Atopisk eksem
Kropp & hälsa
  1. JM
    #1

    Atopisk eksem

    Hej.Vår son är 4år och har haft eksem sen han föddes.Den har kommit och gått,ibland har han haft mycket då har vi smörjt med olika kortisonsalvor,och då när det varit bra har vi hållt oss till vanligt mjukgörande.Men det blir inte bättre han kliar sig hela tiden,alltid på kvällarna och nätterna.Läkarna säger alltid samma sak,-fortsätt att smörja.
    Men inget hjälper.Finns det något vi kan göra?Någon dundermedicin eller salva?Alla tips är välkommna.Vi börjar bli desperata nu.
  2. 1
    Atopisk eksem Hej.Vår son är 4år och har haft eksem sen han föddes.Den har kommit och gått,ibland har han haft mycket då har vi smörjt med olika kortisonsalvor,och då när det varit bra har vi hållt oss till vanligt mjukgörande.Men det blir inte bättre han kliar sig hela tiden,alltid på kvällarna och nätterna.Läkarna säger alltid samma sak,-fortsätt att smörja.
    Men inget hjälper.Finns det något vi kan göra?Någon dundermedicin eller salva?Alla tips är välkommna.Vi börjar bli desperata nu.
  3. Lisbeth
    #2

    kan ni inte

    höra med antroposoferna? Vidarkliniken.
    adressen är: http://www.vidarkliniken.se/

    Själv har jag som vuxen använt nässelté mot hudåkommor men vet ej om det kan rekommenderas till barn. Kanske bäst att fråga Nell med Robert & Aliette. Hon har mycket kunskaper om alternativ medicin. Gå in på hennes sida så hittar du hennes e-mail adress som du nog kan nå henne på då hon inte är här så ofta.
  4. 2
    kan ni inte höra med antroposoferna? Vidarkliniken.
    adressen är: http://www.vidarkliniken.se/

    Själv har jag som vuxen använt nässelté mot hudåkommor men vet ej om det kan rekommenderas till barn. Kanske bäst att fråga Nell med Robert & Aliette. Hon har mycket kunskaper om alternativ medicin. Gå in på hennes sida så hittar du hennes e-mail adress som du nog kan nå henne på då hon inte är här så ofta.
  5. Medlem sedan
    May 2000
    #3

    Har ni tittat på om det kan

    vara ngt i kosten som orsakat eksemen? Självklart ska man behandla redan uppkomna eksem, men ännu bättre är att hitta en eventuell orsak till dem. Vanliga saker som kan ge eksem är mjölk, ägg, tomat, citrusfrukter, röda grönsaker och frukter... Har ni parfymfritt tvättmedel och tvål? Följer ni de råd som finns ang atopiskt eksem? Gör ni det + smörjer som man ska, så hade jag nog försökt hittat om det kan finnas en bakomliggande orsak. Har han utretts för allergi?
  6. 3
    Har ni tittat på om det kan vara ngt i kosten som orsakat eksemen? Självklart ska man behandla redan uppkomna eksem, men ännu bättre är att hitta en eventuell orsak till dem. Vanliga saker som kan ge eksem är mjölk, ägg, tomat, citrusfrukter, röda grönsaker och frukter... Har ni parfymfritt tvättmedel och tvål? Följer ni de råd som finns ang atopiskt eksem? Gör ni det + smörjer som man ska, så hade jag nog försökt hittat om det kan finnas en bakomliggande orsak. Har han utretts för allergi?
  7. Medlem sedan
    Sep 2000
    #4

    Tänkte samma sak

    först utreda om det finns en bakomliggande orsak som överkänslighet mot något. Uteslut isf födomämen i 3 veckor för att se om det blir bättre. Du får prova en sak i taget. Har det öht gjorts en utredning? Är han känslig mot pollen? Under tiden kan du prova med att smörja med weledas feta calendula barnsalva, calendula barnolja, lavendelolja, kamomillolja eller en alogel.

    Blir det sår när han kliar? Badda med trollhasselinfusion eller infusion på björnbärsblad. Han kan dricka te på kamomill och ringblomma som är antiinfalammatoriska.

    Att öka intaget av vitaminer och mineraler som stödjer kroppen att läka hudåkommor.
    Vitamin E
    Vitamin A är hudens viktigaste skydd mot bland anant infektioner. Eksem kan vara envisa och behöver behandlas med förhöjda koncentratioenr av A-vitamin i blodet. För att komma åt A-vitmainet behövs zink. För att öka på zink utan att ta tillskott kan man äta müsli till frukost. Zik frigör inte bara A-vitaminet utan hjälper även huden i sig självt att läka. Även B-vitaminer inositol är en vitkig det i samverkan med zink och bahandling av eksem.
    Vitamin H (Biotin) som finns i bl.a. nötter, frukt, äggula, mjölk, opolerat ris, jäst
    Jättenattjus som har en läkande och fräst till en början en lindrande effekt.
    PABA som är en form av B-vitamin och finns främst i lever, fullkornspodukter, ris och kli.

    Ett B-vitaminkomplex kan vara något att prova.
    Vill du att jag skall utveckla något så säg till, nu måste jag åka och handla *ler* lycka till med killen.

    Kom på ens ak till, använd inte tvål (som ofta är uttorkande) utan prova med rengörande mjugörande krämer istället som är vänliga mot huden. Jag tycker själv Weleda har bra produkter.
  8. 4
    Tänkte samma sak först utreda om det finns en bakomliggande orsak som överkänslighet mot något. Uteslut isf födomämen i 3 veckor för att se om det blir bättre. Du får prova en sak i taget. Har det öht gjorts en utredning? Är han känslig mot pollen? Under tiden kan du prova med att smörja med weledas feta calendula barnsalva, calendula barnolja, lavendelolja, kamomillolja eller en alogel.

    Blir det sår när han kliar? Badda med trollhasselinfusion eller infusion på björnbärsblad. Han kan dricka te på kamomill och ringblomma som är antiinfalammatoriska.

    Att öka intaget av vitaminer och mineraler som stödjer kroppen att läka hudåkommor.
    Vitamin E
    Vitamin A är hudens viktigaste skydd mot bland anant infektioner. Eksem kan vara envisa och behöver behandlas med förhöjda koncentratioenr av A-vitamin i blodet. För att komma åt A-vitmainet behövs zink. För att öka på zink utan att ta tillskott kan man äta müsli till frukost. Zik frigör inte bara A-vitaminet utan hjälper även huden i sig självt att läka. Även B-vitaminer inositol är en vitkig det i samverkan med zink och bahandling av eksem.
    Vitamin H (Biotin) som finns i bl.a. nötter, frukt, äggula, mjölk, opolerat ris, jäst
    Jättenattjus som har en läkande och fräst till en början en lindrande effekt.
    PABA som är en form av B-vitamin och finns främst i lever, fullkornspodukter, ris och kli.

    Ett B-vitaminkomplex kan vara något att prova.
    Vill du att jag skall utveckla något så säg till, nu måste jag åka och handla *ler* lycka till med killen.

    Kom på ens ak till, använd inte tvål (som ofta är uttorkande) utan prova med rengörande mjugörande krämer istället som är vänliga mot huden. Jag tycker själv Weleda har bra produkter.
  9. Medlem sedan
    Sep 2000
    #5

    Hej Lisbet

    jag finns i kulisserna och brukar kika in men tiden är knapp numera att hinna svara. Finns fler här som har bra tips och jag försöker skriva så mycket jag hinner *ler* Mitt mail finns som du säger på min hemsida om någon vill ha peronsligt svar. Eller så får man hojta till *ler*

    Ha det gott.
  10. 5
    Hej Lisbet jag finns i kulisserna och brukar kika in men tiden är knapp numera att hinna svara. Finns fler här som har bra tips och jag försöker skriva så mycket jag hinner *ler* Mitt mail finns som du säger på min hemsida om någon vill ha peronsligt svar. Eller så får man hojta till *ler*

    Ha det gott.
  11. JM
    #6

    Tack för alla tips

    Han har blivit allergitestad mot allt,men det var i åldern1-2 år som testerna gjordes.Just det här med mat och att han kanske saknar några vitaminer är något som vi länge funderat kring.Han är väldigt svår med maten och om han ska få i sig något blir kosten rätt ensidig dessutom äter han som en liten fågel.
    Finns det några bra vitamintillskott att köpa till just barn?Är det b-vitamin i sådana fall han ska ha?Ser inte läkare om det behövs vitamintillskott?
    Tack igen för alla tips.
  12. 6
    Tack för alla tips Han har blivit allergitestad mot allt,men det var i åldern1-2 år som testerna gjordes.Just det här med mat och att han kanske saknar några vitaminer är något som vi länge funderat kring.Han är väldigt svår med maten och om han ska få i sig något blir kosten rätt ensidig dessutom äter han som en liten fågel.
    Finns det några bra vitamintillskott att köpa till just barn?Är det b-vitamin i sådana fall han ska ha?Ser inte läkare om det behövs vitamintillskott?
    Tack igen för alla tips.
  13. Medlem sedan
    Sep 2000
    #7

    Om ha är svår med maten

    vilket vår 5-åring var tills han blev 4 så fick han i sig mcyekt vitaminer genom att dricka morotsjuice. Vi hade också turen att han älskar grönsaker, frukt och nötter. Inget man blir fet på, att ta av när man blir sjuk, men det innehåller mycket vitaminer och mineraler. Nu när han äntligen började äta rejält vid 4 års ålder så har han vuxit ikapp både på längd och vikt med ett upphopp på en kurva.

    Ofta behöver läkarna ta prover för att se vitamin- eller mineralbrister omd et inte har gått så långt att et visar tydliga symptom. Kan du berätta lite om vad han äter en dag, hur ni gör runt omkring maten med matrutiner?
    Det finns vitamintillskott för barn att köpa. I en multivitamin finns det b-vitaminkomplex och så skulle jag även ge tillskott med omega-3. Titta på apotekets

    MittVal Barn som är ett kosttillskott speciellt anpassat för barn mellan 4 och 12 år. Produkten innehåller 12 vitaminer och 9 mineraler (inklusive kalcium och magnesium). MittVal Barn är en tuggtablett med god fruktsmak som barn tycker om.

    Du kan läsa här exakt vad det innehåller
    http://www.mittval.se/index.php?id=63

    Även FRIGGS har en multivitamin för barn
    Barn ABCDE-vitamin som man kan ge från 4 års ålder.Här kan du läsa mer om vad de innahåller
    http://www.friggs.se/default.asp?id=3874

    Vill du veta mer om vitaminer och mineraler så kan du kika in på min hälsohemsida med några tips. Länk finns i min info.
  14. 7
    Om ha är svår med maten vilket vår 5-åring var tills han blev 4 så fick han i sig mcyekt vitaminer genom att dricka morotsjuice. Vi hade också turen att han älskar grönsaker, frukt och nötter. Inget man blir fet på, att ta av när man blir sjuk, men det innehåller mycket vitaminer och mineraler. Nu när han äntligen började äta rejält vid 4 års ålder så har han vuxit ikapp både på längd och vikt med ett upphopp på en kurva.

    Ofta behöver läkarna ta prover för att se vitamin- eller mineralbrister omd et inte har gått så långt att et visar tydliga symptom. Kan du berätta lite om vad han äter en dag, hur ni gör runt omkring maten med matrutiner?
    Det finns vitamintillskott för barn att köpa. I en multivitamin finns det b-vitaminkomplex och så skulle jag även ge tillskott med omega-3. Titta på apotekets

    MittVal Barn som är ett kosttillskott speciellt anpassat för barn mellan 4 och 12 år. Produkten innehåller 12 vitaminer och 9 mineraler (inklusive kalcium och magnesium). MittVal Barn är en tuggtablett med god fruktsmak som barn tycker om.

    Du kan läsa här exakt vad det innehåller
    http://www.mittval.se/index.php?id=63

    Även FRIGGS har en multivitamin för barn
    Barn ABCDE-vitamin som man kan ge från 4 års ålder.Här kan du läsa mer om vad de innahåller
    http://www.friggs.se/default.asp?id=3874

    Vill du veta mer om vitaminer och mineraler så kan du kika in på min hälsohemsida med några tips. Länk finns i min info.
  15. JM
    #8

    Rätt så kräsen

    Han petar bort det han inte tycker om,och det är mycket.På morgonen äter han en tallrik flingor(Multi Grain)med mjölk,lunch på dagis där äter han hyfsat,mellanmål är svårt då äter han bara om han får ananas,vattenmelon,banan eller en skiva vitt bröd utan något på.Kvällsmaten äter han bara om det är korv,köttbullar,makaroner eller potatis.Enda grönsaken han äter är broccoli och kokt morot.
    Det blir inte så mycket att välja på när han ska äta.
    Vi har gjort som så att varannandag gör vi mat som han tycker om och den dagen som gör annan mat ställer vi fram en tallrik till honom men om han inte vill äta får han gå från bordet men han får inget annat heller.
    Ingen av dom andra 3 barnen är kräsna utan äter allt,vet inte hur vi ska göra med honom.
  16. 8
    Rätt så kräsen Han petar bort det han inte tycker om,och det är mycket.På morgonen äter han en tallrik flingor(Multi Grain)med mjölk,lunch på dagis där äter han hyfsat,mellanmål är svårt då äter han bara om han får ananas,vattenmelon,banan eller en skiva vitt bröd utan något på.Kvällsmaten äter han bara om det är korv,köttbullar,makaroner eller potatis.Enda grönsaken han äter är broccoli och kokt morot.
    Det blir inte så mycket att välja på när han ska äta.
    Vi har gjort som så att varannandag gör vi mat som han tycker om och den dagen som gör annan mat ställer vi fram en tallrik till honom men om han inte vill äta får han gå från bordet men han får inget annat heller.
    Ingen av dom andra 3 barnen är kräsna utan äter allt,vet inte hur vi ska göra med honom.

Liknande trådar

  1. EFASKIN?? extrem atopisk eksem
    By mswideland in forum Efterlysningar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2022-05-27, 20:06
  2. Atopisk eksem???
    By Lola_79 in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-05-25, 23:02
  3. Vad gör man med eksem?
    By nollsjua in forum _0702 Februaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-13, 13:30
  4. Eksem?
    By Mia_m_2+Molly in forum _0604 Aprilbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-20, 13:54
  5. Psoriasis/atopisk/eksem?
    By Tsarbabe in forum _0611 Novemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-04, 18:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar