Måste få ställa frågan annorlunda.
Resesnack
  1. Medlem sedan
    May 2004
    #1

    Måste få ställa frågan annorlunda.

    Skulle du kunna tänka dig att välja bort all inclusive för att de lokala restaurangerna och barerna ska överleva om det finns risk att de blir utkonkurrerade dit du ska?

    Motivera gärna ert ja- eller nej-svar.

  2. 1
    Måste få ställa frågan annorlunda. Skulle du kunna tänka dig att välja bort all inclusive för att de lokala restaurangerna och barerna ska överleva om det finns risk att de blir utkonkurrerade dit du ska?

    Motivera gärna ert ja- eller nej-svar.

  3. olga
    #2

    ja men det blir de inte

    eftersom all inklusive hotell brukar ligga i utkanten, ganska långt bort från små restaurangerna osv. Då finansierar man mest taxi
  4. 2
    ja men det blir de inte eftersom all inklusive hotell brukar ligga i utkanten, ganska långt bort från små restaurangerna osv. Då finansierar man mest taxi
  5. Medlem sedan
    May 2004
    #3

    Tyvärr blir de det eftersom

    det blir färre gäster inne i städerna och byarna. Det är ju inte så att det kommer lika många fler semestergäster som det kommer platser all inclusiv-hotell. Man väljer ju endera eller och det kommer även att göra att hotellnäringen blir snedvriden och folk flyttar ut i bushen och hotell centralt kanske får stänga.

    Som jag skrev i första inlägget så har vi talat med folk i Grekland som har företag och ser det här som ett problem.
  6. 3
    Tyvärr blir de det eftersom det blir färre gäster inne i städerna och byarna. Det är ju inte så att det kommer lika många fler semestergäster som det kommer platser all inclusiv-hotell. Man väljer ju endera eller och det kommer även att göra att hotellnäringen blir snedvriden och folk flyttar ut i bushen och hotell centralt kanske får stänga.

    Som jag skrev i första inlägget så har vi talat med folk i Grekland som har företag och ser det här som ett problem.
  7. Anonym
    #4

    Alltså...

    jag väljer inte all inclusive för att det är kul, utan för att det är praktiskt när man har tre småbarn med sig. Då är obarnvänliga restauranger bara en plåga, med all inc kan man äta o gå därifrån liksom. Men den dagen barnen är stora, eller om vi åker själva, då skulle jag aldrig välja all inc. En del av att resa är ju just att få äta på olika ställen och på så sätt ta del av landet och bidra till överlevnad. Men som sagt, åker man charter ska det vara bekvämt...
  8. 4
    Alltså... jag väljer inte all inclusive för att det är kul, utan för att det är praktiskt när man har tre småbarn med sig. Då är obarnvänliga restauranger bara en plåga, med all inc kan man äta o gå därifrån liksom. Men den dagen barnen är stora, eller om vi åker själva, då skulle jag aldrig välja all inc. En del av att resa är ju just att få äta på olika ställen och på så sätt ta del av landet och bidra till överlevnad. Men som sagt, åker man charter ska det vara bekvämt...
  9. maria_th
    #5

    I Bulgerien - Albena

    skulle jag utan tvivel beställa allinclusive även om så varenda restaurang efter playan blev bankrutt.

    Vilken grismat det serverades på de med bulgariska mått mätt, svindyra restaurangerna. Kalvfilé var någon form av seg gammal ko etc... I Varna där inga turister fanns kunde man få riktigt fin mat för en spottstyver.

    Är de lokala restaurangerna av den kvalitén så är det ju inte konstigt om man är nöjd med allinclusive, där man åtminstonde kan välja att äta sig mätt på god sallad t ex.

    Och som någon annan sa, allinclusive väljer man ju inte i första hand för att det är så roligt. Även om man har valt det så går man ju ut och äter några gånger ändå.
  10. 5
    I Bulgerien - Albena skulle jag utan tvivel beställa allinclusive även om så varenda restaurang efter playan blev bankrutt.

    Vilken grismat det serverades på de med bulgariska mått mätt, svindyra restaurangerna. Kalvfilé var någon form av seg gammal ko etc... I Varna där inga turister fanns kunde man få riktigt fin mat för en spottstyver.

    Är de lokala restaurangerna av den kvalitén så är det ju inte konstigt om man är nöjd med allinclusive, där man åtminstonde kan välja att äta sig mätt på god sallad t ex.

    Och som någon annan sa, allinclusive väljer man ju inte i första hand för att det är så roligt. Även om man har valt det så går man ju ut och äter några gånger ändå.
  11. Medlem sedan
    May 2004
    #6

    Är det dåligt så förstår

    jag ju om man inte vill gynna dem. Men jag menar rent allmänt. För normalt sett så är ju inte maten så dålig.
  12. 6
    Är det dåligt så förstår jag ju om man inte vill gynna dem. Men jag menar rent allmänt. För normalt sett så är ju inte maten så dålig.
  13. Medlem sedan
    Feb 2000
    #7

    Både ja o nej

    Vi väljer gärna halvpension eller all inclusive, mycket pga av barnen är ff små o lite kräsna vad gäller mat. HAr man hotellets restaurang så vet man vad som finns där o man slipper bråka varje dag.

    Nu har jag o sambon planer på att åka iväg själva utan barnen o då gäller total avkoppling från allt. JAg har sagt att jag vill bo på ett all ionclusive ställe där vi verkligen har allt. JAg tänekr inte gå på en endaste utflykt o inte bry mig om vilken restaurang vi väljer där även sambon kan äta (som är glutenintolerant). HAr vi allt på plats så vet man liksom vad som finns. Sen tror itne ajg att de lokala restaurangerna kommer att försvinna så lätt iaf. det finns alltid folk som väljer att äta ute, även i de fall de har maten inkluderat i resan, sånt händer faktiskt...

  14. 7
    Både ja o nej Vi väljer gärna halvpension eller all inclusive, mycket pga av barnen är ff små o lite kräsna vad gäller mat. HAr man hotellets restaurang så vet man vad som finns där o man slipper bråka varje dag.

    Nu har jag o sambon planer på att åka iväg själva utan barnen o då gäller total avkoppling från allt. JAg har sagt att jag vill bo på ett all ionclusive ställe där vi verkligen har allt. JAg tänekr inte gå på en endaste utflykt o inte bry mig om vilken restaurang vi väljer där även sambon kan äta (som är glutenintolerant). HAr vi allt på plats så vet man liksom vad som finns. Sen tror itne ajg att de lokala restaurangerna kommer att försvinna så lätt iaf. det finns alltid folk som väljer att äta ute, även i de fall de har maten inkluderat i resan, sånt händer faktiskt...

  15. Khimera
    #8

    konstigt

    Visst är maten dåligt kryddad men vi njöt av den när vi var där för tre veckor sen. Dyr???? 200 kr för tre personer inklusive vin/öl/läsk. Lunchen kostade oss tre 75 spänn. Vi var i Sunny Beach och hittade ett toppställe med världens godaste pizzor och grillspett.
  16. 8
    konstigt Visst är maten dåligt kryddad men vi njöt av den när vi var där för tre veckor sen. Dyr???? 200 kr för tre personer inklusive vin/öl/läsk. Lunchen kostade oss tre 75 spänn. Vi var i Sunny Beach och hittade ett toppställe med världens godaste pizzor och grillspett.
  17. Medlem sedan
    Jun 2002
    #9

    Väljer alltid lokal mat

    men jag är nog inte riktigt rätt person att fråga heller, för jag har aldrig rest på en charterresa med alternativet \"All inclusive\", d v s jag har aldrig rest på en charterresa överhuvudtaget
    Dit jag har har rest har jag alltid valt lokal och för landet tradionell mat
  18. 9
    Väljer alltid lokal mat men jag är nog inte riktigt rätt person att fråga heller, för jag har aldrig rest på en charterresa med alternativet \"All inclusive\", d v s jag har aldrig rest på en charterresa överhuvudtaget
    Dit jag har har rest har jag alltid valt lokal och för landet tradionell mat
  19. evaOregon
    #10

    Absolut!

    Vi hade all inclusive på Fiji (där det förresten är väldigt vanligt) och det var urtråkig och smaklös mat! Jag föredrar små lokala restauranger, men det fanns inga sådana där vi bodde utan det var ute i \"bushen\" helt enkelt.
  20. 10
    Absolut! Vi hade all inclusive på Fiji (där det förresten är väldigt vanligt) och det var urtråkig och smaklös mat! Jag föredrar små lokala restauranger, men det fanns inga sådana där vi bodde utan det var ute i \"bushen\" helt enkelt.
  21. Rabarber
    #11

    Händer inte ofta att vi åker

    utomlands överhuvudtaget. Men de gånger vi åkt har det aldrig varit all inclusive. Men vi var sugna på det - då vi skulle åka med två små barn, då känndes det bekvämt. Men priset det kostar att på på sådana ställen är ju horribelt. Så plånboken har sagt nej och vi har valt lokala resturanger och affärer. Gör ju resan lite mer berikad så.
  22. 11
    Händer inte ofta att vi åker utomlands överhuvudtaget. Men de gånger vi åkt har det aldrig varit all inclusive. Men vi var sugna på det - då vi skulle åka med två små barn, då känndes det bekvämt. Men priset det kostar att på på sådana ställen är ju horribelt. Så plånboken har sagt nej och vi har valt lokala resturanger och affärer. Gör ju resan lite mer berikad så.
  23. Medlem sedan
    May 2004
    #12

    Då stämmer det som de

    sa i Grekland att det som serveras på all inclusive-hotellen ofta är sämre både när det gäller mat och dryck. Tog inte upp det eftersom jag täntke att det kan vara ett argument för att man inte ska välja ai, men nu ser jag att många sagt att det inte var så bra.

    Iof, de vet ju att man äter där varje dag ändå. :)
  24. 12
    Då stämmer det som de sa i Grekland att det som serveras på all inclusive-hotellen ofta är sämre både när det gäller mat och dryck. Tog inte upp det eftersom jag täntke att det kan vara ett argument för att man inte ska välja ai, men nu ser jag att många sagt att det inte var så bra.

    Iof, de vet ju att man äter där varje dag ändå. :)
  25. Medlem sedan
    May 2004
    #13

    Ja och inte minst för barnen

    också som får ta del av annat än en konstruerad låtsasvärld. Men det beror ju på hur små de är förstås. Men jag har alltid vetlat ge mina barn en större upplevelse än ett hotellkomplex. Har inte sett något problem att resa a i med småbarn.
  26. 13
    Ja och inte minst för barnen också som får ta del av annat än en konstruerad låtsasvärld. Men det beror ju på hur små de är förstås. Men jag har alltid vetlat ge mina barn en större upplevelse än ett hotellkomplex. Har inte sett något problem att resa a i med småbarn.
  27. Mim
    #14

    Kunde turkarna lära sig...

    ...att inte hoppa på turister och slänga \"lustiga\" glåpord i försök att ragga folk till sina affärer och restauranger, så skulle jag med glädje avstå från AI. Vi var på AIkomplex utanför Side förra sommaren och den dag vi var inne i Side höll jag på att krevera. Var SÅ glad att vi slapp gå ut varje kväll för att ragga restauranger!! Ingen glädje att shoppa heller, för så fort man slängde ett öga mot affären så var de på en. Jaja, stanna hemma då!! Eller?
    Tycker dock inte jag \"lär\" mina barn något om Turkiets kultur el.dyl för att vi skulle byta bort AI mot DET.
    Nä, vi åker nästa år igen - AI naturligtvis! Trots vi inte har så små barn...
  28. 14
    Kunde turkarna lära sig... ...att inte hoppa på turister och slänga \"lustiga\" glåpord i försök att ragga folk till sina affärer och restauranger, så skulle jag med glädje avstå från AI. Vi var på AIkomplex utanför Side förra sommaren och den dag vi var inne i Side höll jag på att krevera. Var SÅ glad att vi slapp gå ut varje kväll för att ragga restauranger!! Ingen glädje att shoppa heller, för så fort man slängde ett öga mot affären så var de på en. Jaja, stanna hemma då!! Eller?
    Tycker dock inte jag \"lär\" mina barn något om Turkiets kultur el.dyl för att vi skulle byta bort AI mot DET.
    Nä, vi åker nästa år igen - AI naturligtvis! Trots vi inte har så små barn...
  29. Mim
    #15

    Tillägg!

    Maten på vårt AI htell (Pegasos World, Nazar) var jättegod! Även Turiska specialiteter.
  30. 15
    Tillägg! Maten på vårt AI htell (Pegasos World, Nazar) var jättegod! Även Turiska specialiteter.
  31. Rabarber
    #16

    Beror väl

    på hur man är i sättet. Jag är en preson som stressar upp mig mycket lätt och det är inte kul för familjen. Om jag då får ta det lugnt och slippa flacka och ligga på ett och samma ställe hela tiden så är ju det bättre, än att ta sig bort och få en mycket uppstressad och orolig mamma.
  32. 16
    Beror väl på hur man är i sättet. Jag är en preson som stressar upp mig mycket lätt och det är inte kul för familjen. Om jag då får ta det lugnt och slippa flacka och ligga på ett och samma ställe hela tiden så är ju det bättre, än att ta sig bort och få en mycket uppstressad och orolig mamma.
  33. Jill
    #17

    Beror nog lite på vart...

    Vi kommer att åka en All inclusive resa nu i höst. Valde A-L mest för att vi åker med två små barn och vill göra det så enkrlt som möjligt för oss. Men även för att testa, det är första gången.

    Jag personligen tycker att det spelar lite roll vart det är man åker.

    Var för några år sedan till Barbados och vare på en svenskägd restaurang (!). Snackade med ägaren som sa att det var en kamp att hålla sig kvar. De stora hotellkomplexen med all inclusive och med gäster från USA & Tyskland som ALDRIG lämnade hotellet var för honom ett stort hot. Han trodde att det bara handlade om ett år eller så med den utveckligen innan han skulle få lov att slå igen.
    På detta ställe skulle jag då välja bort all inclusive för att gynna de lokala restaurangerna, som för övrigt hade den absolut godaste maten jag ätit!

    Om vi sedan snackar om \"hak\" på turistoreter men strort T där det kryllar av dålig mat och mindre seriösa krögare, då känner jag ingen som helst skyldighet att hjälpa dem. Det handlar för mig om kvaliteten på maten inte hur stort utbudet är. Det skulle räcka med en enda bra restaurang för min del bara maten är god. Bättre det än 20 med samma trista och vanliga mat.

  34. 17
    Beror nog lite på vart... Vi kommer att åka en All inclusive resa nu i höst. Valde A-L mest för att vi åker med två små barn och vill göra det så enkrlt som möjligt för oss. Men även för att testa, det är första gången.

    Jag personligen tycker att det spelar lite roll vart det är man åker.

    Var för några år sedan till Barbados och vare på en svenskägd restaurang (!). Snackade med ägaren som sa att det var en kamp att hålla sig kvar. De stora hotellkomplexen med all inclusive och med gäster från USA & Tyskland som ALDRIG lämnade hotellet var för honom ett stort hot. Han trodde att det bara handlade om ett år eller så med den utveckligen innan han skulle få lov att slå igen.
    På detta ställe skulle jag då välja bort all inclusive för att gynna de lokala restaurangerna, som för övrigt hade den absolut godaste maten jag ätit!

    Om vi sedan snackar om \"hak\" på turistoreter men strort T där det kryllar av dålig mat och mindre seriösa krögare, då känner jag ingen som helst skyldighet att hjälpa dem. Det handlar för mig om kvaliteten på maten inte hur stort utbudet är. Det skulle räcka med en enda bra restaurang för min del bara maten är god. Bättre det än 20 med samma trista och vanliga mat.

  35. Medlem sedan
    Oct 2001
    #18

    Gillar inte all-inclusive...

    älskar att testa nytt varje kväll. Kan visserligen tänka mig all incl OM det inte finns något annat på den lilla ön :-)
  36. 18
    Gillar inte all-inclusive... älskar att testa nytt varje kväll. Kan visserligen tänka mig all incl OM det inte finns något annat på den lilla ön :-)
  37. maria_th
    #19

    Jag skall faktiskt säga..

    ...att jag har hört mycket bättre om både golden sands och sunny beach, jag tror inte det är samma sak.

    Just hela Albena ägs av ett enda Bulgariskt företag (Bulgarisk maffia sägs det), och det var tydligt att man ville kränga ut en massa pengar av turisterna och att turisterna skulle uppmanas att hålla sig innanför \"stadsgränsen\". Det var väldigt dyrt att ta sig ut ur staden också och valde man ett oberoende taxibolag så fick den taxichauffören utskällning av de andra taxichaufförerna när han körde in i staden? Vi fick verkligen intrycket av att turisterna skulle hålla sig på plats. Albena är en väldigt liten turistort, bara en tiondel så stor som Sunny Beach och hela \"staden\" ägs som sagt av ETT ENDA bolag.
  38. 19
    Jag skall faktiskt säga.. ...att jag har hört mycket bättre om både golden sands och sunny beach, jag tror inte det är samma sak.

    Just hela Albena ägs av ett enda Bulgariskt företag (Bulgarisk maffia sägs det), och det var tydligt att man ville kränga ut en massa pengar av turisterna och att turisterna skulle uppmanas att hålla sig innanför \"stadsgränsen\". Det var väldigt dyrt att ta sig ut ur staden också och valde man ett oberoende taxibolag så fick den taxichauffören utskällning av de andra taxichaufförerna när han körde in i staden? Vi fick verkligen intrycket av att turisterna skulle hålla sig på plats. Albena är en väldigt liten turistort, bara en tiondel så stor som Sunny Beach och hela \"staden\" ägs som sagt av ETT ENDA bolag.
  39. Medlem sedan
    Jun 1999
    #20

    Undrar vad de stora bolagen ser på

    saken?

    De stora drakarna brukar ju skryta med miljövänlighet och annat. Undrar hur de resonerar i all-inclusive vs lokala restaurangerna.

    För egen del så avstår jag all-inclusive. Satt i en dito restaurang och skulle beställa ala-carte-mat och det var ingen rofylld miljö kan jag säga. Nu blir det lokala restaurangen på gatan istället. Så igentligen kan man säga att all-inclusive har skrämt iväg ala-carte-matgästerna :O).

    Sedan förstår jag inte vad som gör all-inclusive så jäkla bra för just barn. Liknande mat finns ju på restaurangerna på gatan.
  40. 20
    Undrar vad de stora bolagen ser på saken?

    De stora drakarna brukar ju skryta med miljövänlighet och annat. Undrar hur de resonerar i all-inclusive vs lokala restaurangerna.

    För egen del så avstår jag all-inclusive. Satt i en dito restaurang och skulle beställa ala-carte-mat och det var ingen rofylld miljö kan jag säga. Nu blir det lokala restaurangen på gatan istället. Så igentligen kan man säga att all-inclusive har skrämt iväg ala-carte-matgästerna :O).

    Sedan förstår jag inte vad som gör all-inclusive så jäkla bra för just barn. Liknande mat finns ju på restaurangerna på gatan.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Vet inte vart jag ska ställa frågan
    By Pilen in forum Småbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-07, 21:17
  2. Hur mycket måste man ställa upp på?
    By Nu börjar det igen in forum Skolbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-08-22, 11:17
  3. Måste nog ställa in imorgon...
    By Marmelad in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-27, 19:31
  4. Vågar man ställa frågan...? *jul*
    By Anonym in forum _0402 Februaribarn
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2005-11-07, 13:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar