Psykomotorisk utvecklingsförsening
Utvecklingshämning
  1. zitronella
    #1

    Psykomotorisk utvecklingsförsening

    Vi har en underbar liten tös på 22 månader som har haft det tufft. Hon slutade växa \"normalt\" vid 3 månader och runt 1-årsdagen stängde hon av känslomässigt helt och hållet. Vår lilla ängel blev till ett tomt skal, gick inte att få kontakt. Blicken var tom, hon kunde inte visa vare sig smärta, sorg eller glädje.
    Lagom tills läkarna fick ändan ur vagnen och började undersöka henne så kom hon tillbaks igen (LYCKA!!) och idag är hela känsloregistret tillbaka. Men hon är fortfarande snudd på extremt liten och väldigt långt efter i utvecklingen, ungefär som en 11-12 månaders.
    Väger inte fullt 9kg, är 76 cm lång och kan inte gå. Enstaka namn kan hon säga, men inga regelriktiga ord.
    Är det någon som gått igenom något liknande?
    Hon har alltid ätit dåligt och gör det fortfarande, och jag blir frustrerad över att läkaren verkar nöjd med sin diagnos, psykomotorisk utvecklingsförsening. Den säger ingenting om vad som har hänt och vad som är fel, för nåt fel är det...
  2. 1
    Psykomotorisk utvecklingsförsening Vi har en underbar liten tös på 22 månader som har haft det tufft. Hon slutade växa \"normalt\" vid 3 månader och runt 1-årsdagen stängde hon av känslomässigt helt och hållet. Vår lilla ängel blev till ett tomt skal, gick inte att få kontakt. Blicken var tom, hon kunde inte visa vare sig smärta, sorg eller glädje.
    Lagom tills läkarna fick ändan ur vagnen och började undersöka henne så kom hon tillbaks igen (LYCKA!!) och idag är hela känsloregistret tillbaka. Men hon är fortfarande snudd på extremt liten och väldigt långt efter i utvecklingen, ungefär som en 11-12 månaders.
    Väger inte fullt 9kg, är 76 cm lång och kan inte gå. Enstaka namn kan hon säga, men inga regelriktiga ord.
    Är det någon som gått igenom något liknande?
    Hon har alltid ätit dåligt och gör det fortfarande, och jag blir frustrerad över att läkaren verkar nöjd med sin diagnos, psykomotorisk utvecklingsförsening. Den säger ingenting om vad som har hänt och vad som är fel, för nåt fel är det...
  3. Anonym
    #2

    Vad jobbigt...

    jag är själv ny här på sidan och kan inte så mkt, men eftersom vår dotter har haft leukemi har jag ändå varit en hel del i \"vårdsvängen\". Det är jättejobbigt att inte veta, det är värre än att veta. Tyvärr måste man som förälder ibland vara väldigt framfusig och \"tjata\" sig till information man behöver, så jag tycker du ska ringa den här läkaren igen och säga att det dykt upp massa frågor, att du vill träffas igen och reda ut saker och ting. Det är jättejobbigt att behöva kräva saker när man är så känslomässigt skör som man är när det gäller ens barn.
    Många kramar
  4. 2
    Vad jobbigt... jag är själv ny här på sidan och kan inte så mkt, men eftersom vår dotter har haft leukemi har jag ändå varit en hel del i \"vårdsvängen\". Det är jättejobbigt att inte veta, det är värre än att veta. Tyvärr måste man som förälder ibland vara väldigt framfusig och \"tjata\" sig till information man behöver, så jag tycker du ska ringa den här läkaren igen och säga att det dykt upp massa frågor, att du vill träffas igen och reda ut saker och ting. Det är jättejobbigt att behöva kräva saker när man är så känslomässigt skör som man är när det gäller ens barn.
    Många kramar
  5. Erika med Loke, 3 år
    #3

    Den diagnosen

    har även vi fått, jag tror det är någon form av slasktrattsdiagnos som man tar till när man helt enkelt inte vet. En diagnos som beskriver symtomen men inte orsaken. Har ni fått göra någon undersökning, kontroll av hjärnan eller liknande?
  6. 3
    Den diagnosen har även vi fått, jag tror det är någon form av slasktrattsdiagnos som man tar till när man helt enkelt inte vet. En diagnos som beskriver symtomen men inte orsaken. Har ni fått göra någon undersökning, kontroll av hjärnan eller liknande?
  7. zitronella
    #4

    Vi har gjort

    flera undersökningar. Magnetröntgen, datortomografi, ryggmärgsprov, blodprover till höger och vänster, urinprov. Men dom hittar ingenting som är fel.
    De har letat efter en orsak till varför hon är så liten, men jag vill ha en undersökning av varför hon inte äter. Det säger ju sig självt att äter man som en mygga så blir man inte större än en sån heller.
    Men FikonFolk (läkare) är lite tröga, så vi får kämpa på lite till. Jag tycker inte bara att man kan sätta sig ner och säga att man inte hittar nåt fel, när något så uppenbart är fel.
    Vad hade/har Loke för symptom som gjorde att han fick diagnosen? Och jag håller med dig, det verkar vara en riktig slasktrattsdiagnos!
  8. 4
    Vi har gjort flera undersökningar. Magnetröntgen, datortomografi, ryggmärgsprov, blodprover till höger och vänster, urinprov. Men dom hittar ingenting som är fel.
    De har letat efter en orsak till varför hon är så liten, men jag vill ha en undersökning av varför hon inte äter. Det säger ju sig självt att äter man som en mygga så blir man inte större än en sån heller.
    Men FikonFolk (läkare) är lite tröga, så vi får kämpa på lite till. Jag tycker inte bara att man kan sätta sig ner och säga att man inte hittar nåt fel, när något så uppenbart är fel.
    Vad hade/har Loke för symptom som gjorde att han fick diagnosen? Och jag håller med dig, det verkar vara en riktig slasktrattsdiagnos!
  9. Medlem sedan
    Oct 2000
    #5

    Jag har

    en tjej som växer dåligt. Hon är född normalstor men var som din tös i samma ålder ungefär, fast vägde lite mindre. Tror att hon var 77 cm och 8,5 kg då hon fyllde 2 år. Nu är hon snart 4 år och 88 cm lång, väger runt 12 kg.

    Vi fick reda på nu i januari i år att hon har omfattande födoämnesallergier så nu får hon en noggrann diet. Detta har lett till en viss ökning i vikt, bättre aptit och så men hennes längd fortsätter att sjunka gentemot kurvorna.

    Amanda är ganska sen vad gäller vissa saker i sin utveckling. Motoriskt sett var hon tidig ( gick vid 10 månader) men hon är svagare i sina muskler än jämnåriga och har svårt att klara vissa saker främst p ga sin kortvuxenhet.
    Hon har en språkstörning och vi går hos logoped. Vad gäller det sociala är hon långt efter sina jämnåriga men vad gäller vissa andra saker är hon ifatt eller tidig.

    Finns det inget mer ni kan kolla på dottern? Hur är det med särskilda allergitester för att kolla om det kan vara förklaringen till hennes dåliga aptit och tillväxt?
  10. 5
    Jag har en tjej som växer dåligt. Hon är född normalstor men var som din tös i samma ålder ungefär, fast vägde lite mindre. Tror att hon var 77 cm och 8,5 kg då hon fyllde 2 år. Nu är hon snart 4 år och 88 cm lång, väger runt 12 kg.

    Vi fick reda på nu i januari i år att hon har omfattande födoämnesallergier så nu får hon en noggrann diet. Detta har lett till en viss ökning i vikt, bättre aptit och så men hennes längd fortsätter att sjunka gentemot kurvorna.

    Amanda är ganska sen vad gäller vissa saker i sin utveckling. Motoriskt sett var hon tidig ( gick vid 10 månader) men hon är svagare i sina muskler än jämnåriga och har svårt att klara vissa saker främst p ga sin kortvuxenhet.
    Hon har en språkstörning och vi går hos logoped. Vad gäller det sociala är hon långt efter sina jämnåriga men vad gäller vissa andra saker är hon ifatt eller tidig.

    Finns det inget mer ni kan kolla på dottern? Hur är det med särskilda allergitester för att kolla om det kan vara förklaringen till hennes dåliga aptit och tillväxt?
  11. Erika med Loke
    #6

    det började med

    att han gick upp dåligt i vikt och det har hållit i sig. Sedan gick han inte själv, men gick längsmed möbler och kröp sedan han var ett år. trots att vi gick hos neurolog missade man att han var överörlig i leder, vilket sjukgymnast snabbt konstaterade, när vi träffade sådan efter tips. Han fick ortopediska skor och kunde efter två månader gå själv. Oralmotoriken fungerar inte, så LOke, 3 år, tuggar fortfarande inte utan sväljer bara maten, som då måste vara helt homogen. Loke har inget talat språk, men efter ca 7 månaders träning med tecken som stöd (TAKK) har han börjat använda några tecken själv.
    Angående ätandet med din dotter, be att få träffa en logoped. Det var en oerhörd lättnad när vi fick träffa en sådan, som sade att vi kunde lägga av med att försöka ge fastare föda (som han bara kräktes av). Så fick vi kosttillskott av dietisten (flytande) och så blev det genast mindre oroligt.
  12. 6
    det började med att han gick upp dåligt i vikt och det har hållit i sig. Sedan gick han inte själv, men gick längsmed möbler och kröp sedan han var ett år. trots att vi gick hos neurolog missade man att han var överörlig i leder, vilket sjukgymnast snabbt konstaterade, när vi träffade sådan efter tips. Han fick ortopediska skor och kunde efter två månader gå själv. Oralmotoriken fungerar inte, så LOke, 3 år, tuggar fortfarande inte utan sväljer bara maten, som då måste vara helt homogen. Loke har inget talat språk, men efter ca 7 månaders träning med tecken som stöd (TAKK) har han börjat använda några tecken själv.
    Angående ätandet med din dotter, be att få träffa en logoped. Det var en oerhörd lättnad när vi fick träffa en sådan, som sade att vi kunde lägga av med att försöka ge fastare föda (som han bara kräktes av). Så fick vi kosttillskott av dietisten (flytande) och så blev det genast mindre oroligt.
  13. Medlem sedan
    May 2007
    #7
    Er beskrivning av Er dotter låter precis som vår Evelina dock med undantaget för storleken. De är ungefär lika gammla (född Juli -03). Om detta kommer fram vore det intressant att veta utvecklingen på Er dotter. De har samma diagnos. Vår dotter har två ord Mamma och Pappa och ca 200 aktiva tecken på teckenspråk. Vår uppfattning till "Apatin" hos Evelina var att hon var frustrerad över att inte kunna komunicera. Evelina lärde sig gå när hon var 22 månader men går ännu inte bra....
  14. 7
    Er beskrivning av Er dotter låter precis som vår Evelina dock med undantaget för storleken. De är ungefär lika gammla (född Juli -03). Om detta kommer fram vore det intressant att veta utvecklingen på Er dotter. De har samma diagnos. Vår dotter har två ord Mamma och Pappa och ca 200 aktiva tecken på teckenspråk. Vår uppfattning till "Apatin" hos Evelina var att hon var frustrerad över att inte kunna komunicera. Evelina lärde sig gå när hon var 22 månader men går ännu inte bra....
  15. Medlem sedan
    Jan 2010
    #8
    [Hej min dotter är 2 år och 2 månader. HOn väger med omkring 9 kg, har inte ätit bra och har haft sond. Hon kan inte gå själv, inte prata , men hon är iförsäg döv med.
    Jag är som du orolig för om hon någonsin kommer att gå?. Och vad är det för fel,, så ireterande så säger läkaren inget...
  16. 8
    [Hej min dotter är 2 år och 2 månader. HOn väger med omkring 9 kg, har inte ätit bra och har haft sond. Hon kan inte gå själv, inte prata , men hon är iförsäg döv med.
    Jag är som du orolig för om hon någonsin kommer att gå?. Och vad är det för fel,, så ireterande så säger läkaren inget...

Liknande trådar

  1. Utvecklingsförsening? passar det in här?
    By H med E in forum Utvecklingshämning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-03, 22:54
  2. Barn med utvecklingsförsening
    By H med E in forum Ordet är fritt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2008-10-17, 20:25
  3. Utvecklingsförsening
    By Björnens mamma in forum Autismspektrum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-14, 15:37
  4. generell utvecklingsförsening.
    By incan in forum Autismspektrum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 00:34
  5. Psykomotorisk utvecklingsförsening?
    By Ulle in forum Utvecklingshämning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-27, 08:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar