Är jag för hård?
Tonåringar
  1. Medlem sedan
    Sep 2003
    #1

    Är jag för hård?

    Det tycker iallafall min 15-åring.

    Jag blir så trött på att hon tvunget ska sova så länge som möjligt på lediga dagar, helst till kl 12-14 på dagen. Sedan sitter hon och blänger trött på oss medan hon slafsar i sig flingor och mjölk. Två timmar efter att vi andra ätit lunch.

    Så nu inför sommarlovet satte vi upp lite regler: På vardagar ska hon vara uppstigen senast kl 09, annars drar vi av tid när hon ska vara inne på kvällen. På helger får hon sova så länge hon vill.

    Hon har bara haft 1 veckas sommarlov men protesterar redan vilt, \"alla andra\" får minsann sova så länge de vill och hon får inte den vila hon behöver.
    Jaha, vad är det som säger att man vilar mer bara för att man sover bort alla förmiddagstimmar? När hon får sova till efter lunch så lägger hon sig oftast inte förrän vid 2-3 tiden på natten efter.

    Har ni andra några regler för detta? Eller är det som dottern säger att jag är en oförstående morgonhurtig människa?
  2. 1
    Är jag för hård? Det tycker iallafall min 15-åring.

    Jag blir så trött på att hon tvunget ska sova så länge som möjligt på lediga dagar, helst till kl 12-14 på dagen. Sedan sitter hon och blänger trött på oss medan hon slafsar i sig flingor och mjölk. Två timmar efter att vi andra ätit lunch.

    Så nu inför sommarlovet satte vi upp lite regler: På vardagar ska hon vara uppstigen senast kl 09, annars drar vi av tid när hon ska vara inne på kvällen. På helger får hon sova så länge hon vill.

    Hon har bara haft 1 veckas sommarlov men protesterar redan vilt, \"alla andra\" får minsann sova så länge de vill och hon får inte den vila hon behöver.
    Jaha, vad är det som säger att man vilar mer bara för att man sover bort alla förmiddagstimmar? När hon får sova till efter lunch så lägger hon sig oftast inte förrän vid 2-3 tiden på natten efter.

    Har ni andra några regler för detta? Eller är det som dottern säger att jag är en oförstående morgonhurtig människa?
  3. Terese A
    #2

    Nio?

    Är glad om hon går upp 12-13.
    Hon är väl \"alla de andra\" då.
    Själv går jag upp runt 10 om jag är ledig dagen efter.


  4. 2
    Nio? Är glad om hon går upp 12-13.
    Hon är väl \"alla de andra\" då.
    Själv går jag upp runt 10 om jag är ledig dagen efter.


  5. Anonym
    #3

    Vid tiotiden

    börjar jag väcka min dotter (snart 15) om hon inte redan vaknat av att vi inte är speciellt tysta på morgonen. Däremot är jag mycket noga med att hon inte sitter upp sent på nätterna. Ingen dator eller TV efter tolv, alltså.
  6. 3
    Vid tiotiden börjar jag väcka min dotter (snart 15) om hon inte redan vaknat av att vi inte är speciellt tysta på morgonen. Däremot är jag mycket noga med att hon inte sitter upp sent på nätterna. Ingen dator eller TV efter tolv, alltså.
  7. demeter
    #4

    nio låter hårt

    själv försöker jag få upp min avsvimmade tonåring vid 9.30-10, men det är INTE enkelt. Lyckas sådär faktiskt. Jag irriterar mig något fruktansvärt och älskar när det är skola = vettiga tider.
  8. 4
    nio låter hårt själv försöker jag få upp min avsvimmade tonåring vid 9.30-10, men det är INTE enkelt. Lyckas sådär faktiskt. Jag irriterar mig något fruktansvärt och älskar när det är skola = vettiga tider.
  9. Marmelad
    #5

    Jag skulle faktiskt inte...

    ...brytt mig om min dotter sov länge. Jag skulle inte tassat på tå för att hon skulle sova, men låg hon och sov trots normalt hemmaliv skulle hon väl fått göra det. Likaså vara vaken på natten, om hon inte stör övriga spelar det väl ingen roll.
  10. 5
    Jag skulle faktiskt inte... ...brytt mig om min dotter sov länge. Jag skulle inte tassat på tå för att hon skulle sova, men låg hon och sov trots normalt hemmaliv skulle hon väl fått göra det. Likaså vara vaken på natten, om hon inte stör övriga spelar det väl ingen roll.
  11. Medlem sedan
    Jun 2002
    #6

    Bryr mig inte om

    hur länge han sover.. Men jag tassar inte på tå för att han ska få sova.
  12. 6
    Bryr mig inte om hur länge han sover.. Men jag tassar inte på tå för att han ska få sova.
  13. Medlem sedan
    Jan 2005
    #7

    Ja, det tycker jag

    nog att du är.
    När är man gammal nog att få bestämma när man ska gå och lägga sig och när man ska gå upp tycker du?
    Min 14 åring får styra det helt själv, men jag tassar inte på tå.
  14. 7
    Ja, det tycker jag nog att du är.
    När är man gammal nog att få bestämma när man ska gå och lägga sig och när man ska gå upp tycker du?
    Min 14 åring får styra det helt själv, men jag tassar inte på tå.
  15. demeter
    #8

    egna tider = eget boende

    Så länge man bor hemma tycker jag att man får rätta sina tider någorlunda efter familjen. Det är inte kul att ha tonåringen chattandes i rummet intill sovrummet varenda kväll - lyhört!!
    Sitter hon uppe länge så sover hon halva dan, vaknar sur och slö och man kan glömma att hon får något uträttat hemma.
    Lägger hon sig vettigt så är hon på bättre humör och kan röra på fötterna före kl 12...
  16. 8
    egna tider = eget boende Så länge man bor hemma tycker jag att man får rätta sina tider någorlunda efter familjen. Det är inte kul att ha tonåringen chattandes i rummet intill sovrummet varenda kväll - lyhört!!
    Sitter hon uppe länge så sover hon halva dan, vaknar sur och slö och man kan glömma att hon får något uträttat hemma.
    Lägger hon sig vettigt så är hon på bättre humör och kan röra på fötterna före kl 12...
  17. ulmerkott
    #9

    ja, det tycker jag nog du är

    min 14åring får bestämma sovtider själv, både på sommaren och vintern. Ingen tassar dock på tå på morgnarnan utan när vi vaknar så rör vi oss i huset som vi vill, så han vaknar väl oftast före 12, men vill han sova till kvällen så får han det.
    Tonåringar är ju oftast morgontrötta och om dom inte får sova på sommarlovet, när ska dom någonsin få sova ut?
  18. 9
    ja, det tycker jag nog du är min 14åring får bestämma sovtider själv, både på sommaren och vintern. Ingen tassar dock på tå på morgnarnan utan när vi vaknar så rör vi oss i huset som vi vill, så han vaknar väl oftast före 12, men vill han sova till kvällen så får han det.
    Tonåringar är ju oftast morgontrötta och om dom inte får sova på sommarlovet, när ska dom någonsin få sova ut?
  19. marib
    #10

    Uppe på morgonen

    före 12 i varjefall. Han ska vara inne 22,30 men det stör mig inte om han tittar på tv halva natten.
    Han fyller snart 15
  20. 10
    Uppe på morgonen före 12 i varjefall. Han ska vara inne 22,30 men det stör mig inte om han tittar på tv halva natten.
    Han fyller snart 15
  21. Medlem sedan
    May 2003
    #11

    Varför?!

    Men varför bryr du dig ens om när hon väljer att gå upp på hennes egen fritid? Det heter _fri_tid utav en anledning... *himlar med ögonen*

    Jag kan ärligt säga att jag själv nästan alltid sover till två på eftermiddagarna när jag är ledig. Om man gillar det och trivs med det, så varför inte?
  22. 11
    Varför?! Men varför bryr du dig ens om när hon väljer att gå upp på hennes egen fritid? Det heter _fri_tid utav en anledning... *himlar med ögonen*

    Jag kan ärligt säga att jag själv nästan alltid sover till två på eftermiddagarna när jag är ledig. Om man gillar det och trivs med det, så varför inte?
  23. Medlem sedan
    Nov 1999
    #12

    Men snälla

    klockan nio är ju rena ottan, om man är ledig. Tycker att det är lite väl hårt. Vi brukar säga att klockan tolv, då får det vara nog med koxande i sängen. Då får de gå upp, om de inte gjort det tidigare.
    Nog kunde hon väl få sova till tio i alla fall??
  24. 12
    Men snälla klockan nio är ju rena ottan, om man är ledig. Tycker att det är lite väl hårt. Vi brukar säga att klockan tolv, då får det vara nog med koxande i sängen. Då får de gå upp, om de inte gjort det tidigare.
    Nog kunde hon väl få sova till tio i alla fall??
  25. Medlem sedan
    Nov 2004
    #13

    Direkt grymt...

    Det finns vetenskapliga studier som klart visar att tonåringar blir mer morgontrötta. Det är mao ingen myt.
    Först att tvinga upp en tonåring som sover på lovet och ovanpå det _dra av_ tid är inget annat än grymt.

    Jag förstår varför din dotter protesterar, det hade jag själv gjort över dom reglerna. Regler ska man dra upp i samråd med familjen så att alla trivs, eller åtminstonde möts på halva vägen!

    Här finns det inga sådana regler, så mina tonåringar tillhör också \"alla andra\"!
    Ska vi iväg någonstans så händer det att de går upp tidigt, man _aldrig_ bara \"för att\" man ska upp på morgorna...

    Jag hade en dispyt med en släkting om dessa \"lata\" morgontötta människor. Jag hävdade och hävdar, att man inte kan styra själv om man är morgontrött eller inte. Det finns tom en diagnos - Delayed Sleeping Phase Syndrome. Kort sagt är det biologiskt styrt och _inget_ man kan förändra själv - lika lite som en morgonpigg kan bli kvällspigg!

    Jag blir inte bara irriterad, jag blir direkt upprörd ju mer jag tänker på den oförståelsen din dotter möts av!
  26. 13
    Direkt grymt... Det finns vetenskapliga studier som klart visar att tonåringar blir mer morgontrötta. Det är mao ingen myt.
    Först att tvinga upp en tonåring som sover på lovet och ovanpå det _dra av_ tid är inget annat än grymt.

    Jag förstår varför din dotter protesterar, det hade jag själv gjort över dom reglerna. Regler ska man dra upp i samråd med familjen så att alla trivs, eller åtminstonde möts på halva vägen!

    Här finns det inga sådana regler, så mina tonåringar tillhör också \"alla andra\"!
    Ska vi iväg någonstans så händer det att de går upp tidigt, man _aldrig_ bara \"för att\" man ska upp på morgorna...

    Jag hade en dispyt med en släkting om dessa \"lata\" morgontötta människor. Jag hävdade och hävdar, att man inte kan styra själv om man är morgontrött eller inte. Det finns tom en diagnos - Delayed Sleeping Phase Syndrome. Kort sagt är det biologiskt styrt och _inget_ man kan förändra själv - lika lite som en morgonpigg kan bli kvällspigg!

    Jag blir inte bara irriterad, jag blir direkt upprörd ju mer jag tänker på den oförståelsen din dotter möts av!
  27. CillaT
    #14

    Sonen sover sällan

    längre än till 10 så jag har inte det problemet än, men jag märker att han sover längre nu än vad han gjort tidigare... Tonåringar är ett trött släkte och det är ju superskönt att få sova när man är trött :-).
    Vi har nog ingen regel kring hur länge man får sova när man är ledig (vi vuxna drar oss gärna länge på helgerna och familjen äter sällan frukost före 10.30 då), men de som är vakna behöver inte heller tassa på tå för att inte väcka den som sover (inte efter 8 i alla fall).
  28. 14
    Sonen sover sällan längre än till 10 så jag har inte det problemet än, men jag märker att han sover längre nu än vad han gjort tidigare... Tonåringar är ett trött släkte och det är ju superskönt att få sova när man är trött :-).
    Vi har nog ingen regel kring hur länge man får sova när man är ledig (vi vuxna drar oss gärna länge på helgerna och familjen äter sällan frukost före 10.30 då), men de som är vakna behöver inte heller tassa på tå för att inte väcka den som sover (inte efter 8 i alla fall).
  29. Medlem sedan
    Jan 2004
    #15

    Inga regler- de styr helt och

    hållet över sina sovtider oavsett om de är lediga eller inte. Jag lägger mig inte i så länge de sköter det de ska dvs skola och gå ut med hunden. De är ju nästan vuxa och måste lära sig att fixa sånt själva. Och ja de sover oftast länge när de är lediga men det gör jag med så....Aldrig i livet att jag är uppe kl 9 om jag är ledig så varför skulle de?
  30. 15
    Inga regler- de styr helt och hållet över sina sovtider oavsett om de är lediga eller inte. Jag lägger mig inte i så länge de sköter det de ska dvs skola och gå ut med hunden. De är ju nästan vuxa och måste lära sig att fixa sånt själva. Och ja de sover oftast länge när de är lediga men det gör jag med så....Aldrig i livet att jag är uppe kl 9 om jag är ledig så varför skulle de?
  31. Maria
    #16

    Det finns faktiskt anledning...

    att bry sig. Det är inte bra att få en rubbad dygnsrytm, särskilt inte när man växer...därför bör man faktiskt bry sig. Därmed inte sagt att man måste hårddra det men att sitta uppe till 3-4 när man är tonåring och sedan sova större delen av dagen är inte nyttigt.
  32. 16
    Det finns faktiskt anledning... att bry sig. Det är inte bra att få en rubbad dygnsrytm, särskilt inte när man växer...därför bör man faktiskt bry sig. Därmed inte sagt att man måste hårddra det men att sitta uppe till 3-4 när man är tonåring och sedan sova större delen av dagen är inte nyttigt.
  33. Azza
    #17

    Tycker som dej!

    Jag tycker du fått oförskyllt mycket opposition från de andra. Även om jag själv är morgontrött av mig. 9-10-tiden är relevant, efter kl 11 onödigt länge på vardagar.
    Här är det datorstopp kl 24 men möjlighet att se på tv, vi har bara de 3 vanliga kanalerna så det är sällan nåt att se sent. H*n är inte tv-intresserad heller.

    Nu jobbar vår 16 åring o börjar kl 8, så vi har inte råkat på problemet än. Men ur sängen senast kl 10 blir nog sommarregeln här sedan. Jag har någon period i livet vänt på dygnet, men det har definitivt varit när jag flyttat hemifrån.

    Så jag tycker du kan hålla på din regel om du gillar den. Eller jämka lite o ge henne en timme till i sängen, så har du gett efter o visat lite god vilja, men håller ändå på principen att man inte sover bort hela dagen.
    Lycka till!
  34. 17
    Tycker som dej! Jag tycker du fått oförskyllt mycket opposition från de andra. Även om jag själv är morgontrött av mig. 9-10-tiden är relevant, efter kl 11 onödigt länge på vardagar.
    Här är det datorstopp kl 24 men möjlighet att se på tv, vi har bara de 3 vanliga kanalerna så det är sällan nåt att se sent. H*n är inte tv-intresserad heller.

    Nu jobbar vår 16 åring o börjar kl 8, så vi har inte råkat på problemet än. Men ur sängen senast kl 10 blir nog sommarregeln här sedan. Jag har någon period i livet vänt på dygnet, men det har definitivt varit när jag flyttat hemifrån.

    Så jag tycker du kan hålla på din regel om du gillar den. Eller jämka lite o ge henne en timme till i sängen, så har du gett efter o visat lite god vilja, men håller ändå på principen att man inte sover bort hela dagen.
    Lycka till!
  35. Medlem sedan
    Nov 2004
    #18

    Överskattat

    att det skulle rubba dygnsrytmen om man är vaken till 3-4 och sover länge.

    Det som är skadligt är att _ständigt_ ändra sov- och vakentider! Går man och lägger sig 3-4, sover de timmar man behöver och vaknar sent är det inte _mer_ skadligt än att vakna tidigt och gå och lägga sig tidigt.

    Tar man sedan en vecka för att \"vrida tillbaka klockan\" innan skolan börjar finns det faktiskt inga problem!
  36. 18
    Överskattat att det skulle rubba dygnsrytmen om man är vaken till 3-4 och sover länge.

    Det som är skadligt är att _ständigt_ ändra sov- och vakentider! Går man och lägger sig 3-4, sover de timmar man behöver och vaknar sent är det inte _mer_ skadligt än att vakna tidigt och gå och lägga sig tidigt.

    Tar man sedan en vecka för att \"vrida tillbaka klockan\" innan skolan börjar finns det faktiskt inga problem!
  37. Anonym
    #19

    Problemet kommer till hösten

    Hos mig, på IV, kryllar det sen av elever som har vänt sin dygnsrytm och som inte har kraft att vända den tillbaka. Och föräldrarna är inte till mycket hjälp eftersom de en gång har godkänt dygnsvändningen.
  38. 19
    Problemet kommer till hösten Hos mig, på IV, kryllar det sen av elever som har vänt sin dygnsrytm och som inte har kraft att vända den tillbaka. Och föräldrarna är inte till mycket hjälp eftersom de en gång har godkänt dygnsvändningen.
  39. Medlem sedan
    Aug 1998
    #20

    Ja liite hård tycker jag

    Har en 13-åring som lätt sover till 13 om dagarna men det är henne väl unt efter ett hårt skolår. Sen hör det ju liksom tonåren till att \"sova bort hela dagen\". De tar ju igen det på natten ju :-)
  40. 20
    Ja liite hård tycker jag Har en 13-åring som lätt sover till 13 om dagarna men det är henne väl unt efter ett hårt skolår. Sen hör det ju liksom tonåren till att \"sova bort hela dagen\". De tar ju igen det på natten ju :-)
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Är jag för hård?
    By Il_Capitana in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-09-16, 16:41
  2. Är jag för hård?
    By Clownis in forum _02/03 Vinterbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 21:08
  3. S-JJ. Hård, HÅRD träning...
    By malojeli in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-05, 22:23
  4. Är jag för hård?
    By Linda Oscar och Saga in forum _98 Alla barn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-03-25, 11:39
  5. Är jag för hård mot min man?
    By Skrynklan in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 08:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar