kreditkort?
Arbete, ekonomi & juridik
  1. fattiglappen
    #1

    kreditkort?

    eller inte?
    för/nackdelar?
    då menar jag för att klara vanliga hushållsavgifter och inte köpa TVel. dyl.
  2. 1
    kreditkort? eller inte?
    för/nackdelar?
    då menar jag för att klara vanliga hushållsavgifter och inte köpa TVel. dyl.
  3. Medlem sedan
    May 2002
    #2

    Vi använder det

    Vi har kreditkort och använder det till normala hushållsavgifter de månader som pengarna tryter. Vi betalar dock alltid tillbaka allt vi använt samma månad, så vi behöver aldrig betala någon ränta. Räntan är ju hög på kreditkort, så bara i yttersta nöd skulle vi använda det med avbetalning. Men att ha det som backup om pengarna börjar ta slut är toppen tycker jag, då behöver man aldrig ha ångest för att inte kunna köpa det man behöver sista veckan i månaden.
  4. 2
    Vi använder det Vi har kreditkort och använder det till normala hushållsavgifter de månader som pengarna tryter. Vi betalar dock alltid tillbaka allt vi använt samma månad, så vi behöver aldrig betala någon ränta. Räntan är ju hög på kreditkort, så bara i yttersta nöd skulle vi använda det med avbetalning. Men att ha det som backup om pengarna börjar ta slut är toppen tycker jag, då behöver man aldrig ha ångest för att inte kunna köpa det man behöver sista veckan i månaden.
  5. Nissa
    #3

    Inte

    Vanliga hushållsavgifter tycker jag att man ska sköta via sitt vanliga lönekonto. Ett kreditkort kostar pengar (årsavgift och/eller ränta) så varför ha dyrare hushållsavgifter i onödan?

    Jag har VISA kopplat till mitt lönekonto så jag kan betala med det i affärer, men det är ingen kredit på det.
  6. 3
    Inte Vanliga hushållsavgifter tycker jag att man ska sköta via sitt vanliga lönekonto. Ett kreditkort kostar pengar (årsavgift och/eller ränta) så varför ha dyrare hushållsavgifter i onödan?

    Jag har VISA kopplat till mitt lönekonto så jag kan betala med det i affärer, men det är ingen kredit på det.
  7. Nissa
    #4

    Tillägg

    Glömde ju! ;)
    Jag har även ett Eurocard som gör att jag kan handla (nödvändiga saker) även om pengarna på lönekontot är slut. Det är ingen kreditfunktion på det, utan man betalar tillbaka direkt när fakturan kommer. Det är alltså ingen ränta att betala, man lånar av sig själv 1 eller 2 löner senare. Fast det gäller att hålla koll på vad man köpt så att man inte får någon obehaglig överraskning.
  8. 4
    Tillägg Glömde ju! ;)
    Jag har även ett Eurocard som gör att jag kan handla (nödvändiga saker) även om pengarna på lönekontot är slut. Det är ingen kreditfunktion på det, utan man betalar tillbaka direkt när fakturan kommer. Det är alltså ingen ränta att betala, man lånar av sig själv 1 eller 2 löner senare. Fast det gäller att hålla koll på vad man köpt så att man inte får någon obehaglig överraskning.
  9. Medlem sedan
    Jun 2002
    #5

    Har haft kreditkort i många år

    och tycker det fungerar bra, använder nästan aldrig kontanter annat än till småutgifter. Har både flera kreditkort, bensinkort och bankkort (d v s kopplat till ett konto) och tycker att fördelen är att inte behöva ha med kontanter och det är praktiskt utomlands att inte behöva ha med resecheckar eller kontanter annat än i små summor.
    Viktigt att tänka på att inte välja högre kreditgräns än man klarar av.
  10. 5
    Har haft kreditkort i många år och tycker det fungerar bra, använder nästan aldrig kontanter annat än till småutgifter. Har både flera kreditkort, bensinkort och bankkort (d v s kopplat till ett konto) och tycker att fördelen är att inte behöva ha med kontanter och det är praktiskt utomlands att inte behöva ha med resecheckar eller kontanter annat än i små summor.
    Viktigt att tänka på att inte välja högre kreditgräns än man klarar av.
  11. Medlem sedan
    Nov 2003
    #6

    Inte..

    eller ja.. det beror ju förstås på hur mkt pengar man har o röra sej med.. Jag kan inte handla för mer än jag har råd för.. o handlar jag för mkt i Juli så kommer jag inte ha råd att betala tillbaka det i Augusti heller.. dvs jag kommer ligga back hela tiden. Så jag tycker inte att kredit är att rekomendera om man hela tiden ligger på gränsen..
  12. 6
    Inte.. eller ja.. det beror ju förstås på hur mkt pengar man har o röra sej med.. Jag kan inte handla för mer än jag har råd för.. o handlar jag för mkt i Juli så kommer jag inte ha råd att betala tillbaka det i Augusti heller.. dvs jag kommer ligga back hela tiden. Så jag tycker inte att kredit är att rekomendera om man hela tiden ligger på gränsen..
  13. Anonym
    #7

    Är det bara jag

    som tycker det känns obekvämt att svara kredit när kassörskan frågar konto el kredit? Jag handlar aldrig på kredit bla av den anledningen. Det känns som man lever över sina tillgångar och egentligen inte har råd att betala liksom.
  14. 7
    Är det bara jag som tycker det känns obekvämt att svara kredit när kassörskan frågar konto el kredit? Jag handlar aldrig på kredit bla av den anledningen. Det känns som man lever över sina tillgångar och egentligen inte har råd att betala liksom.
  15. Medlem sedan
    Jun 2004
    #8

    Beror på vad du menar

    med \"klara\". Har du svårt att klara utgifterna nu så är det definitivt inte lättare med ett kreditkort, särskilt inte i början (nyhetens behag).
    Jag har inga ekonomiska problem, även om vi inte skiter pengar precis. Jag har ett kreditkort som jag använder då och då, till allt möjligt. Betalar igen skulden snabbast möjligt, oftast direkt för att slippa räntan.
    Nackdelarna är ju att man kan få svårt att betala men fixar man det så är det ju väldigt bekvämt.
  16. 8
    Beror på vad du menar med \"klara\". Har du svårt att klara utgifterna nu så är det definitivt inte lättare med ett kreditkort, särskilt inte i början (nyhetens behag).
    Jag har inga ekonomiska problem, även om vi inte skiter pengar precis. Jag har ett kreditkort som jag använder då och då, till allt möjligt. Betalar igen skulden snabbast möjligt, oftast direkt för att slippa räntan.
    Nackdelarna är ju att man kan få svårt att betala men fixar man det så är det ju väldigt bekvämt.
  17. Medlem sedan
    May 2002
    #9

    Frågar?

    De har aldrig frågat mig det, oavsett om jag använder mitt kontokort eller om jag använder kreditkortet.
  18. 9
    Frågar? De har aldrig frågat mig det, oavsett om jag använder mitt kontokort eller om jag använder kreditkortet.
  19. Medlem sedan
    May 2001
    #10

    Inte

    Klarar man inte av att betala de vanliga hushållskostnaderna med pengarna man har på lönekontot, så klarar man inte av att betala dem och DESSUTOM betala räntan på kreditkortet. Inom några månader är nämligen garanterat krediten utnyttjad till max.

    Så enkelt är det.
  20. 10
    Inte Klarar man inte av att betala de vanliga hushållskostnaderna med pengarna man har på lönekontot, så klarar man inte av att betala dem och DESSUTOM betala räntan på kreditkortet. Inom några månader är nämligen garanterat krediten utnyttjad till max.

    Så enkelt är det.
  21. Medlem sedan
    May 2001
    #11

    Det kan

    bero på om du har både konto och kredit på samma kort (som jag), eller bara har en funktion per kort.
  22. 11
    Det kan bero på om du har både konto och kredit på samma kort (som jag), eller bara har en funktion per kort.
  23. Medlem sedan
    Nov 2002
    #12

    beror på...

    vad man har för kredit...sambon har föreningssparbanken och har kortkredit då frågar de varje gång...jag har SEB och har kontokredit vilket gör att när pengarna är slut tar krediten vid alltså ingen förfrågan behövs :)
  24. 12
    beror på... vad man har för kredit...sambon har föreningssparbanken och har kortkredit då frågar de varje gång...jag har SEB och har kontokredit vilket gör att när pengarna är slut tar krediten vid alltså ingen förfrågan behövs :)
  25. Medlem sedan
    Aug 2000
    #13

    Vi använder nästan bara kort

    men vi betalar alla räkningar i slutet av månaden, så jag antar att svaret på frågan egentligen är Nej - vi använder inte krediter för vanliga hushållsutgifter.
  26. 13
    Vi använder nästan bara kort men vi betalar alla räkningar i slutet av månaden, så jag antar att svaret på frågan egentligen är Nej - vi använder inte krediter för vanliga hushållsutgifter.

Liknande trådar

  1. Kreditkort
    By Anonym in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2009-11-16, 15:47
  2. kreditkort?
    By Bubbelgum in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-03, 15:15
  3. Kreditkort
    By eastcoastmom in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-25, 19:22
  4. visa kreditkort
    By Malin in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-17, 22:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar