Visa kort, hur säkert?
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Medlem sedan
    Nov 2001
    #1

    Visa kort, hur säkert?

    För ett år sen köpte jag lite prylar från USA via nätet, betalade med visakort-nummret. För en dryg vecka sen när jag beställde från samma ställe igen så loggade jag bara in med mailadress och lösenord och behövde inte ange visakortnummer, pengarna drogs ändå. Igår kompletterade jag ordern via mail, idag var pengar dragna från kortet.

    Hur säker kan jag vara på att det inte dras pengar från mitt konto nu egentligen, alltså utan att jag beställer nåt? Det verkar ju hur lätt som helst för företaget att bara gå in och dra pengar utan att jag \"godkänt\" på något vis. Och vad gör jag OM de drar pengar olovligt? Finns det nån säkerhet?
    Nån som vet?

    *funderar på att fixa nytt lönekonto*
  2. 1
    Visa kort, hur säkert? För ett år sen köpte jag lite prylar från USA via nätet, betalade med visakort-nummret. För en dryg vecka sen när jag beställde från samma ställe igen så loggade jag bara in med mailadress och lösenord och behövde inte ange visakortnummer, pengarna drogs ändå. Igår kompletterade jag ordern via mail, idag var pengar dragna från kortet.

    Hur säker kan jag vara på att det inte dras pengar från mitt konto nu egentligen, alltså utan att jag beställer nåt? Det verkar ju hur lätt som helst för företaget att bara gå in och dra pengar utan att jag \"godkänt\" på något vis. Och vad gör jag OM de drar pengar olovligt? Finns det nån säkerhet?
    Nån som vet?

    *funderar på att fixa nytt lönekonto*
  3. lotta -8 dgr
    #2

    Inte säkert alls

    men jag vet inte hur du kan lösa det eller vad som händer om det dras pengar.
    Ett alternativ är ju ett e-kort eller vad det heter, tror det är säkrast just nu, vi använder det eller att ha ett konto där du bara sätter in den summan som ska dras och inte har pengar annars.
  4. 2
    Inte säkert alls men jag vet inte hur du kan lösa det eller vad som händer om det dras pengar.
    Ett alternativ är ju ett e-kort eller vad det heter, tror det är säkrast just nu, vi använder det eller att ha ett konto där du bara sätter in den summan som ska dras och inte har pengar annars.
  5. Madicken
    #3

    Svar från en som jobbar med kort...

    Hej,

    är det seriöst företag så borde det inte bli några problem. Jag skulle rekommendera att du är uppmärksam på ditt konto och debiteringarna där, så att det inte dras något som du inte har handlat/godkänt för. Om du upptäcker något belopp som du inte känns vid, så ska du omedelbart reklamera (i första hand till säljföretaget, lyssnar inte de så vänd dig till kortutgivaren/din bank). Detta brukar oftast inte vara några problem.

    Mitt råd generellt är att inte använda sitt bankkort som är kopplat till lönekontot, när man handlar på internet. Då är det bättre med ett betalkort, t ex Eurocard (du får en faktura på alla köp, innan du betalar fakturan i slutet av månaden) - då kan du \"stämma av\" att du känner till alla köp.
  6. 3
    Svar från en som jobbar med kort... Hej,

    är det seriöst företag så borde det inte bli några problem. Jag skulle rekommendera att du är uppmärksam på ditt konto och debiteringarna där, så att det inte dras något som du inte har handlat/godkänt för. Om du upptäcker något belopp som du inte känns vid, så ska du omedelbart reklamera (i första hand till säljföretaget, lyssnar inte de så vänd dig till kortutgivaren/din bank). Detta brukar oftast inte vara några problem.

    Mitt råd generellt är att inte använda sitt bankkort som är kopplat till lönekontot, när man handlar på internet. Då är det bättre med ett betalkort, t ex Eurocard (du får en faktura på alla köp, innan du betalar fakturan i slutet av månaden) - då kan du \"stämma av\" att du känner till alla köp.

Liknande trådar

  1. Var är mitt nya VISA-kort?
    By LottaJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-12-08, 22:30
  2. Säkert kort.
    By malojeli in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 08:33
  3. Visa-kort och avbeställningsskydd.
    By Landsbyggsmamman in forum Resesnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-07, 00:06
  4. VISA-kort i Turkiet,
    By anonymt namn in forum Resesnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-25, 12:57
  5. visa kort
    By miriam in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-05-15, 11:14
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar