Bojkotta all inclusive?
Resesnack
  1. Medlem sedan
    May 2004
    #1

    Bojkotta all inclusive?

    Har visserligen aldrig rest med det, men märker att det kommer fler och fler sådana hotell. Vi har talat med flera greker senaste åren vi semestrat där nere, bl a restaurangägare och de är förfärade över vad som händer.

    Ju fler sådana här hotell som kommer, ju färre restauranger, barer mm kommer att finnas kvar. Man ser heller inte landet eller kulturen då många(!?) faktiskt mer eller mindre befinner sig på anläggningen en halvmil från staden/byn under hela semestern.

    Om vi tänker efter, vill vi bidra till att utarma de orter som vi besöker och göra småföretagarna arbetslösa. Inte för att vi reser för att ge någon arbetstillfälle, men de här stora anläggningarna ägs av ett fåtal personer och den lilla tavernan eller supermarketen drabbas hårt. Risken är att vi får ganska trista orter att besöka framöver då mycket får stänga.

    Jag vill bara föra fram det här, för det är inte alltid man tänker på sådant och vi ska ju resa på ett sätt som gynnar befolkningen i det land vi kommer till, inte tvärtom.

  2. 1
    Bojkotta all inclusive? Har visserligen aldrig rest med det, men märker att det kommer fler och fler sådana hotell. Vi har talat med flera greker senaste åren vi semestrat där nere, bl a restaurangägare och de är förfärade över vad som händer.

    Ju fler sådana här hotell som kommer, ju färre restauranger, barer mm kommer att finnas kvar. Man ser heller inte landet eller kulturen då många(!?) faktiskt mer eller mindre befinner sig på anläggningen en halvmil från staden/byn under hela semestern.

    Om vi tänker efter, vill vi bidra till att utarma de orter som vi besöker och göra småföretagarna arbetslösa. Inte för att vi reser för att ge någon arbetstillfälle, men de här stora anläggningarna ägs av ett fåtal personer och den lilla tavernan eller supermarketen drabbas hårt. Risken är att vi får ganska trista orter att besöka framöver då mycket får stänga.

    Jag vill bara föra fram det här, för det är inte alltid man tänker på sådant och vi ska ju resa på ett sätt som gynnar befolkningen i det land vi kommer till, inte tvärtom.

  3. 71:an Nika
    #2

    Håller med dig.

    Det har skrivits en del om det i någon tidning jag läste i Spanien + att jag har läst lite olika diskussioner om det, och det är nog så att lokalbefolkningen drabbas negativt av det.

    Vi har rest med all inclusive-konceptet en gång, men det var bra upplagt och för mig kändes det bra att det var upplagt som det var eftersom jag är lite anti allinclusive annars. Vi fick frukost på hotellet och sedan fick vi kuponger som vi kunde utnyttja som eftermiddagsfika och trerätters middag på kvällen. Vi hade ett tio-femtontal restauranger att välja på.
  4. 2
    Håller med dig. Det har skrivits en del om det i någon tidning jag läste i Spanien + att jag har läst lite olika diskussioner om det, och det är nog så att lokalbefolkningen drabbas negativt av det.

    Vi har rest med all inclusive-konceptet en gång, men det var bra upplagt och för mig kändes det bra att det var upplagt som det var eftersom jag är lite anti allinclusive annars. Vi fick frukost på hotellet och sedan fick vi kuponger som vi kunde utnyttja som eftermiddagsfika och trerätters middag på kvällen. Vi hade ett tio-femtontal restauranger att välja på.
  5. Elisha
    #3

    Det var ju ett bra alternavit. imt

  6. 3
    Det var ju ett bra alternavit. imt
  7. olga
    #4

    fast ibland är det ju bekvämt

    Framför all med många barn. Och man sitter inte på anläggningen hela tiden. Man shoppar, åker på utflykter och gagnar småföretagare på det settet
  8. 4
    fast ibland är det ju bekvämt Framför all med många barn. Och man sitter inte på anläggningen hela tiden. Man shoppar, åker på utflykter och gagnar småföretagare på det settet
  9. Medlem sedan
    May 2004
    #5

    Det förstår jag, men

    det finns fina hotell med bra poolområde även på hotell som inte har all inclusive.

    Sedan så är det ju trist om det blir färre restaurangen på grund av det. Dessutom är det tyvärr många som inte ser sig om och gör så mycket annat när de väl hamnat på anläggningen.
  10. 5
    Det förstår jag, men det finns fina hotell med bra poolområde även på hotell som inte har all inclusive.

    Sedan så är det ju trist om det blir färre restaurangen på grund av det. Dessutom är det tyvärr många som inte ser sig om och gör så mycket annat när de väl hamnat på anläggningen.
  11. Medlem sedan
    Dec 1998
    #6

    Inget för mig

    Jag skulle personligen aldrig välja \"all inclusive\". Jag reser för att se något av landet jag besöker, inte insidan på en hotellanläggning. Dessutom gillar jag inte att få min dag inrutad av måltider...

    Dottern var med sin pojkväns familj på en all inclusive i Egypten häromsistens dock. Halva styrkan lyckades i alla fall bli magsjuk så argumentet man hör ibland att hotellmat är säkrare, att man inte vågar äta på landets krogar av skräck för att bli sjuk håller inte...
  12. 6
    Inget för mig Jag skulle personligen aldrig välja \"all inclusive\". Jag reser för att se något av landet jag besöker, inte insidan på en hotellanläggning. Dessutom gillar jag inte att få min dag inrutad av måltider...

    Dottern var med sin pojkväns familj på en all inclusive i Egypten häromsistens dock. Halva styrkan lyckades i alla fall bli magsjuk så argumentet man hör ibland att hotellmat är säkrare, att man inte vågar äta på landets krogar av skräck för att bli sjuk håller inte...
  13. Medlem sedan
    Dec 1998
    #7

    Mja...

    Jag har sällan mött så mycket välvilja och smidighet på de lokala krogarna som när vi var på Cypern för ett par år sen. Då hade vi bara ett barn med oss, men hon är matkräsen så det räcker. De fixade precis vadhelst hon ville ha med ett leende.

    Jag är helt övertygad om att det hade varit lättare för oss att ta med våra tre matkräsna barn till lokala tavernor än att låta dem peta i maten på en hotellrestaurang...

  14. 7
    Mja... Jag har sällan mött så mycket välvilja och smidighet på de lokala krogarna som när vi var på Cypern för ett par år sen. Då hade vi bara ett barn med oss, men hon är matkräsen så det räcker. De fixade precis vadhelst hon ville ha med ett leende.

    Jag är helt övertygad om att det hade varit lättare för oss att ta med våra tre matkräsna barn till lokala tavernor än att låta dem peta i maten på en hotellrestaurang...

  15. Mizen_m_två
    #8

    Ligger en hel del i det

    Det är en charm att äta ute på olika restauranger. Hotell som har annan bekvämlighet kan man ändå välja.

    Den enda gången jag har använt mig av all inclusive var på Dominikanska Republiken. Det var ganska nytt som resmmål och det pratades mycket om att det var lätt att bli magsjuk. Vi var aldrig magsjuka, men blev efter ett tag trötta på hotellmaten (även om alternativen av mat hela tiden varierade). I fortsättningen blir det nog inga mer all inclusive för vår del och nu gav du mig ett bra argument att välja bort det! :-)
  16. 8
    Ligger en hel del i det Det är en charm att äta ute på olika restauranger. Hotell som har annan bekvämlighet kan man ändå välja.

    Den enda gången jag har använt mig av all inclusive var på Dominikanska Republiken. Det var ganska nytt som resmmål och det pratades mycket om att det var lätt att bli magsjuk. Vi var aldrig magsjuka, men blev efter ett tag trötta på hotellmaten (även om alternativen av mat hela tiden varierade). I fortsättningen blir det nog inga mer all inclusive för vår del och nu gav du mig ett bra argument att välja bort det! :-)
  17. Medlem sedan
    May 2000
    #9

    Håller med dig

    har också varit på Dominikanska för 6 år sedan och då var det ganska nytt med all inclusive, och det fanns nästan inga hotell som inte hade det.

    Och vi åt att måltider på hotellet och allt smakade likadant till slut vilket var skittråkigt.

    Visst var vi ute på lite utflykter, men jag kan inte säka att jag har sett så mycket av dominikanska republiken som jag förmodligen hade gjort om jag inte bott på ett all inclusive.

    Trist är det, och allt smakar liksadant efter 1 vecka. Kommer inte att åka på en sån resa igen trots att vi nu har 2 barn. Anledningen till att vi åker på semester är för att vi vill uppleva landet inte för att sitta inne i en hotellanläggning som har det mesta.
  18. 9
    Håller med dig har också varit på Dominikanska för 6 år sedan och då var det ganska nytt med all inclusive, och det fanns nästan inga hotell som inte hade det.

    Och vi åt att måltider på hotellet och allt smakade likadant till slut vilket var skittråkigt.

    Visst var vi ute på lite utflykter, men jag kan inte säka att jag har sett så mycket av dominikanska republiken som jag förmodligen hade gjort om jag inte bott på ett all inclusive.

    Trist är det, och allt smakar liksadant efter 1 vecka. Kommer inte att åka på en sån resa igen trots att vi nu har 2 barn. Anledningen till att vi åker på semester är för att vi vill uppleva landet inte för att sitta inne i en hotellanläggning som har det mesta.
  19. Medlem sedan
    Sep 2003
    #10

    Så kan man också se det....

    så har jag faktiskt aldrig tänkt men visst ligger det något i det. Å andra sidan tror jag inte att alla kommer att välja all inclusive i framtiden, det är ju faktiskt ganska trist. Vi kommer att göra det till våren när vi åker till en sunwinganläggning men vår enda ambition är att sola, bada och umgås med våra barn (1 resp 3 år). (Kan knappt tro att jag skriver detta, jag som alltid vägrat åka charter....) Sen, när barnen blir större är det ju en annan sak men just nu tänker vi praktiskt.
  20. 10
    Så kan man också se det.... så har jag faktiskt aldrig tänkt men visst ligger det något i det. Å andra sidan tror jag inte att alla kommer att välja all inclusive i framtiden, det är ju faktiskt ganska trist. Vi kommer att göra det till våren när vi åker till en sunwinganläggning men vår enda ambition är att sola, bada och umgås med våra barn (1 resp 3 år). (Kan knappt tro att jag skriver detta, jag som alltid vägrat åka charter....) Sen, när barnen blir större är det ju en annan sak men just nu tänker vi praktiskt.
  21. Medlem sedan
    Jun 2003
    #11

    nej

    inget all in för oss!
    SKulle heller inte vilja känna det där att \"vi behöver ta oss till hotellet igen till middag el lunch för vi har ju betalt för maten där redan\" om man e på en utflykt.
    Man vill ju pröva de lokala ställena, de är oftast mtk bättre tycker jag, och charmigare!
    Roligare att ta dagen som den kommer och inte vara \"bunden\" av att behöva åka hem till hotellet till måltiderna.
  22. 11
    nej inget all in för oss!
    SKulle heller inte vilja känna det där att \"vi behöver ta oss till hotellet igen till middag el lunch för vi har ju betalt för maten där redan\" om man e på en utflykt.
    Man vill ju pröva de lokala ställena, de är oftast mtk bättre tycker jag, och charmigare!
    Roligare att ta dagen som den kommer och inte vara \"bunden\" av att behöva åka hem till hotellet till måltiderna.
  23. Khimera
    #12

    kan ju så vara, men

    när vi åker till GC nu ihöst har vi valt all inclusive för vi tänker bara lata oss vid polen/havet och göra några kortare shoppingturer mot kvällningen. Vi har sett ön förut och åker bara dit för att sola, bada och slappa och då är det ett bra alternativ. På ett nytt resmål föredrar jag att undersöka omgivningen och hitta mysiga restauranger men inte den här gången, ska bara vila upp mig.
  24. 12
    kan ju så vara, men när vi åker till GC nu ihöst har vi valt all inclusive för vi tänker bara lata oss vid polen/havet och göra några kortare shoppingturer mot kvällningen. Vi har sett ön förut och åker bara dit för att sola, bada och slappa och då är det ett bra alternativ. På ett nytt resmål föredrar jag att undersöka omgivningen och hitta mysiga restauranger men inte den här gången, ska bara vila upp mig.
  25. olga
    #13

    det håller jag inte med om

    Man kan upplevalandet och åka på utflykter och se sig om även med AI
  26. 13
    det håller jag inte med om Man kan upplevalandet och åka på utflykter och se sig om även med AI
  27. Elisha
    #14

    Vad håller du inte med om? imt

  28. 14
    Vad håller du inte med om? imt
  29. Medlem sedan
    May 2004
    #15

    Härligt! Då hade mitt inlägg

    effekt. :)
  30. 15
    Härligt! Då hade mitt inlägg effekt. :)
  31. Medlem sedan
    May 2004
    #16

    Nej, de flesta reser ju inte så,

    men tyvärr växer all inclusive-industrin och många bar- och restaurangägare är oroade och känner av det här negativt.

    Jag som älskar att gå ut och äta och prova nya ställen är ju så klart inte glad åt det.
  32. 16
    Nej, de flesta reser ju inte så, men tyvärr växer all inclusive-industrin och många bar- och restaurangägare är oroade och känner av det här negativt.

    Jag som älskar att gå ut och äta och prova nya ställen är ju så klart inte glad åt det.
  33. Medlem sedan
    May 2004
    #17

    Nej precis och så tänker

    man ju säkert om man redan har betalat för mat och dryck. Det gör ju att man blir mer bunden till stället man bor på.

  34. 17
    Nej precis och så tänker man ju säkert om man redan har betalat för mat och dryck. Det gör ju att man blir mer bunden till stället man bor på.

  35. olga
    #18

    att man stannar på hotell om det är

    all inklusive
  36. 18
    att man stannar på hotell om det är all inklusive
  37. Elisha
    #19

    Fast var skrev jag det? imt

  38. 19
    Fast var skrev jag det? imt
  39. olga
    #20

    Här

    Dessutom är det tyvärr många som inte ser sig om och gör så mycket annat när de väl hamnat på anläggningen.
  40. 20
    Här Dessutom är det tyvärr många som inte ser sig om och gör så mycket annat när de väl hamnat på anläggningen.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Bojkotta cdon
    By jonnap in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-02-05, 01:42
  2. Bojkotta släkten på jul?
    By Erindriel in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-12-26, 20:33
  3. Ska vi bojkotta? Vad tycker ni?
    By Afrodite in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-27, 09:36
  4. Bojkotta Peking-OS?
    By Wallander in forum Politik
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 07:39
  5. bojkotta nestle
    By mama79 in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 22:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar