ang. att små barn har blöjor.
Barn som yrke
  1. Veronica
    #1

    ang. att små barn har blöjor.

    Blev lite förvånad häromdagen på mitt nuvarande jobb (tillfälligt). De visade sig att en ur personalen gick runt och pratade med föräldrarna att de minsann skulle försöka att få barnen att sluta emd blöja under semestern. De flesta av de barnen har inte ens fyllt 2 år ännu! Jag har själv ett barn som fyller 2 år i höst och han är inte torr än på långa vagar. Vi ska dock träna lite i sommar men inte skulle jag uppskatta om hans fröknar påpekade att nu var det då hög tid att sluta med blöjor! Bara för att det blir mindre arbete utan blöjor? Och dessutom billigare då vår kommun tillhanda håller med blöjor

    Hur gör ni?
  2. 1
    ang. att små barn har blöjor. Blev lite förvånad häromdagen på mitt nuvarande jobb (tillfälligt). De visade sig att en ur personalen gick runt och pratade med föräldrarna att de minsann skulle försöka att få barnen att sluta emd blöja under semestern. De flesta av de barnen har inte ens fyllt 2 år ännu! Jag har själv ett barn som fyller 2 år i höst och han är inte torr än på långa vagar. Vi ska dock träna lite i sommar men inte skulle jag uppskatta om hans fröknar påpekade att nu var det då hög tid att sluta med blöjor! Bara för att det blir mindre arbete utan blöjor? Och dessutom billigare då vår kommun tillhanda håller med blöjor

    Hur gör ni?
  3. Pernilla med Lisa&Elin
    #2

    Olika för olika barn...

    Jag har två tjejer 2 och 4 år. Lisa slutade med blöjor när hon var drygt två år och Elin ska få sluta nu på semestern. Hon är mer än redo, säger allt som oftast till, bara vi som varit lite lata och inte tagit tag i det förrän nu. Jag själv har fyra syskon och vi var alla torra innan vi fyllt två år.(Enligt min mamma som är förskollärare så var det betydligt vanligare förr att man slutade mycket tidigare än idag) Men det är ju så olika. Våra bästa kompisar har en kille som blir fyra i augusti och han har bara varit torr sen i vintras. Är inte anledningen till att man ska sluta att det är skönare för barnet? Nu när det är sommar och varmt kan det ju knappast vara skönt med blöja på. Jag har inte hört att fröknarna på mina barns dagis uppmanat några att sluta med blöja, men jag vet ju att de gärna vill att barnen ska vara blöjfria åtminstone till de byter till 3-5-årsavdelningen. Sommaren när man är ledig och mycket ute är ju en bra tid att ta tag i det:)
  4. 2
    Olika för olika barn... Jag har två tjejer 2 och 4 år. Lisa slutade med blöjor när hon var drygt två år och Elin ska få sluta nu på semestern. Hon är mer än redo, säger allt som oftast till, bara vi som varit lite lata och inte tagit tag i det förrän nu. Jag själv har fyra syskon och vi var alla torra innan vi fyllt två år.(Enligt min mamma som är förskollärare så var det betydligt vanligare förr att man slutade mycket tidigare än idag) Men det är ju så olika. Våra bästa kompisar har en kille som blir fyra i augusti och han har bara varit torr sen i vintras. Är inte anledningen till att man ska sluta att det är skönare för barnet? Nu när det är sommar och varmt kan det ju knappast vara skönt med blöja på. Jag har inte hört att fröknarna på mina barns dagis uppmanat några att sluta med blöja, men jag vet ju att de gärna vill att barnen ska vara blöjfria åtminstone till de byter till 3-5-årsavdelningen. Sommaren när man är ledig och mycket ute är ju en bra tid att ta tag i det:)
  5. Sofia*
    #3

    Mina barn..

    ..har slutat med blöjor i den åldern. Stora flickan var strax över två och lillan var 1,5. Det är lättare att potträna på sommaren (även om båda mina har slutat mitt i vintern) då olyckor inte ger lika mycket tvätt. Jag tror inte att personalen av bekvämlighet vill ha bort blöjorna , jag tror att det handlar om omsorg om barnen.
  6. 3
    Mina barn.. ..har slutat med blöjor i den åldern. Stora flickan var strax över två och lillan var 1,5. Det är lättare att potträna på sommaren (även om båda mina har slutat mitt i vintern) då olyckor inte ger lika mycket tvätt. Jag tror inte att personalen av bekvämlighet vill ha bort blöjorna , jag tror att det handlar om omsorg om barnen.
  7. Anonym
    #4

    Vi gör inte så

    Vi anser att barnen slutar med blöja när de är mogna för det. Visst kan man låta barnen gå utan blöja då och då, särskilt på sommaren, och vi har naturligtvis alltid en potta tillgänglig, men vi \"pressar\" varken barn eller föräldrar till att skynda på processen. Vår erfarenhet visar att ett barn som slutar med blöja \"för tidigt\" (alltså innan det är moget) har en längre period med \"olyckor\" än ett barn som går lite längre med blöja innan h*n slutar. Jag tror helt enkelt att ett barn blir torrt när det är moget för det, många barn i tvåårsåldern, men lika många vid treårsåldern och så givetvis flera både tidigare och senare. Vi kan potträna hur mycket vi vill, jag tror att barnet blir torrt när det är redo, med eller utan blöja under kläderna.
    Mina barn var båda relativt sena med att lägga blöjan, de var över tre år, men i gengäld tog det ca en vecka efter att de först visat intresse för pottan och för att lägga blöjan till de var helt torra. Fyra-fem \"olyckor\" totalt per barn har vi haft här hemma och bara någon enstaka gång på förskolan.
    Det sägs ju att det är ett visst hormon som styr om barnet kan hålla sig torrt nattetid och att det alltså inte går att \"få\" barnet torrt på natten innan det är redo, och jag tror det är likadant på dagtid. Jag har många exempel på barn som pottränats \"för tidigt\" och som haft jobbigt med dagliga olyckor (både bajs och kiss) i upp till närmare ett år (jo, det är sant). Det är synd om barnen tycker jag när de hela tiden får vara med om dessa \"misslyckanden\" bara för att vi vuxna fått för oss att vi kan styra deras mognad.
    Varje barn är unikt och det enklaste tycker jag är att man erbjuder möjligheterna: \"Vill du sitta på pottan? Vill du ha trosor en stund istället för blöja?\" och är lyhörd för barnens signaler, men inte fortsätter insistera om barnet säger nej och inte lägger några värderingar i det. (Jag påstår inte att alla gör så, men jag har tyvärr sett flera föräldrar och personal genom åren som drivit på _i mina ögon_ för mycket.)
  8. 4
    Vi gör inte så Vi anser att barnen slutar med blöja när de är mogna för det. Visst kan man låta barnen gå utan blöja då och då, särskilt på sommaren, och vi har naturligtvis alltid en potta tillgänglig, men vi \"pressar\" varken barn eller föräldrar till att skynda på processen. Vår erfarenhet visar att ett barn som slutar med blöja \"för tidigt\" (alltså innan det är moget) har en längre period med \"olyckor\" än ett barn som går lite längre med blöja innan h*n slutar. Jag tror helt enkelt att ett barn blir torrt när det är moget för det, många barn i tvåårsåldern, men lika många vid treårsåldern och så givetvis flera både tidigare och senare. Vi kan potträna hur mycket vi vill, jag tror att barnet blir torrt när det är redo, med eller utan blöja under kläderna.
    Mina barn var båda relativt sena med att lägga blöjan, de var över tre år, men i gengäld tog det ca en vecka efter att de först visat intresse för pottan och för att lägga blöjan till de var helt torra. Fyra-fem \"olyckor\" totalt per barn har vi haft här hemma och bara någon enstaka gång på förskolan.
    Det sägs ju att det är ett visst hormon som styr om barnet kan hålla sig torrt nattetid och att det alltså inte går att \"få\" barnet torrt på natten innan det är redo, och jag tror det är likadant på dagtid. Jag har många exempel på barn som pottränats \"för tidigt\" och som haft jobbigt med dagliga olyckor (både bajs och kiss) i upp till närmare ett år (jo, det är sant). Det är synd om barnen tycker jag när de hela tiden får vara med om dessa \"misslyckanden\" bara för att vi vuxna fått för oss att vi kan styra deras mognad.
    Varje barn är unikt och det enklaste tycker jag är att man erbjuder möjligheterna: \"Vill du sitta på pottan? Vill du ha trosor en stund istället för blöja?\" och är lyhörd för barnens signaler, men inte fortsätter insistera om barnet säger nej och inte lägger några värderingar i det. (Jag påstår inte att alla gör så, men jag har tyvärr sett flera föräldrar och personal genom åren som drivit på _i mina ögon_ för mycket.)
  9. Medlem sedan
    Jan 2001
    #5

    Jag skulle inte säga åt ngn att

    träna barnen till det eftersom jag tror att det kommer när de är mogna.
    Vår son som slutade med blöja när han var 2,9 år sa en dag nu ska jag inte ha blöja mer å det hade han itne heller. Han hade sprungit utan lite till å från på sommaren men inte för att träna. Samtidigt sa han att han tine ska ha ngn på natten heller.

    Jag tycker itne man som personal ska sträva efter att föräldrarna fixar det på sommaren. Jag har sett alldeles för många tråkigheter med barn som inte \"klarat\" detta o kännt sig så illa till mods, när de sedan fått sin blöja tillbaka har de blivit gladare å säkrare igen.

    Men visst sommaren är ju betydligt enklare tid att suta på än mitt i smällkalla vintern. Helt klart. så är barnen intreserade: go for it !
  10. 5
    Jag skulle inte säga åt ngn att träna barnen till det eftersom jag tror att det kommer när de är mogna.
    Vår son som slutade med blöja när han var 2,9 år sa en dag nu ska jag inte ha blöja mer å det hade han itne heller. Han hade sprungit utan lite till å från på sommaren men inte för att träna. Samtidigt sa han att han tine ska ha ngn på natten heller.

    Jag tycker itne man som personal ska sträva efter att föräldrarna fixar det på sommaren. Jag har sett alldeles för många tråkigheter med barn som inte \"klarat\" detta o kännt sig så illa till mods, när de sedan fått sin blöja tillbaka har de blivit gladare å säkrare igen.

    Men visst sommaren är ju betydligt enklare tid att suta på än mitt i smällkalla vintern. Helt klart. så är barnen intreserade: go for it !
  11. Mim
    #6

    Inte så dumt.

    Idag, med dessa superabsorberande blöjor så känner inte barnen ens att det blir jobbigt att ha blöja på sig. Jag tror att det behövs en lite medveten puff i rätt riktining när det är dags att sluta med blöjor.

    Det handlar inte längre om barn som inte kan kontrollera sina impulser till att kissa eller bajsa, tvärtom vet jag barn som går utan blöja på dagen och sedan själva tar på sig en för att bajsa eller kissa i den.

    Förr när det verkligen blev lite smetigt och äckligt í blöjorna så var de pottmogna barnen mer än intresserade av att slippa ifrån geggan...
  12. 6
    Inte så dumt. Idag, med dessa superabsorberande blöjor så känner inte barnen ens att det blir jobbigt att ha blöja på sig. Jag tror att det behövs en lite medveten puff i rätt riktining när det är dags att sluta med blöjor.

    Det handlar inte längre om barn som inte kan kontrollera sina impulser till att kissa eller bajsa, tvärtom vet jag barn som går utan blöja på dagen och sedan själva tar på sig en för att bajsa eller kissa i den.

    Förr när det verkligen blev lite smetigt och äckligt í blöjorna så var de pottmogna barnen mer än intresserade av att slippa ifrån geggan...

Liknande trådar

  1. blöjor
    By Susanne bf 2 juni in forum _0605 Majbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2018-11-22, 12:19
  2. Blöjor stora barn??
    By pcalma in forum Sängvätning & inkontinens
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-06, 10:38
  3. Vilka blöjor använder era barn?
    By 2linda in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-01-02, 10:35
  4. Blöjor
    By fruwiklund in forum _0812 Decemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-01, 11:12
  5. Blöjor.
    By Linda m. Danne&Zebbe in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-09-12, 19:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar