Bil?
Flerhandikapp
  1. LisaFia
    #1

    Bil?

    Hej
    Vi skall köpa ny bil. Vår dotter är rejält handikappad och är nu 5 år och sitter i rullstol. Vi har ett friskt syskon och vill nu ha en bil som skall funka länge, minst 10 år. Vad har ni för bilar och är ni nöjda? Tips på vad vi skall tänka på?
  2. 1
    Bil? Hej
    Vi skall köpa ny bil. Vår dotter är rejält handikappad och är nu 5 år och sitter i rullstol. Vi har ett friskt syskon och vill nu ha en bil som skall funka länge, minst 10 år. Vad har ni för bilar och är ni nöjda? Tips på vad vi skall tänka på?
  3. Elenor med Sol
    #2

    Mycket att tänka på

    Ni måste först och främst tänka ut vilka anpassningar som behövs även framöver. Prata med en anpassningsfirma eller kanske arbetsterpeuten om det. Anpassningsfirmorna är experter och kan även tipsa om vilken typ av bil som är lämplig. Just nu är bilstödet 30000 kr + ev anpassning, men det ska höjas till 60000. Kolla om när med FK. För att få bilstöd krävs att bilen inte är alltför gammal heller, det finns ett regelverk kring detta, men tolkningarna är lite olika beroende på vilken kassa man tillhör.
    Vi har en Peugeot 807, men har ingen speciell anpassning, förutom en bilbarnstol från Etac. Bilen är en minibuss med skjutdörrar. Vi är nöjda med den. Trots att den är stor drar den inte så mycket bensin, är hyggligt billig i försäkring och bekväm. Den passar vår familj utmärkt. Med tre barn är det bra att ha tre säten i mittenraden i stället för bak som det är i de amerikanska modellerna.
    Förutom anpassningsfirmorna kan även vägverket ge råd. Lycka till!
  4. 2
    Mycket att tänka på Ni måste först och främst tänka ut vilka anpassningar som behövs även framöver. Prata med en anpassningsfirma eller kanske arbetsterpeuten om det. Anpassningsfirmorna är experter och kan även tipsa om vilken typ av bil som är lämplig. Just nu är bilstödet 30000 kr + ev anpassning, men det ska höjas till 60000. Kolla om när med FK. För att få bilstöd krävs att bilen inte är alltför gammal heller, det finns ett regelverk kring detta, men tolkningarna är lite olika beroende på vilken kassa man tillhör.
    Vi har en Peugeot 807, men har ingen speciell anpassning, förutom en bilbarnstol från Etac. Bilen är en minibuss med skjutdörrar. Vi är nöjda med den. Trots att den är stor drar den inte så mycket bensin, är hyggligt billig i försäkring och bekväm. Den passar vår familj utmärkt. Med tre barn är det bra att ha tre säten i mittenraden i stället för bak som det är i de amerikanska modellerna.
    Förutom anpassningsfirmorna kan även vägverket ge råd. Lycka till!
  5. LisaFia
    #3

    Tack

    Hej
    Tack för tipsen! Bilbarnstolen som ni har från Etac, vad är speciellt med den?
  6. 3
    Tack Hej
    Tack för tipsen! Bilbarnstolen som ni har från Etac, vad är speciellt med den?
  7. Medlem sedan
    May 2007
    #4
    jag har en cheva astro som jag är mkt nöjd med,den är rymlig så jag får plats med 2 rullstollar samt att barnen sitter bekvämt i "sofforna" i bilen,den drar inte mkt å passar oss utmärkt,går även att bygga om när barnen blir större vilket ochså är viktigt
  8. 4
    jag har en cheva astro som jag är mkt nöjd med,den är rymlig så jag får plats med 2 rullstollar samt att barnen sitter bekvämt i "sofforna" i bilen,den drar inte mkt å passar oss utmärkt,går även att bygga om när barnen blir större vilket ochså är viktigt
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar