fick presenter, något litet av mig och sen av sina kompisar. Från sin syster fick han kläder. Han vill helt ha pengar för att köpa en sån där soft air gun att ha på landet.

    Av sin pappa fick han inget eftersom han har så dålig ekonomi just nu. Han har knappt till sig själv. Men han hade sagt till mig att när han får tillbaka på skatten skulle sonen få 500 kr av honom. Men de pengarna har han ännu inte fått.
    Vi är separerade skulle jag kanske säga.

    Nu säger han till pojken i telefon att han inte får någon present förrän han klipper av sig håret. Halva av den hårlängd som han har. Håret är ungefär över öronen snart ner till hakan på killen.

    Sonen vill gärna ha lite längre hår för att kunna göra rastaflätor. Jag tycker att det är okej om han sköter håret d v s borstar och tvättar det. Så får han gärna ha lite längre hår för mig.
    Men pappan är av annan åsikt och försöker på alla sett att få honom att klippa det, genom ex. mutor.

    Men nu tycker jag att det låter rent elakt att säga att han inte får någon födelsedagspresent förrän han klipper av sig håret. Sonen nästan tigger sin pappa om presentpengar. Och blir givetvis ledsen. \"varför får jag ingen present av pappa?\" \"hur mycket är halva håret?\" Så tar han ett hårstrå och vill att jag ska klippa av hälften.

    Jag känner att jag inte vill blanda mig i \"deras relation\" längre. Pappan måste ta ansvar för det han säger till pojken och också ta konsekvenserna av deras relation i framtiden. Men jag kan inte låta bli att säga till pojken att jag tycker att det är elakt. Även om jag borde låtit bli.

    Det enda jag sa till sonen att man aldrig ska tiggga till sig att få saker av någon. Inte heller tigga sig till vänskap, att någon ska tycka om en osv.

    För jag tycker inte att man ska behöva utföra saker för att få en födelsedagspresent. Okej att muta med extra pengar, grejer osv. Men inte till födelsedagen.

    Eller vad tycker ni andra karlar här?







  2. 1
    Angående present till 10 åringen Sonen fyllde 10 år i söndags. Han hade kalas och han fick presenter, något litet av mig och sen av sina kompisar. Från sin syster fick han kläder. Han vill helt ha pengar för att köpa en sån där soft air gun att ha på landet.

    Av sin pappa fick han inget eftersom han har så dålig ekonomi just nu. Han har knappt till sig själv. Men han hade sagt till mig att när han får tillbaka på skatten skulle sonen få 500 kr av honom. Men de pengarna har han ännu inte fått.
    Vi är separerade skulle jag kanske säga.

    Nu säger han till pojken i telefon att han inte får någon present förrän han klipper av sig håret. Halva av den hårlängd som han har. Håret är ungefär över öronen snart ner till hakan på killen.

    Sonen vill gärna ha lite längre hår för att kunna göra rastaflätor. Jag tycker att det är okej om han sköter håret d v s borstar och tvättar det. Så får han gärna ha lite längre hår för mig.
    Men pappan är av annan åsikt och försöker på alla sett att få honom att klippa det, genom ex. mutor.

    Men nu tycker jag att det låter rent elakt att säga att han inte får någon födelsedagspresent förrän han klipper av sig håret. Sonen nästan tigger sin pappa om presentpengar. Och blir givetvis ledsen. \"varför får jag ingen present av pappa?\" \"hur mycket är halva håret?\" Så tar han ett hårstrå och vill att jag ska klippa av hälften.

    Jag känner att jag inte vill blanda mig i \"deras relation\" längre. Pappan måste ta ansvar för det han säger till pojken och också ta konsekvenserna av deras relation i framtiden. Men jag kan inte låta bli att säga till pojken att jag tycker att det är elakt. Även om jag borde låtit bli.

    Det enda jag sa till sonen att man aldrig ska tiggga till sig att få saker av någon. Inte heller tigga sig till vänskap, att någon ska tycka om en osv.

    För jag tycker inte att man ska behöva utföra saker för att få en födelsedagspresent. Okej att muta med extra pengar, grejer osv. Men inte till födelsedagen.

    Eller vad tycker ni andra karlar här?







  3. Medlem sedan
    Jan 2005
    #2

    Håller HELT med dig i den frågan.

    Tycker absolut inte att man ska hota med saker på det viset, ABSOLUT INTE födelsedags pressent. Lider med sonen din. Mycket dålig stil av pappan. Skulle aldrig falla mig in att hota om sådant. DÅLIGT DÅLIGT DÅLIGT!
  4. 2
    Håller HELT med dig i den frågan. Tycker absolut inte att man ska hota med saker på det viset, ABSOLUT INTE födelsedags pressent. Lider med sonen din. Mycket dålig stil av pappan. Skulle aldrig falla mig in att hota om sådant. DÅLIGT DÅLIGT DÅLIGT!
  5. Medlem sedan
    Jan 2005
    #3

    Tillägg.

    Skulle aldrig falla mig in att hota barnen med en sådan stior sak överhuvud taget. Hota med att om du inte gör ditten och datten får du ingen glass i kväll. Sådanna saker tycker jag är OK.

    Sedan tycker jag inte man ska säga sådana saker som att pappa är elak till sitt barn, bättre att du förklarar för sonen att Pappa har dåligt med pengar nu, men du får säkert något senare. :)
  6. 3
    Tillägg. Skulle aldrig falla mig in att hota barnen med en sådan stior sak överhuvud taget. Hota med att om du inte gör ditten och datten får du ingen glass i kväll. Sådanna saker tycker jag är OK.

    Sedan tycker jag inte man ska säga sådana saker som att pappa är elak till sitt barn, bättre att du förklarar för sonen att Pappa har dåligt med pengar nu, men du får säkert något senare. :)
  7. Medlem sedan
    Mar 2004
    #4

    Håller med Mange *imt*

  8. 4
    Håller med Mange *imt*
  9. Medlem sedan
    Mar 2006
    #5

    Tidsbrist har jag

    ...så jag bara skriver att jag också tycker som Mange, att det är en mycket dålig variant!
  10. 5
    Tidsbrist har jag ...så jag bara skriver att jag också tycker som Mange, att det är en mycket dålig variant!
  11. Medlem sedan
    Aug 2004
    #6

    Instämmer med Mange!

    Ett barn på 10 _kan_ faktisk tänka själv, _kan_ ta beslut (inom rimliga gränser) och _kan_ vilja ha långt hår (fastän rastafläter ju är fult), att hans pappa kräver motprestation för att ge honom hans present är bara för att han INTE kan/vill ge honom presenten.

    Jag tycker att du ska förklara för pojken att det nog är så att pappan inte _kan_ ge honom den utlovade present och att du i övrigt inte anser att den utpressning är juste.

    Hans pappa håller MYCKET dålig stil!!!
  12. 6
    Instämmer med Mange! Ett barn på 10 _kan_ faktisk tänka själv, _kan_ ta beslut (inom rimliga gränser) och _kan_ vilja ha långt hår (fastän rastafläter ju är fult), att hans pappa kräver motprestation för att ge honom hans present är bara för att han INTE kan/vill ge honom presenten.

    Jag tycker att du ska förklara för pojken att det nog är så att pappan inte _kan_ ge honom den utlovade present och att du i övrigt inte anser att den utpressning är juste.

    Hans pappa håller MYCKET dålig stil!!!
  13. Mamman1
    #7

    Det var nog dumt av mig att säga

    att jag tyckte att det var elakt med att kräva hårklippning för present.

    Sen förstår ju jag om han inte har pengar just nu. Det är ju en helt annan sak. Och det tror jag också att sonen förstår om pappa säger det.

    Men nu hörde jag ju telefonsamtalet och jag går ju nästan i taket själv, vilket sonen märker hur jag än försöker dölja det.
    Jag försöker också säga till sonen som jag skrev att man ALDRIG ska tigga någon om något. Jag menar då rent i allmänhet. Kompisar t ex kan ju få honom att göra vad som helst om han ska göra något för få vara med, eller få en sak osv.

    Det kan bli farligt.

    Jag tycker synd om pojken i dessa lägen.
  14. 7
    Det var nog dumt av mig att säga att jag tyckte att det var elakt med att kräva hårklippning för present.

    Sen förstår ju jag om han inte har pengar just nu. Det är ju en helt annan sak. Och det tror jag också att sonen förstår om pappa säger det.

    Men nu hörde jag ju telefonsamtalet och jag går ju nästan i taket själv, vilket sonen märker hur jag än försöker dölja det.
    Jag försöker också säga till sonen som jag skrev att man ALDRIG ska tigga någon om något. Jag menar då rent i allmänhet. Kompisar t ex kan ju få honom att göra vad som helst om han ska göra något för få vara med, eller få en sak osv.

    Det kan bli farligt.

    Jag tycker synd om pojken i dessa lägen.
  15. Medlem sedan
    Sep 2001
    #8

    Instämmer med övriga...

    Men som ett tillägg tycker jag du borde tala vidare om saken med sonen.

    Kanske det var dumt att säga att du tycker det var elakt(?). Men det hör ju till livet att vara olika åsikt om saker och ting. Jag tycker du ska fortsätta vara av olika åsikt men fundera tillsammans med sonen hur pappan tänker och varför han gör som han gör. Han menar ju gott i alla fall eller hur?
  16. 8
    Instämmer med övriga... Men som ett tillägg tycker jag du borde tala vidare om saken med sonen.

    Kanske det var dumt att säga att du tycker det var elakt(?). Men det hör ju till livet att vara olika åsikt om saker och ting. Jag tycker du ska fortsätta vara av olika åsikt men fundera tillsammans med sonen hur pappan tänker och varför han gör som han gör. Han menar ju gott i alla fall eller hur?
  17. Medlem sedan
    Mar 2006
    #9

    Menar gott, kanske, ja

    Tänker högt en stund, så får vi se vart jag kommer...

    Det är ju inte helt enkelt, allt sånt här. Som föräldrar \"tvingar\" man ju sina barn göra en hel del saker, framför allt när de är små. Tex klä på sig varma kläder, eller kanske just att klippa sig. Sen, allt eftersom åren går, så får de bestämma mer o mer själva.

    Tio år, och vill ha långt hår - pappan vill uppenbarligen inte att grabben ska ha långt hår. OK, man har olika åsikter, och det är ju inget konstigt.

    Inget konstigt heller, kanske, ifall man \"helt enkelt\" tvingar grabben att klippa sig - man bestämmer ju fortfarande hur mycket han får se på TV , och vart man åker på semester.

    Men, det som känns galet här, tycker jag, det är ju dels att alls blanda in en motprestation för att få en födelsedagspresent, och dels att liksom köpa något för pengar.

    Men, även för detta att \"köpa för pengar\", är ju inte helt enkelt. För nog har en del erbjudit barnen en slant om de, säg, bäddar sängen en månad, eller liknande? Eller erbjudit någon slags present om de läser i en bok en viss stund varje dag en viss tid? Helt enkelt någon sorts belöning för en viss prestation.

    Här vore då \"prestationen\" att klippa håret, och det är väl det (tror jag - börjar tappa tråden :-) som gör att det känns så fel. För då börjar man känna paralleller till betydligt otrevligare saker som:
    \"Om du visar dig så eller så naken får du pengar\", eller
    \"Om du gör den eller den dumma saken får du pengar\", och även
    \"Om du inte gör den eller den dumma saken får du stryk!\" (exemplen handlar nu inte om pappan o sonen i detta fallet, utan allmänt).

    Vet inte om jag kommer till nåt vettigt, s.a.s., men det känns fortfarande som om det är helt fel metod som pappan använder här. Och att han visar sonen helt fel sätt att få sin vilja igenom. Även om pappan i sina ögon vill sin son gott (nu är det ju knappast så att grabben kommer bli ihjäl-mobbad eller så för att han har långt hår, så sådär otroligt viktigt känns det ju inte, även om man inte gillar långt hår).

    (parentes igen: tänk att det låter likadant nu som för 40 år sen! \"Måste du ha sådär långt hår?\")
  18. 9
    Menar gott, kanske, ja Tänker högt en stund, så får vi se vart jag kommer...

    Det är ju inte helt enkelt, allt sånt här. Som föräldrar \"tvingar\" man ju sina barn göra en hel del saker, framför allt när de är små. Tex klä på sig varma kläder, eller kanske just att klippa sig. Sen, allt eftersom åren går, så får de bestämma mer o mer själva.

    Tio år, och vill ha långt hår - pappan vill uppenbarligen inte att grabben ska ha långt hår. OK, man har olika åsikter, och det är ju inget konstigt.

    Inget konstigt heller, kanske, ifall man \"helt enkelt\" tvingar grabben att klippa sig - man bestämmer ju fortfarande hur mycket han får se på TV , och vart man åker på semester.

    Men, det som känns galet här, tycker jag, det är ju dels att alls blanda in en motprestation för att få en födelsedagspresent, och dels att liksom köpa något för pengar.

    Men, även för detta att \"köpa för pengar\", är ju inte helt enkelt. För nog har en del erbjudit barnen en slant om de, säg, bäddar sängen en månad, eller liknande? Eller erbjudit någon slags present om de läser i en bok en viss stund varje dag en viss tid? Helt enkelt någon sorts belöning för en viss prestation.

    Här vore då \"prestationen\" att klippa håret, och det är väl det (tror jag - börjar tappa tråden :-) som gör att det känns så fel. För då börjar man känna paralleller till betydligt otrevligare saker som:
    \"Om du visar dig så eller så naken får du pengar\", eller
    \"Om du gör den eller den dumma saken får du pengar\", och även
    \"Om du inte gör den eller den dumma saken får du stryk!\" (exemplen handlar nu inte om pappan o sonen i detta fallet, utan allmänt).

    Vet inte om jag kommer till nåt vettigt, s.a.s., men det känns fortfarande som om det är helt fel metod som pappan använder här. Och att han visar sonen helt fel sätt att få sin vilja igenom. Även om pappan i sina ögon vill sin son gott (nu är det ju knappast så att grabben kommer bli ihjäl-mobbad eller så för att han har långt hår, så sådär otroligt viktigt känns det ju inte, även om man inte gillar långt hår).

    (parentes igen: tänk att det låter likadant nu som för 40 år sen! \"Måste du ha sådär långt hår?\")
  19. Mamman1
    #10

    Idag gick grabben och klippte sig

    för sina egna pengar (100 kr) efter skolan. För som han sa så ville han gärna ha de där 600 kr av sin pappa. \"jag gjorde det bara för pengarna\".

    Han är snygg i kort hår, det är mer praktiskt på sommaren osv.
    Men det jag är rädd för eftersom sonen också har tendens att inte kunna säga stopp till farliga saker. Att någon annan kan få honom att göra något för pengar.
    Kanske målar jag fan på väggen, tiden får visa.
  20. 10
    Idag gick grabben och klippte sig för sina egna pengar (100 kr) efter skolan. För som han sa så ville han gärna ha de där 600 kr av sin pappa. \"jag gjorde det bara för pengarna\".

    Han är snygg i kort hår, det är mer praktiskt på sommaren osv.
    Men det jag är rädd för eftersom sonen också har tendens att inte kunna säga stopp till farliga saker. Att någon annan kan få honom att göra något för pengar.
    Kanske målar jag fan på väggen, tiden får visa.
  21. Medlem sedan
    Jan 2005
    #11

    Tycker synd om grabben

    Står fortfarande för att det var dålig stil av pappan. Och jag skulle nog också öppna ögonen mer efter det, att få barn att göra saker för pengar låter inget bra. Hoppas det inte misstolkas.

    Men förstår din oro. Lycka till hoppas han får sina pengar nu.
  22. 11
    Tycker synd om grabben Står fortfarande för att det var dålig stil av pappan. Och jag skulle nog också öppna ögonen mer efter det, att få barn att göra saker för pengar låter inget bra. Hoppas det inte misstolkas.

    Men förstår din oro. Lycka till hoppas han får sina pengar nu.

Liknande trådar

  1. Present till 4 åringen?
    By Annamj in forum _0705 Majbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-21, 07:58
  2. skor till 5 åringen..
    By pippi76 in forum Småbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-08, 20:16
  3. Vad ger man till 10-åringen?
    By Jul ia in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-05, 18:35
  4. Tips på present till 1-åringen!
    By Kakmonstret in forum _0502 Februaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-09, 21:50
  5. Present till 2-åringen?
    By Åsa m Love-00 & Tea-03 på besök in forum _0312 Decemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-02, 16:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar