Apropå "fyllediskussion"
Tonåringar
  1. Iv Crew med låångt inlägg
    #1

    Apropå \"fyllediskussion\"

    Det är gansk intressant hur olika man resonerar. Jag skulle bli skogstokig och skälla som en bandhund samt hårt bestraffa en fylleincident (om jag visste att det var sant alltså)om någon av mina döttrar dummade sig så. (lycklig än så länge)
    Min grundtes är att varje unge behöver en galen förälder att skylla på. \"nää, jag kan inte smita ut/dricka/snatta/eller vad det nu är eftersom min mamma skulle bli gaalen om hon kom på det\" Visst är det schysst om ungarna vågar stå för att de är töntiga/mesiga/rädda, men de flesta orkar inte stå emot. Alltså är min tes att det är bra om alla vet att XX:s mamma är ett kontrollerande rabiat monster (överdrift) så att de _verkligen_förstår att hon bangar ur. Med den morsan...då skulle de det med.
    Jag jobbar som nicket avslöjar, på IV, och de flesta ungarna där anser att även om det är jobbigt med kontrollen, så är det skönt att kunna ha ngt att skylla på. Om man bara får suckar och allvarliga snack så känns det inget, liksom, som en kille sa.
    Och en diskussionsuppgift vi inte lyckats lösa är denna:
    En 16-årig grabb kommer hem sent, väcker sin mor och säger:\"Jag vill bara berätta, så du vet, att ikväll drack jag 2 starköl. Och jag rökte.\" Jaha, tänker hon, så bra att han erkände. Där ser jag att jag kan lita på mitt ättelägg. MEN, på morgonen kommer fler tankar. Var det bara 2? Eller 6, men erkände det lilla för att undgå storstraff? Eller var det \"bara\" öl? Och jag KAN ju faktiskt inte lita på honom. Han drack ju. Men å andra sidan erkände han och det var ju bra...
    Hur gör jag? Straffar felet, eller berömmer ärligheten? Kom loss! Vad tycker ni?
  2. 1
    Apropå \"fyllediskussion\" Det är gansk intressant hur olika man resonerar. Jag skulle bli skogstokig och skälla som en bandhund samt hårt bestraffa en fylleincident (om jag visste att det var sant alltså)om någon av mina döttrar dummade sig så. (lycklig än så länge)
    Min grundtes är att varje unge behöver en galen förälder att skylla på. \"nää, jag kan inte smita ut/dricka/snatta/eller vad det nu är eftersom min mamma skulle bli gaalen om hon kom på det\" Visst är det schysst om ungarna vågar stå för att de är töntiga/mesiga/rädda, men de flesta orkar inte stå emot. Alltså är min tes att det är bra om alla vet att XX:s mamma är ett kontrollerande rabiat monster (överdrift) så att de _verkligen_förstår att hon bangar ur. Med den morsan...då skulle de det med.
    Jag jobbar som nicket avslöjar, på IV, och de flesta ungarna där anser att även om det är jobbigt med kontrollen, så är det skönt att kunna ha ngt att skylla på. Om man bara får suckar och allvarliga snack så känns det inget, liksom, som en kille sa.
    Och en diskussionsuppgift vi inte lyckats lösa är denna:
    En 16-årig grabb kommer hem sent, väcker sin mor och säger:\"Jag vill bara berätta, så du vet, att ikväll drack jag 2 starköl. Och jag rökte.\" Jaha, tänker hon, så bra att han erkände. Där ser jag att jag kan lita på mitt ättelägg. MEN, på morgonen kommer fler tankar. Var det bara 2? Eller 6, men erkände det lilla för att undgå storstraff? Eller var det \"bara\" öl? Och jag KAN ju faktiskt inte lita på honom. Han drack ju. Men å andra sidan erkände han och det var ju bra...
    Hur gör jag? Straffar felet, eller berömmer ärligheten? Kom loss! Vad tycker ni?
  3. Marmelad
    #2

    Bra filosofi :-)

    Jag tänker likadant. OCH jag är säker på att dottern tycker att jag är mycket bra att ha till hands att skylla på :-).

    Skitsvårt problem dock att lösa. Min dotter har berättat att hon \"smakat\" på öl. Då har jag reagerat med något mellanting, dels sagt (med min stränga röst) att jag faktiskt inte vill att hon dricker, att kroppen inte mår bra av det osv, sen berättat VAD jag mest oroar mig för, att hon ska råka illa ut osv. Så skäll blandat med ett logisk resonemang.
  4. 2
    Bra filosofi :-) Jag tänker likadant. OCH jag är säker på att dottern tycker att jag är mycket bra att ha till hands att skylla på :-).

    Skitsvårt problem dock att lösa. Min dotter har berättat att hon \"smakat\" på öl. Då har jag reagerat med något mellanting, dels sagt (med min stränga röst) att jag faktiskt inte vill att hon dricker, att kroppen inte mår bra av det osv, sen berättat VAD jag mest oroar mig för, att hon ska råka illa ut osv. Så skäll blandat med ett logisk resonemang.
  5. marib
    #3

    Tycker du har rätt

    och personligen så ÄR jag nog rätt hemsk :-) tycker sonen. Kompisarna tycker av nån anledning att jag är rätt \"cool\" ibland. Framförallt när jag dyker upp som gubben i lådan där de minst av allt anar det :-)
    Dilemmat... hm när jag funderat lite så hade jag nog berömt för ärligheten och inte straffat... DÅ men jag hade letat upp son + kompisar betydligt oftare för att kontrollera (och sonen hade nog sett DET som ett straff).
  6. 3
    Tycker du har rätt och personligen så ÄR jag nog rätt hemsk :-) tycker sonen. Kompisarna tycker av nån anledning att jag är rätt \"cool\" ibland. Framförallt när jag dyker upp som gubben i lådan där de minst av allt anar det :-)
    Dilemmat... hm när jag funderat lite så hade jag nog berömt för ärligheten och inte straffat... DÅ men jag hade letat upp son + kompisar betydligt oftare för att kontrollera (och sonen hade nog sett DET som ett straff).
  7. gammelmor.
    #4

    kanske knäpp

    men jag tycker inte att det är en världskatastrof om en 16åring dricker nångång. Däremot så tycker jag att det skulle vara en värlsdkatastrof om h*n inte vågade komma hem om det skulle bli för mycket alkohol ikroppen. Om h*n visste att jag skulle \"freaka ur\" om h*n kom hem full och därför skulle välja att inte gå hem för att få hjälp så tycker jag att det skulle vara hemskt.
    Jag har två pojkar, den ena är 23 och den andra snart 20 och jag har aldrig upplevt dessa problem. Den ena började gå på krog/fester i gymnasiet och den andra dricker någongång ibland bara. Nu har jag en dotter på snart 15 år som hatar alla som dricker, tycker de beter sig som nördar (få se hur länge det håller i sig). Skulle hon dricka någongång så tänker jag inte göra någon stor affär av det. Mina killar är idag mycket lugna och fina de lever sina liv (utan att ha blivit vare sig alkoholister eller kriminella) med högskola och arbete, trots att båda drack öl när de var 16/17 år.
    Måste bara förtydliga lite för de som har barn som eventuellt kommer att gå på IV. Att gå på IV innebär inte att man behöver vara en \"strulputte\" man går oftast där enbart för att man inte har klarat basämnena i grundskolan och detta grundar sig oftare på läs-och skrivsvårigheter och koncentrationsproblem än på att man strulat i grundskolan. Jag arbetar själv med Aspergerbarn integrerade i vanliga skolan.
  8. 4
    kanske knäpp men jag tycker inte att det är en världskatastrof om en 16åring dricker nångång. Däremot så tycker jag att det skulle vara en värlsdkatastrof om h*n inte vågade komma hem om det skulle bli för mycket alkohol ikroppen. Om h*n visste att jag skulle \"freaka ur\" om h*n kom hem full och därför skulle välja att inte gå hem för att få hjälp så tycker jag att det skulle vara hemskt.
    Jag har två pojkar, den ena är 23 och den andra snart 20 och jag har aldrig upplevt dessa problem. Den ena började gå på krog/fester i gymnasiet och den andra dricker någongång ibland bara. Nu har jag en dotter på snart 15 år som hatar alla som dricker, tycker de beter sig som nördar (få se hur länge det håller i sig). Skulle hon dricka någongång så tänker jag inte göra någon stor affär av det. Mina killar är idag mycket lugna och fina de lever sina liv (utan att ha blivit vare sig alkoholister eller kriminella) med högskola och arbete, trots att båda drack öl när de var 16/17 år.
    Måste bara förtydliga lite för de som har barn som eventuellt kommer att gå på IV. Att gå på IV innebär inte att man behöver vara en \"strulputte\" man går oftast där enbart för att man inte har klarat basämnena i grundskolan och detta grundar sig oftare på läs-och skrivsvårigheter och koncentrationsproblem än på att man strulat i grundskolan. Jag arbetar själv med Aspergerbarn integrerade i vanliga skolan.
  9. Helena
    #5

    Jag vill bara säga...

    ... att jag helt och hållet håller med om att förälderns uppgift och roll när det gäller tonåringarnas mindre genomtänkta tilltag (alkohol, rökning, droger, utespring, vidlyftigt sexliv kanske till och med) ÄR att vara den jobbiga tjatmorsan/farsan. Och undersökningar kring vad de olika föräldrastrategierna utmynnar i i verkligheten tycks ge den åsikten rätt. Det är INTE bättre att vara förstående och bjuda på sprit hemma för att göra det mindre spännande, det är en tragisk missuppfattning och leder bara till att legitimera alkohol fast alla vet att det är skadligt för en växande kropp.

    Min äldste är bara 13 år än och har just nu en väldigt sträng syn på alkohol och fylla. Han tycker det är obehagligt med berusade personer, unga som gamla. Det kan ändras och kommer att göra det men jag kommer aldrig att vara en tillåtande kompisförälder i detta. Ärlighet kommer att uppskattas men självklart skulle jag vara på min vakt och ta tillfället att inskärpa betydelsen av att avstå från alkohol och annat så länge som möjligt.
  10. 5
    Jag vill bara säga... ... att jag helt och hållet håller med om att förälderns uppgift och roll när det gäller tonåringarnas mindre genomtänkta tilltag (alkohol, rökning, droger, utespring, vidlyftigt sexliv kanske till och med) ÄR att vara den jobbiga tjatmorsan/farsan. Och undersökningar kring vad de olika föräldrastrategierna utmynnar i i verkligheten tycks ge den åsikten rätt. Det är INTE bättre att vara förstående och bjuda på sprit hemma för att göra det mindre spännande, det är en tragisk missuppfattning och leder bara till att legitimera alkohol fast alla vet att det är skadligt för en växande kropp.

    Min äldste är bara 13 år än och har just nu en väldigt sträng syn på alkohol och fylla. Han tycker det är obehagligt med berusade personer, unga som gamla. Det kan ändras och kommer att göra det men jag kommer aldrig att vara en tillåtande kompisförälder i detta. Ärlighet kommer att uppskattas men självklart skulle jag vara på min vakt och ta tillfället att inskärpa betydelsen av att avstå från alkohol och annat så länge som möjligt.
  11. Medlem sedan
    Dec 2000
    #6

    Måste våga komma hem berusade

    Jag håller helt med dig om att ungdomarna kan behöva ha någon att skylla på när de ska stå emot grupptrycket. Men om man måste bli galen eller om det räcker med allvarliga snack är nog olika mellan olika ungdomar. Min man och jag blir nästan aldrig arga, och när det gäller våra söner räcker det med att med att vi tydligt talar om vad vi tycker och hur vi ser på saken, men också låter dem komma till tals. Våra killar har accepterat och (hittills) följt de regler vi satt upp.

    Om det dessutom är \"arg morsas\" inlägg du tänker på här nere då kan det ju just också varit så att dottern inte alls druckit. När vi föräldrar är ute och nattvandrar här är det ibland vi som flamsar värst, för att vi har så roligt tillsammans.

    När det gäller din diskussionuppgift är jag en sådan som inte tycker om straff i någon situation. Däremot kan ju konsekvensen för grabben bli att man talar om att man inte kan lita på honom och att han därför t.ex. måste komma hem nykter kl. 22 i fortsättningen, så att man kan känna om han luktar alkohol. Men jag tror ändå på dialog framförallt och att både berömma ärligheten och samtidigt påpeka riskerna med att dricka i den åldern. Fältassistenterna brukar säga att det är viktigt att samtidigt som man gärna ska förbjuda sina ungdomar att dricka alkohol, så måste ungdomarna känna att de vågar gå hem även om de är berusade. Annars dräller de runt på stan till väldigt sent på natten, och det är ju riskfyllt.
  12. 6
    Måste våga komma hem berusade Jag håller helt med dig om att ungdomarna kan behöva ha någon att skylla på när de ska stå emot grupptrycket. Men om man måste bli galen eller om det räcker med allvarliga snack är nog olika mellan olika ungdomar. Min man och jag blir nästan aldrig arga, och när det gäller våra söner räcker det med att med att vi tydligt talar om vad vi tycker och hur vi ser på saken, men också låter dem komma till tals. Våra killar har accepterat och (hittills) följt de regler vi satt upp.

    Om det dessutom är \"arg morsas\" inlägg du tänker på här nere då kan det ju just också varit så att dottern inte alls druckit. När vi föräldrar är ute och nattvandrar här är det ibland vi som flamsar värst, för att vi har så roligt tillsammans.

    När det gäller din diskussionuppgift är jag en sådan som inte tycker om straff i någon situation. Däremot kan ju konsekvensen för grabben bli att man talar om att man inte kan lita på honom och att han därför t.ex. måste komma hem nykter kl. 22 i fortsättningen, så att man kan känna om han luktar alkohol. Men jag tror ändå på dialog framförallt och att både berömma ärligheten och samtidigt påpeka riskerna med att dricka i den åldern. Fältassistenterna brukar säga att det är viktigt att samtidigt som man gärna ska förbjuda sina ungdomar att dricka alkohol, så måste ungdomarna känna att de vågar gå hem även om de är berusade. Annars dräller de runt på stan till väldigt sent på natten, och det är ju riskfyllt.
  13. IVCrew
    #7

    IV betyder Individuellt program=

    att det finns lika många olika sorters ungar som det finns ungar och alla har rätt att få plats i skolan! Jag håller inte med dig om att det är flest ungdomar som bara inte klarat ämnena av skolanledning som går på IV. Hos oss märker vi tydligt hur allt går hand i hand, problem hemma, problem med skolan, problem med läsning, problem med koncentration. Ganska få har renodlade diagnoser som för just dem omöjliggör vanligt nationellt program. Oftast löser man då det med just det du jobbar med.
    Håller du inte med om att tex en pojke med en NP diagnos ofta har problem med reglerna hemma, borta samt också koncentrationen- vilket ofta betyder skolk och ett IG? Hur mycket än föräldrar och skola jobbat med barnet? Eller att en tjej med en supande förälder håller sig vaken på nätterna för att vakta på fimpglödar i sängar/soffor och då inte orkar koncentrera sig på inlärning på dagarna?
  14. 7
    IV betyder Individuellt program= att det finns lika många olika sorters ungar som det finns ungar och alla har rätt att få plats i skolan! Jag håller inte med dig om att det är flest ungdomar som bara inte klarat ämnena av skolanledning som går på IV. Hos oss märker vi tydligt hur allt går hand i hand, problem hemma, problem med skolan, problem med läsning, problem med koncentration. Ganska få har renodlade diagnoser som för just dem omöjliggör vanligt nationellt program. Oftast löser man då det med just det du jobbar med.
    Håller du inte med om att tex en pojke med en NP diagnos ofta har problem med reglerna hemma, borta samt också koncentrationen- vilket ofta betyder skolk och ett IG? Hur mycket än föräldrar och skola jobbat med barnet? Eller att en tjej med en supande förälder håller sig vaken på nätterna för att vakta på fimpglödar i sängar/soffor och då inte orkar koncentrera sig på inlärning på dagarna?
  15. IVCrew
    #8

    och min morfar sa alltid:

    \"Det finns ingenting i världen du kan göra som är som är så hemskt så att du inte kan berätta det för oss. Vad du än gör kommer vi alltid att älska dig. Men berätta alltid om du gjort något dumt. Det är skönast för dig i längden även om du får skäll\"
    Jag hoppas att mina ungar kan förstå det också, för jag tycker det är gräsligt om en 16-åring dricker. För förutom att man gör dummare saker berusad än nykter och en 16-åring ÄR omognare än en 18-20åring så om en gräns ruckas på är det en annan som ligger i farozonen, det är ju alltid själva gränsen som man vill spränga, för att raskt sträva efter nästa \"vuxenmärke\" Då har man snart gjort allt \"normalt\" innan själva åldern inträffat. Vad ska man utmana med då?
  16. 8
    och min morfar sa alltid: \"Det finns ingenting i världen du kan göra som är som är så hemskt så att du inte kan berätta det för oss. Vad du än gör kommer vi alltid att älska dig. Men berätta alltid om du gjort något dumt. Det är skönast för dig i längden även om du får skäll\"
    Jag hoppas att mina ungar kan förstå det också, för jag tycker det är gräsligt om en 16-åring dricker. För förutom att man gör dummare saker berusad än nykter och en 16-åring ÄR omognare än en 18-20åring så om en gräns ruckas på är det en annan som ligger i farozonen, det är ju alltid själva gränsen som man vill spränga, för att raskt sträva efter nästa \"vuxenmärke\" Då har man snart gjort allt \"normalt\" innan själva åldern inträffat. Vad ska man utmana med då?
  17. gammelmor
    #9

    delvis

    Arbetar med och har själv haft en Aspergerkille i 12 år. Problem i hemmet, tja om det man nu vill kalla det problem bara för att barnen gör allt på ett annorlunda sätt.
    IV är säkert också väldigt olika från kommun till kommun. De problem du tar upp måste behandlas långt före ett IV-program, redan från småskolan.
    Visst går det hand i hand men som sagt dessa problem \"dyker\" inte upp iom att barnet börjar gymnasiet.
  18. 9
    delvis Arbetar med och har själv haft en Aspergerkille i 12 år. Problem i hemmet, tja om det man nu vill kalla det problem bara för att barnen gör allt på ett annorlunda sätt.
    IV är säkert också väldigt olika från kommun till kommun. De problem du tar upp måste behandlas långt före ett IV-program, redan från småskolan.
    Visst går det hand i hand men som sagt dessa problem \"dyker\" inte upp iom att barnet börjar gymnasiet.
  19. Hoppas på svar
    #10

    Apropå IV-programmet och NP-diagnos

    Så då kommer alltså lärare o övrig skolpersonal att misstänka att vi som föräldrar gjort något fel med vårt barn?? För att han har en adhd-diagnos?Han har även autistiska drag men är en smart kille,normalbegåvad.Men avskyr skolan då han ej kunnat koncentrera sig någon längre stund.Och blivit orättvist behandlad.Ingen visste ju tidigare att han faktiskt HAR adhd,och inte bara det.

    Vi är utan överdrift ett föräldrapar som gör allt för alla våra barn.Har stenkoll,det vi kan i alla fall,hämtar,skjutsar,stöttar med läxor o skoljobb.Har nog tillbringat rätt många timmar i skolan..jag har inte ens jobbat de senaste åren utan vi har klarat oss på mannens inkomst.
    Enbart för att jag velat vara hemma när barnen kommit från skolan,och haft speciell koll på sonen..Ingen av barnen har varit ute och \"ränt\" sent eller så.Sonen m adhd är inte ens intresserad av uteliv,han har svårt för att vara social.

    Jag trodde i min enfald att det var alla möjliga \"sorters\" ungdomar som gick IV-programmet.Men nu tolkar jag det som om det är barn till föräldrar m bristande ansvarskänsla för sina barn.

    Ursäkta om jag tolkat dig fel,isåfall ber jag om ursäkt!
    Vi ska snart ha ett samtal inför terminsstart.Ska träffa rektor,kurator osv på skolan.Även psykologen som utredde sonen ska vara med och upplysa dem om hans funktionshinder.

    Men aldrig trodde jag i min vildaste fantasi att det kan vara så att skolpersonalen misstänker oss för att vara ett föräldrapar som har egna problem.Det har vi nämligen inte.
  20. 10
    Apropå IV-programmet och NP-diagnos Så då kommer alltså lärare o övrig skolpersonal att misstänka att vi som föräldrar gjort något fel med vårt barn?? För att han har en adhd-diagnos?Han har även autistiska drag men är en smart kille,normalbegåvad.Men avskyr skolan då han ej kunnat koncentrera sig någon längre stund.Och blivit orättvist behandlad.Ingen visste ju tidigare att han faktiskt HAR adhd,och inte bara det.

    Vi är utan överdrift ett föräldrapar som gör allt för alla våra barn.Har stenkoll,det vi kan i alla fall,hämtar,skjutsar,stöttar med läxor o skoljobb.Har nog tillbringat rätt många timmar i skolan..jag har inte ens jobbat de senaste åren utan vi har klarat oss på mannens inkomst.
    Enbart för att jag velat vara hemma när barnen kommit från skolan,och haft speciell koll på sonen..Ingen av barnen har varit ute och \"ränt\" sent eller så.Sonen m adhd är inte ens intresserad av uteliv,han har svårt för att vara social.

    Jag trodde i min enfald att det var alla möjliga \"sorters\" ungdomar som gick IV-programmet.Men nu tolkar jag det som om det är barn till föräldrar m bristande ansvarskänsla för sina barn.

    Ursäkta om jag tolkat dig fel,isåfall ber jag om ursäkt!
    Vi ska snart ha ett samtal inför terminsstart.Ska träffa rektor,kurator osv på skolan.Även psykologen som utredde sonen ska vara med och upplysa dem om hans funktionshinder.

    Men aldrig trodde jag i min vildaste fantasi att det kan vara så att skolpersonalen misstänker oss för att vara ett föräldrapar som har egna problem.Det har vi nämligen inte.
  21. Hoppas på svar
    #11

    Och apropå alkohol..

    så är det helt oacceptabelt att unga dricker innan de är 18 år.Självklart.Jag skulle bli lika arg som du.Vissa låter barnen smaka lite,vilket jag tycker är fel.Alkohol _är_ förbjudet tills man är 18.
    Jag dricker inte överhuvudtaget men min man gör ibland,men aldrig har han bjudit barnen att smaka..
  22. 11
    Och apropå alkohol.. så är det helt oacceptabelt att unga dricker innan de är 18 år.Självklart.Jag skulle bli lika arg som du.Vissa låter barnen smaka lite,vilket jag tycker är fel.Alkohol _är_ förbjudet tills man är 18.
    Jag dricker inte överhuvudtaget men min man gör ibland,men aldrig har han bjudit barnen att smaka..
  23. IVCrew försöker igen
    #12

    Nejnejnejnej!!!

    Det var ju verkligen inte så jag menade! *skrattar* Självklart menade jag ju inte att ungar som går på IV har föräldrar som inte bryr sig! Jag menade att det inte var färre strulpellar än andra! Jag menade att det finns många olika anledningar till att man är en sk strulpelle! NP och eller strul hemma, eller strul hemma/med kompisar. Och man kan ha eller inte ha en diagnos och ändå gå på IV.
    För att vara övertydlig: De flesta föräldrar som jag pratar med säger att deras unge minsann inte är en \"sån där\" (de menar sin ungdoms OBSklassunge) utan bara har lite Läs och skrivsvårigheter. Jag vänder mig mot statusindelningen av \"såna där\" och andra med problem som är \"rumsrena\" Jag vill att alla som går hos mig på IV ska vara där på sina egna premisser. Deras anledningar till varför de går på IV varierar och jag jobbar med alla ungar oavsett! Det säger tyvärr bara mig att folk tycker en del problem är \"finare\"? än andra. Och DET tycker jag inte om!
  24. 12
    Nejnejnejnej!!! Det var ju verkligen inte så jag menade! *skrattar* Självklart menade jag ju inte att ungar som går på IV har föräldrar som inte bryr sig! Jag menade att det inte var färre strulpellar än andra! Jag menade att det finns många olika anledningar till att man är en sk strulpelle! NP och eller strul hemma, eller strul hemma/med kompisar. Och man kan ha eller inte ha en diagnos och ändå gå på IV.
    För att vara övertydlig: De flesta föräldrar som jag pratar med säger att deras unge minsann inte är en \"sån där\" (de menar sin ungdoms OBSklassunge) utan bara har lite Läs och skrivsvårigheter. Jag vänder mig mot statusindelningen av \"såna där\" och andra med problem som är \"rumsrena\" Jag vill att alla som går hos mig på IV ska vara där på sina egna premisser. Deras anledningar till varför de går på IV varierar och jag jobbar med alla ungar oavsett! Det säger tyvärr bara mig att folk tycker en del problem är \"finare\"? än andra. Och DET tycker jag inte om!
  25. IVCrew försöker igen
    #13

    Jag tar kanske priset i

    otydlighet, men jag menade verkligen inte en svart/vit indelning. Jag anser att de problem som finns, när de än dök upp eller togs på allvar oavsett vilken anledning det ligger bakom så är det inte alltid det ena eller det andra. Läs mitt låååånga nya inlägg där jag förmodligen bara trasslar till det mer!*l*
  26. 13
    Jag tar kanske priset i otydlighet, men jag menade verkligen inte en svart/vit indelning. Jag anser att de problem som finns, när de än dök upp eller togs på allvar oavsett vilken anledning det ligger bakom så är det inte alltid det ena eller det andra. Läs mitt låååånga nya inlägg där jag förmodligen bara trasslar till det mer!*l*
  27. lena_f
    #14

    Skillnad?

    Vad är det för skillnad på straff o konsekvens? Om du nu säger åt sonen att i fortsättningen kommer du hem 22.00 istället för senare?
    Kan det inte tolkas som straff? Nog skulle jag gjort det när jag var tonåring.
  28. 14
    Skillnad? Vad är det för skillnad på straff o konsekvens? Om du nu säger åt sonen att i fortsättningen kommer du hem 22.00 istället för senare?
    Kan det inte tolkas som straff? Nog skulle jag gjort det när jag var tonåring.
  29. Hoppas på svar
    #15

    Då så..

    tack för svaret! Då missuppfattade jag nog dig ändå.Det tråkiga är att ungdomarna själva talar negativt om IV..det är så synd.Våra fyra äldre barn har haft topp-betyg o kommit in på de linjer de velat.Så nu när brorsan inte kom in så blev de först lite bestörta..

    Ändå är de vuxna nog att veta att det finns många olika anledningar..

    Eftersom du jobbar på IV så undrar jag lite hur det fungerar.Hur gör man tex med ungdomar som sonen,som inte gärna pratar,bara svarar på tilltal och ej vill ha ögonkontakt? (hans autistiska drag)
    Dessutom går han ofta helt plötsligt bara hem! När som helst kan han komma hem och säga att \"nu har vi slutat\".Då får jag ringa och kolla,det blir rätt jobbigt.När lärare vänder ryggen till,är han plötsligt borta.Men han går alltså hem,inte på stan eller skolkar m kompisarna.
    Jag är jätteorolig inför gymnasiet! Det är ju JAG som måste försöka ha stenkoll och det är svårt.

    Kan man \"begära\" att han får en slags kontaktperson som håller extra koll osv? Det är nog svårt..
  30. 15
    Då så.. tack för svaret! Då missuppfattade jag nog dig ändå.Det tråkiga är att ungdomarna själva talar negativt om IV..det är så synd.Våra fyra äldre barn har haft topp-betyg o kommit in på de linjer de velat.Så nu när brorsan inte kom in så blev de först lite bestörta..

    Ändå är de vuxna nog att veta att det finns många olika anledningar..

    Eftersom du jobbar på IV så undrar jag lite hur det fungerar.Hur gör man tex med ungdomar som sonen,som inte gärna pratar,bara svarar på tilltal och ej vill ha ögonkontakt? (hans autistiska drag)
    Dessutom går han ofta helt plötsligt bara hem! När som helst kan han komma hem och säga att \"nu har vi slutat\".Då får jag ringa och kolla,det blir rätt jobbigt.När lärare vänder ryggen till,är han plötsligt borta.Men han går alltså hem,inte på stan eller skolkar m kompisarna.
    Jag är jätteorolig inför gymnasiet! Det är ju JAG som måste försöka ha stenkoll och det är svårt.

    Kan man \"begära\" att han får en slags kontaktperson som håller extra koll osv? Det är nog svårt..
  31. Mimmsa
    #16

    Jag har en son med ADHD

    och jag kan förstå varför man vill påtala att ens eget barn har det eller det problemet. Vi valde en friskola med inriktning på barn med funktionhinder när han skulle börja tvåan. Säkert bra om det inte hade varit för att majoriteten där hade sociala problem som föräldrarna tolkade som att de \"nog\" hade ADHD/damp. Det kändes inte rättvist och framför allt inte pedagogiskt riktigt att våra barn med npf, som är i behov av särskilt stöd och hjälp och framför allt en lugn miljö, buntades ihop med barn med en massa sociala problem. Nu menar jag inte att jag ser ner på dessa barn (eller deras föräldrar heller för den delen), men deras barns problem kräver ju en helt annan lösning. Så visst måste man skilja på \"problem och problem\". Att jag påtalar att min son har ett funktionshinder är ju inte för att jag tycker att det är \"finare\" än något annat, utan för att jag hoppas att han då kan få det stöd och den hjälp som han behöver - det har inget med statusindelning att göra. Jag anser helt enkelt att han redan mötts av så mycket oförståelse och okunskap under sin skoltid att det räcker och blir över.
  32. 16
    Jag har en son med ADHD och jag kan förstå varför man vill påtala att ens eget barn har det eller det problemet. Vi valde en friskola med inriktning på barn med funktionhinder när han skulle börja tvåan. Säkert bra om det inte hade varit för att majoriteten där hade sociala problem som föräldrarna tolkade som att de \"nog\" hade ADHD/damp. Det kändes inte rättvist och framför allt inte pedagogiskt riktigt att våra barn med npf, som är i behov av särskilt stöd och hjälp och framför allt en lugn miljö, buntades ihop med barn med en massa sociala problem. Nu menar jag inte att jag ser ner på dessa barn (eller deras föräldrar heller för den delen), men deras barns problem kräver ju en helt annan lösning. Så visst måste man skilja på \"problem och problem\". Att jag påtalar att min son har ett funktionshinder är ju inte för att jag tycker att det är \"finare\" än något annat, utan för att jag hoppas att han då kan få det stöd och den hjälp som han behöver - det har inget med statusindelning att göra. Jag anser helt enkelt att han redan mötts av så mycket oförståelse och okunskap under sin skoltid att det räcker och blir över.
  33. Hoppas på svar
    #17

    Din sista mening..

    stämmer på pricken med hur sonen haft det hela sin skoltid.Så totalt oförstådd! Han är mkt lugn och tillbakadragen och begär själv ingen hjälp.Han har alla klassiska adhd-problem ,men är underaktiv istället för överaktiv.
    Själklart nämner man inte barnets funktionshinder för att man anser det vara \"finare\",det hoppas jag ingen tror om oss när vi nu ska informera den nya skolan.Men så imbecilla kan de ju knappast vara,lärare är oftast vettiga.
  34. 17
    Din sista mening.. stämmer på pricken med hur sonen haft det hela sin skoltid.Så totalt oförstådd! Han är mkt lugn och tillbakadragen och begär själv ingen hjälp.Han har alla klassiska adhd-problem ,men är underaktiv istället för överaktiv.
    Själklart nämner man inte barnets funktionshinder för att man anser det vara \"finare\",det hoppas jag ingen tror om oss när vi nu ska informera den nya skolan.Men så imbecilla kan de ju knappast vara,lärare är oftast vettiga.
  35. IVCrew
    #18

    alla ska hjälpas utifrån sina

    behov, oavsett vad anledningen är. Behöver du lugn och ro, ska du få det, behöver du lappar med komihåg var nästa lektion är ska du få det. Om du inte vill möta folks blickar ska du slippa.
    Visst är det svårt att på IV möta allas behov, men vi gör verkligen så gott vi kan. Och det är föräldrarna som är sina tonåringars experter. Visst kan vi behöva stötta somliga familjer, men den övervägande delen ungar, strulpellar eller inte, har föräldrar som älskar ungarna till bitar, som går sönder inombords om deras ungar mår dåligt. Därför får våra tonåringars föräldrar alltid berätta för oss hur de skulle vilja att deras unges skoltid ska vara för att fungera, sedan får vi försöka tillgodose det (i rimlighetens namn)När skolan har föräldrarnas förtroende fungerar det mesta.
    Jag älskar mitt jobb och brinner för dessa ungar, så jag blir helt omöjlig och långrandig. Ska sluta nu! ;)
  36. 18
    alla ska hjälpas utifrån sina behov, oavsett vad anledningen är. Behöver du lugn och ro, ska du få det, behöver du lappar med komihåg var nästa lektion är ska du få det. Om du inte vill möta folks blickar ska du slippa.
    Visst är det svårt att på IV möta allas behov, men vi gör verkligen så gott vi kan. Och det är föräldrarna som är sina tonåringars experter. Visst kan vi behöva stötta somliga familjer, men den övervägande delen ungar, strulpellar eller inte, har föräldrar som älskar ungarna till bitar, som går sönder inombords om deras ungar mår dåligt. Därför får våra tonåringars föräldrar alltid berätta för oss hur de skulle vilja att deras unges skoltid ska vara för att fungera, sedan får vi försöka tillgodose det (i rimlighetens namn)När skolan har föräldrarnas förtroende fungerar det mesta.
    Jag älskar mitt jobb och brinner för dessa ungar, så jag blir helt omöjlig och långrandig. Ska sluta nu! ;)
  37. gammelmor
    #19

    vill bara som ett sista inlägg....

    påpeka att IV inte är ett program för \"bokstavsbarn\" utan de får oftast andra lösningar i gymnasiet. Vi har särgymn, det finns speciella linjer runtom i landet för ungdomar med just den problematiken. Så andelen sedan tidigare utredda och diagnostiserade ungdomar som klassificerat sig till en personkrets inom lss går nästintill aldrig på ett IV-program, oftast så har de också ett tionde läsår i grundskolan. Sedan följer som sagt andra lösningar. I allafall i vår del av landet, det kan som sagt se olika ut i olika delar av landet.
  38. 19
    vill bara som ett sista inlägg.... påpeka att IV inte är ett program för \"bokstavsbarn\" utan de får oftast andra lösningar i gymnasiet. Vi har särgymn, det finns speciella linjer runtom i landet för ungdomar med just den problematiken. Så andelen sedan tidigare utredda och diagnostiserade ungdomar som klassificerat sig till en personkrets inom lss går nästintill aldrig på ett IV-program, oftast så har de också ett tionde läsår i grundskolan. Sedan följer som sagt andra lösningar. I allafall i vår del av landet, det kan som sagt se olika ut i olika delar av landet.
  39. utlandssvensk
    #20

    Min syn på det hela!

    Jag vill inte vara provokativ nu på något sätt men jag tror att den största anledningen till de problem med ungdomsfylla vi har kan vi tacka svensk alkoholpolitik för. Allt som har ett förbud är ju väldigt spännande och tufft att utmana.
  40. 20
    Min syn på det hela! Jag vill inte vara provokativ nu på något sätt men jag tror att den största anledningen till de problem med ungdomsfylla vi har kan vi tacka svensk alkoholpolitik för. Allt som har ett förbud är ju väldigt spännande och tufft att utmana.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Apropå LAS
    By xyzzy in forum Politik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-22, 20:29
  2. apropå *nothing*
    By _em_ in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-04-17, 22:10
  3. apropå delad FL (nästan apropå
    By pola in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 11:35
  4. Apropå hus som man
    By YoCheri in forum Hem & fritid
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-04-01, 16:22
  5. Apropå
    By tårtmamman in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-02, 17:24
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar