Fransk skalle?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #1

    Fransk skalle?

    Vad tror ni, kan det etablera sig som ett nytt uttryck? Skalle i bröstet, till skillnad från \"Dansk skalle\"? :-)
  2. 1
    Fransk skalle? Vad tror ni, kan det etablera sig som ett nytt uttryck? Skalle i bröstet, till skillnad från \"Dansk skalle\"? :-)
  3. Medlem sedan
    Jun 2003
    #2

    Undrar om Zidane

    skulle uppskatta kopplingen till uttrycket ”French head job” …
  4. 2
    Undrar om Zidane skulle uppskatta kopplingen till uttrycket ”French head job” …
  5. Aplysia
    #3

    \"Zidansk skalle\"

    såg jag att det stod i nån tidning. Med definitionen \"skalle i bröstet i vedergällningssyfte\", eller nån liknande formulering. :)
  6. 3
    \"Zidansk skalle\" såg jag att det stod i nån tidning. Med definitionen \"skalle i bröstet i vedergällningssyfte\", eller nån liknande formulering. :)
  7. Medlem sedan
    Mar 2000
    #4

    Korkskalle?

    Zidansk skalle var faktiskt väldigt klyftigt, men någonstans känner jag att definitionen också borde få med det faktum att det var något av det mest korkade fotbollsvärlden någonsin bevittnat...
  8. 4
    Korkskalle? Zidansk skalle var faktiskt väldigt klyftigt, men någonstans känner jag att definitionen också borde få med det faktum att det var något av det mest korkade fotbollsvärlden någonsin bevittnat...
  9. Anchita
    #5

    Korkat?

    Jag tycker nog att varje fejkning är mer korkat än Zidanes sätt att sätta stopp för en massa skit-provokationer. Ibland, väldigt sällan, passar det sig att lägga det sportsliga åt sidan, och markera en gång för alla hur landet ligger. Jag pratar inte om dem som muckar och är allmänt aggressiva på planen, utan om dem som spelar schysst. Påminner lite om Cantonas klubbning av fotbolls-supporten som vräkte ur sig en drös rasistiska, högljuda kommentarer från läktaren. Klokt? Vete fan, men om man sätter ner foten 1 gång i sin karriär, är det mer respekt än korkat (tycker jag).
  10. 5
    Korkat? Jag tycker nog att varje fejkning är mer korkat än Zidanes sätt att sätta stopp för en massa skit-provokationer. Ibland, väldigt sällan, passar det sig att lägga det sportsliga åt sidan, och markera en gång för alla hur landet ligger. Jag pratar inte om dem som muckar och är allmänt aggressiva på planen, utan om dem som spelar schysst. Påminner lite om Cantonas klubbning av fotbolls-supporten som vräkte ur sig en drös rasistiska, högljuda kommentarer från läktaren. Klokt? Vete fan, men om man sätter ner foten 1 gång i sin karriär, är det mer respekt än korkat (tycker jag).
  11. Medlem sedan
    Mar 2000
    #6

    Allvarligt?

    Mitt under pågående VM-FINAL (!), under de sista minutrarna och med oavgjort resultat, förpassar man inte sina utmattade lagkamrater till numerärt underläge för att hämnas ett sårat ego. På det rent personliga planet får han förstås avsluta sin karriär på vilket tragiskt sätt han vill, men har man gjort ett livsverk av att vara LAGSPELARE (och fått saftigt betalt för det dessutom) och blivit förebild för miljoner sviker man ta mig tusan inte i sista sekunden på det viset.

    Så tycker jag. Korkat är bara förnamnet. Dessutom är det ju knappast första gången Zidane \"satt ner foten\" i sin karriär, vi har ju sett rätt grova exempel på hans attityd förut. Även om det här förstås var något i hästväg.

    Och som sagt, vi har olika åsikter i frågan, för jag vill mena att för en spelare i den här klassen finns det inga ursäkter för att \"sätta det sportsliga åt sidan\". Kanske borde de som betalar ut mijonarvodena testa att sätta det sportsliga åt sidan nån gång, så kanske det bleve nån hyfs på uppblåsta spelare som glömt bort vad \"lag\" betyder.

    Ja, ursäkta om jag tar i men jag är riktigt ilsk på Zidane, och nån respekt får han då inte av mig :-)
  12. 6
    Allvarligt? Mitt under pågående VM-FINAL (!), under de sista minutrarna och med oavgjort resultat, förpassar man inte sina utmattade lagkamrater till numerärt underläge för att hämnas ett sårat ego. På det rent personliga planet får han förstås avsluta sin karriär på vilket tragiskt sätt han vill, men har man gjort ett livsverk av att vara LAGSPELARE (och fått saftigt betalt för det dessutom) och blivit förebild för miljoner sviker man ta mig tusan inte i sista sekunden på det viset.

    Så tycker jag. Korkat är bara förnamnet. Dessutom är det ju knappast första gången Zidane \"satt ner foten\" i sin karriär, vi har ju sett rätt grova exempel på hans attityd förut. Även om det här förstås var något i hästväg.

    Och som sagt, vi har olika åsikter i frågan, för jag vill mena att för en spelare i den här klassen finns det inga ursäkter för att \"sätta det sportsliga åt sidan\". Kanske borde de som betalar ut mijonarvodena testa att sätta det sportsliga åt sidan nån gång, så kanske det bleve nån hyfs på uppblåsta spelare som glömt bort vad \"lag\" betyder.

    Ja, ursäkta om jag tar i men jag är riktigt ilsk på Zidane, och nån respekt får han då inte av mig :-)
  13. Anchita
    #7

    Jepp. Allvarligt.

    Men jag lägger inte ner så mycket energi på just Zidane-händelsen.
    Att stå för sina värderingar, när det blåser som mest, har sitt rejäla pris. Det är för mig \"respekt\".
    Klart slut.
  14. 7
    Jepp. Allvarligt. Men jag lägger inte ner så mycket energi på just Zidane-händelsen.
    Att stå för sina värderingar, när det blåser som mest, har sitt rejäla pris. Det är för mig \"respekt\".
    Klart slut.
  15. Medlem sedan
    Mar 2000
    #8

    OK...

    ...vi borde kanske lägga ner eftersom det här trots allt hamnar en bra bit utanför ämnet. Men jag kan inte låta bli att fråga... du behöver inte svara, men jag blir så nyfiken.

    \"Stå för sina värderingar\" - är det vad du menar att Zidane gjorde, när han tog till våld inför hundratals miljoner betalande åskådare? Och det rejäla priset som detta har - du tycker inte att han i själva verket krävde av sina _lagkamrater_ att betala det när han skaffade sig ett tveklöst rött kort i denna absolut viktigaste stunden på hela VM?

    Som sagt, jag respekterar (! :-)) om du inte vill lägga ner mer på det här, så svara bara om du vill. Jag är nyfiken bara därför att jag är medveten om att åsikterna går isär, händelsen har fått blandade reaktioner och eftersom det verkligen förvånat mig undrar jag över hur \"andra sidan\" tänker.
  16. 8
    OK... ...vi borde kanske lägga ner eftersom det här trots allt hamnar en bra bit utanför ämnet. Men jag kan inte låta bli att fråga... du behöver inte svara, men jag blir så nyfiken.

    \"Stå för sina värderingar\" - är det vad du menar att Zidane gjorde, när han tog till våld inför hundratals miljoner betalande åskådare? Och det rejäla priset som detta har - du tycker inte att han i själva verket krävde av sina _lagkamrater_ att betala det när han skaffade sig ett tveklöst rött kort i denna absolut viktigaste stunden på hela VM?

    Som sagt, jag respekterar (! :-)) om du inte vill lägga ner mer på det här, så svara bara om du vill. Jag är nyfiken bara därför att jag är medveten om att åsikterna går isär, händelsen har fått blandade reaktioner och eftersom det verkligen förvånat mig undrar jag över hur \"andra sidan\" tänker.
  17. Medlem sedan
    Mar 2000
    #9

    PS.

    Jag lägger viss energi på händelsen därför att jag tycker att den är ganska viktig. Att den hände, hur den hände, när den hände och hur fotbollsvärlden väljer att förhålla sig till den efteråt säger väldigt mycket om vad som har skett och kommer att ske med fotbollen som sport. Jag tycker att utvecklingen på senare år är bekymmersam, och med en fotbollstokig son dessutom känns det extra angeläget för mig att fundera över vilka signaler som sänds, hur spelarna framställs och behandlas, hur synen på moral och sportslighet förändras osv. Tänkte bara nämna det, så att du inte tror att jag tjafsar för tjafsandets skull...
  18. 9
    PS. Jag lägger viss energi på händelsen därför att jag tycker att den är ganska viktig. Att den hände, hur den hände, när den hände och hur fotbollsvärlden väljer att förhålla sig till den efteråt säger väldigt mycket om vad som har skett och kommer att ske med fotbollen som sport. Jag tycker att utvecklingen på senare år är bekymmersam, och med en fotbollstokig son dessutom känns det extra angeläget för mig att fundera över vilka signaler som sänds, hur spelarna framställs och behandlas, hur synen på moral och sportslighet förändras osv. Tänkte bara nämna det, så att du inte tror att jag tjafsar för tjafsandets skull...

Liknande trådar

  1. Min tjocka skalle
    By Uttern in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-11-05, 20:31
  2. Död skalle keps???
    By Ladymed4 in forum Småbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-28, 16:30
  3. CT skalle - nervös... :-(
    By jennifer in forum Ordet är fritt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 18:29
  4. Sned skalle
    By Graboid in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-27, 17:47
  5. Sned skalle
    By Graboid in forum _0310 Oktoberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-27, 17:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar