Hur pratar era barn?
_0408 Augustibarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Hur pratar era barn?

    Albert har varit lite sen med talet. Inte onormalt sen, men på gränsen liksom. Nu sprutar orden ur honom, men istället har han börjat stamma.
    Bi bi bi bidar (bilar) eller mi mi mi min tex.
    Gör han så för att liksom höra på sig själv eller stammar han verkligen? Gör barn så när de börjar prata eller skall jag ringa BVC?
    Hur pratar era barn?
  2. 1
    Hur pratar era barn? Albert har varit lite sen med talet. Inte onormalt sen, men på gränsen liksom. Nu sprutar orden ur honom, men istället har han börjat stamma.
    Bi bi bi bidar (bilar) eller mi mi mi min tex.
    Gör han så för att liksom höra på sig själv eller stammar han verkligen? Gör barn så när de börjar prata eller skall jag ringa BVC?
    Hur pratar era barn?
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2

    Det är normalt..

    Tim hade en period när han stammade, minns dock inte när.
    Han var ganska sen med talet men vad jag vet så berodde det inte på det utan det hör utvecklingen till.

    Lucas däremot är en riktig liten pratkvarn, man kan inte få tyst på honom :)
  4. 2
    Det är normalt.. Tim hade en period när han stammade, minns dock inte när.
    Han var ganska sen med talet men vad jag vet så berodde det inte på det utan det hör utvecklingen till.

    Lucas däremot är en riktig liten pratkvarn, man kan inte få tyst på honom :)
  5. Medlem sedan
    Sep 2000
    #3

    Håller nog med Buffa

    att det hör till att det är helt normatl att barn kan stamma periodvis.
    Det är nog så mcyket han vill säga nu när det sprutar att det blir så *ler*

    Aliette var tidig med pratet, bärjade vid 12 månader och vid 18 månader så pratade hon som en 2-åring och nu vid 2 år som en 3-åring. Hon är också en riktig skämtare så vi får oss många goda skratt varje dag. Sådant vi borde skriva upp *ler* Hon kan även käfta emot när det är så, med besked *s* BVC sköterskan sa att vi kunde hoppa över 3-årskontrollen *s* (men bokade in den)
    Sista duellen vi hade var när hon använde ordet dumskalle som hon lärt sig på förskolan. Jag sa åt henne att sluta på en gång och att sådnat säger man inte. Och slutar du inte så får du gå och lägga dig på en gång. Hon klev ett steg mmot mig och sa med hög röst -NEJ!, Jo sa jag det får du. Hon tog ett steg till mot mig och höjde rösten ytterligare med ett -NEJ! Det får du visst svarade jag och så tog hon ett steg till mot mig och skrek, -NEJ, INTE PÅ EN GÅNG! Då kunde jag inte hålla mig för skratt.

    Igår så låg hon i min säng med Ole bredvid och petade näsan. Han sa åt henne att inte peta näsan. Hon tittade förnärmat på honom men fortsatte. Inte peta näsan sa Ole igen och hon slutade och tittade återigen förnärmad och allvarligt på honom. Så satte hon fingret i sin näsa igen, tog ut det och petade in det demonstrativt in i Oles näsa *S* (ungefär som här har du för inte peta i näsan *ler*)

    Ta det lungt och låt sprutan vara igång och ta er tid att lyssna utan att försöka korrigera eller skynda på när han berättar något. Det kommer ordan sig.

    *Kram*
  6. 3
    Håller nog med Buffa att det hör till att det är helt normatl att barn kan stamma periodvis.
    Det är nog så mcyket han vill säga nu när det sprutar att det blir så *ler*

    Aliette var tidig med pratet, bärjade vid 12 månader och vid 18 månader så pratade hon som en 2-åring och nu vid 2 år som en 3-åring. Hon är också en riktig skämtare så vi får oss många goda skratt varje dag. Sådant vi borde skriva upp *ler* Hon kan även käfta emot när det är så, med besked *s* BVC sköterskan sa att vi kunde hoppa över 3-årskontrollen *s* (men bokade in den)
    Sista duellen vi hade var när hon använde ordet dumskalle som hon lärt sig på förskolan. Jag sa åt henne att sluta på en gång och att sådnat säger man inte. Och slutar du inte så får du gå och lägga dig på en gång. Hon klev ett steg mmot mig och sa med hög röst -NEJ!, Jo sa jag det får du. Hon tog ett steg till mot mig och höjde rösten ytterligare med ett -NEJ! Det får du visst svarade jag och så tog hon ett steg till mot mig och skrek, -NEJ, INTE PÅ EN GÅNG! Då kunde jag inte hålla mig för skratt.

    Igår så låg hon i min säng med Ole bredvid och petade näsan. Han sa åt henne att inte peta näsan. Hon tittade förnärmat på honom men fortsatte. Inte peta näsan sa Ole igen och hon slutade och tittade återigen förnärmad och allvarligt på honom. Så satte hon fingret i sin näsa igen, tog ut det och petade in det demonstrativt in i Oles näsa *S* (ungefär som här har du för inte peta i näsan *ler*)

    Ta det lungt och låt sprutan vara igång och ta er tid att lyssna utan att försöka korrigera eller skynda på när han berättar något. Det kommer ordan sig.

    *Kram*
  7. Medlem sedan
    Oct 2000
    #4

    det är en period som nästan _alla_

    barn går igenom.
    De har liksom så brottom med att säga det de ska att det blir stammande av det.
    Bara ignorera och vänta ut vad han ska säga så går det snart över. Ibland kan det vara svårt att inte fylla i men det ska man försöka undvika... det kan stressa honom ännu mer.
    *kram* och skoj att se dig här inne!
  8. 4
    det är en period som nästan _alla_ barn går igenom.
    De har liksom så brottom med att säga det de ska att det blir stammande av det.
    Bara ignorera och vänta ut vad han ska säga så går det snart över. Ibland kan det vara svårt att inte fylla i men det ska man försöka undvika... det kan stressa honom ännu mer.
    *kram* och skoj att se dig här inne!
  9. Medlem sedan
    Aug 2000
    #5

    Hur pratar en treåring?

    Jag kan ju inte jämföra lucas med tim eftersom tim var så sen med talet.

    Då tim var 3 så var det svårt för för en utomstående att förstå honom, även vi kunde ha svårt att förstå honom ibland.

    Nu vid snart fem har han inga talproblem längre.
  10. 5
    Hur pratar en treåring? Jag kan ju inte jämföra lucas med tim eftersom tim var så sen med talet.

    Då tim var 3 så var det svårt för för en utomstående att förstå honom, även vi kunde ha svårt att förstå honom ibland.

    Nu vid snart fem har han inga talproblem längre.
  11. Medlem sedan
    Sep 2000
    #6

    Du har rätt

    men tittar de på något genomsnitt så har hon uppskattat henne som en 3-åring. det finns ju visssa saker som de kollar att en 3-åring klarar, utan att för den delen de som är senare inte räknas som onormalt *ler* Spannet för vad som är normalt är vidd.

    *Kram*
  12. 6
    Du har rätt men tittar de på något genomsnitt så har hon uppskattat henne som en 3-åring. det finns ju visssa saker som de kollar att en 3-åring klarar, utan att för den delen de som är senare inte räknas som onormalt *ler* Spannet för vad som är normalt är vidd.

    *Kram*
  13. Medlem sedan
    Aug 2000
    #7

    Ska bli spännande på..

    Lucas koll i augusti vad hon har att säga om honom :)

    Man förstår nästan allt han säger, det är sällan man inte förstår.
    Tror han tar efter Tim, fast det är kanske inte så bra, det blir mycket dumskalle och sådant :)
  14. 7
    Ska bli spännande på.. Lucas koll i augusti vad hon har att säga om honom :)

    Man förstår nästan allt han säger, det är sällan man inte förstår.
    Tror han tar efter Tim, fast det är kanske inte så bra, det blir mycket dumskalle och sådant :)
  15. Medlem sedan
    Sep 2000
    #8

    Ja vad roligt

    fast inte de fula orden så klart. Syskoon brukar normalt ta efter de äldre och bli tidigare i mycket. Skall vi ses snart? Det var länge sedan.
  16. 8
    Ja vad roligt fast inte de fula orden så klart. Syskoon brukar normalt ta efter de äldre och bli tidigare i mycket. Skall vi ses snart? Det var länge sedan.

Liknande trådar

  1. Hur pratar ni med era (små) barn
    By marmeglad in forum Ordet är fritt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2010-02-24, 19:46
  2. Pratar era barn med er!?
    By Padre_M in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-03-31, 13:34
  3. pratar era barn?
    By Helene Noella Moltas in forum _0505 Majbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 09:41
  4. pratar era barn?
    By Millan med 4 in forum _0410 Oktoberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-10, 22:31
  5. Hur pratar era barn?
    By 1-barnsmamman in forum _01/02 Vinterbarn
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-10-28, 15:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar