Sprayburkar i resväskan?
Resesnack
  1. Undrande nybörjare
    #1

    Sprayburkar i resväskan?

    Sprayburkar (ex deospray, hårspray) ska ju inte utsättas för tryck m.m. Är det ok att ha dem i resväskan ändå? Dum fråga kanske... =)
  2. 1
    Sprayburkar i resväskan? Sprayburkar (ex deospray, hårspray) ska ju inte utsättas för tryck m.m. Är det ok att ha dem i resväskan ändå? Dum fråga kanske... =)
  3. Medlem sedan
    Jun 2004
    #2

    har aldrig varit

    med om att de exploderat.
  4. 2
    har aldrig varit med om att de exploderat.
  5. Martina
    #3

    Nej

    du får inte ha gasdrivna flaskor i resväskorna på flyg ej heller i handbagaget.
  6. 3
    Nej du får inte ha gasdrivna flaskor i resväskorna på flyg ej heller i handbagaget.
  7. Undrande nybörjare
    #4

    Men man får ju köpa deospray

    i planets taxfree.... *hmm* Hur går det till då?
  8. 4
    Men man får ju köpa deospray i planets taxfree.... *hmm* Hur går det till då?
  9. Martina
    #5

    hmm

    konstigt! för det finns skyltar uppsatta vid incheckning där det står att gasdrivna sprayburkar ej får medtagas.
  10. 5
    hmm konstigt! för det finns skyltar uppsatta vid incheckning där det står att gasdrivna sprayburkar ej får medtagas.
  11. Medlem sedan
    Jan 2001
    #6

    Jag har alltid...

    ...packat ner hårspray, mousse mm i det bagaget som checkas in! Brukar även ha småflaskor med i handbagaget så man kan fixa till sig lite under resans gång!
  12. 6
    Jag har alltid... ...packat ner hårspray, mousse mm i det bagaget som checkas in! Brukar även ha småflaskor med i handbagaget så man kan fixa till sig lite under resans gång!
  13. Martina
    #7

    det har säkert

    många som inte heller sett skyltarna vid incheckningen.
  14. 7
    det har säkert många som inte heller sett skyltarna vid incheckningen.
  15. Leona
    #8

    Här finns en lista

    ...över vad som inte får finnas i respektive bagage: http://www.novair.net/se/carry_on_se.pdf

    Så se nu till att lämna nödraketerna, kaststjärnorna och harpunerna hemma ;-)

    För övrigt så komemr jag aldrig mer att lämna schampo/krämer och liknande i mina resväskor som jag checkar in. Jag har gjort det missstaget en enda gång - varenda kork hade flugit upp under flygresans gång och det var ett enda kladdklet i hela necessären...
  16. 8
    Här finns en lista ...över vad som inte får finnas i respektive bagage: http://www.novair.net/se/carry_on_se.pdf

    Så se nu till att lämna nödraketerna, kaststjärnorna och harpunerna hemma ;-)

    För övrigt så komemr jag aldrig mer att lämna schampo/krämer och liknande i mina resväskor som jag checkar in. Jag har gjort det missstaget en enda gång - varenda kork hade flugit upp under flygresans gång och det var ett enda kladdklet i hela necessären...
  17. Undrande nybörjare
    #9

    Helt OK alltså...?

    Att ta med deospray på flyget...? =)
  18. 9
    Helt OK alltså...? Att ta med deospray på flyget...? =)
  19. Leona
    #10

    Javisst!

    Så länge den inte drivs med butangas hehe...Jag fick t ex skämmas när personalen rev upp min väska för att plocka ur min påfyllnadsflaska till zippotändare, på flygplatsen i Osaka, Japan *korkat av mig*
  20. 10
    Javisst! Så länge den inte drivs med butangas hehe...Jag fick t ex skämmas när personalen rev upp min väska för att plocka ur min påfyllnadsflaska till zippotändare, på flygplatsen i Osaka, Japan *korkat av mig*
  21. Renate
    #11

    nej

    under Explosiva och brandfarliga föremål står klart och tydligt att man inte får medföra explosivt material, sprayflaskor som drivs med gas är explosionsfarliga!
  22. 11
    nej under Explosiva och brandfarliga föremål står klart och tydligt att man inte får medföra explosivt material, sprayflaskor som drivs med gas är explosionsfarliga!
  23. Leona
    #12

    Jooodå

    Du får ha både tändare, tändstickor (ej cowboytändstickor, men de är ju ändå förbjudna i Sverige) och hårspray trots att detta är brandfarliga föremål. Mängd avsett för personligt bruk är ok. När det gäller hårspray får du ha flaskor som max rymmer ½ liter, tror jag att det är (total mängd max 2 liter). Dessutom är det skillnad på gas och gas. Kolla på Luftfartsförvaltningens hemsida för komplett lista.
  24. 12
    Jooodå Du får ha både tändare, tändstickor (ej cowboytändstickor, men de är ju ändå förbjudna i Sverige) och hårspray trots att detta är brandfarliga föremål. Mängd avsett för personligt bruk är ok. När det gäller hårspray får du ha flaskor som max rymmer ½ liter, tror jag att det är (total mängd max 2 liter). Dessutom är det skillnad på gas och gas. Kolla på Luftfartsförvaltningens hemsida för komplett lista.
  25. Leona
    #13

    Luftfartsverket, menar jag (imt)

  26. 13
    Luftfartsverket, menar jag (imt)
  27. Martina
    #14

    jag kollade

    den sidan du skickade, där stod att inga brandfarliga saker fick medföras, ej heller nåt med explosionsrisk om du tittar på dina sprayflaskor så är det varningstexter där!!
  28. 14
    jag kollade den sidan du skickade, där stod att inga brandfarliga saker fick medföras, ej heller nåt med explosionsrisk om du tittar på dina sprayflaskor så är det varningstexter där!!
  29. Leona
    #15

    Som sagt

    läs _hela_ texten på lfv:s hemsida (säkrare källa finns inte) och läs mitt inlägg från 20060627 kl 13:34.

    Och om du fortfaqrande inte tror mig, så kan du ju alltid köpa din hårspray när du kommit fram. Jag tar iaf med mig min =)

    Glad sommar!
  30. 15
    Som sagt läs _hela_ texten på lfv:s hemsida (säkrare källa finns inte) och läs mitt inlägg från 20060627 kl 13:34.

    Och om du fortfaqrande inte tror mig, så kan du ju alltid köpa din hårspray när du kommit fram. Jag tar iaf med mig min =)

    Glad sommar!
  31. Martina
    #16

    jag tar

    alltid med mig pumpspray när jag reser, men ok jag vill inte bråka! :-) Trevlig sommar!!
  32. 16
    jag tar alltid med mig pumpspray när jag reser, men ok jag vill inte bråka! :-) Trevlig sommar!!

Liknande trådar

  1. Resväskan återfunnen
    By selmar in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-01-03, 22:24
  2. Packa resväskan
    By BM66 in forum Singelmingel
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-27, 18:21
  3. Bästa resväskan ?
    By Tina in forum Resesnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-09, 10:20
  4. Matjesill i resväskan?
    By Tufa in forum Resesnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-04, 18:24
  5. Mat i resväskan??
    By Marlene in forum Resesnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-04, 13:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar