Min dotter vill vara kille!
Föräldraskap
  1. Kixet
    #1

    Min dotter vill vara kille!

    Hej!
    Jag har en liten tjej på 8 år som denna sommar har blivit helt förtvivlad eftersom hon insett att hon inte kommer få en snopp som alla andra killar. (Jag har skrivit om detta under känsliga snack- barn m själsliga problem). Anledningen att jag skriver här också är för att jag undrar om någon kan tipsa om böcker på ämnet sv. el engelska (dvs för vuxna om barn som visar tecken på transexualitet) samt om det finns någon film eller bra barnbok om homo och eller transexualitet. Jag har för mig att det finns en film om en liten kille som vill vara tjej men det kanske inte är en barnfilm? Hur som helst alla tips tas oerhört tacksamt emot. Min dotter är 8 år och hon har alltid pratat om sen dagis vilka tjejer som är söta och vem hon vill pussa och den delen har varit relativt okomplicerad, framförallt för henne själv. Även om alla tecken funnits där så blev chocken rätt stor för oss.
  2. 1
    Min dotter vill vara kille! Hej!
    Jag har en liten tjej på 8 år som denna sommar har blivit helt förtvivlad eftersom hon insett att hon inte kommer få en snopp som alla andra killar. (Jag har skrivit om detta under känsliga snack- barn m själsliga problem). Anledningen att jag skriver här också är för att jag undrar om någon kan tipsa om böcker på ämnet sv. el engelska (dvs för vuxna om barn som visar tecken på transexualitet) samt om det finns någon film eller bra barnbok om homo och eller transexualitet. Jag har för mig att det finns en film om en liten kille som vill vara tjej men det kanske inte är en barnfilm? Hur som helst alla tips tas oerhört tacksamt emot. Min dotter är 8 år och hon har alltid pratat om sen dagis vilka tjejer som är söta och vem hon vill pussa och den delen har varit relativt okomplicerad, framförallt för henne själv. Även om alla tecken funnits där så blev chocken rätt stor för oss.
  3. Medlem sedan
    Apr 2001
    #2

    Inga böcker men väl

    en god kontakt kan jag skicka, Lukas Romson. Honom hittar du på http://lukas.romson.org

    Han är *mycket* duktig och påläst och dessutom en väldigt bra kille att prata med. Han kan säkert hjälpa dig med alla tänkbara tips och frågeställningar.

    Hoppas att du får god hjälp på vägen!
  4. 2
    Inga böcker men väl en god kontakt kan jag skicka, Lukas Romson. Honom hittar du på http://lukas.romson.org

    Han är *mycket* duktig och påläst och dessutom en väldigt bra kille att prata med. Han kan säkert hjälpa dig med alla tänkbara tips och frågeställningar.

    Hoppas att du får god hjälp på vägen!
  5. Lillan
    #3

    Jag blir alldeles

    tårögd av ditt inlägg (läste även på det andra snacket). Jag kan bara föreställa mig vad ni som föräldrar går igenom just nu! Att ni är där för er dotter och försöker stötta henne så som ni gör, leta information och respekterar vad hon vill kalla sig. Vilka stora människor ni är! Ni ger mig hopp om världen. Kom ihåg att ta hand om varandra och er själva också, nu när ni antagligen koncentrerar er ganska mycket på ert barn. Önskar er alla det allra bästa!
  6. 3
    Jag blir alldeles tårögd av ditt inlägg (läste även på det andra snacket). Jag kan bara föreställa mig vad ni som föräldrar går igenom just nu! Att ni är där för er dotter och försöker stötta henne så som ni gör, leta information och respekterar vad hon vill kalla sig. Vilka stora människor ni är! Ni ger mig hopp om världen. Kom ihåg att ta hand om varandra och er själva också, nu när ni antagligen koncentrerar er ganska mycket på ert barn. Önskar er alla det allra bästa!
  7. Medlem sedan
    Aug 2006
    #4

    Åhhh...snyft...

    tack, vad ditt svar värmde. Jag sitter nämligen här och känner mig livrädd med massa tankar och känslor som jag aldrig trodde att jag skulle ha. Just för att de gäller min \"egen\" dotter.
  8. 4
    Åhhh...snyft... tack, vad ditt svar värmde. Jag sitter nämligen här och känner mig livrädd med massa tankar och känslor som jag aldrig trodde att jag skulle ha. Just för att de gäller min \"egen\" dotter.
  9. Medlem sedan
    Aug 2006
    #5

    Liten reflektion...

    ...jag vet att jag inte tillhör målgruppen för det här snacket eftersom jag lever med en man men i och med att jag antagligen har fått ett litet regnbågsbarn (otroligt fint ord) så måste jag väl vara en regnbågsförälder ;-)?
  10. 5
    Liten reflektion... ...jag vet att jag inte tillhör målgruppen för det här snacket eftersom jag lever med en man men i och med att jag antagligen har fått ett litet regnbågsbarn (otroligt fint ord) så måste jag väl vara en regnbågsförälder ;-)?
  11. Medlem sedan
    Jun 2004
    #6

    Kanske skulle det heta

    Regnbågsfamiljer? Jag är glad att ha dig här, även om jag tyvärr inte har så mycket erfarenhet av just era funderingar.
  12. 6
    Kanske skulle det heta Regnbågsfamiljer? Jag är glad att ha dig här, även om jag tyvärr inte har så mycket erfarenhet av just era funderingar.
  13. Medlem sedan
    Aug 2006
    #7

    jag är glad

    att jag hittat hit, om man jmfr. detta snack med andra så har det relativt få inlägg, om man utökade målgruppen till \"regnbågsfamiljer\" så kanske fler skulle hitta hit?
  14. 7
    jag är glad att jag hittat hit, om man jmfr. detta snack med andra så har det relativt få inlägg, om man utökade målgruppen till \"regnbågsfamiljer\" så kanske fler skulle hitta hit?
  15. Tyrvi
    #8

    Filmen du tänker på

    är antagligen Mitt liv i rosa. En mycket bra film, men se till att ni föräldrar ser den först så kan ni själva avgöra om den är lämplig för ert barn. Den innehåller scener där föräldrarna slår och säger olämpliga saker till sitt barn, men slutet är ljust ändå. Och jag tycker framför allt att ni föräldrar ska se den för den handlar nog mest om hur jobbigt det kan vara för föräldrar att få ett barn som rör sig utanför könsnormen.

    Och självklart hör din fråga hemma här.

  16. 8
    Filmen du tänker på är antagligen Mitt liv i rosa. En mycket bra film, men se till att ni föräldrar ser den först så kan ni själva avgöra om den är lämplig för ert barn. Den innehåller scener där föräldrarna slår och säger olämpliga saker till sitt barn, men slutet är ljust ändå. Och jag tycker framför allt att ni föräldrar ska se den för den handlar nog mest om hur jobbigt det kan vara för föräldrar att få ett barn som rör sig utanför könsnormen.

    Och självklart hör din fråga hemma här.

Liknande trådar

  1. Jag vill vara min dotter...
    By SAGA! in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-05-12, 18:31
  2. Min dotter vill vara kille
    By Kixet in forum Känsliga snack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 13:02
  3. Min dotter vill också vara pojke
    By Flick o pojkmamman in forum Feminism & jämställdhet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-15, 15:53
  4. Olivia vill vara kille....
    By Britta&Olivia in forum _0210 Oktoberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-21, 13:01
  5. Dotter bråkar med sin kille
    By ~Trixie~ in forum Tonåringar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-17, 06:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar