Specialintressen
Autismspektrum
  1. Annika
    #1

    Specialintressen

    Skulle vara lite spännande att höra vad era barn har för specialintressen (fixeringar).
    Min pojke på 11 år har Hockey som intresse,
  2. 1
    Specialintressen Skulle vara lite spännande att höra vad era barn har för specialintressen (fixeringar).
    Min pojke på 11 år har Hockey som intresse,
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2

    Pickadoller

    superhjältar, robotar är det här. Du ska se hans vapenarsenal. Jisses!
    Spöken, fladdermöss, spindlar och bläckfiskar är också högintressanta.
  4. 2
    Pickadoller superhjältar, robotar är det här. Du ska se hans vapenarsenal. Jisses!
    Spöken, fladdermöss, spindlar och bläckfiskar är också högintressanta.
  5. Medlem sedan
    Nov 2002
    #3

    Mina är ju så små...

    så det är lite svårt att veta :)

    Nora märker jag inget på alls faktiskt...mer än att hon är galen i tvättrådslappar men hon använder ju dem som snuttar och har gjort sedan hon var 4 månader, så det har nog inte så mycket med specialintresse att göra :)

    Saga däremot älskar allt som skall sättas ihop...framförallt pussel! Och sedan är Nalle Puh en jättefavorit! Så pussel med Nalle Puh är mao kanonpresenter ;)
    Fast hennes stora last är nog böcker, bläddra och titta på bilder, sortera titta lite till...lik mamma mao :D
  6. 3
    Mina är ju så små... så det är lite svårt att veta :)

    Nora märker jag inget på alls faktiskt...mer än att hon är galen i tvättrådslappar men hon använder ju dem som snuttar och har gjort sedan hon var 4 månader, så det har nog inte så mycket med specialintresse att göra :)

    Saga däremot älskar allt som skall sättas ihop...framförallt pussel! Och sedan är Nalle Puh en jättefavorit! Så pussel med Nalle Puh är mao kanonpresenter ;)
    Fast hennes stora last är nog böcker, bläddra och titta på bilder, sortera titta lite till...lik mamma mao :D
  7. Anna
    #4

    Djur!!

    Johan som snart fyller 12 kan allt om djur och speciell fåglar. Han plöjer genom varenda bok han kommer över och minns i stort sett allt. Även fåglarnas läten har han blivit jätteduktig på. Anna som är 9 är helt fixerad vid att knyta. Rep, snören, tunna gardiner (suck, blir så skrynkliga), mattfransar, dukfransar mm.
  8. 4
    Djur!! Johan som snart fyller 12 kan allt om djur och speciell fåglar. Han plöjer genom varenda bok han kommer över och minns i stort sett allt. Även fåglarnas läten har han blivit jätteduktig på. Anna som är 9 är helt fixerad vid att knyta. Rep, snören, tunna gardiner (suck, blir så skrynkliga), mattfransar, dukfransar mm.
  9. Medlem sedan
    Jan 2003
    #5

    Pippi Långstrump...

    ..de senaste två åren men det börjar tack och lov mattas av nu. Inte för att jag har nåt emot Pippi, men det kan bli för mycket av det goda ibland. Nu är det prinsessor och rosa som gäller på allt, och jag hoppas det är väldigt övergående, för jag kräks snart.
  10. 5
    Pippi Långstrump... ..de senaste två åren men det börjar tack och lov mattas av nu. Inte för att jag har nåt emot Pippi, men det kan bli för mycket av det goda ibland. Nu är det prinsessor och rosa som gäller på allt, och jag hoppas det är väldigt övergående, för jag kräks snart.
  11. mamma S
    #6

    Dyrkar var det förr...

    Min grabb har bytt specialintresse då och då.
    Han har haft t ex:
    Dyrkar
    Fyrverkerier
    Svärd och sablar
    Ädelstenar
    Nu är det väl datorn, och spelet world of warcraft, som överskuggar allt annat sedan ungefär ett år tillbaka. Som nummer två kommer katten.
  12. 6
    Dyrkar var det förr... Min grabb har bytt specialintresse då och då.
    Han har haft t ex:
    Dyrkar
    Fyrverkerier
    Svärd och sablar
    Ädelstenar
    Nu är det väl datorn, och spelet world of warcraft, som överskuggar allt annat sedan ungefär ett år tillbaka. Som nummer två kommer katten.
  13. Medlem sedan
    Oct 2005
    #7

    Min femåring

    har djur som specialintresse med fokus på dinosaurier och reptiler.
    Detta intresse har han haft sedan han var tre år.
  14. 7
    Min femåring har djur som specialintresse med fokus på dinosaurier och reptiler.
    Detta intresse har han haft sedan han var tre år.
  15. Nickan
    #8

    här är det....

    skateboard, både åkning och alla tillbehör mm.
    Det har hållit i sig 2 år nu, döm om min förvåning när han kom och bad att vi skulle sätta undan skateboardbrädan för när det var sommarlov ville han inte åka utan hellre bada och hoppa studsmatta istället. idag är han och åker för första gången på flera veckor.....
  16. 8
    här är det.... skateboard, både åkning och alla tillbehör mm.
    Det har hållit i sig 2 år nu, döm om min förvåning när han kom och bad att vi skulle sätta undan skateboardbrädan för när det var sommarlov ville han inte åka utan hellre bada och hoppa studsmatta istället. idag är han och åker för första gången på flera veckor.....
  17. Medlem sedan
    Sep 2004
    #9

    Dataspel,

    film, dataspel, film, dataspel, film o.s.v. i all oändlighet Har väl varit så i 3 år! Tycker det är kul att vara ute och bada och massa annat, när man väl kommer så långt, men resan dit är inte lätt (den mentala alltså).
  18. 9
    Dataspel, film, dataspel, film, dataspel, film o.s.v. i all oändlighet Har väl varit så i 3 år! Tycker det är kul att vara ute och bada och massa annat, när man väl kommer så långt, men resan dit är inte lätt (den mentala alltså).
  19. Medlem sedan
    Jan 2003
    #10

    Här med

    som innehåller de sakerna som han har som specialintresse.
  20. 10
    Här med som innehåller de sakerna som han har som specialintresse.
  21. jonismamma
    #11

    här e det tåg

    som har varat längst...o med det tillkom intresset för elektrisitet o kablar
    sen har han alltid haft ett sidointresse som varierar o som nu e dataspel.
  22. 11
    här e det tåg som har varat längst...o med det tillkom intresset för elektrisitet o kablar
    sen har han alltid haft ett sidointresse som varierar o som nu e dataspel.
  23. Medlem sedan
    Apr 2002
    #12

    Tåg var det först,

    sedan Formel1-bilar och nu tecknas det tredimensionella serier både för hand och i dator.
  24. 12
    Tåg var det först, sedan Formel1-bilar och nu tecknas det tredimensionella serier både för hand och i dator.
  25. Medlem sedan
    Oct 2005
    #13

    Bebisar...

    och allt som har med dem att göra. Sedan ett halvår tillbaka är dottern (4 år) överförtjust i bebisar som hon vill klappa, hjälpa och gosa med. Superintresserad av att de ammas, kan stå och beundra spjällsängar och drömmer om att få lägga sig i en sådan. Lyckan var total när Ikeakatalogen kom för nu letar hon snabbt upp sidorna med spjällsängar och beundrar dem. Nappar är också ett intressant ämne. Hon tjatar och ältar om vem som sover i stor säng och vem som sover i spjällsäng, vem som har napp och vem som inte har etc. Däremellan vill hon själv vara bebis.
    På semestern fick hon följa med upp på vinden för att hämta en resväska och lyckan var total när hon upptäckte sin gamla spjällsäng. Snabbt klättrade hon i den och sedan fick jag i princip bända loss henne och bära en skrikande dotter från vinden.
  26. 13
    Bebisar... och allt som har med dem att göra. Sedan ett halvår tillbaka är dottern (4 år) överförtjust i bebisar som hon vill klappa, hjälpa och gosa med. Superintresserad av att de ammas, kan stå och beundra spjällsängar och drömmer om att få lägga sig i en sådan. Lyckan var total när Ikeakatalogen kom för nu letar hon snabbt upp sidorna med spjällsängar och beundrar dem. Nappar är också ett intressant ämne. Hon tjatar och ältar om vem som sover i stor säng och vem som sover i spjällsäng, vem som har napp och vem som inte har etc. Däremellan vill hon själv vara bebis.
    På semestern fick hon följa med upp på vinden för att hämta en resväska och lyckan var total när hon upptäckte sin gamla spjällsäng. Snabbt klättrade hon i den och sedan fick jag i princip bända loss henne och bära en skrikande dotter från vinden.
  27. Medlem sedan
    Jul 2005
    #14

    James Bond

    Lilla H är 11 och blev intresserad av James Bond som sexåring. Han har alla filmer, samlar seriemagasin, som han köper i antikvariat o köper samlarbilar på \"Tradera\".
  28. 14
    James Bond Lilla H är 11 och blev intresserad av James Bond som sexåring. Han har alla filmer, samlar seriemagasin, som han köper i antikvariat o köper samlarbilar på \"Tradera\".
  29. Björnens mamma
    #15

    Brio tågbanan

    är ju hyperintressant, även titta i leksakskataloger vad det finns för olika delar att köpa till den.
  30. 15
    Brio tågbanan är ju hyperintressant, även titta i leksakskataloger vad det finns för olika delar att köpa till den.
  31. Medlem sedan
    Nov 2002
    #16

    radio..

    Radio är jätteinteressant, men också nyheter och all kollektiv traffik. Joshua läser Dn värje dag och kollar på nyheter och efterlyst. Han gillar också allsång på skansen och att föreslå arbete för alla han känner. Mat är också väldigt interessant. Joshua blir 13 i oktober.
  32. 16
    radio.. Radio är jätteinteressant, men också nyheter och all kollektiv traffik. Joshua läser Dn värje dag och kollar på nyheter och efterlyst. Han gillar också allsång på skansen och att föreslå arbete för alla han känner. Mat är också väldigt interessant. Joshua blir 13 i oktober.
  33. Medlem sedan
    Apr 2000
    #17

    Sjukvård, sjukhus och...

    allt som har med doktorer att göra :D

    Har hängt med sedan hon var 2 år och alla hennes dockor och gosedjur har varit föremål för utredningar och brytit benet åtminstonde 15 gånger var :)

    Dinosaurier och rymden har också varit på tapeten ett par gånger. Djur överlag är alltid intressant, och sedan denna hunger efter nya fakta är väl ett slags inresse det med. Hon kan läsa Faktaböcker hon har bläddrat igenom hela Focus samt kollar alltid av olika sidor på nätet som NASA, Discovery och andra sidor som tar upp olika fakta.

    Under en period när hon var 3-4 år så var det snören. Hon knöt dem överallt på alla möjliga och omöjliga sätt och satte ihop dem med andra snören. En dag när jag skulle gå upp på övervångingen så hade hon fått tag i en massa garnnystan och knytit snören fram och tillbaka i hela trappen så jag fick hämta en sax för att överhuvudtaget komma upp på övervångingen :)
  34. 17
    Sjukvård, sjukhus och... allt som har med doktorer att göra :D

    Har hängt med sedan hon var 2 år och alla hennes dockor och gosedjur har varit föremål för utredningar och brytit benet åtminstonde 15 gånger var :)

    Dinosaurier och rymden har också varit på tapeten ett par gånger. Djur överlag är alltid intressant, och sedan denna hunger efter nya fakta är väl ett slags inresse det med. Hon kan läsa Faktaböcker hon har bläddrat igenom hela Focus samt kollar alltid av olika sidor på nätet som NASA, Discovery och andra sidor som tar upp olika fakta.

    Under en period när hon var 3-4 år så var det snören. Hon knöt dem överallt på alla möjliga och omöjliga sätt och satte ihop dem med andra snören. En dag när jag skulle gå upp på övervångingen så hade hon fått tag i en massa garnnystan och knytit snören fram och tillbaka i hela trappen så jag fick hämta en sax för att överhuvudtaget komma upp på övervångingen :)
  35. Medlem sedan
    Nov 1999
    #18

    min son har ingen diagnos

    men skall utredas (Asperger) han har specialintresse han spelar lever leker DATASPEL gör han något i vrkliga livet så är han datorn.. tex om mans pelar spel.. du är datorn mamma... han kör repliker från spel.. ett tag spelade han Cs (jaja JAG VET att han är för liten :)) då var han besatt av vapnen kan nästan alla manm.. lirar det helt utan problem (styr med mus+tangentbord) har kunnat det sedan 3 års åldern.. nu fyller han 6 om 1½ mån... han lever dataspel helt enkelt... mn nu e han inne i BOKSTÄVER YESS.. hur skönt e inte det när han börjar 6års *glad* s han över sig på att läsa.. ungen ger ju aldrig upp så han lär kunna det innan han börjar.. specialintressen är BRA ibland :)
  36. 18
    min son har ingen diagnos men skall utredas (Asperger) han har specialintresse han spelar lever leker DATASPEL gör han något i vrkliga livet så är han datorn.. tex om mans pelar spel.. du är datorn mamma... han kör repliker från spel.. ett tag spelade han Cs (jaja JAG VET att han är för liten :)) då var han besatt av vapnen kan nästan alla manm.. lirar det helt utan problem (styr med mus+tangentbord) har kunnat det sedan 3 års åldern.. nu fyller han 6 om 1½ mån... han lever dataspel helt enkelt... mn nu e han inne i BOKSTÄVER YESS.. hur skönt e inte det när han börjar 6års *glad* s han över sig på att läsa.. ungen ger ju aldrig upp så han lär kunna det innan han börjar.. specialintressen är BRA ibland :)
  37. Lindel0u
    #19

    Gromam:-)

    Pelle gromammar.Han tvinnar,snurrar filtar,gardiner,dukar,rep.Dett a döpte han tidigt till gromam och det har fått heta så hans specialintresse. Han är intresserad av figurer i perioder som först Teletubbies (lääänge) sen Jordgubbsflickan!och nu är det Nalle Puh.
    Ludde gillar långa saker .Lite svårt att förklara men dom ska upp i skyn som vägskyltar,träd eller saker som han själv håller upp som kvastar och moppar osv. Han är även intresserad av att studera vinden (den kollar man ju på nerifrån)och upp i trapphus,luckor i tak osv. Reflexer gillade han tidigt.
  38. 19
    Gromam:-) Pelle gromammar.Han tvinnar,snurrar filtar,gardiner,dukar,rep.Dett a döpte han tidigt till gromam och det har fått heta så hans specialintresse. Han är intresserad av figurer i perioder som först Teletubbies (lääänge) sen Jordgubbsflickan!och nu är det Nalle Puh.
    Ludde gillar långa saker .Lite svårt att förklara men dom ska upp i skyn som vägskyltar,träd eller saker som han själv håller upp som kvastar och moppar osv. Han är även intresserad av att studera vinden (den kollar man ju på nerifrån)och upp i trapphus,luckor i tak osv. Reflexer gillade han tidigt.
  39. mammemi
    #20

    Barn

    Småbarn. Det har hon haft sedan hon fick sin lillasyster vid tre års ålder (hon är 19 nu).
  40. 20
    Barn Småbarn. Det har hon haft sedan hon fick sin lillasyster vid tre års ålder (hon är 19 nu).
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Specialintressen?
    By morx2 in forum Autismspektrum
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-01-07, 14:08
  2. Specialintressen
    By tvättmadam in forum Autismspektrum
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-08-26, 20:26
  3. Specialintressen?
    By Lilla Blå in forum Autismspektrum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 21:20
  4. Specialintressen?
    By lindel0u in forum Autismspektrum
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2007-02-11, 10:59
  5. Specialintressen!?
    By Mamicka in forum Autismspektrum
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 17:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar