Hosta vid ansträngning = astma?
Barnsjukdomar
  1. Mamma
    #1

    Hosta vid ansträngning = astma?

    Vår kille på knappt 5 fick plötsligt hosta häromdagen, dels när han och jag var ute och joggade, dels när vi spelade lite fotboll någon dag senare. Han hade inga problem med andningen, dock. Eftersom han haft mycket hosta i samband med förkylningar när han var yngre och även inhalerat är jag rädd att det kanske är astmatiskt. Någon som vet om man kan få hosta även av andra anledningar i samband med ansträngning? Det var varmt vid båda tillfällena
  2. 1
    Hosta vid ansträngning = astma? Vår kille på knappt 5 fick plötsligt hosta häromdagen, dels när han och jag var ute och joggade, dels när vi spelade lite fotboll någon dag senare. Han hade inga problem med andningen, dock. Eftersom han haft mycket hosta i samband med förkylningar när han var yngre och även inhalerat är jag rädd att det kanske är astmatiskt. Någon som vet om man kan få hosta även av andra anledningar i samband med ansträngning? Det var varmt vid båda tillfällena
  3. Medlem sedan
    Oct 2000
    #2

    Barn kan ju

    få hosta av olika anledningar utan att det är något särskilt. Men med det i bakhuvudet att han tidigare haft infektionsastma så händer det att barn med infektionsastma utvecklar ansträngningsastma senare.

    Du får hålla ett öga på honom och se om han hostar mer och/ eller verkar ansträngd då han springer eller liknande. Skulle det upprepas kan det vara läge att ta med honom till läkaren, tycker jag.
  4. 2
    Barn kan ju få hosta av olika anledningar utan att det är något särskilt. Men med det i bakhuvudet att han tidigare haft infektionsastma så händer det att barn med infektionsastma utvecklar ansträngningsastma senare.

    Du får hålla ett öga på honom och se om han hostar mer och/ eller verkar ansträngd då han springer eller liknande. Skulle det upprepas kan det vara läge att ta med honom till läkaren, tycker jag.
  5. Pillerill
    #3

    Är det inte luftvägarna som

    \"drar ihop\" sig vid en astmaattack? Så att det uppstår ett väsande ljud när de andas? Och att de själva upplever att de inte får in nog med luft (syre)?

    Jag tycker inte det låter som astma...
  6. 3
    Är det inte luftvägarna som \"drar ihop\" sig vid en astmaattack? Så att det uppstår ett väsande ljud när de andas? Och att de själva upplever att de inte får in nog med luft (syre)?

    Jag tycker inte det låter som astma...
  7. Medlem sedan
    Oct 2000
    #4

    Barn har

    inte alls alltid ett väsande ljud vid astma. Deras luftrör ger ofta ett rosslande ljud eller hosta som symtom på astma. Det är skillnad mellan barn och vuxna på det sättet och det är anledningen till att det kallas för barnastma.
    Har man astma upplever man inte att det är svårt att få IN luft utan det är UTandningen som är det stora problemet. Har barnet svårt att dra in luft ligger krupp närmare till.
  8. 4
    Barn har inte alls alltid ett väsande ljud vid astma. Deras luftrör ger ofta ett rosslande ljud eller hosta som symtom på astma. Det är skillnad mellan barn och vuxna på det sättet och det är anledningen till att det kallas för barnastma.
    Har man astma upplever man inte att det är svårt att få IN luft utan det är UTandningen som är det stora problemet. Har barnet svårt att dra in luft ligger krupp närmare till.

Liknande trådar

  1. Hosta, snor, feber.. ASTMA...
    By miixs in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-14, 14:46
  2. Ni med astma eller barn med astma...
    By marmeglad in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-04-16, 18:23
  3. Kan hosta vara astma?
    By lillpella in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-13, 21:32
  4. Lite ont vid ansträngning...
    By MrsHyde in forum Förlossning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-06, 08:16
  5. ännu mer astma - anstr.astma?
    By -Veronica- in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-08, 12:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar