Bort med maxtaxan
Politik
  1. trött
    #1

    Bort med maxtaxan

    Vem ska man rösta på i valen om man vill ha bort den här förbaskade maxtaxan inom barnomsorgen?
  2. 1
    Bort med maxtaxan Vem ska man rösta på i valen om man vill ha bort den här förbaskade maxtaxan inom barnomsorgen?
  3. Magnus
    #2

    Jämlikt?

    Hur vill du att barnomsorgen skall finansieras då? Skall de som har lite högre inkomst betala mycket mer för barnomsorgen trots att de redan betalar betydligt mer i skatt? Vill du helst att alla skall ha exakt lika mycket kvar när räkningarna och skatten är betald, oavsett utbildning, kompetens, studielån mm?
  4. 2
    Jämlikt? Hur vill du att barnomsorgen skall finansieras då? Skall de som har lite högre inkomst betala mycket mer för barnomsorgen trots att de redan betalar betydligt mer i skatt? Vill du helst att alla skall ha exakt lika mycket kvar när räkningarna och skatten är betald, oavsett utbildning, kompetens, studielån mm?
  5. trött
    #3

    för mig

    För mig handlar det mer om att betala för vad man utnyttjar. Som det är nu betalar man lika mycket för 15 timmar utan måltider som man gör för 40 timmar inkl alla måltider. Tycker inte det är rättvist alls.

  6. 3
    för mig För mig handlar det mer om att betala för vad man utnyttjar. Som det är nu betalar man lika mycket för 15 timmar utan måltider som man gör för 40 timmar inkl alla måltider. Tycker inte det är rättvist alls.

  7. Klarsynt
    #4

    Jag tycker att det är skandal...

    att en familj med två höginkomsttagare varje månad tar emot en allmosa från skattebetalarna på c:a 7.000 kronor per barn. Med det vanligaste barnantalet 2, så blir allmosan 14.000 kronor per månad!

    För det är så mycket skattebetalarna betalar för varje dagisplats per månad! Föräldrarna betalar bara en bråkdel av vad platsen egentligen kostar!!!

    Jag tycker faktiskt inte att subventionerad barnomsorg är någon rättighet över huvud taget! Grundregeln borde vara att varje familj betalar hela kostnaden själva för det som de utnyttjar.

    I de fall då familjen kommer under existensminimum ifall de betalar barnomsorgsräkningen, så får Socialen gå in och täcka upp det som fattas. På så sätt får även lågavlönade eller studerande ensamma mammor möjlighet till barnomsorg.

    Bidragspengar ska inte gå till de redan välbeställda! Det är ju rena vanvettet!!!
  8. 4
    Jag tycker att det är skandal... att en familj med två höginkomsttagare varje månad tar emot en allmosa från skattebetalarna på c:a 7.000 kronor per barn. Med det vanligaste barnantalet 2, så blir allmosan 14.000 kronor per månad!

    För det är så mycket skattebetalarna betalar för varje dagisplats per månad! Föräldrarna betalar bara en bråkdel av vad platsen egentligen kostar!!!

    Jag tycker faktiskt inte att subventionerad barnomsorg är någon rättighet över huvud taget! Grundregeln borde vara att varje familj betalar hela kostnaden själva för det som de utnyttjar.

    I de fall då familjen kommer under existensminimum ifall de betalar barnomsorgsräkningen, så får Socialen gå in och täcka upp det som fattas. På så sätt får även lågavlönade eller studerande ensamma mammor möjlighet till barnomsorg.

    Bidragspengar ska inte gå till de redan välbeställda! Det är ju rena vanvettet!!!
  9. Medlem sedan
    Jun 2004
    #5

    ja, den borde aldrig införts...imt

    .
  10. 5
    ja, den borde aldrig införts...imt .
  11. Medlem sedan
    Apr 2001
    #6

    Ja det var väl en fin tanke

    om man längtar tillbaka till ett land bestående av män som jobbar och kvinnor som är hemma med barn. Vill du ha det så?

    Vi korakde ensamstående morsor och farsor kan väl ställa oss i kön till socialtjänsten direkt då för hur många av oss tror du kan betala 7000/månad för barnomsorgen?

    Jag tycker att ditt inlägg osar aningslöshet.
  12. 6
    Ja det var väl en fin tanke om man längtar tillbaka till ett land bestående av män som jobbar och kvinnor som är hemma med barn. Vill du ha det så?

    Vi korakde ensamstående morsor och farsor kan väl ställa oss i kön till socialtjänsten direkt då för hur många av oss tror du kan betala 7000/månad för barnomsorgen?

    Jag tycker att ditt inlägg osar aningslöshet.
  13. Klarsynt
    #7

    Och vad är skillnaden?

    Om du tar emot dagissubventionen eller om du tar emot ett bidrag från Soc.? Det är i båda fallen lika mycket skattebetalarnas pengar du tar emot!

    Jag fattar inte att folk inte inser det. Är så trött på alla dessa karrärkvinnor som skryter om att de är \"lönsamma\", fastän de inte ens betalar så mycket skatt som deras egna barns dagisplatser kostar för skattebetalarna...

  14. 7
    Och vad är skillnaden? Om du tar emot dagissubventionen eller om du tar emot ett bidrag från Soc.? Det är i båda fallen lika mycket skattebetalarnas pengar du tar emot!

    Jag fattar inte att folk inte inser det. Är så trött på alla dessa karrärkvinnor som skryter om att de är \"lönsamma\", fastän de inte ens betalar så mycket skatt som deras egna barns dagisplatser kostar för skattebetalarna...

  15. Helena
    #8

    Nämen?

    Finns det fler solidariskt finansierade områden du vill skrota? Skola, sjukvård, kultur, infrastruktur? Och om inte - varför vill du bryta ut just barnomsorgen?

    Jag har en släkting i England som just fått tvillingar. Från och med januari 2007 är de inskriva på dagis från halv åtta till halv sju, måndag till torsdag. Det kostar en bit över 20 000. Tror du det är många familjer där det upplägget är lönsamt? Vilka tror du är hemma trots i många fall kvalificerade utbildningar? Inte är det männen i alla fall. Hur ser du på jämställdhet mellan kvinnor och män och på de könsroller vi alla går och släpar på?
  16. 8
    Nämen? Finns det fler solidariskt finansierade områden du vill skrota? Skola, sjukvård, kultur, infrastruktur? Och om inte - varför vill du bryta ut just barnomsorgen?

    Jag har en släkting i England som just fått tvillingar. Från och med januari 2007 är de inskriva på dagis från halv åtta till halv sju, måndag till torsdag. Det kostar en bit över 20 000. Tror du det är många familjer där det upplägget är lönsamt? Vilka tror du är hemma trots i många fall kvalificerade utbildningar? Inte är det männen i alla fall. Hur ser du på jämställdhet mellan kvinnor och män och på de könsroller vi alla går och släpar på?
  17. Medlem sedan
    Apr 2001
    #9

    hahahahaha

    Jajamensan, det slår aldrig fel för där kom den - karriärkvinnorna. Dessa korkade fruntimmer som dristar sig till att vilja arbeta. För att inte tala om de ensamstående morsorna, vilket slöseri att arbeta när man kunde göra om reglerna så att vi alla fick gå på socialbidrag istället.

    Tack för din klarsynta kommentar och lycka till med livet utanför den egna nästippen.
  18. 9
    hahahahaha Jajamensan, det slår aldrig fel för där kom den - karriärkvinnorna. Dessa korkade fruntimmer som dristar sig till att vilja arbeta. För att inte tala om de ensamstående morsorna, vilket slöseri att arbeta när man kunde göra om reglerna så att vi alla fick gå på socialbidrag istället.

    Tack för din klarsynta kommentar och lycka till med livet utanför den egna nästippen.
  19. pappa_mu
    #10

    Så¨att den som jobbar..

    skall behöva gå på socialen för att komma upp till existensminimum?
    Verkligen högerpolitik.
    Och problemet med socialen är att dom inte ens betalar ut existensminimum i alla fall,det är därför vi har så många uteliggare i Sverige idag.
    Men jag tycker också att man skall gå efter vilka möjligheter folk har att betala när man sätter taxorna på barnomsorg,det kan väl inte vara meningen att den som måste prioritera mellan mat eller kläder skall betala så mycket så att han inte har råd till varesig mat eller kläder, när den som har så höga inkomster så att han kan bränna tusentals kronor om dagen bara på kläder eller lyx skall ha subventionerad barntillsyn i samma utsträckning som den som inte ens har råd att köpa kläder en gång vart annat år.
  20. 10
    Så¨att den som jobbar.. skall behöva gå på socialen för att komma upp till existensminimum?
    Verkligen högerpolitik.
    Och problemet med socialen är att dom inte ens betalar ut existensminimum i alla fall,det är därför vi har så många uteliggare i Sverige idag.
    Men jag tycker också att man skall gå efter vilka möjligheter folk har att betala när man sätter taxorna på barnomsorg,det kan väl inte vara meningen att den som måste prioritera mellan mat eller kläder skall betala så mycket så att han inte har råd till varesig mat eller kläder, när den som har så höga inkomster så att han kan bränna tusentals kronor om dagen bara på kläder eller lyx skall ha subventionerad barntillsyn i samma utsträckning som den som inte ens har råd att köpa kläder en gång vart annat år.
  21. /Thomas
    #11

    tacksam...

    ... vi är väldigt tacksamma. Visserligen kan man säga att vi har haft råd med tre thailandsresor under småbarnsåren tack vare maxtaxan. För oss har det handlat om en besparing på 70000kr/år som mest.
  22. 11
    tacksam... ... vi är väldigt tacksamma. Visserligen kan man säga att vi har haft råd med tre thailandsresor under småbarnsåren tack vare maxtaxan. För oss har det handlat om en besparing på 70000kr/år som mest.
  23. Medlem sedan
    Nov 1999
    #12

    Så bra för er då

    vi som hade dagisbarn före maxtaxans tid fick betala det dubbla, trots halvtaskiga inkomster. Varför skall vi nu via skattsedeln sponsra att ni andra kan dra till Thailand varenda år???
    Känner nog att det finns angelägnare saker som skatten bör gå till.
  24. 12
    Så bra för er då vi som hade dagisbarn före maxtaxans tid fick betala det dubbla, trots halvtaskiga inkomster. Varför skall vi nu via skattsedeln sponsra att ni andra kan dra till Thailand varenda år???
    Känner nog att det finns angelägnare saker som skatten bör gå till.
  25. NenSa
    #13

    Hur kan subventioner...

    ... eller inte påverka vilken förälder som stannar hemma med barnen? Om någon skulle stanna hemma i vår familj så skulle det vara min man - fast han tjänar mera än jag gör!

    Idag går en stor del av mina skattepengar till kommunal barnomsorg för mina tre barn. Om jag själv hade fått välja så hade jag hellre lagt dessa pengar på en barnflicka i kombination med kanske femton timmar i veckan med sk pedagogisk verksamhet.

    Jag tycker att grundregeln ska vara att alla former av barnomsorg skulle betalas av den som utnyttjar den och att kommunen kan subventionera den för de som har låga inkomster - inte att all kommunalt godkänt barnomsorg ska subventioneras med enorma summor jämfört med andra former av barnomsorg. Alla får sänkt skatt, större möjligheter att välja den barnomsorg man vill ha och dessutom kan kommunen subventionera barnomsorg till tex ensamstående föräldrar. Bra va!
  26. 13
    Hur kan subventioner... ... eller inte påverka vilken förälder som stannar hemma med barnen? Om någon skulle stanna hemma i vår familj så skulle det vara min man - fast han tjänar mera än jag gör!

    Idag går en stor del av mina skattepengar till kommunal barnomsorg för mina tre barn. Om jag själv hade fått välja så hade jag hellre lagt dessa pengar på en barnflicka i kombination med kanske femton timmar i veckan med sk pedagogisk verksamhet.

    Jag tycker att grundregeln ska vara att alla former av barnomsorg skulle betalas av den som utnyttjar den och att kommunen kan subventionera den för de som har låga inkomster - inte att all kommunalt godkänt barnomsorg ska subventioneras med enorma summor jämfört med andra former av barnomsorg. Alla får sänkt skatt, större möjligheter att välja den barnomsorg man vill ha och dessutom kan kommunen subventionera barnomsorg till tex ensamstående föräldrar. Bra va!
  27. Helena
    #14

    OK, NenSa

    Så att närmare 85 % av all föräldraledighet tas ut av kvinnor är bara en slump då och har inget att göra med förväntningar och löneskillnader? Annars är det ju poppis att förklara det ojämna uttaget med just den ekonomiska situationen - \"nej, Jonas skulle gärna vara hemma men nu går inte det för då skulle vi förlora 5000 i månaden\".

    Så länge kvinnor tjänar mindre än män (vilket de gör nästan överallt på arbetsmarknaden, inte bara i Sverige) skulle naturligtvis borttagna subventioner innebära att det inte bar sig båda arbetade. Ska du betala närmare 10 000 för en dagisplats får du allt lov att ha ett hyfsat betalt jobb för att känna att du får någonting kvar av ditt heltidsslit.
  28. 14
    OK, NenSa Så att närmare 85 % av all föräldraledighet tas ut av kvinnor är bara en slump då och har inget att göra med förväntningar och löneskillnader? Annars är det ju poppis att förklara det ojämna uttaget med just den ekonomiska situationen - \"nej, Jonas skulle gärna vara hemma men nu går inte det för då skulle vi förlora 5000 i månaden\".

    Så länge kvinnor tjänar mindre än män (vilket de gör nästan överallt på arbetsmarknaden, inte bara i Sverige) skulle naturligtvis borttagna subventioner innebära att det inte bar sig båda arbetade. Ska du betala närmare 10 000 för en dagisplats får du allt lov att ha ett hyfsat betalt jobb för att känna att du får någonting kvar av ditt heltidsslit.
  29. Medlem sedan
    Apr 2001
    #15

    NenSa

    Helena har redan svarat och utöver det kan jag bara säga räkna på det. Hur många människor tror du på fullaste allvar skulle välja det som de förlorar mest pengar på?

    Jag har inga problem med att vara medfinansiär till högavlönades dagisplatser för i långa loppet lönar det sig. Ett mer jämställt samhälle gynnar alla.
  30. 15
    NenSa Helena har redan svarat och utöver det kan jag bara säga räkna på det. Hur många människor tror du på fullaste allvar skulle välja det som de förlorar mest pengar på?

    Jag har inga problem med att vara medfinansiär till högavlönades dagisplatser för i långa loppet lönar det sig. Ett mer jämställt samhälle gynnar alla.
  31. Klarsynt
    #16

    Jag ser inte problemet.

    Vi lever väl i ett fritt land? Jag trodde det i alla fall. Så om vuxna människor själva väljer att det är mamman som ska vara hemma, så ska de naturligtvis få lika mycket stöd från samhället i sitt val, som familjer som gör ett annat val. Vi lever väl inte i en diktatur, heller??? (Fast ibland undrar man ju...)

    Sedan håller jag med NenSa: problemet med de ensidiga dagissubventionerna är ju även att de allra flesta familjer inte kan välja någon annan typ av barnomsorg - t.ex. en barnflicka eller au pair.

    Jag skulle mycket hellre vilja ha en au pair från till exempel England eller Frankrike, än att lämna barnen på dagis, för då skulle det vara någon _nytta_ med det också och inte bara ren förvaring.

    (För de flesta svenska dagis ÄR bara ren förvaring i praktiken. På vissa ställen hinner man inte ens med de mest grundläggande saker som att byta blöjor och blöta kläder...)

    Men med en au pair skulle barnen lära sig ett nytt språk på ett alldels naturligt sätt, medan de är i sin mest receptiva ålder! Utan något gramatikplugg! Och de skulle få ta del av det landets kultur.

    Men då skulle jag inte få så mycket som EN KRONA från samhället till hennes uppehälle...

    Var ligger friheten och rättvisan i det???
  32. 16
    Jag ser inte problemet. Vi lever väl i ett fritt land? Jag trodde det i alla fall. Så om vuxna människor själva väljer att det är mamman som ska vara hemma, så ska de naturligtvis få lika mycket stöd från samhället i sitt val, som familjer som gör ett annat val. Vi lever väl inte i en diktatur, heller??? (Fast ibland undrar man ju...)

    Sedan håller jag med NenSa: problemet med de ensidiga dagissubventionerna är ju även att de allra flesta familjer inte kan välja någon annan typ av barnomsorg - t.ex. en barnflicka eller au pair.

    Jag skulle mycket hellre vilja ha en au pair från till exempel England eller Frankrike, än att lämna barnen på dagis, för då skulle det vara någon _nytta_ med det också och inte bara ren förvaring.

    (För de flesta svenska dagis ÄR bara ren förvaring i praktiken. På vissa ställen hinner man inte ens med de mest grundläggande saker som att byta blöjor och blöta kläder...)

    Men med en au pair skulle barnen lära sig ett nytt språk på ett alldels naturligt sätt, medan de är i sin mest receptiva ålder! Utan något gramatikplugg! Och de skulle få ta del av det landets kultur.

    Men då skulle jag inte få så mycket som EN KRONA från samhället till hennes uppehälle...

    Var ligger friheten och rättvisan i det???
  33. Klarsynt
    #17

    Jaha, men då lever inte din...

    engelska familj på allmosor i alla fall. Det kanske har ett värde i sig. Jag har också kontakter i England, och jag kan tala om att landet redan är starkt övertaxerat på grund av alla bidrag...

    Var tänkte du att de där 20 000 skulle komma ifrån, annars? Skulle man dra in på sjuk- och tandvården, t.ex. ännu mera? Går man på NHS (National Health Service, alltså om man inte har en privatläkare som man betalar hela kostnaden till själv), så får man redan i dag en mycket usel vård jämfört med Sverige...

    Är det värt det då, för att få lite färre hemmafruar i landet? *skakar på huvudet*
  34. 17
    Jaha, men då lever inte din... engelska familj på allmosor i alla fall. Det kanske har ett värde i sig. Jag har också kontakter i England, och jag kan tala om att landet redan är starkt övertaxerat på grund av alla bidrag...

    Var tänkte du att de där 20 000 skulle komma ifrån, annars? Skulle man dra in på sjuk- och tandvården, t.ex. ännu mera? Går man på NHS (National Health Service, alltså om man inte har en privatläkare som man betalar hela kostnaden till själv), så får man redan i dag en mycket usel vård jämfört med Sverige...

    Är det värt det då, för att få lite färre hemmafruar i landet? *skakar på huvudet*
  35. Klarsynt
    #18

    Men det handlar ju inte bara...

    om att vi måste betala så mycket skatt till dagisplatserna. Jag skulle gärna betala lika mycket skatt som jag gör idag - men låta pengarna gå till något vettigare. Till verkligt behövande människor i olika sammanhang...
  36. 18
    Men det handlar ju inte bara... om att vi måste betala så mycket skatt till dagisplatserna. Jag skulle gärna betala lika mycket skatt som jag gör idag - men låta pengarna gå till något vettigare. Till verkligt behövande människor i olika sammanhang...
  37. Klarsynt
    #19

    Och det här inlägget...

    sammanfattar frågan väldigt väl...
  38. 19
    Och det här inlägget... sammanfattar frågan väldigt väl...
  39. Helena
    #20

    Klarsynt (inte så värst)

    Fria val har vi först när *förutsättningarna* för valet är någorlunda jämförbara. Jag kan inte tycka det är ett FRITT VAL att en mamma i England stannar hemma från jobbet om dagiskostnaden överstiger hennes nettolön och hennes mans lön lämnar ett överskott. Hur resonerar du i det fallet?

    Din bild av \"svenska dagis\" (av vilka du tydligen har erfarenhet av \"de flesta\", du måtte ha flyttat mycket) är väldigt negativ, på ideologisk grund misstänker jag, eftersom det du målar upp inte stämmer med verkligheten.
  40. 20
    Klarsynt (inte så värst) Fria val har vi först när *förutsättningarna* för valet är någorlunda jämförbara. Jag kan inte tycka det är ett FRITT VAL att en mamma i England stannar hemma från jobbet om dagiskostnaden överstiger hennes nettolön och hennes mans lön lämnar ett överskott. Hur resonerar du i det fallet?

    Din bild av \"svenska dagis\" (av vilka du tydligen har erfarenhet av \"de flesta\", du måtte ha flyttat mycket) är väldigt negativ, på ideologisk grund misstänker jag, eftersom det du målar upp inte stämmer med verkligheten.
Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Om maxtaxan
    By marmeglad in forum Ordet är fritt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-09-01, 16:21
  2. Maxtaxan
    By OlgaR in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 10:03
  3. Bort med maxtaxan på dagis
    By Hildegard in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 17:34
  4. Maxtaxan..
    By J m K&L in forum Politik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-18, 16:30
  5. BORT MED MAXTAXAN... långt!
    By Lena (ny här på sidan) in forum Småbarn
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2006-01-01, 14:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar