Sonen fyllde 16 i april..
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Hoppas på svar
    #1

    Sonen fyllde 16 i april..

    någon som vet hur det blir då med barnbidraget o flerbarnstillägget? Hjälp,vi har så lite pengar jsut nu o jag hade tänkt betala en del räkningar den 20:e. Nu kanske vi inte får hela barnbidraget som vanligt?? Nån som vet?

    Minns inte fast vi har äldre barn också.
  2. 1
    Sonen fyllde 16 i april.. någon som vet hur det blir då med barnbidraget o flerbarnstillägget? Hjälp,vi har så lite pengar jsut nu o jag hade tänkt betala en del räkningar den 20:e. Nu kanske vi inte får hela barnbidraget som vanligt?? Nån som vet?

    Minns inte fast vi har äldre barn också.
  3. Gnagarn
    #2

    Inte efter Juni

    inte i sommar,samt att ni kan ansöka om flerbarnstillägget

    Studiebidraget bet ut i sep nästa gång OM han studerar på gymn nu

    Barnbidrag
    Barnbidrag och flerbarnstillägg
    Barnbidrag betalas ut för alla barn från och med månaden efter den då barnet föds eller efter den månad då rätten uppkommer, till exempel vid inflyttning till Sverige. Som förälder behöver du inte ansöka om barnbidrag. Barnbidraget betalas ut till mamman när ni som föräldrar har gemensam vårdnad eller om ni anmäler det till pappan. Om barnet bor varaktigt hos endast en av sina föräldrar kan barnbidraget efter anmälan betalas till den föräldern som barnet bor hos. Om du har ensam vårdnad om ditt barn får du barnbidraget utbetalt till dig.

    Barnbidraget betalas ut till och med det kvartal då barnet fyller 16 år, eller till och med den månad då rätten upphör av någon annan anledning (till exempel bosättning i ett annat land).

  4. 2
    Inte efter Juni inte i sommar,samt att ni kan ansöka om flerbarnstillägget

    Studiebidraget bet ut i sep nästa gång OM han studerar på gymn nu

    Barnbidrag
    Barnbidrag och flerbarnstillägg
    Barnbidrag betalas ut för alla barn från och med månaden efter den då barnet föds eller efter den månad då rätten uppkommer, till exempel vid inflyttning till Sverige. Som förälder behöver du inte ansöka om barnbidrag. Barnbidraget betalas ut till mamman när ni som föräldrar har gemensam vårdnad eller om ni anmäler det till pappan. Om barnet bor varaktigt hos endast en av sina föräldrar kan barnbidraget efter anmälan betalas till den föräldern som barnet bor hos. Om du har ensam vårdnad om ditt barn får du barnbidraget utbetalt till dig.

    Barnbidraget betalas ut till och med det kvartal då barnet fyller 16 år, eller till och med den månad då rätten upphör av någon annan anledning (till exempel bosättning i ett annat land).

  5. marib
    #3

    Tillägg

    beställ blanketter för att ansöka om förlängning av flerbarnstillägget NU. Så slipper det bli något glapp
  6. 3
    Tillägg beställ blanketter för att ansöka om förlängning av flerbarnstillägget NU. Så slipper det bli något glapp
  7. V med tjejligan
    #4

    Sitter i samma sits

    eftersom jag har tvillingar som fyllde 16 i maj.
    Du får barnbidraget som vanligt den här månaden.
    Under juli och augusti får du däremot varken barnbidrag eller flerbarnstillägg för sonen. Däremot får du barnbidrag och ev. flerbarnstillägg för de barn som är under 16 år.
    Om sonen fortsätter studera på gymnasiet i höst får du studiebidrag i september + flerbarntillägget för honom retroaktivt för juli-augusti.
    Detta alltså förutsatt att du fyller i en ansökan om flerbarnstillägg.

    Det här kanske låter rörigt, men jag kan ta vår familj som exempel: Vi har 5 barn, de äldsta fyllde som sagt 16 i maj. Den här månaden får vi 7614:- som vanligt. I juli och augusti får vi bb + flerbarntillägg för de 3 yngsta, alltså 3604:- och inget för tvillingarna.
    I september får vi studiebidrag som ersätter bb för de äldsta + 3820:- som vi skulle ha fått i flerbarnstillägg för dem i juli + augusti (1910:-/månad)+ flerbarnstillägg för 5 barn för september.

    Fr.o.m. september är vi alltså tillbaka till den ursprungliga summan igen (7614:-), som jag har förstått det.

    Jag är NÅGOT irriterad på FK, eftersom det första beskedet jag fick när jag ringde till dem var att flerbarnstillägget skulle betalas ut som vanligt under sommaren, SEDAN får man veta att det blir retroaktivt i september! Några sköna tusenlappar i avbräck under sommaren. Varför kan man inte få rätt besked på en gång?
  8. 4
    Sitter i samma sits eftersom jag har tvillingar som fyllde 16 i maj.
    Du får barnbidraget som vanligt den här månaden.
    Under juli och augusti får du däremot varken barnbidrag eller flerbarnstillägg för sonen. Däremot får du barnbidrag och ev. flerbarnstillägg för de barn som är under 16 år.
    Om sonen fortsätter studera på gymnasiet i höst får du studiebidrag i september + flerbarntillägget för honom retroaktivt för juli-augusti.
    Detta alltså förutsatt att du fyller i en ansökan om flerbarnstillägg.

    Det här kanske låter rörigt, men jag kan ta vår familj som exempel: Vi har 5 barn, de äldsta fyllde som sagt 16 i maj. Den här månaden får vi 7614:- som vanligt. I juli och augusti får vi bb + flerbarntillägg för de 3 yngsta, alltså 3604:- och inget för tvillingarna.
    I september får vi studiebidrag som ersätter bb för de äldsta + 3820:- som vi skulle ha fått i flerbarnstillägg för dem i juli + augusti (1910:-/månad)+ flerbarnstillägg för 5 barn för september.

    Fr.o.m. september är vi alltså tillbaka till den ursprungliga summan igen (7614:-), som jag har förstått det.

    Jag är NÅGOT irriterad på FK, eftersom det första beskedet jag fick när jag ringde till dem var att flerbarnstillägget skulle betalas ut som vanligt under sommaren, SEDAN får man veta att det blir retroaktivt i september! Några sköna tusenlappar i avbräck under sommaren. Varför kan man inte få rätt besked på en gång?
  9. marib
    #5

    Konstigt

    vårt har bara flutit på som vanligt.
  10. 5
    Konstigt vårt har bara flutit på som vanligt.

Liknande trådar

  1. Igår fyllde sonen
    By Gullan m 3 ungar in forum _95 Alla barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-05, 10:03
  2. Detta måste väl vara april april din
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-04-01, 09:08
  3. Sonen fyllde 15 i tisdags och hade
    By QiaS in forum _95 Alla barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-12, 21:54
  4. 50 min långt UL och April april
    By ninni79 in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-10-23, 10:05
  5. 50minuter långt UL och april april
    By ninni79 in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 21:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar