Apropå "fyllediskussion"
Tonåringar
  1. Iv Crew med låångt inlägg
    #1

    Apropå \"fyllediskussion\"

    Det är gansk intressant hur olika man resonerar. Jag skulle bli skogstokig och skälla som en bandhund samt hårt bestraffa en fylleincident (om jag visste att det var sant alltså)om någon av mina döttrar dummade sig så. (lycklig än så länge)
    Min grundtes är att varje unge behöver en galen förälder att skylla på. \"nää, jag kan inte smita ut/dricka/snatta/eller vad det nu är eftersom min mamma skulle bli gaalen om hon kom på det\" Visst är det schysst om ungarna vågar stå för att de är töntiga/mesiga/rädda, men de flesta orkar inte stå emot. Alltså är min tes att det är bra om alla vet att XX:s mamma är ett kontrollerande rabiat monster (överdrift) så att de _verkligen_förstår att hon bangar ur. Med den morsan...då skulle de det med.
    Jag jobbar som nicket avslöjar, på IV, och de flesta ungarna där anser att även om det är jobbigt med kontrollen, så är det skönt att kunna ha ngt att skylla på. Om man bara får suckar och allvarliga snack så känns det inget, liksom, som en kille sa.
    Och en diskussionsuppgift vi inte lyckats lösa är denna:
    En 16-årig grabb kommer hem sent, väcker sin mor och säger:\"Jag vill bara berätta, så du vet, att ikväll drack jag 2 starköl. Och jag rökte.\" Jaha, tänker hon, så bra att han erkände. Där ser jag att jag kan lita på mitt ättelägg. MEN, på morgonen kommer fler tankar. Var det bara 2? Eller 6, men erkände det lilla för att undgå storstraff? Eller var det \"bara\" öl? Och jag KAN ju faktiskt inte lita på honom. Han drack ju. Men å andra sidan erkände han och det var ju bra...
    Hur gör jag? Straffar felet, eller berömmer ärligheten? Kom loss! Vad tycker ni?
  2. 1