Rh negativ eller Crohns sjukdom?
_0610 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2006
    #1

    Rh negativ eller Crohns sjukdom?

    Hej allesammans,

    vad spännande och intressant det är att följa snacket här, det har verkligen hjälpt mig som bor utomlands och inte träffar några andra gravida. Jag är 33 år, gravid för första gången i vecka 27 med en liten bubblig kille som vi kallar Albert.

    Jag undrar om det är någon som är Rh-negativ och kan skriva hur det \"behandlas\" i Sverige? Här ska man ta en spruta runt vecka 30, tror jag.

    Och är det någon annan här som har Crohns sjukdom?

    Tack för all underhållande läsning!
  2. 1
    Rh negativ eller Crohns sjukdom? Hej allesammans,

    vad spännande och intressant det är att följa snacket här, det har verkligen hjälpt mig som bor utomlands och inte träffar några andra gravida. Jag är 33 år, gravid för första gången i vecka 27 med en liten bubblig kille som vi kallar Albert.

    Jag undrar om det är någon som är Rh-negativ och kan skriva hur det \"behandlas\" i Sverige? Här ska man ta en spruta runt vecka 30, tror jag.

    Och är det någon annan här som har Crohns sjukdom?

    Tack för all underhållande läsning!
  3. Medlem sedan
    Sep 2001
    #2

    Info

    Hej iaia! (och tack för meddelandet!)

    Här är lite info kopierat från vårdguiden (www.vardguiden.se):

    \"Blodgrupp

    Vid första besöket på mödrahälsovården tar man ett blodprov som visar vilken blodgrupp du tillhör. Du kan tillhöra grupp A, B, AB eller 0.
    Rh-negativ eller positiv

    Blodprovet visar också om din blodgrupp är Rh-positiv, som de flesta, eller Rh-negativ. De uppgifterna måste finnas i din journal. Om mamman är Rh-positiv behövs inga fler kontroller.

    Om mammans blod är Rh-negativt och pappans är Rh-positivt kan barnet bli Rh-positivt. Vid förlossningen kan en del av fostrets Rh-positiva blod blanda sig med mammans Rh-negativa blod. Därför kontrolleras barnets navelsträngsblod efter förlossningen för att se om barnet är Rh-positivt. Om mamman då inte får vaccin inom 48 timmar efter förlossningen bildar hon antikroppar mot barnets blod. Vid nästa graviditet med ett Rh-positivt foster kan det då få en speciell form av gulsot som gör att fostret kan behöva ett blodbyte. Det är mycket sällsynt idag eftersom man kan förebygga att det sker. En Rh-negativ mamma kontrolleras tre gånger under graviditeten för att se att hon inte börjat bilda antikroppar mot fostrets blod.\"

    Lycka till med graviditeten och lille Albert!
  4. 2
    Info Hej iaia! (och tack för meddelandet!)

    Här är lite info kopierat från vårdguiden (www.vardguiden.se):

    \"Blodgrupp

    Vid första besöket på mödrahälsovården tar man ett blodprov som visar vilken blodgrupp du tillhör. Du kan tillhöra grupp A, B, AB eller 0.
    Rh-negativ eller positiv

    Blodprovet visar också om din blodgrupp är Rh-positiv, som de flesta, eller Rh-negativ. De uppgifterna måste finnas i din journal. Om mamman är Rh-positiv behövs inga fler kontroller.

    Om mammans blod är Rh-negativt och pappans är Rh-positivt kan barnet bli Rh-positivt. Vid förlossningen kan en del av fostrets Rh-positiva blod blanda sig med mammans Rh-negativa blod. Därför kontrolleras barnets navelsträngsblod efter förlossningen för att se om barnet är Rh-positivt. Om mamman då inte får vaccin inom 48 timmar efter förlossningen bildar hon antikroppar mot barnets blod. Vid nästa graviditet med ett Rh-positivt foster kan det då få en speciell form av gulsot som gör att fostret kan behöva ett blodbyte. Det är mycket sällsynt idag eftersom man kan förebygga att det sker. En Rh-negativ mamma kontrolleras tre gånger under graviditeten för att se att hon inte börjat bilda antikroppar mot fostrets blod.\"

    Lycka till med graviditeten och lille Albert!
  5. Medlem sedan
    Aug 2002
    #3

    Jag är Rh-negativ.

    Men när jag väntade min son så konstaterade de bara fakta att jag var negativ.
    Inga kontroller gjordes. Men däremot efter förlossningen fick jag en spruta så att inte de bli ngt galet inför nästa förlossning.

    De var likaså efter missfallet när jag hade skrapats så fick jag sprutan. Så vid varje ingrepp de gör på mig så får jag en spruta.

    Men annars har de inte gjort ngn större affär alls av att jag är negativ.

    Sköt om dig
    kram
  6. 3
    Jag är Rh-negativ. Men när jag väntade min son så konstaterade de bara fakta att jag var negativ.
    Inga kontroller gjordes. Men däremot efter förlossningen fick jag en spruta så att inte de bli ngt galet inför nästa förlossning.

    De var likaså efter missfallet när jag hade skrapats så fick jag sprutan. Så vid varje ingrepp de gör på mig så får jag en spruta.

    Men annars har de inte gjort ngn större affär alls av att jag är negativ.

    Sköt om dig
    kram
  7. Medlem sedan
    Dec 2004
    #4

    Är också Rh-negativ.

    Fick inte spruta i Augusti förra året när jag hade ett utomkved och den ska hålla ett tag(vet inte hur länge).
    Sen så fick jag lämna blod för 2 veckor sedan (var i 26)för att se att jag fortfarande är imun och inte behövde ta en ny spruta.
    Där efter ska ett till blodprov lämnas någon vecka före bf.

    Med första barnet så gjorde dom inget förrän efter förlossningen då jag fick en spruta i baken.
  8. 4
    Är också Rh-negativ. Fick inte spruta i Augusti förra året när jag hade ett utomkved och den ska hålla ett tag(vet inte hur länge).
    Sen så fick jag lämna blod för 2 veckor sedan (var i 26)för att se att jag fortfarande är imun och inte behövde ta en ny spruta.
    Där efter ska ett till blodprov lämnas någon vecka före bf.

    Med första barnet så gjorde dom inget förrän efter förlossningen då jag fick en spruta i baken.
  9. Jennie bf 16/10
    #5

    Är också Rh-

    och under båda mina tidigare graviditeter så har jag fått lämna två extra blodprov för att kolla att jag inte börjat bilda antikroppar.
    Båda mina barn är Rh+ så efter förlossningarna så har jag fått ta sprutan som förhindrar bildandet av antikroppar.

    Skall i morgon lämna det första extra blodprovet under den här graviditeten.

    / Jennie
  10. 5
    Är också Rh- och under båda mina tidigare graviditeter så har jag fått lämna två extra blodprov för att kolla att jag inte börjat bilda antikroppar.
    Båda mina barn är Rh+ så efter förlossningarna så har jag fått ta sprutan som förhindrar bildandet av antikroppar.

    Skall i morgon lämna det första extra blodprovet under den här graviditeten.

    / Jennie
  11. Medlem sedan
    Feb 2006
    #6

    Mee too

    Är också RH negativ och har liksom de andra fått spruta efterförlossningen. Inga antikroppar påvisadesnuvidinskrivningen och ett nytt immuniseringsprov ska tas nu vecka 25.
    Jag har ett RH neg barn och två RH pos.
  12. 6
    Mee too Är också RH negativ och har liksom de andra fått spruta efterförlossningen. Inga antikroppar påvisadesnuvidinskrivningen och ett nytt immuniseringsprov ska tas nu vecka 25.
    Jag har ett RH neg barn och två RH pos.
  13. Lina med Ebba bf 13/10
    #7

    Är oxå Rh negativ

    och liksom de flesta andra så fick jag göra två extra kontroller under min första graviditet och en spruta efter förlossningen.
    Även denna grav. blir det extra kontroll, vilket den andra sker i morgon.
    Lycka till med graviditeten och allt annat!
    Kramis
  14. 7
    Är oxå Rh negativ och liksom de flesta andra så fick jag göra två extra kontroller under min första graviditet och en spruta efter förlossningen.
    Även denna grav. blir det extra kontroll, vilket den andra sker i morgon.
    Lycka till med graviditeten och allt annat!
    Kramis
  15. Medlem sedan
    Apr 2005
    #8

    Är oxå rh-negativ!!

    halloj!
    Är Rh-negativ jag med, men till skillnad mot er andra hade jag ingen aning om att jag var det!
    För flera år sedan gjorde jag en abort i v.17!! Gick fortfarande i skolan och av misstag vart jag gravid, åt p-piller som alla andra så jag kunde inte förstå 16 år gammal varför jag spydde i duchen!!
    Aborten gjordes och här kommer kruxet jag fick antagligen inte någon spruta "Rh-profylax"

    Iaf så gick åren och jag träffade min livskamrat, jag vart gravid och var överlycklig, men fick missfall i v.9 (som är något vanligare om man är rh-negativ).
    Fick inte då heller någon spruta, men nu å andra sidan var det så tidigt och det är ovanligt att de ger sprutan så tidigt som v.9!

    Sen gick det lite mer än ett halvår och jag vart gravid igen, tog blodprov på mig i v.12 och bildade inga antikroppar mot barnet.. Men i v. 36 när de tog blodprov igen så hade processen kommit igång!!
    Allt vart brottom med ul och blodprover från både mig och min sambo!
    Var nu i v.37 och skulle åka upp dagen efter till E-tuna för ställningstagande om jag skulle göra kejsarsnitt!! Men då började verkarna av sig själv!! Så våran Alexander är född v.37+1.. Eftersom mina antikroppar hade brutit ned en del av hans blodkroppar så var han tvungen att byta blod när han föddes!
    Men har nu inga komplikationer.. Är en frisk 2 åring!

    Nu är jag gravid igen i v.30 och eftersom man en gång börjat bilda antikroppar mot barnet så går det inte att stoppa.. Därför bildar jag antikroppar mot detta barn oxå! Men där i mot är det bra om man väntar med att skaffa barn annars kan "det" ligga kvar i kroppen! (Detta har jag inte fått någon information om, och skulle aldrig skaffa barn så tidigt om jag vetat det!!!!)
    Iaf så gör jag nu en gång i veckan blodprov,ul och fostervattenprov uppe i uppsala!!
    Stiger mina värden innan ca v.34 blir det blodbyte i magen, stiger de efter jag är i ca v.34 så blir det kejsarsnitt och blodbyte utanför magen!
    Doktorn sa att det bästa vore om barnet fick vara kvar i magen tills v.36-37!
    Men så länge trodde han inte barnet skulle stanna imagen, utan att man redan har plockat ut det då!

    Det är självklart redan bestämt nu att jag ska föda i uppsala! Och det känns självklart tryggt för de är så himla duktiga där uppe!

    Nu får alla tänka att detta är inte speciellt vanligt.. utan att dom missade helt enkelt att ge mig någon spruta när jag gjorde abort..
    OBS!!! OBS!!!
    Så länge man får denna spruta så är det typ 0,1-0,5 procent chans att detta ska kunna hända!!!

    Påsk kramar till er alla
  16. 8
    Är oxå rh-negativ!! halloj!
    Är Rh-negativ jag med, men till skillnad mot er andra hade jag ingen aning om att jag var det!
    För flera år sedan gjorde jag en abort i v.17!! Gick fortfarande i skolan och av misstag vart jag gravid, åt p-piller som alla andra så jag kunde inte förstå 16 år gammal varför jag spydde i duchen!!
    Aborten gjordes och här kommer kruxet jag fick antagligen inte någon spruta "Rh-profylax"

    Iaf så gick åren och jag träffade min livskamrat, jag vart gravid och var överlycklig, men fick missfall i v.9 (som är något vanligare om man är rh-negativ).
    Fick inte då heller någon spruta, men nu å andra sidan var det så tidigt och det är ovanligt att de ger sprutan så tidigt som v.9!

    Sen gick det lite mer än ett halvår och jag vart gravid igen, tog blodprov på mig i v.12 och bildade inga antikroppar mot barnet.. Men i v. 36 när de tog blodprov igen så hade processen kommit igång!!
    Allt vart brottom med ul och blodprover från både mig och min sambo!
    Var nu i v.37 och skulle åka upp dagen efter till E-tuna för ställningstagande om jag skulle göra kejsarsnitt!! Men då började verkarna av sig själv!! Så våran Alexander är född v.37+1.. Eftersom mina antikroppar hade brutit ned en del av hans blodkroppar så var han tvungen att byta blod när han föddes!
    Men har nu inga komplikationer.. Är en frisk 2 åring!

    Nu är jag gravid igen i v.30 och eftersom man en gång börjat bilda antikroppar mot barnet så går det inte att stoppa.. Därför bildar jag antikroppar mot detta barn oxå! Men där i mot är det bra om man väntar med att skaffa barn annars kan "det" ligga kvar i kroppen! (Detta har jag inte fått någon information om, och skulle aldrig skaffa barn så tidigt om jag vetat det!!!!)
    Iaf så gör jag nu en gång i veckan blodprov,ul och fostervattenprov uppe i uppsala!!
    Stiger mina värden innan ca v.34 blir det blodbyte i magen, stiger de efter jag är i ca v.34 så blir det kejsarsnitt och blodbyte utanför magen!
    Doktorn sa att det bästa vore om barnet fick vara kvar i magen tills v.36-37!
    Men så länge trodde han inte barnet skulle stanna imagen, utan att man redan har plockat ut det då!

    Det är självklart redan bestämt nu att jag ska föda i uppsala! Och det känns självklart tryggt för de är så himla duktiga där uppe!

    Nu får alla tänka att detta är inte speciellt vanligt.. utan att dom missade helt enkelt att ge mig någon spruta när jag gjorde abort..
    OBS!!! OBS!!!
    Så länge man får denna spruta så är det typ 0,1-0,5 procent chans att detta ska kunna hända!!!

    Påsk kramar till er alla

Liknande trådar

  1. Har ni positiv eller negativ inställning
    By Blanca in forum Ordet är fritt
    Svar: 68
    Senaste inlägg: 2011-12-11, 12:28
  2. sätta negativ eller ej?
    By traderaberoende in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-05, 21:00
  3. Ulcerös kolit eller Crohns...
    By SAGA! in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-04-04, 18:30
  4. Frågor om Crohns sjukdom
    By Helena in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-06, 21:38
  5. crohns sjukdom
    By lis.n in forum Kropp & hälsa
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 21:35
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar