Dola?
_0610 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2001
    #1

    Dola?

    Undrar om det är någon som har erfarenheter av dola? Har funderat en hel del på detta, då min man avskyr sjukhus och blir som ett nervvrak. Jag vill fortfarande att han ska vara där, men jag skulle vilja ha någon som kan hjälpa mig att ha koll på verkar osv. Är nog ganska skrajsen inför denna förlossning, har aldrig fått lustgasen att fungera. Med 2:an gick det så fort när det satte igång att jag aldrig han få epidural. Öppnade mig från 4 till 10 cm på 20 min, hade fruktansvärda värkar med knappt någe mellanrum. Denna förlossning har nog satt sina spår, vill inte uppleva den panik jag kände då (dessutom trode ingen på mig att jag hade så ont, eftersom det tagit sån tid innan).
    Hursomhelst måste jag ta itu med detta på något vis innan förlossningen, kommer nog inte kunna slappna av annars. Tänkte att en dola kanske gör att det känns tryggare och att gubben kan gå ut emellan och ta sina rökpauser osv utan att det påverkar mig lika mycket.

    *Kram*
  2. 1
    Dola? Undrar om det är någon som har erfarenheter av dola? Har funderat en hel del på detta, då min man avskyr sjukhus och blir som ett nervvrak. Jag vill fortfarande att han ska vara där, men jag skulle vilja ha någon som kan hjälpa mig att ha koll på verkar osv. Är nog ganska skrajsen inför denna förlossning, har aldrig fått lustgasen att fungera. Med 2:an gick det så fort när det satte igång att jag aldrig han få epidural. Öppnade mig från 4 till 10 cm på 20 min, hade fruktansvärda värkar med knappt någe mellanrum. Denna förlossning har nog satt sina spår, vill inte uppleva den panik jag kände då (dessutom trode ingen på mig att jag hade så ont, eftersom det tagit sån tid innan).
    Hursomhelst måste jag ta itu med detta på något vis innan förlossningen, kommer nog inte kunna slappna av annars. Tänkte att en dola kanske gör att det känns tryggare och att gubben kan gå ut emellan och ta sina rökpauser osv utan att det påverkar mig lika mycket.

    *Kram*
  3. Medlem sedan
    Dec 2000
    #2

    Verkar vara

    en bra ide´tycker jag.
    Jag har själv aldrig fött med doula,men har varit med på flera förlossningar där föräldrarna valt att ha med doula.

    Om mannen känner sej obekväm och otillräcklig i sjukhusmiljö så kan det ju vara ett stort stöd för er båda. Han blir inte lika \"låst\" som du skriver och du behöver inte känna dej \"övergiven\" då han tar en paus.

    Hoppas du får en bra förlossning den här gången, mycket handlar ju om att man känner sej trygg.
  4. 2
    Verkar vara en bra ide´tycker jag.
    Jag har själv aldrig fött med doula,men har varit med på flera förlossningar där föräldrarna valt att ha med doula.

    Om mannen känner sej obekväm och otillräcklig i sjukhusmiljö så kan det ju vara ett stort stöd för er båda. Han blir inte lika \"låst\" som du skriver och du behöver inte känna dej \"övergiven\" då han tar en paus.

    Hoppas du får en bra förlossning den här gången, mycket handlar ju om att man känner sej trygg.
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    Hej,

    Läste det du skrev om dola. Det är ett jätte bra alternativ. Jag vet av egen erfarenhet, då jag själv ageradt som dola, åt min bästa vän, när det var dags för henne. hon var super nöjd med mitt stöd som dola.
    Dolans jobb, är att lyssna på vad DU vill ha och lyssna på dina signaler och sätta sig in i hur du känner osv... Hon kan även vara ett mycket bra stöd för mannen och leda, tala om för mannen, vad han ska göra, för att hanns kvinna ska ha det bekvämt och bra på alla vis.
    Om det är något mer du undrar, så skriv tillbaka omdu vill vet vad jag gjorde som dola.
    Kram och lycka till
  6. 3
    Hej,

    Läste det du skrev om dola. Det är ett jätte bra alternativ. Jag vet av egen erfarenhet, då jag själv ageradt som dola, åt min bästa vän, när det var dags för henne. hon var super nöjd med mitt stöd som dola.
    Dolans jobb, är att lyssna på vad DU vill ha och lyssna på dina signaler och sätta sig in i hur du känner osv... Hon kan även vara ett mycket bra stöd för mannen och leda, tala om för mannen, vad han ska göra, för att hanns kvinna ska ha det bekvämt och bra på alla vis.
    Om det är något mer du undrar, så skriv tillbaka omdu vill vet vad jag gjorde som dola.
    Kram och lycka till
  7. Anonym
    #4
    du missade nog en liten detalj... Inlägget var 4 år gammalt
  8. 4
    du missade nog en liten detalj... Inlägget var 4 år gammalt

Liknande trådar

  1. Dola/GRAVIDKULA
    By <3bebis<3 in forum Gravidsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-14, 14:31
  2. Gravidkula/Dola
    By <3bebis<3 in forum _1106 Junibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-01-14, 13:40
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar